منوچهر علی شاه بابا؛ غلامرضا لطیفی؛ محمدرضا رسولی
چکیده
گسترش فضای مجازی و استفاده از ابزارهای آن مانند تلگرام، تغییرات زیادی را در سبک زندگی و تعامل شهروندان به وجود آورده است. با توجه به اینکه دانشآموزان از آسیبپذیرترین اقشار جامعه در این زمینه هستند، این پژوهش به بررسی آسیبشناسی نقش تلگرام بر انزوا و اختلال دانشآموزان در تعاملات اجتماعی میپردازد. روش تحقیق بهکاربرده شده در ...
بیشتر
گسترش فضای مجازی و استفاده از ابزارهای آن مانند تلگرام، تغییرات زیادی را در سبک زندگی و تعامل شهروندان به وجود آورده است. با توجه به اینکه دانشآموزان از آسیبپذیرترین اقشار جامعه در این زمینه هستند، این پژوهش به بررسی آسیبشناسی نقش تلگرام بر انزوا و اختلال دانشآموزان در تعاملات اجتماعی میپردازد. روش تحقیق بهکاربرده شده در این پژوهش توصیفی، همبستگی بوده و با استفاده از ضرایب همبستگی محاسبهشده، اقدام به تدوین مدل ساختاری گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران معادل با 384 نفر انتخاب شد. روش تحقیق و آماری نیز به ترتیب پیمایشی (استفاده از پرسشنامه) بوده و با کمک روشهای آماری اسپیرمن و معادلات ساختاری لیزرل جهت تعیین درصد فراوانی، درصد تراکمی و ...) رد و تأیید روابط و فرضیات صورت گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که بعد عوامل آسیبزای شبکههای اجتماعی و افزایش انزوای اجتماعی با تأکید بر نقش تلگرام در تعامل اجتماعی یا انزوای اجتماعی در میان دانشآموزان دبیرستان شهر تهران تأثیرگذار است. همچنین بعد عوامل آسیبزای شبکههای اجتماعی و اختلال در تعامل اجتماعی با تأکید بر نقش تلگرام در تعامل اجتماعی یا انزوای اجتماعی در میان دانشآموزان دبیرستان شهر تهران تأثیرگذار است؛ و درنهایت نتایج نشان داد که بین انزوا و اختلال دانشآموزان و استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام رابطه معناداری وجود دارد. استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام بر شکلگیری انزوای اجتماعی دانشآموزان شهر تهران اثرگذار است و به دلایلی ازجمله عدم مدیریت صحیح و فرهنگ ضعیف استفاده از تلگرام باعث بروز برخی انحرافات اجتماعی و انزوا در دانشآموزان شهر تهران شده است.
حسن مومنی؛ مرجان آل بهبهانی
چکیده
تأثیرات مطلوب و یا آسیبزای فضای مجازی بر بخشهای مختلف زندگی خاصه در ساحت تحصیلی و درسی همواره محل بحث بوده است. در همین راستا، هدف اصلی پژوهش حاضر پرداختن به تأثیر سبک زندگی مجازی محور بر درگیری تحصیلی دانشآموزان بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان متوسطه (اول و دوم) شهرستان دهلران در سال تحصیلی 98-1397 بود که از میان آنها با روش نمونهگیری ...
بیشتر
تأثیرات مطلوب و یا آسیبزای فضای مجازی بر بخشهای مختلف زندگی خاصه در ساحت تحصیلی و درسی همواره محل بحث بوده است. در همین راستا، هدف اصلی پژوهش حاضر پرداختن به تأثیر سبک زندگی مجازی محور بر درگیری تحصیلی دانشآموزان بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان متوسطه (اول و دوم) شهرستان دهلران در سال تحصیلی 98-1397 بود که از میان آنها با روش نمونهگیری خوشهای 360 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. همچنین ابزار تحقیق شامل پرسشنامههای استاندارد درگیری تحصیلی ریو (2013) و طاهری (1393) بودند که پایایی آن (با آلفای کرونباخ) 88/0 حاصل شد. نتایج همبستگی بین سبک زندگی مجازی محور و درگیری تحصیلی نشان داد رابطه معنادار ولی منفی بین آنها وجود دارد (001/0 ≥p، 39/0=r). تحلیل نتایج معادلات ساختاری با نرمافزار آیموس (Amos) نیز حاکی از این بود که متغیر سبک زندگی مجازی محور با ابعاد ششگانه آن (کسب دانش، ارتباط، هویت، خدمات، کسب لذت و بعد پیامدی) قادر به پیشبینی 51/0 (51/0= R2) واریانس متغیر درگیری تحصیلی است. ضریب بتا و سطح معناداری این رابطه نیز به ترتیب (53/0- =β، 001/0 ≥p) است. نتایج تحقیق نشان داد سبک زندگی مجازی محور بر روی امورات تحصیلی دانشآموزان تأثیر منفی دارد. ازاینرو باید نسبت به اصلاح این سبک زندگی با رویکرد حداکثر سود و حداقل ضرر بهره برد.
حسین مطهری نژاد؛ محدثه قاسمی نژاد
چکیده
استفاده از اینترنت در همه حوزهها، در حال افزایش است. دانشآموزان از کاربران اصلی اینترنت هستند. هدف این مطالعه، بررسی تأثیر سبکهای فرزند پروری اینترنت بر کاربرد واقعی اینترنت توسط دانشآموزان در خانه بود. برای این منظور، 300 نفراز والدین دانشآموزان پایه نهم که با روش نمونهگیری خوشهای انتخابشده بودند به پرسشنامهای متشکل ...
بیشتر
استفاده از اینترنت در همه حوزهها، در حال افزایش است. دانشآموزان از کاربران اصلی اینترنت هستند. هدف این مطالعه، بررسی تأثیر سبکهای فرزند پروری اینترنت بر کاربرد واقعی اینترنت توسط دانشآموزان در خانه بود. برای این منظور، 300 نفراز والدین دانشآموزان پایه نهم که با روش نمونهگیری خوشهای انتخابشده بودند به پرسشنامهای متشکل از ویژگیهای والدین و فرزند، کاربرد اینترنت و سبکهای فرزند پروری اینترنت با دو بعد؛ کنترل والدین و صمیمیت والدین پاسخ دادند. نتایج نشان داد که اکثریت خانوادهها به اینترنت در خانه دسترسی دارند (82%) و سبک غالب فرزند پروری اینترنت در میان والدین، سبک فرزند پروری مقتدرانه است (7/43%). دسترسی والدین به اینترنت در خانه به سن و تحصیلاتشان مربوط است و همچنین سبکهای فرزند پروری متأثر از جنسیت، سن، تحصیلات، تجربه و نگرش والدین است. سبکهای فرزند پروری اینترنت نیز بر کاربرد اینترنت دانشآموزان تأثیر میگذارند. بیشترین میزان استفاده دانشآموزان از اینترنت زمانی است که والدین سبک فرزند پروری سهلگیرانه را اتخاذ میکنند و کمترین میزان استفاده دانشآموزان از اینترنت زمانی است که والدین سبک فرزند پروری مستبدانه را انتخاب میکنند. تحصیلات، کنترل، تجربه و جنسیت والدین استفاده دانشآموزان از اینترنت در خانه را پیشبینی میکنند (21/0 = R2). سرانجام، نتیجهگیری شد که سبکهای فرزند پروری اینترنت یک عامل جدید برای تبیین و پیشبینی پذیرش و کاربرد اینترنت توسط دانشآموزان است.