رسانههای نوین
فرزانه کوهی؛ سیدعلی رحمانزاده؛ علی اصغر کیاء؛ سیدرضا نقیب السادات
چکیده
سلامت دیجیتال، استفاده از فناوریهای دیجیتال برای بهبود ارتباطات و مدیریت سلامت افراد و جامعه است. هدف از مقاله حاضر، شناسایی عناصر و مؤلفههای سلامت دیجیتال در نظام جامع ارتباطات سلامت در ایران باهدف ارتقای سلامت است. در این پژوهش از روش سوات یا نخبگی استفاده شده است. نمونهگیری نیز به روش نااحتمالی هدفمند از میان نخبگان حوزه سلامت ...
بیشتر
سلامت دیجیتال، استفاده از فناوریهای دیجیتال برای بهبود ارتباطات و مدیریت سلامت افراد و جامعه است. هدف از مقاله حاضر، شناسایی عناصر و مؤلفههای سلامت دیجیتال در نظام جامع ارتباطات سلامت در ایران باهدف ارتقای سلامت است. در این پژوهش از روش سوات یا نخبگی استفاده شده است. نمونهگیری نیز به روش نااحتمالی هدفمند از میان نخبگان حوزه سلامت و حوزه علوم ارتباطات صورت گرفته است. میانگینهای حاصل از هر محیط نشان میدهد که آموزشهای مجازی برنامههای بهداشتی با استفاده از فنآوریهای نوین ارتباطی در بستر دیجیتال و استقرار پرونده الکترونیک سلامت از نقاط قوت نظام سلامت به شمار میرود در عین حال نبود زیرساختهای ارتباطی و عدم نظاممندی تعاملات نظام سلامت با سایر ذینفعان در حوزه سلامت دیجیتال و اطلاع رسانی ضعیف در بحث آگاهی بخشی برنامههای بهداشتی بر مبنای دیجیتال، توجه ناکافی به ویژگیها و دامنه گسترده مخاطبان، موجبات بروز ضعفهای بسیاری در این حوزه شده است و عدم نظارت بر بستر شبکههای اجتماعی و سواد سلامت الکترونیک پایین کاربران موجب ایجاد تهدیدات در این بستر شده است. نتایج نشان داد که رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه پزشکی و سلامت، ارتباطات پزشکان و کاربران در شبکههای اجتماعی، وجود اپلیکیشهای خود مراقبتی و آموزش سلامت در فضای اینترنت از فرصتهای نظام سلامت است که میبایست با رویکرد جامع و هماهنگ شامل آموزش، تدوین سیاستهای مناسب، ایجاد زیرساختهای قوی و همکاری بین بخشی برای پیاده سازی موفق سلامت دیجیتال در نظام جامع ارتباطات سلامت و مقابله با تهدیدات بکار گرفته شود.
کلیدواژهها: سلامت دیجیتال، ارتباطات سلامت، رسانههای نوین
زهرا باقری؛ سیدرضا نقیب السادات؛ منصوره زارعان
چکیده
مطالبات درواقع نیازهای همه یا بخش بزرگی از اعضای یک جامعه است که خود برگرفته از گفتمانهای ترویجشده در آن جامعه است. گفتمانها به اولویتبندی نیازهای طرفداران خود میپردازند؛ بنابراین با شناسایی گفتمانهایی که طرفداران زیادی در حوزه حقوق زنان دارند، میتوان مطالبات آنها را شناخت. نتیجه این شناسایی در سطح کلان میتواند ...
بیشتر
مطالبات درواقع نیازهای همه یا بخش بزرگی از اعضای یک جامعه است که خود برگرفته از گفتمانهای ترویجشده در آن جامعه است. گفتمانها به اولویتبندی نیازهای طرفداران خود میپردازند؛ بنابراین با شناسایی گفتمانهایی که طرفداران زیادی در حوزه حقوق زنان دارند، میتوان مطالبات آنها را شناخت. نتیجه این شناسایی در سطح کلان میتواند رویکرد قانونگذاری و برنامهریزی برای تحقق این خواستهها را فراهم کند. ازآنجاکه شبکه اجتماعی اینستاگرام بستر وسیعی را برای به اشتراکگذاری مطالب مختلف از قبیل متن، تصویر، صوت و تصویر فراهم میکند، پژوهش حاضر به تحلیل گفتمان مطالبات حقوق زنان در این شبکه اجتماعی پرداخته است. این تحقیق اکتشافی ازنظر روششناسی کاربردی و کیفی است که با استفاده از روش تحلیل گفتمان نورمن فرکلاف و تئون ون دایک و نیز روش نمونهگیری غیراحتمالی و تکنیک هدفمند انجام شده است. جامعه آماری کلیه صفحات واقعی کاربران زن ایرانی با بیش از 10000 فالوور بود. این صفحات باید در مورد حقوق زنان ایرانی باشد. هر پست باید حداقل سیصد کلمه باشد و معیارهای دیگری مانند دوقطبی بودن را، داشته باشد. بر این اساس از هزار صفحه، 56 صفحه واجد شرایط بودند. نتایج تحقیق نشان داد که یازده گفتمان که در اینستاگرام طرفداران زیادی دارد مطالبات حقوق زنان را دنبال میکند. این گفتمانها بر اساس بیشترین تعداد طرفداران: «فمینیست رادیکال»، «فمینیست لیبرال»، «مطالبات فرهنگی و اجتماعی مادران»، «توانمندسازی زنان»، «نواندیشان دینی»، «مثبتنگری به بدن»، «مطالبات فرهنگی و اجتماعی زنان»، «وبلاگ نویسان ضد تبلیغات»، «مطالبات حقوقی زنان»، «ضد خشونت علیه زنان» و «فمینیست اسلامی».
الهه رحمانی؛ سیدرضا نقیب السادات؛ مسعود تقی آبادی
چکیده
پژوهش حاضر تحت عنوان نقش رسانههای نوین در سبک زندگی سلامتمحور باهدف شناخت ابعاد نقشآفرینی در کنار میزان بهرهمندی پاسخگویان از رسانههای نوین؛ انجامشده است و با روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و حجم نمونه 376 نفر برآورد شده است.نتایج نشان میدهد که رسانهها در بعد سلامت ...
بیشتر
پژوهش حاضر تحت عنوان نقش رسانههای نوین در سبک زندگی سلامتمحور باهدف شناخت ابعاد نقشآفرینی در کنار میزان بهرهمندی پاسخگویان از رسانههای نوین؛ انجامشده است و با روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و حجم نمونه 376 نفر برآورد شده است.نتایج نشان میدهد که رسانهها در بعد سلامت جسمانی بیشترین اطلاعرسانی را انجام میدهند و ویژگیهای فردی و اجتماعی پاسخگویان تغییر زیادی در رابطه بین رسانههای نوین با مؤلفههای سلامت (ابعاد) ایجاد نکردهاند و عمده تغییرات حاصل ناشی از شیوههای بهرهبرداری از رسانههای نوین بوده است. زابطه بین استفاده از رسانههای نوین در سبک زندگی سلامتمحور و در زمینه سلامت و رابطه بین استفاده از کانالهای شبکههای اجتماعی مرتبط با سلامت در سبک زندگی سلامتمحور با 1% درصد خطا و 99% اطمینان معنیدار است. رابطه بین رسانههای نوین و بعد سلامت روحی و جسمانی در سبک زندگی سلامتمحور با1%درصد خطا و 99% درصد اطمینان معنیدار است و رابطه بین پوششدهی رسانههای نوین در بعد سلامت معنوی و اجتماعی در سبک زندگی سلامتمحور با 1%درصد خطا و 95%درصد اطمینان معنیدار نیست. همچنین جاذبهها و الگوهای بهرهبرداری از رسانههای نوین عامل اصلی تغییر در سبک زندگی سلامتمحور افراد بوده است. در اینجا استفاده بیشتر از رسانههای نوین تغییر بیشتری را بهزعم افراد در سبک زندگی سلامتمحور ایجاد نموده است و با توجه به نظریه کاشت افراد به میزانی که از رسانهها استفاده میکنند ارزشهای آن را بیشتر درونی میکنند که در اینجا نیز این اتفاق رخداده است.
سیدرضا نقیب السادات؛ فاطمه عودلاجانی
چکیده
این پژوهش با هدف شناخت «ساختار دیپلماسی رسانه ای وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در شبکه ی اجتماعی توییتر» به تحلیل محتوای صفحات توییتر این دو وزیر پرداخته است.ظهور فناوری های نوین ارتباطی موجب تغییر و تحول در عرصه سیاست شده است به نحوی که شبکه های اجتماعی نظیر توییتر، فیسبوک و اینستاگرام با نقش آفرینی در عرصه ی سیاست جایگاه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناخت «ساختار دیپلماسی رسانه ای وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در شبکه ی اجتماعی توییتر» به تحلیل محتوای صفحات توییتر این دو وزیر پرداخته است.ظهور فناوری های نوین ارتباطی موجب تغییر و تحول در عرصه سیاست شده است به نحوی که شبکه های اجتماعی نظیر توییتر، فیسبوک و اینستاگرام با نقش آفرینی در عرصه ی سیاست جایگاه مهمی را در دیپلماسی رسانه ای کسب کرده اند. در این پژوهش ، از روش تحلیل محتوا با دو تکنیک مقولهای و ارزیابی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش نیز مجموع توییت های صفحات توییتر وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در سال های 2016 تا 2019 میلادی است. نتایج پژوهش نشان می دهد، دیپلماسی رسانه ای این دو کشور دارای وجوه متفاوتی می باشد. ایران از طریق دیپلماسی رسانه ای خود در تلاش است تا هرچه بیشتر بر پایبندی خود به تعهدات بین المللی نظیر برجام تاکید نماید و از سوی دیگر به بدعهدی و عدم پایبندی آمریکا به تعهدات اشاره دارد. دیپلماسی رسانه ای آمریکا در تقابل با ایران قرار دارد. آمریکا در تلاش است تا ایران را به عنوان یکی از اصلی ترین حامیان تروریسم معرفی نماید و تمامی اقدامات ایران را نیز بی ثبات کننده ی خاورمیانه جلوه دهد. با توجه به نکات مطرح شده می توان گفت آمریکا درصدد است تا از طریق تلاش های وزرای امور خارجه خود در شبکه ی توییتر، ایران را به عنوان کشوری حامی تروریسم و بی ثبات کننده ی خاورمیانه بازنمایی نماید.
حامد فروزان؛ سیدرضا نقیب السادات
چکیده
ارتباطات تربیت محور مفهومی نوینی است که از مفاهیم دو گانه ارتباطات انسانی و تربیت دینی الهام گرفته است. با نگرش در مفهوم ارتباطات انسانی از نوع اسلامی می توان به این موضوع اذعان نمود که غالبا در برقراری ارتباطات اعم از چهره به چهره، حضوری، غیرمستقیم، فردی، اجتماعی و....می توان به دو نوع کلی ارتباط پی برد. در هر یک از انواع ارتباط، مسائلی ...
بیشتر
ارتباطات تربیت محور مفهومی نوینی است که از مفاهیم دو گانه ارتباطات انسانی و تربیت دینی الهام گرفته است. با نگرش در مفهوم ارتباطات انسانی از نوع اسلامی می توان به این موضوع اذعان نمود که غالبا در برقراری ارتباطات اعم از چهره به چهره، حضوری، غیرمستقیم، فردی، اجتماعی و....می توان به دو نوع کلی ارتباط پی برد. در هر یک از انواع ارتباط، مسائلی نظیر رشد، تعالی، تربیت وهدایت و...را به وضوح می توان مشاهده نمود. بنابراین، نویسندگان درصدد ارائه پاسخی متقن بدین سوال اساسی می باشند که ارتباطات تربیت محور مبتنی بر چه شاخص هایی است؟ و در ادامه ارتباطات تربیت محور در نظام اسلامی(ایران) دارای چه پیامدهای تربیتی، فرهنگی و ارتباطاتی خواهد بود؟ نتایج پژوهش که بر اساس تحلیل نخبگی یا سوات و بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای و ابزار پرسشنامه ای تدوین گردیده اند، 59 مولفه اصلی را در راستای طراحی مدل ارتباطات تربیت محور احصاء نموده اند. سپس مولفه ها و با استفاده از تکنیک QSPM مورد تحلیل و ارزیابی دقیق واقع شدند و پس از تبیین و اولویت بندی متغیرها، طرحواره ارتباطات تربیت محور دینی تدوین گردید. نظریه های مورد استفاده در این مقاله نیز مبتنی بر نظریه های تربیت اسلامی علامه مطهری و ارتباطات دینی پروفسور حمید مولانا می باشد.