هما درودی؛ هادی محمدی
چکیده
امروزه رسانههای اجتماعی به بستر مناسبی برای تاثیرگذاری گسترده بر کاربران این رسانهها تبدیل شده است. اینستاگرام به عنوان یکی از این رسانهها به بستری برای اینفلوئنسرهای ایرانی تبدیل شده است که به صورت مداوم در حال تبلیغات و تاثیرگذاری بر قصد خرید دنبالکنندگان خود میباشند. از طرفی برای اجرای استراتژی بازاریابی اینفلوئنسر در ...
بیشتر
امروزه رسانههای اجتماعی به بستر مناسبی برای تاثیرگذاری گسترده بر کاربران این رسانهها تبدیل شده است. اینستاگرام به عنوان یکی از این رسانهها به بستری برای اینفلوئنسرهای ایرانی تبدیل شده است که به صورت مداوم در حال تبلیغات و تاثیرگذاری بر قصد خرید دنبالکنندگان خود میباشند. از طرفی برای اجرای استراتژی بازاریابی اینفلوئنسر در رسانههای اجتماعی، تشخیص اینکه کدام ویژگیهای اینفلوئنسر سبب تاثیرگذاری بر قصد خرید مخاطبان میشود از اهمیت به سزایی برخوردار است. در پژوهش حاضر ویژگی های اینلوئنسرها (نگرش همسوگرا، جذابیت فیزیکی، جذابیت اجتماعی، اعتبار اینفلوئنسر، آشنایی، تطابق، قابلیت اعتماد، تخصص درک شده، روابط فرا اجتماعی، نگرش به برند، نگرش به تبلیغ و نگرش لذت گرایانه) را به عنوان مقدمات قصد خرید در نظر گرفتیم. جامعه آماری این پژوهش کاربران رسانه اجتماعی اینستاگرام در ایران در سال 1401می باشد که تعداد آنها غیر قابل شمارش است. روش پژوهش، پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه استفاده شده است که 400 پرسشنامه در بین کاربران در دسترس توزیع گردید. داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری بر مبنای روش حداقل مربعات جزئی تحلیل شد. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که تمامی ویژگی های اینفلوئنسرها در قصد خرید کاربران تاثیر معناداری دارد و استراتژیهای بازاریابی اینفلوئنسر رسانههای اجتماعی باید بر اساس ویژگیهای انواع اینفلوئنسرها تنظیم شوند. این پژوهش در نهایت تاثیر و رابطه بین انواع ویژگی های شخصیتی اینفلوئنسرها و نوع اینفلوئنسرها در بازاریابی اینفلوئنسر رسانه های اجتماعی را مشخص کرده و در پایان پیشنهادات کاربردی ارائه داد.
هما درودی؛ شادی رضوی سطوتی
چکیده
امروزه تبلیغات یکی از ابزارهای ارتباطی با مخاطبان است و کسبوکارها در پی آن هستند که با صرف هزینه کمتر، اثرگذاری بیشتری بر مشتریان داشته باشند. در حال حاضر رسانههای اجتماعی آنلاین بهعنوان یک ابزار قدرتمند و پویا، روشهای جدیدی برای تأثیرگذاری بر مشتریان و هدایت آنها به خرید کالاها فراهم کردهاند. وظیفه تبلیغات برقراری ارتباط ...
بیشتر
امروزه تبلیغات یکی از ابزارهای ارتباطی با مخاطبان است و کسبوکارها در پی آن هستند که با صرف هزینه کمتر، اثرگذاری بیشتری بر مشتریان داشته باشند. در حال حاضر رسانههای اجتماعی آنلاین بهعنوان یک ابزار قدرتمند و پویا، روشهای جدیدی برای تأثیرگذاری بر مشتریان و هدایت آنها به خرید کالاها فراهم کردهاند. وظیفه تبلیغات برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبان و ارتباطات ابزار عمده دررسیدن به اهداف کسبوکارها است؛ اما تحقیقات صورت گرفته درمورد تمایل مشتری به ارتباط و عوامل موثر بر اثربخشی تبلیغات در فضای آنلاین محدوداست. این پژوهش به بررسی یکی از عوامل تعدیل کننده بر اثربخشی تبلیغات بامدل ACCA، یکی ازمدلهای سلسله مراتبی درتبلیغات شامل چهارمرحله آگاهی، درک، متقاعدشدن واقدام به خرید، درفضای آنلاین پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق نامحدود وشامل کاربران 20 تا 50 ساله اینستاگرام در بهار 1397 میباشد. روش پژوهش پیمایشی و از ابزارپرسشنامه استفاده شده است و با استفاده ازفرمول کوکران 384 پرسشنامه در بین کاربران دردسترس توزیع گردید. دادهها با بهرهمندی از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار PLS تحلیل شدند و نتایج نشان داد: تمایل مشتریان به دریافت پیام تبلیغات بامدل ACCAبرآگاهی و ادراک و متقاعدکردن و هدایت آنها به خرید و اثربخشی تبلیغات آنلاین نقش تعدیل کننده دارد.