نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
دکتری روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
موضوع مقاله حاضر مطالعه سایبر دیپلماسی دولت آمریکا و تأثیر آن بر دیدگاه کاربران ایرانی فیسبوک فارسی وزارت امور خارجه این کشور است. با عنایت به جایگاه مهم ایران در سیاست خارجی آمریکا، وزارت امور خارجه ایالاتمتحده، صفحه فیسبوک فارسی را بهمنظور تأثیرگذاری بر کاربران ایرانی راه اندازی کرده است. مسئله اساسی مقاله، شناسایی میزان تأثیرگذاری استفاده از فیسبوک فارسی وزارت امور خارجه آمریکا بهعنوان یک ابزار سایبر دیپلماسی دولت این کشور بر دیدگاه کاربران ایرانی فضای مجازی نسبت به جامعه ایران است. برای پاسخ به پرسش مقاله، از روش تحلیل محتوای کیفی سایتهای رادیو فردا، صدای آمریکا و فیسبوک فارسی وزارت امور خارجه آمریکا برای استخراج گزارههای پرسشنامه، و سپس انجام پیمایش استفادهشده است. بر اساس فرضیه اصلی مقاله، کاربرانی که از فیسبوک فارسی وزارت امور خارجه آمریکا استفاده میکنند، در مقایسه با کاربرانی که از آن استفاده نمیکنند؛ بیشتر تحت تأثیر محتوا و پیامهای سایبر دیپلماسی این کشور بوده و این امر باعث ایجاد نگرش منفی نسبت به جامعه ایران در بین آنها میشود. بر همین اساس، میزان استفاده از صفحه فیسبوک فارسی بر نوع نگرش کاربران نسبت به جامعه ایران به مقدار 12 درصد تأثیر دارد که این تأثیر ازلحاظ آماری معنیدار است. همچنین هرچقدر مطالب صفحه فیسبوک فارسی وزارت امور خارجه آمریکا مورد تأیید کاربران باشد به میزان 30 درصد تغییر در نگرش (منفی) آنها نسبت به جامعه ایران قابل برآورد است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Cyber Diplomacy Influence on Viewpoint of Iranian Users of Cyberspace (Case Study: USA Dar Farsi Facebook Webpage)
نویسندگان [English]
- Seyyed Rouhollah Hadj Zargarbashi
- Ehsan Movahhedian
PHD of International Relations at Allameh Tabataba'i University
چکیده [English]
The subject of this article is “U.S Cyber Diplomacy Influence on Viewpoint of Iranian Users of Cyberspace(Case Study: USA Dar Farsi Facebook Webpage)”. Nowadays, using Internet and social networks to advance foreign policy goals and national interests, has become one of the most important issues. From 40’s and during World War II, U.S government tried to implement various cultural programs, stuent exchange programs, and use publications, the media and movies to convince residents of different countries about its foreign policy goals, and it became known as public diplomacy. Considering Iran’s high stance in U.S foreign policy, United States Department of State implemented various cyber diplomacy projects to influence Iranians public opinion that include launching USA Dar Farsi Facebook Webpage. In this thesis, the Author tried to answer one key question concerning this important strategy within US foreign policy system: What is the Influence of USA Dar Farsi Facebook Webpage, as a tool of U.S Cyber Diplomacy, on Viewpoint of Iranian Users of Cyberspace? For this purpose, qualitative content analysis of USA Dar Farsi Facebook Webpage and sending questionnaires to its users and other Iranian users of Internet has been used. The hypothesis is that, comparing to Iranian Internet users who do not read USA Dar Farsi Facebook Webpage content, the USA Dar Farsi Facebook Webpage users are more influenced by cyber diplomacy content and messages and this leads to negative attitude towards Iranian society.
کلیدواژهها [English]
- Public diplomacy
- Cyber diplomacy
- US
- Internet
- USA Dar Farsi