رسانه‌های نوین
وضعیت سواد رسانه‌ای نخبگان سیاسی ایرانی

عباس اسدی؛ احمد رضا مسعودی؛ احمد بحرینی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 خرداد 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2025.73669.1561

چکیده
  سواد رسانه‌ای نخبگان سیاسی یکی از حوزه‌های تقریبا مغفول مانده است. امروزه حجم وسیعی از مطالب و محتویات در رسانه ها به خصوص رسانه‌ای اجتماعی با هدف اثرگذاری بر نخبگان سیاسی و از سوی دیگر محتویات تولید شده، از سوی نخبگان سیاسی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی، منتشر می-شوند، که البته، در هر دو صورت، یعنی چه در تولید محتوا یا مصرف آن، ...  بیشتر

الگوی مطلوب فرهنگ سیاسی کاربران رسانه های نوین در ایران

شیلا باباخانی؛ نسیم مجیدی؛ عباس اسدی

دوره 10، شماره 38 ، شهریور 1403، ، صفحه 142-109

https://doi.org/10.22054/nms.2022.69980.1457

چکیده
  هدف از این پژوهش ارائه الگویی مطلوب از فرهنگ سیاسی برای کاربران رسانه‌های نوین در ایران بوده است. میدان این پژوهش شامل اساتید، صاحب‌نظران و خبرگان علوم سیاسی و علوم ارتباطات (ارتباطات سیاسی) و جامعه‌شناسی سیاسی است که به روش گلوله برفی انتخاب شده‌اند. برای گردآوری اطلاعات و داده‌های پژوهش از سه روش مرور نظام‌مند متون و ادبیات موضوع، ...  بیشتر

شناسایی مؤلفه ها و شاخص های فرهنگ سیاسی کاربرانِ شبکه‌های اجتماعی در ایران

شیلا باباخانی؛ نسیم مجیدی؛ عباس اسدی

دوره 8، شماره 31 ، مهر 1401، ، صفحه 274-249

https://doi.org/10.22054/nms.2022.65211.1341

چکیده
  یکی از مهم‌ترین پیامدهای زیست مجازی ایرانیان، تغییرات محتمل در هنجارها و ایستارهای سیاسی جامعه یا همان فرهنگ سیاسی است. فرهنگ سیاسی در ایران به‌عنوان فضایی فرهنگی که نمایانگر چگونگی ارتباط مردم با نظام سیاسی است، به همان اندازه که از پدیده‌های متنوعی همچون انقلاب، ساختار نظام سیاسی، کارگزاران حکومتی و... تأثیر پذیرفته، محتمل است ...  بیشتر

اصول پالایش (فیلترینگ) پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی

حامد بابازاده مقدم؛ عباس اسدی

دوره 3، شماره 9 ، خرداد 1396، ، صفحه 164-194

https://doi.org/10.22054/cs.2017.10650.39

چکیده
  امروزهتردیدی وجود ندارد که توسعه و گسترش اینترنت و همچنین بهره‌مندی از این ابزار نوین ارتباطی، نیازمند یک نظام حقوقی مدون و منسجم است. نظام حقوقی مورد نظر باید بتواند ضمن تأمین آزادی این رسانه نوین، مانع سوءاستفاده احتمالی از آزادی بیان‌شده و به مردم اطمینان دهد که دسترسی و استفاده آن‌ها از رسانه‌های اینترنتی ارزان، امن و پایدار ...  بیشتر