نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران مرکزی
2 مدیر گروه مدیریت رسانه دانشگاه تهران
3 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران
چکیده
این پژوهش به بررسی نقش انتخاباتی رسانههای اجتماعی پرداخته است. پژوهش حاضر بهروش تلفی انجام شده. بدینترتیب که ابتدا با مصاحبه عمیق با تعدادی از خبرگان گویههای پژوهش استخراج شده و سپس در یک پنل خبرگانی، نظر خبرگان در خصوص این گویهها اخذ شده. نهایتا این فرایند تا رسیدن به اشباع ادامه یافته است. خبرگان حاضر در این پژوهش معتقدند که رسانههای اجتماعی واجد ویژگیهای فراهم آوردن فضای چندصدایی، رسمیت پایینتر نسبت به رسانههای رسمی، تریبون یافتن افراد مختلف، امکان شنیده شدن و دیده شدن نگاههای فراوان و متکثر و نیز ماهیت تعاملی هستند و نیز معتقدند رسانههای اجتماعی در نقش سیاسی رسانه و در انتخابات بتدریج جایگزین رسانههای سنتی خواهند شد. ایشان معتقدند مشکلاتی از قبیل مخدوش بودن اعتبار منبع و یا نقش توزیعکنندگی صرف، با ظهور گروهها و افراد ذیصلاح که نقش مرجعیت فکری ایفا خواهند کرد، بتدریج حل خواهد شد. همچنین این رسانهها میتوانند در قامت حوزه عمومی هابرماس ایفای نقش کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The role of social networks in elections in Iran and their impact on the role of traditional media
نویسندگان [English]
- Seyyed Vahid Aghili 1
- Taher Roshandel Arbatani 2
- Mohammad Mahdi Farajian 3
1 Associate Professor of Islamic Azad university of faculty of communication science and media studies
2 Professor of faculty of management, The university of Tehran
3 PhD student, Media management, The university of Tehran
چکیده [English]
Traditionally, Television have had an important role in the world’s elections. This has always been the case until social media emerged. Today all kinds of social media have a great influence on elections. In Iran using social media in recent years has been widespread. So studying these media and knowing about its impacts on political behavior of people. This research has been conducted to study about social media in elections in Iran. Because of some features that they have like pluralism, possibility to hear and look at numerous and diverse views, Lower formalism than official media and so on, experts believed gradually they will be replaced with traditional media. They believe some problems like distortion of source credit or dedicating to distribution role would be solved With the advent of groups and individuals who play the role of intellectual authority. Also these media can play the role of Habermas public sphere.
کلیدواژهها [English]
- Social Media
- Mass media
- election
- public sphere
- Delphi Method