الزامات سیاستگذاری اجتماعی در حیطه مدیریت افکار عمومی با تأکید بر نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی

عزت اله میرزایی؛ الهام کشاورز مقدم

دوره 10، شماره 37 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 49-1

https://doi.org/10.22054/nms.2024.75796.1620

چکیده
  پژوهش حاضر به ضرورت سیاست‌گذاری اجتماعی در حیطة مدیریت و کنترل افکار عمومی ایرانیان می‌پردازد. این پژوهش کیفی با رویکرد توصیفی-تحلیلی تلاش می‌نماید تا با تکیه بر آراء و عقاید 16 نفر از اساتید و خبرگان در حوزه‌های علوم اجتماعی و علوم ارتباطات در دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس و خوارزمی و از طریق نرم‌افزارِ MAXQDA به این مهم پاسخ دهد ...  بیشتر

شناسایی و تحلیل راهبردی عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد حکمرانی فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران

علیرضا قربانی؛ مهدی حمزه پور؛ علی اصغر کیاء

دوره 9، شماره 36 ، دی 1402، ، صفحه 43-1

https://doi.org/10.22054/nms.2024.74593.1594

چکیده
  حکمرانی فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران با چالش‌های متعددی از جمله تشتّت و تعارض نهادی، ناپایداری سیاستی، بی‌توجهی به زمینه‌های اجتماعی و افکار عمومی در امر سیاست‌گذاری و غلبه نگاه فنی - تکنیکی مواجه است که سبب شده حکمرانی در این زمینه با نقطۀ مطلوب فاصله چشمگیری داشته باشد. پژوهش حاضر به دنبال آن است که عوامل کلان مؤثر بر بهبود ...  بیشتر

دیپلماسی رسانه ای در شبکه اجتماعی توییتر

سیدرضا نقیب السادات؛ فاطمه عودلاجانی

دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1400، ، صفحه 324-295

https://doi.org/10.22054/nms.2021.49542.903

چکیده
  این پژوهش با هدف شناخت «ساختار دیپلماسی رسانه ای وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در شبکه ی اجتماعی توییتر» به تحلیل محتوای صفحات توییتر این دو وزیر پرداخته است.ظهور فناوری های نوین ارتباطی موجب تغییر و تحول در عرصه سیاست شده است به نحوی که شبکه های اجتماعی نظیر توییتر، فیسبوک و اینستاگرام با نقش آفرینی در عرصه ی سیاست جایگاه ...  بیشتر

چارچوب بندی زیست فناوری کشاورزی در رسانه‌های ایران از 1384 تا 1396

زهرا اجاق

دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1400، ، صفحه 358-325

https://doi.org/10.22054/nms.2021.60646.1198

چکیده
  در سال 1396 بحث تصویب قانون منع واردات محصولات تراریخته موجب گرم شدن مباحثات عمومی درباره زیست ‌فناوری کشاورزی شد. رسانه‌ها با پوشش اخبار مربوطه، بر کیفیت این مباحث و درک عمومی از این فناوری تاثیر گذاشتند. این موضوع، اهمیت مطالعه چگونگی پوشش رسانه‌ای و چارچوب‌‌ بندی اخبار زیست فناوری کشاورزی را بیشتر کرد. در این پژوهش، اخبار سه خبرگزاری ...  بیشتر

جستجوی ایران در توییتر: فناوری‌های نوین و صدای دیاسپورای ایرانی

زهرا مجدی زاده؛ حمیده مولایی

دوره 6، شماره 24 ، دی 1399، ، صفحه 134-99

https://doi.org/10.22054/nms.2021.44857.786

چکیده
  این مقاله سعی دارد با مطالعه دیاسپورا یا جامعه دور از وطن ایرانی، دغدغه‌های این گروه در رابطه با وطن خود و نیز سهم و تأثیر آن‌ها در شکل‌گیری محتوای مرتبط با ایران در توئیتر را مورد تحلیل قرار دهد. اگرچه شکل‌گیری دیاسپورای ایرانی به پیش از ظهور فناوری‌ها و رسانه‌های نوین بازمی‌گردد؛ بااین‌وجود فضای مجازی و به‌ویژه اینترنت نقش ...  بیشتر

همگان های شبکه ای در توئیتر فارسی؛ تحلیل خوشه های شبکه ای در توئیتر

حمید عبداللهیان؛ حسین کرمانی

دوره 6، شماره 22 ، تیر 1399، ، صفحه 70-100

https://doi.org/10.22054/nms.2021.44855.784

چکیده
  این مقاله به تحلیل شبکه و مطالعه همگان‌های شبکه‌ای در توییتر در ایران می‌پردازد. توضیح آنکه توییتر در رویدادهای سیاسی نقش پررنگی یافته درحالی‌که مطالعه منظم دراین‌باره به‌اندازه اهمیت توییتر رشد نکرده است. ازاین‌جهت، با توجه به اهمیت توییتر در ایران و همچنین نقش همگان‌های شبکه‌ای در این رسانه اجتماعی، گام اول برای تحلیل نقش ...  بیشتر