نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما

2 استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما

3 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات

چکیده

جایگاه تلویزیون که تا پیش از این بیشترین سهم را در سبد مصرف رسانه‌ای مخاطبان داشت، حالا با تحولات سریع حوزه رسانه‌های نوین به جد در معرض تهدید است. هدف اصلی مقاله حاضر شناسایی راهکارهایی برای استفاده از ظرفیت‌های پهن‌باند در ارتقای جایگاه تلویزیون در سبد مصرف رسانه‌ای مخاطبان است. برای شناسایی این راهکارها با استفاده از روش دلفی کلاسیک به خبرگان حوزه علوم ارتباطات و متخصصانی که در زمینه رسانه‌های بر بستر پهن‌باند خبرگی نظری و یا تجربی داشتند، رجوع شد. 21 نفر از ایشان با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش دلفی در سه دور اجرا شد که در مرحله اول از طریق روش مصاحبه عمیق و در مراحل بعدی به کمک پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات مورد نیاز گردآوری شد. نهایتاً اعضای پنل دلفی درباره 21 راهکار که در 5 بخش «محتوایی»، «مدیریتی»، «تکنیکی»، «خط مشی گذاری» و «تجاری- اقتصادی» طبقه‌بندی شده بودند، به اجماع نظر رسیدند. از مهم‌ترین راهکارهای محتوایی شناسایی‌شده می‌توان به «تولید محتوای مختص فضای مجازی» و «تغییر در مدل خبررسانی»؛ از مهم‌ترین راهکارهای مدیریتی به «مخاطب شناسی بستر پهن‌باند» و «ارتقای سطح سواد رسانه‌ای کاربران»؛ از مهم‌ترین راهکارهای تکنیکی به «تحول در حوزه آرشیو» و «استفاده از ظرفیت بازخوردگیری برای واکاوی ویژگی‌های کاربران»؛ از مهم‌ترین راهکارهای خط مشی گذاری به «تنظیم مقررات روشن» و «تعامل بازیگران حوزه پخش فراگیر صوت و تصویر در فضای مجازی» و از مهم‌ترین راهکارهای تجاری- اقتصادی به «خلق ارزش افزوده برای فروش محصولات بیشتر» و «ایجاد بستر مناسب برای فروش محصولات» اشاره کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Ways to Enhance the Share of TV in the Audiences’ Media Consumption Basket Using Broadband Capacities

نویسندگان [English]

  • Abdolali Aliasgari 1
  • Siavash Salavatian 2
  • Mohamadhosein Eghbaldoust 3

چکیده [English]

Enjoying the biggest space in the media consumption basket of audiences in the past, TV is now facing a serious threat due to the rapid changes occurring in the arena of new media. The main objective of this paper is to identify solutions and ways in using broadband capacities to promote the status of TV in the consumption basket of the audiences. To identify these solutions, communications experts and media specialists who enjoy expertise in the field of theoretical and experimental broadband context, were contacted and interviewed. Among them 21 people were selected through purposeful sampling. Delphi study was conducted in three rounds; in the first round, the required data was gathered using deep interview method and then a questionnaire. Finally, the members of the Delphi panel consensed on 21 ways, which had been classified in the five sections of "content", "management", "technical", "policy-making" and "commercial-economic", reached consensus. "producing content special for the cyberspace" and "making change in news releasing model" are among the most important identified content solutions; "broadband media audience research" and "enhancing the media literacy of users” are the most significant management solutions; “making changes in archive area" and "utilizing the capacity of receiving feedbacks for analyzing the characteristics of the users" are among the most technical solutions; "making clear rules" and "the interaction of actors working in the field of audio and video comprehensive broadcast in the virtual space" are the most important policy-making solutions and the most important economic-trade strategies are "creating added value for selling more products" and "making a suitable base for selling products.”

کلیدواژه‌ها [English]

  • broadband
  • broadcast
  • Media consumption
  • New Media
  • TV
-  البرزی، ه. (1391). آینده‌پژوهی حضور صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در فضای اینترنت . پایان نامه کارشناسی. دانشگاه صدا و سیما.
-  حبیبی، آ؛ ایزدیار، ص؛  سرافرازی، آ. (1393). تصمیم‌گیری چندمعیاره فازی. رشت: کتیبه گیل.
-  حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای. (1392، آذر 19). بیانات در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی. بازیابی از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مدظله‌العالی): http://farsi.khamenei.ir/
-  شکرخواه. (1384). روزنامه نگاری سایبر جامعه اطلاعاتی و آزادی بیان. تهران: انتشارات ثانیه، چاپ اول.
-  شکرخواه. (1386). واژه‌نامه ارتباطات. تهران: سروش (انتشارات صدا و سیما).
-  طباطبائی، م. (1375). تاریخ تحلیلی مطبوعات ایران. تهران: موسسه انتشارات بعثت.
-  فرارسانه. (1394، آبان 21). OTT چیست؟. بازیابی از سروش فرافناوری: http://ottnews.ir/
-  قاسمی، م. (1393). به چه نوع کسب و کارهایی استارتاپ گفته می‌شود؟. بازیابی از دیجیاتو: http://digiato.com/article/2014/
کلیات آی‌پی‌تی‌وی. (1393). اداره کل تحقیقات و جهاد خودکفایی: تهران.
-  محسنیان راد، م. (1369). ارتباط شناسی (ارتباطات انسانی، میان فردی، گروهی و جمعی). تهران: سروش.
-  مسعودی، آ. (1380). مبانی نگارش رسانه‌ای. تهران: خجسته.
-  مهرابی، م. (1386، 08 05). سیری در اندیشه‌های مک لوهان؛ با نگاهی به تاریخ ایران. بازیابی در 22 02، 1394، از سایت تخصصی علوم ارتباطات: http://ertebatat.org/archives/86/8/000195.php
-  میراسماعیلی، ب. (1392). همگرایی رسانه‌ای و فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی. تهران: دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها.
 
-  Barnes, B. (2009). Moving Classical Public Radio Into the New Media Future. Southern California, USA: School of Policy, Planning and Development University of Southern California.
-  BBC iPlayer. (2016). Retrieved from Wikipedia:
    https://en.wikipedia.org/wiki/BBC_iPlayer
-  Broadband TV NEWS. (2015). Netflix subscribers to reach over 130m by 2020. Retrieved from Broadband TV NEWS:
      http://www.broadbandtvnews.com
-  Copéré, L. (2005). Strategic Outlooks for European High Definition and IP TV. Department of Management Science and Engineering, Stanford University.
-  European Broadcasting Union. (2011). The Future of Terrestrial Broadcasting. Geneva: European Broadcasting Union.
-  Neef, A., Schroll, W., & Hrsch, S. (2011). TV 2020: The Future of Television. Z punkt.
-  Puopolo, S., Cordero, C., Gerhardt, W., Griffin, K., Izdebski, L., & Parsons, D. (2011). The Future of Television: Sweeping Change at Breakneck Speed 10 Reasons You Won’t Recognize Your Television in the Not-Too-Distant Future. San Jose, California: Cisco Internet Business Solutions Group.
-  Rosoff, M. (2015, JAN 15). Why it's so important for Netflix to expand worldwide. Retrieved from businessinsider:
      http://www.businessinsider.com/netflix-penetration-by-country-2016-1
-  Schonfeld, E. (2011, 02 07). ComScore: Hulu Is Watched Twice As  Much As The 5 Major TV Networks Online Combined. Retrieved from: http://techcrunch.com/2011/02/07/comscore-hulu-tv-networks/
-  Van Dijk, J. (2005). The Network Society: Social Aspects of Nnew Media. London: SAGE Publications.