رقیه صادق زاده؛ حسن احدی؛ فریبرز درتاج؛ غلامرضا منشئی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی روابط بین اضطراب اجتماعی، حمایت اجتماعی ادراک شده ، احساس تنهایی ، خود تنظیمی با وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی جهت تدوین مدل ساختاری در دانش آموزان است.نمونه ای به حجم514 نفر در مقطع متوسطه ی دوم به روش خوشه ای چند مرحله ای از چهار منطقه شمال وجنوب تهران انتخاب شده است. دانش آموزان به پرسشنامه های اضطراب اجتماعی( ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی روابط بین اضطراب اجتماعی، حمایت اجتماعی ادراک شده ، احساس تنهایی ، خود تنظیمی با وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی جهت تدوین مدل ساختاری در دانش آموزان است.نمونه ای به حجم514 نفر در مقطع متوسطه ی دوم به روش خوشه ای چند مرحله ای از چهار منطقه شمال وجنوب تهران انتخاب شده است. دانش آموزان به پرسشنامه های اضطراب اجتماعی( 2004، Puklek) ، حمایت اجتماعی ادراک شده(Zimet et al, 1988)، تنهایی (1996،Russell) وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی محقق ساخته و خود تنظیمی (1999، Brown، Miller، Lawendowski) پاسخ داده اند.داده های پژوهش با استفاده از معادلات ساختاری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد که مدل دارای برازش مناسبی است. در اثرات مستقیم متغیر های اضطراب اجتماعی ،حمایت اجتماعی و خود تنظیمی معنادار بوده اند. همچنین در اثر غیر مستقیم تنها متغیر احساس تنهایی با میانجی گری خودتنظیمی ارتباط معنادار داشته است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که چهار متغیر پیش بین در مدل وابستگی به شبکه های اجتماعی تاثیر گذار واقع شده اند که این امر نشان دهنده ی اهمیت ویژه آنهاست
سیده عذرا میرکاظمی؛ سمانه راستگو؛ فرشته احمدآبادی
چکیده
پژوهش حاضر به پیشبینی میزان وابستگی به شبکههای اجتماعی تلفن همراه از طریق اهداف استفاده از این شبکهها در میان دانشجویان دانشگاههای منطقۀ 9 کشور پرداخته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و ابزار پژوهش پرسشنامه بوده است.. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشگاههای منطقه 9 کشور بود (11 دانشگاه) که از بین آنها 6 دانشگاه با محقق همکاری ...
بیشتر
پژوهش حاضر به پیشبینی میزان وابستگی به شبکههای اجتماعی تلفن همراه از طریق اهداف استفاده از این شبکهها در میان دانشجویان دانشگاههای منطقۀ 9 کشور پرداخته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و ابزار پژوهش پرسشنامه بوده است.. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشگاههای منطقه 9 کشور بود (11 دانشگاه) که از بین آنها 6 دانشگاه با محقق همکاری و پرسشنامه به شیوۀ نمونهگیری تصادفی طبقهای توزیع و جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (تی تک نمونه، همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی ساده و رگرسیون چندگانه) استفاده گردید. نتایج نشان داد که وابستگی به شبکههای اجتماعی از حد متوسط بیشتر است و بین اهداف پرکردن اوقات فراغت، ارتباط با نزدیکان و دوستان، تنوع در استفاده از خدمات و ثبت رکورد در لایک بیشتر با وابستگی به این شبکهها همبستگی مثبتی به میزان 37/0 وجود دارد و این اهداف پیشبینی کنندۀ 3/14 درصد میزان وابستگی دانشجویان به شبکههای اجتماعی تلفن همراه به شمار میروند.