کرونا در توئیتر و اینستاگرام: تحلیل گفتمان محتوای تولید شده توسط کاربران ایرانی در دوران همه‌‌گیری ویروس کرونا

حسین کرمانی؛ امیرعلی تفرشی؛ امیر محمد قدسی؛ علیرضا بیات ماکو؛ علی آتش زر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 خرداد 1401

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2022.57484.1103

چکیده
  این مقاله تلاش می‌کند تا گفتمان‌های شکل‌گرفته در دوران همه گیری کرونا در توئیتر و اینستاگرام در ایران را شناسایی و تحلیل کند. با مبنا قرار دادن دیدگاه‌های فوکو درباره گفتمان و قدرت، ما علاوه بر شناسایی گفتمان‌های مسلط در این دو رسانه اجتماعی، نسبت آن‌ها با روابط قدرت در ایران را نیز تحلیل خواهیم کرد. این پژوهش با استفاده از روش‌‌های ...  بیشتر

بررسی شرایط تکوین حوزۀ عمومی در رسانه اجتماعی توئیتر

سها صالح؛ علیرضا حدادی

دوره 8، شماره 29 ، فروردین 1401، ، صفحه 276-239

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2022.51531.958

چکیده
  رسانه به‌مثابه قالبی برای استقبال از تکنولوژی، با تبدیل جوامع به جامعۀ شبکه‌ای مجازی، مجدداً امید دیرینۀ حمل فاصله دولت-ملت را احیا کرده و بسیاری معتقدند شبکه‌های اجتماعی همچون توئیتر، تکوین حوزه عمومی در نقد قدرت سیاسی را محقق نموده‌اند. پژوهش حاضر در پارادایم علوم میان‌رشته‌ای و با روش علوم اجتماعی رایانشی، به بررسی شبکۀ روابط ...  بیشتر

رهیافتی برای انجام تحقیقات اجتماعی در توئیتر فارسی؛ مطالعه موردی انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1396

حسین کرمانی؛ مرضیه ادهم؛ امیرعلی تفرشی

دوره 7، شماره 25 ، فروردین 1400، ، صفحه 78-37

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.54618.1029

چکیده
  هدف این مقاله، ارائه یک رهیافت جامع و دقیق برای انجام تحقیقات اجتماعی در توئیتر است. توئیتر در سال‌های اخیر به رسانه‌ای محبوب در بین کاربران تبدیل شده اما مسائل روش شناختی تحقیق در رسانه‌های اجتماعی در ایران به موازات گسترش استفاده از این رسانه‌ها توسعه نیافته است. این در حالی‌است که نبود یک رهیافت نظام‌مند می‌تواند به تشتت نظری ...  بیشتر

شبکه‌های اجتماعی مجازی و قبح‌زدایی از محتوای مبتذل (مطالعه موردی: توئیتر فارسی)

سید ضیاء هاشمی؛ محمد رهبری

دوره 6، شماره 22 ، تیر 1399، ، صفحه 35-70

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.46465.828

چکیده
  توسعه شبکه‌های اجتماعی مجازی در سالیان اخیر و ایجاد سهولت بیشتر برای دسترسی به این شبکه‌ها از طریق موبایل‌های هوشمند، بر فرهنگ مردم و به خصوص نسل جوانی که روزانه از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند تأثیرات فراوانی گذاشته است. در میان این شبکه‌ها، توئیتر به علت فیلتر بودن در ایران و فعالیت بسیاری از کاربرانش با نام مستعار، شرایطی را ...  بیشتر

توئـیـپلـماسـی؛ بازنمایی سیاست خارجی ایران در توئیتر

حسین سلیمی؛ پیمان وهاب پور

دوره 4، شماره 14 ، مرداد 1397، ، صفحه 66-108

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2018.33305.515

چکیده
  توئیتر یکی از رسانه‌های شبکه اجتماعی است که امکان تعامل گسترده در عرصهٔ جهانی را برای ما فراهم می‌کند. این رسانه در یک دهه اخیر مورد توجه سیاستمداران و به‌ویژه دیپلمات‌ها قرار گرفته و محفلی برای انعکاس اولویت‌ها، ارزش‌ها و ایده‌های آنان شده است. استفاده از این زیرساخت نوع جدیدی از دیپلماسی را با عنوان «توئیپلماسی» به وجود ...  بیشتر