بررسی تاثیر رسانه های نوین در شکل دهی الگوهای مصرفی جامعه ایران

کریم نعمتی اقدم؛ نسیم مجیدی؛ علی اصغر کیا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 بهمن 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2024.70227.1465

چکیده
  چکیده هدف از این تحقیق بررسی نقش رسانه های نوین در تغییرات ظاهری فرهنگ جامعه ایران می باشد که روش تحقیق بدون اتکا به نظریات رایج و با روش نظریه مبنایی (GT) انجام گرفته است. در این روش به صورت استنباطی می‌توان بعد از تبیین عناصر و ویژگی‌های پیام به ارتباط میان عناصر ارتباط و پیشینه و پیامد (یا آثار) فراگرد ارتباطی نیز پرداخت ..سپس توصیف ...  بیشتر

مطالعات فضای مجازی و شبکه­‌های اجتماعی
نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان اقلیم کردستان عراق

بیلال محمد؛ علی اصغر کیا؛ هادی خانیکی

دوره 10، شماره 40 ، دی 1403، ، صفحه 30-1

https://doi.org/10.22054/nms.2025.80612.1729

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر تبیین نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان اقلیم کردستان عراق می‍باشد. پژوهش حاضر از جنبه هدف از نوع پژوهش‍‍های کاربردی و ازلحاظ ماهیت توصیفی- همبستگی می‍باشد که با استفاده از روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقلیم کردستان ...  بیشتر

نقش ارتباطات انسانی در ترسیم جایگاه اجتماعی زنان؛ به کمک مطالعه موردی ادبیات داستانی هدایت

سعید ثقه ئی؛ علی اصغر کیا؛ رضا صابری

دوره 10، شماره 38 ، شهریور 1403، ، صفحه 38-1

https://doi.org/10.22054/nms.2022.70299.1470

چکیده
  آثار ادبی فاخر برجای‌مانده از نویسندگان بنام جامعه که به‌نوعی نمایندگان جامعه و بازتاب‌دهندگان مناسبات موجود در آن هستند را می‌توان به‌عنوان گزارش‌ها و روایت‌های مهمی تلقی کرد که ماده ذهنی جامعه را تأمین می‌کنند و تحلیل آن می‌تواند در جهت تبیین مؤلفه‌های محوری جامعه همچون جایگاه اجتماعی و جنسیت کمک شایانی نماید. این در حالی ...  بیشتر

شناسایی و تحلیل راهبردی عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد حکمرانی فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران

علیرضا قربانی؛ مهدی حمزه پور؛ علی اصغر کیاء

دوره 9، شماره 36 ، دی 1402، ، صفحه 43-1

https://doi.org/10.22054/nms.2024.74593.1594

چکیده
  حکمرانی فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران با چالش‌های متعددی از جمله تشتّت و تعارض نهادی، ناپایداری سیاستی، بی‌توجهی به زمینه‌های اجتماعی و افکار عمومی در امر سیاست‌گذاری و غلبه نگاه فنی - تکنیکی مواجه است که سبب شده حکمرانی در این زمینه با نقطۀ مطلوب فاصله چشمگیری داشته باشد. پژوهش حاضر به دنبال آن است که عوامل کلان مؤثر بر بهبود ...  بیشتر

مردم نگاری فرهنگ شبکه ای کاربران ایرانی اینستاگرام

علی اصغر کیاء؛ مرسده نیک بخش

دوره 9، شماره 33 ، خرداد 1402، ، صفحه 80-51

https://doi.org/10.22054/nms.2023.34271.544

چکیده
  این پژوهش درصدد «شناسایی چیستی و چرایی رفتار ارتباطی کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام» از رهگذر تعاملات درون‌شبکه‌ای و بازنمود زندگی روزمره کاربران در محیط شبکه، با استفاده از روش نتنوگرافی یا مردم‌نگاری بوده است. هدف اصلی پژوهش، «گونه‌شناسی از الگوهای فرهنگی رایج در کنش‌های کاربران اینستاگرام» بوده و در ...  بیشتر

الگوی ترویج صفحه‌نمایش دوم جهت افزایش تعامل مخاطب با محتوا

سمیه لبافی؛ علی اصغر کیاء؛ امرالله تقوا

دوره 8، شماره 31 ، مهر 1401، ، صفحه 108-77

https://doi.org/10.22054/nms.2022.47898.860

چکیده
  استفاده از صفحه‌نمایش دوم تجربه جدید در تماشای تلویزیون است و به بیننده اجازه می‌دهد که به شیوه‌ای متفاوت با یک برنامه تلویزیونی تعامل داشته باشد. پژوهش حاضر، با رویکرد کیفی و روش تحلیلتم باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر ترویج و توسعه صفحه‌نمایش دوم جهت افزایش تعامل مخاطبان با تلویزیون در افغانستان انجام شده است. در این راستا از ابزار ...  بیشتر

چگونگی روابط تولید محتوای کاربرساز در اینستاگرام با تاکید بر رابطه اینفلوئنسر و فالوئر

محمد پویا قاسمی؛ حسین صادقی؛ مهناز نادری؛ علی اصغر کیا

دوره 7، شماره 28 ، دی 1400، ، صفحه 138-111

https://doi.org/10.22054/nms.2022.47442.845

چکیده
  هر رسانه‌ی‌ اجتماعی‌ سازوکار مختص به خود را برای افزایش مشارکتِ فعال کاربران دارد، علاوه بر این سازوکار، چگونگی تولید محتوا و مصرف رسانه‌های اجتماعی توسط کاربران، در تغییر و ایجاد ظرفیت‌های جدید در این رسانه‌ها مؤثر بوده است. اینستاگرام نمونه‌ا‌ی از رسانه‌های اجتماعی است که موفق به ایجاد بستری برای مشارکت فعال کاربران در راستای ...  بیشتر