نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری رشته علوم ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
2 استاد گروه سنجش و اندازه گیری دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
3 دانشیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی رابطه استفاده از شبکههای اجتماعی با هوش شناختی، هوش هیجانی، خلاقیت و ویژگیهای شخصیتی در کاربران میپردازد. روش تحقیق به کار برده شده در این پژوهش توصیفی، همبستگی بوده و با استفاده از ضرایب همبستگی محاسبهشده، اقدام به تدوین مدل ساختاری گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران معادل با 400 نفر انتخاب شد. اطلاعات لازم بهوسیله پنج پرسشنامه هوش ریون، هوش هیجانی بار- آن، خلاقیت تورنس، ویژگیهای شخصیتی پنج عاملینئو[1] و پرسشنامه محقق ساخته شبکههایاجتماعی جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات آزمون نیز در دوطبقه توصیفی و استنباطی صورت گرفت که عمدهترین نتایج آن بدین قراراست: بر اساس نتایج مشخص شد که اثر مستقیم هوش بر استفاده از شبکههای اجتماعی معنادار نمیباشد، اما اثر هوش بر شبکههای اجتماعی با مداخله هوش هیجانی بهصورت معکوس معنادار است. همچنین نتایج پژوهش حاکی از آن بود که اثر مستقیم هوش هیجانی توانسته است استفاده از شبکه اجتماعی را پیشبینی کند. فرضیه پژوهشی مبنی بر اینکه خلاقیت، استفاده از شبکههای اجتماعی را پیشبینی میکند، تأیید نشد. اثر ویژگیهای شخصیتی بر شبکههای اجتماعی با مداخله هوش هیجانی بهصورت معکوس معنادار است و هوش هیجانی در مقایسه با سایر متغیرهای شناختی نقش بیشتری در پیشبینی استفاده از شبکههای اجتماعی دارد.
[1]. NEO Five-factor Personality traits
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The relationship between the use of social networks with Cognitive and emotional intelligence, creativity and Personality traits in users
نویسندگان [English]
- Maryam Taherian 1
- Ali Delavar 2
- Mohammad Reza Rasouli 3
- Seyed Vahid Aghili 3
1 Lecturer at Farhangian University, expert in the supervision and evaluation of Farhangian University
2 : Professor of Measurement, Allameh Tabatabai University
3 Associate Professor, Department of Social Communication Sciences, Faculty of Communications and Media Studies, Islamic Azad University, Tehran Central Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]
The present study investigates the relationship between the use of social networks with cognitive intelligence, emotional intelligence, and creativity and Personality traits in users. The research method in this study is descriptive-correlation method and, we developed a structural model by using the calculated correlation coefficients. The statistical population of the present study included all high school female students in Tehran during the academic year of 1395-96 and the sample size was selected based on Cochran formula equivalent to 400 people. The data were gathered by five questionnaires of Raven's intelligence, Bar-On Emotional Intelligence, Torrance Creativity, NEO Five-factor Personality traits, and Social Network, Researcher’s Questionnaire. Also, the analysis of the test information was done in two descriptive and inferential categories, the main results of which are as follows:
Based on the results, it was found that the direct effect of intelligence on the use of social networks is not meaningful, but the effect of intelligence on social networks with the mediation of emotional intelligence is inversely significant. Also, the results of the study indicated that the direct effect of emotional intelligence could predict the use of social networks. The research hypothesis that creativity predicts the use of social networks is not confirmed. Also, the results showed that the effect of Personality traits on social networks with the mediation of emotional intelligence is inversely significant.And emotional intelligence has a greater role in predicting the use of social networks than other cognitive variables.
کلیدواژهها [English]
- Social networks
- cognitive intelligence
- emotional intelligence
- creativity
- Personality traits