آرمان حیدری؛ وحید دستیار؛ فاطمه جعفری
چکیده
بدن و مفهوم بدن که در تحلیلهای جامعهشناختیِ سنتی غایب بود، امروزه، در قلب جامعهشناسی، زندگی اجتماعی و خودپندارۀ هویتی ما قرار دارد. با گسترش رسانهها و تکنولوژیهای ارتباطی نوین، یکی از مهمترین چالشها در حوزۀ مدیریت بدن به ابهام پیرامون میزان تأثیر نیروهای جهانی یا زمینههای محلی مربوط میشود. این مقاله با اتکای بر رویکرد ...
بیشتر
بدن و مفهوم بدن که در تحلیلهای جامعهشناختیِ سنتی غایب بود، امروزه، در قلب جامعهشناسی، زندگی اجتماعی و خودپندارۀ هویتی ما قرار دارد. با گسترش رسانهها و تکنولوژیهای ارتباطی نوین، یکی از مهمترین چالشها در حوزۀ مدیریت بدن به ابهام پیرامون میزان تأثیر نیروهای جهانی یا زمینههای محلی مربوط میشود. این مقاله با اتکای بر رویکرد جهان- محلی شدن، بر اساس نظریات رابرتسون، گیدنز، راجرز، فیدرستون و پذیرش اجتماعی، تأثیر استفاده از رسانههای نوین بر مدیریت بدن را با میانجیگری پذیرش اجتماعی در بین زنان باشگاهی شهر نورآباد ممسنی بررسی کرده است. روش تحقیق، پیمایشی، ابزار گرداوری دادهها پرسشنامه، و روش نمونهگیری، نمونهگیری متناسب با حجم توأم با تصادفی ساده بوده است. بر اساس نتایج تحقیق، بیشترین استفادۀ زنان از رسانههای نوین، به ترتیب، کسب اطلاع و شیوۀ کاربرد وسایل ورزشی، جستجوی الگوهای تناسب اندام، و کسب اطلاعات در مورد مد و پوشش (اینترنت)؛ استفاده از شبکههای تبلیغ مد، مشاهدۀ برنامههای علمی، پزشکی، ورزشی، و تبلیغات تجاری (ماهواره) بودهاند. در بین شاخصهای متعدد سازۀ مدیریت بدن، ورزش و تناسب اندام، جراحی و زیبایی بدن و کیفیت پوشش تأثیرگذارترین شاخصها بودهاند. با مقایسۀ میزان تأثیر رسانههای نوین (81/.) و پذیرش اجتماعی (17/.) بر مدیریت بدن میتوان گفت رسانههای نوین، به میزان چشمگیری، بیشتر از میزان پذیرش اجتماعی موجب افزایشِ توجه زنان به مدیریت بدنشان در ابعاد مختلف شدهاند.
احسان مبارکی؛ محمد شرفی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین میزان استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی (ماهواره، اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی) بر نگرش دانشجویان به دوستی با جنس مخالف قبل از ازدواج در چارچوبهای «اثرات کاشت» گربنر، «اثرات پیامدهای» ویندال انجام گرفت. روش تحقیق حاضر همبستگی بوده و دادهها با استفاده از پرسشنامه از بین دانشجویان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین میزان استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی (ماهواره، اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی) بر نگرش دانشجویان به دوستی با جنس مخالف قبل از ازدواج در چارچوبهای «اثرات کاشت» گربنر، «اثرات پیامدهای» ویندال انجام گرفت. روش تحقیق حاضر همبستگی بوده و دادهها با استفاده از پرسشنامه از بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای دولتی، پیام نور، آزاد اسلامی و علوم پزشکی شهر اراک که به شیوه نمونهگیری طبقهای نامتناسب انتخابشده بودند، جمعآوری شد. بهمنظور تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسلهمراتبی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی نشان داد از بین متغیرهای تحقیق استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و ماهواره بعد از کنترل جنس، اعتقادات دینی، و میزان ارتباط والدین با فرزندان توانستهاند 26 درصد از تغییرات نگرش به دوستی با جنس مخالف را تبیین نمایند. همچنین بین استفاده از اینترنت و نگرش به دوستی با جنس مخالف رابطۀ معناداری مشاهده نشد. از بین متغیرهای کنترل، جنس و اعتقادات دینی بهگونهای معنادار قادر به پیشبینی نگرش به دوستی با جنس مخالف بود. در مجموع میتوان گفت، استفاده از ماهواره، استفاده از شبکههای مجازی، جنس و اعتقادات دینی توانستهاند 62 درصد از تغییرات متغیر وابسته را در جامعۀ آماری تحقیق پیشبینی نمایند.