نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبائی
2 دانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
رسانهها در عصر جدید امکانات مثبتی را برای پیشبرد ارزشهای انسانی و پیشرفت صلح در جامعه جهانی ایجاد کردهاند و از سوی دیگر، با توجه به محدودیت در کنترل و گستره بیحدوحصر آن به ابزاری در دست گروههای رادیکال و جهادی برای تبلیغ ارزشها و گسترش اقدامات ضد انسانی و ضد حقوق بشری آنان تبدیل شده است. در این میان منطقه خاورمیانه کانون اصلی فعالیت و مبارزات منفی این گروهها بوده که در سالهای بعد از 2010 نیز به کانون اصلی بحران در سطح جهانی تبدیل شده است. بر همین مبنا، رد راستای بررسی چرایی این مسئله، پرسش اصلی مقّال حاضر این است که «رسانه چه جایگاهی در راهبردهای گروههای سلفی بهویژه القاعده و داعش داشته و فعالیت رسانهای این گروهها چه تاثیری را بر زیست اجتماعی مردمان خاورمیانه داشته است؟» واقعیت آن است که گروههای جهادی و بهطور خاص دو گروه تروریستی القاعده و داعش، در سالهای اخیر راهبرد رسانهای مشخص و گستردهای را بر مبنای تلاش برای عضوگیری، ترویج خشونت، مشروعیتسازی و فراخواندن پیامهای خود برای طرفدران و دشمنان، در پیش گرفتهاند.همچنین، این گروهها در عرصه میدانی نیز خاورمیانه را به جولانگاه اصلی اقدامات مخرب خود تبدیل کردهاند و شرایط بهگونهای شده که میتوان امروزه از سایه افکندن تروریسم و جهادیگری بر خاورمیانه سخن به میان آورد. در سطحی دیگر، فعالیتها و بهطور خاص استقرار حکومت اسلامی داعش در سالهای بعد از 2014 در کشورهای عراق و سوریه، منطقه خاورمیانه را در مسیر بازتولید دائم خشونت و ارزشهای داعشی قرار خواهد داد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The role of the media in the strategies of the Salafist jihadi groups and its impact on the Middle East
نویسندگان [English]
- Ali Adami 1
- Aeyed Ahmad nekoui 2
1 Assistant Professor of Law and Political Science Faculty of Allameh Tabatabai University
2 International relation, Law and Political science. Allameh tabatabai university . tehran. iran
چکیده [English]
In this day and age the media have provided positive means for developing human values and promoting peace throughout the international society. The other side of the story is, however, not very positive as due to limited control over the media and its unfettered reach radical jihadi groups have turned it into a propaganda machine for the spread of their inhuman values and measures which are clear violations of human rights. The Middle East has been the main target of these groups whose negative campaigns and activities have turned the region into the eye of the storm in a global crisis. Thus, in order to study the issue the current article’s main question is to find answer to ‘What role do the media play in strategies employed by salafi groups, especially, Al-Qaeda and ISIS, and what impact did these activities bear upon the social lives of the Middle Easterners?’. As a matter fact, jihadi groups, namely the two terrorist groups of Al-Qaeda and ISIS, have pursued a distinct and peculiar media strategy mainly based upon attempts at recruitment, spread of violence, legitimization and disseminating their messages to friends and foes. Furthermore, these groups have turned the Middle East into the main scene on which their destructive acts of violence are staged to the extent that nowadays the menacing shadow of terrorism and jihadi ideology is putatively engulfing the entire region.
کلیدواژهها [English]
- Media
- Salafi-Jihadi groups ISIL
- al-Qaeda
- Middle East