مهدی بیگدلو
چکیده
فرهنگ سیاسی در ایران بهعنوان فضایی فرهنگی که نمایانگر چگونگی ارتباط مردم با نظام سیاسی است در دهههای اخیر از پدیدههای متنوعی همچون انقلاب، ساختار نظام سیاسی، کارگزاران حکومتی و... متاثر شده است. در این فضای فرهنگی پدیده شبکههای اجتماعی مجازی در سالهای اخیر آثار مختلفی بر جای گذاشته است. اما اینکه این پدیده و بهطور خاص شبکههای ...
بیشتر
فرهنگ سیاسی در ایران بهعنوان فضایی فرهنگی که نمایانگر چگونگی ارتباط مردم با نظام سیاسی است در دهههای اخیر از پدیدههای متنوعی همچون انقلاب، ساختار نظام سیاسی، کارگزاران حکومتی و... متاثر شده است. در این فضای فرهنگی پدیده شبکههای اجتماعی مجازی در سالهای اخیر آثار مختلفی بر جای گذاشته است. اما اینکه این پدیده و بهطور خاص شبکههای توئیتر و فیسبوک توانسته مانند دیگر پدیدههای تاریخی بر فرهنگ سیاسی استادان دانشگاهها بهعنوان قشری که بیشترین بهرهبرداری را از این دو شبکه اجتماعی دارند تاثیر بگذارد، مسئلهای است که پژوهش حاضر برای پاسخگویی به آن از روش موردی- زمینهای و در سطح توصیفی- تحلیلی بهره برده است. این تحقیق با بهرهگیری از نظرات استادان علوم انسانی دانشگاههای هشت کلانشهر کشور به شیوه پیمایشی و سپس تحلیل دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمون تاو کندال به این نتیجه دست یافته است که سه کارکرد توسعه قابلیتهای نظارتی، همگرایی ارتباطات اجتماعی و ارزشسازی توییتر و فیسبوک در مجموع بر شش مولفه از هشت مولفه فرهنگ سیاسی کاربران دانشگاهی در ایران موثر بوده که از این میان هر سه کارکرد بر نقد نظام سیاسی؛ دو کارکرد بر بیاعتمادی، بیگانهستیزی و برتری ارزشهای دینی و فقط یک کارکرد بر افراطگرایی و خودمداری تاثیر دارند و رفتارهای فراقانونی و مطلقگرایی فکری نیز تاثیری از این کارکردها نمیپذیرند.