دستکاری اجتماعی خصمانه؛ راهبرد نوین تأثیرگذاری بر افکار عمومی (مطالعه موردی اقدامات عربستان سعودی در توییتر با روش تحلیل شبکه اجتماعی)

حسن بشیر؛ امیررضا تمدن؛ امین میرشکاری سلیمانی

دوره 8، شماره 32 ، دی 1401، ، صفحه 36-1

https://doi.org/10.22054/nms.2022.61502.1229

چکیده
  با گسترش روز افزون استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی، ابزارهای مدیریت افکار عمومی نیز دستخوش تحولات اساسی شده است؛ به‌طوریکه هم از نظر روشی و هم از نظر مبانی نظری، تحولاتی در حوزه مدیریت افکار عمومی رخ داده است که ضرورت بازنگری و توسعه ادبیات نظری گذشته را مضاعف می‌نماید. آنچه که امروزه در چند سال اخیر و به‌ویژه پس از انتخابات ...  بیشتر

بازنمایی اخبار در رسانه های رسمی و تاثیر آن بر افکار عمومی در شبکه اجتماعی توئیتر (مطالعه موردی اخبار گردشگری جنسی عراقی ها در مشهد)

زهرا اردکانی فرد؛ مژگان عظیمی هاشمی

دوره 7، شماره 25 ، فروردین 1400، ، صفحه 162-135

https://doi.org/10.22054/nms.2021.42793.746

چکیده
  در مقطعی از تابستان 1397 موضوع گردشگری جنسی مسافران عراقی در مشهد توسط رسانه های جمعی به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفت. به دنبال توجه و برجسته سازی رسانه های جمعی، افکار عمومی نیز در شبکه های اجتماعی درباره این موضوع به گفتگو و اظهار نظر پرداختند. لذا این تحقیق به دنبال توصیف و تحلیل نحوه بازنمایی این موضوع در رسانه های رسمی و همچنین ...  بیشتر

مدل تاثیرگذاری بر افکار عمومی در فضای مجازی به کمک قابلیت های بازی‌وارسازی

کیانوش کریمی؛ جلال غفاری قدیر

دوره 5، شماره 17 ، خرداد 1398، ، صفحه 137-172

https://doi.org/10.22054/nms.2019.31042.448

چکیده
  با ورود رسانه‌های نوین و افزایش سطح سواد عمومی، افکار عمومی و اقناع آن اهمیت دوچندان یافته است.. اقناع که به گفته ساروخانی غایت هر ارتباط، اعم از انسانی یا رسانه‌ای است، نقش کلیدی جهت تقویت جایگاه جهانی و دستیابی به اهداف راهبردی برای هرگونه جریان سیاسی، اقتصادی و ... ایفا می‌کند. پژوهش حاضر سعی نموده است با استفاده از قابلیت‌های ...  بیشتر