بررسی شرایط تکوین حوزۀ عمومی در رسانه اجتماعی توئیتر

سها صالح؛ علیرضا حدادی

دوره 8، شماره 29 ، فروردین 1401، ، صفحه 276-239

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2022.51531.958

چکیده
  رسانه به‌مثابه قالبی برای استقبال از تکنولوژی، با تبدیل جوامع به جامعۀ شبکه‌ای مجازی، مجدداً امید دیرینۀ حمل فاصله دولت-ملت را احیا کرده و بسیاری معتقدند شبکه‌های اجتماعی همچون توئیتر، تکوین حوزه عمومی در نقد قدرت سیاسی را محقق نموده‌اند. پژوهش حاضر در پارادایم علوم میان‌رشته‌ای و با روش علوم اجتماعی رایانشی، به بررسی شبکۀ روابط ...  بیشتر

نقش شبکه های اجتماعی در انتخابات در ایران و تاثیر آنها بر نقش رسانه های سنتی

سیدوحید عقیلی؛ طاهر روشندل اربطانی؛ محمدمهدی فرجیان

دوره 4، شماره 13 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 181-214

http://dx.doi.org/10.22054/cs.2018.25937.329

چکیده
  این پژوهش به بررسی نقش انتخاباتی رسانه‌های اجتماعی پرداخته است. پژوهش حاضر بهروش تلفی انجام شده. بدین‌ترتیب که ابتدا با مصاحبه عمیق با تعدادی از خبرگان گویه‌های پژوهش استخراج شده و سپس در یک پنل خبرگانی، نظر خبرگان در خصوص این گویه‌ها اخذ شده. نهایتا این فرایند تا رسیدن به اشباع ادامه یافته است. خبرگان حاضر در این پژوهش معتقدند که ...  بیشتر

رویکردهای متعارض درباره تکوین حوزه عمومی در فضای مجازی

محمد امین قانعی‌راد؛ علی جنادله

دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1394، ، صفحه 29-68

http://dx.doi.org/10.22054/cs.2015.4500

چکیده
  پیدایش اینترنت به‌ عنوان یک تکنولوژی نوین ارتباطی، مباحث مهم و متفاوتی را در خصوص نسبت این تکنولوژی با حوزه عمومی به همراه داشته است. در این مقاله سعی شد بر مبنای حوزه عمومی مورد نظر‌ هابرماس، با طرح چهار سؤال اساسی در خصوص امکان یا امتناع شکل گیری حوزه عمومی در فضای مجازی با روش مرور سیستماتیک به مطالعه دیدگاه‌های مطرح شده در این ...  بیشتر