رسانههای نوین
فرزانه کوهی؛ سیدعلی رحمانزاده؛ علی اصغر کیاء؛ سیدرضا نقیب السادات
چکیده
سلامت دیجیتال، استفاده از فناوریهای دیجیتال برای بهبود ارتباطات و مدیریت سلامت افراد و جامعه است. هدف از مقاله حاضر، شناسایی عناصر و مؤلفههای سلامت دیجیتال در نظام جامع ارتباطات سلامت در ایران باهدف ارتقای سلامت است. در این پژوهش از روش سوات یا نخبگی استفاده شده است. نمونهگیری نیز به روش نااحتمالی هدفمند از میان نخبگان حوزه سلامت ...
بیشتر
سلامت دیجیتال، استفاده از فناوریهای دیجیتال برای بهبود ارتباطات و مدیریت سلامت افراد و جامعه است. هدف از مقاله حاضر، شناسایی عناصر و مؤلفههای سلامت دیجیتال در نظام جامع ارتباطات سلامت در ایران باهدف ارتقای سلامت است. در این پژوهش از روش سوات یا نخبگی استفاده شده است. نمونهگیری نیز به روش نااحتمالی هدفمند از میان نخبگان حوزه سلامت و حوزه علوم ارتباطات صورت گرفته است. میانگینهای حاصل از هر محیط نشان میدهد که آموزشهای مجازی برنامههای بهداشتی با استفاده از فنآوریهای نوین ارتباطی در بستر دیجیتال و استقرار پرونده الکترونیک سلامت از نقاط قوت نظام سلامت به شمار میرود در عین حال نبود زیرساختهای ارتباطی و عدم نظاممندی تعاملات نظام سلامت با سایر ذینفعان در حوزه سلامت دیجیتال و اطلاع رسانی ضعیف در بحث آگاهی بخشی برنامههای بهداشتی بر مبنای دیجیتال، توجه ناکافی به ویژگیها و دامنه گسترده مخاطبان، موجبات بروز ضعفهای بسیاری در این حوزه شده است و عدم نظارت بر بستر شبکههای اجتماعی و سواد سلامت الکترونیک پایین کاربران موجب ایجاد تهدیدات در این بستر شده است. نتایج نشان داد که رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه پزشکی و سلامت، ارتباطات پزشکان و کاربران در شبکههای اجتماعی، وجود اپلیکیشهای خود مراقبتی و آموزش سلامت در فضای اینترنت از فرصتهای نظام سلامت است که میبایست با رویکرد جامع و هماهنگ شامل آموزش، تدوین سیاستهای مناسب، ایجاد زیرساختهای قوی و همکاری بین بخشی برای پیاده سازی موفق سلامت دیجیتال در نظام جامع ارتباطات سلامت و مقابله با تهدیدات بکار گرفته شود.
کلیدواژهها: سلامت دیجیتال، ارتباطات سلامت، رسانههای نوین
رسانههای نوین
رضاعلی رضائی مالیدره؛ علی اکبر فرهنگی؛ سیدمحمد دادگران؛ علی دلاور
چکیده
مطالعه با هدف شناخت ارائه مدل سیاستگذاری ارتباطات با تاکید بر مقرراتگذاری برای اینترنت ماهوارهای استارلینک انجام شد. مطالعه با هدف کاربردی-توسعهای، از نظر روش و بازه زمانی گردآوری دادهها، یک پژوهش پیمایش مقطعی و از نظر طرح پژوهشی، یک پژوهش آمیخته میباشد. جامعه مشارکتکنندگان بخش کیفی شامل اساتید حقوق و مدیران ارتباطات ...
بیشتر
مطالعه با هدف شناخت ارائه مدل سیاستگذاری ارتباطات با تاکید بر مقرراتگذاری برای اینترنت ماهوارهای استارلینک انجام شد. مطالعه با هدف کاربردی-توسعهای، از نظر روش و بازه زمانی گردآوری دادهها، یک پژوهش پیمایش مقطعی و از نظر طرح پژوهشی، یک پژوهش آمیخته میباشد. جامعه مشارکتکنندگان بخش کیفی شامل اساتید حقوق و مدیران ارتباطات است که 10 نفر به شیوه نمونهگیری نظری انتخاب شدند مصاحبهها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت. جامعه آماری بخش کمی شامل اساتید حقوق و کارشناسان حوزه ارتباطات است که با روش تحلیل توان کوهن، حجم نمونه 70 نفر برآورد شد و روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده گردید. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمساختاریافته و پرسشنامه محققساخته بود. روایی مصاحبه براساس چهار معیار اعتبارپذیری، انتقالپذیری، تاییدپذیری و اطمینانپذیری تایید شد و پایایی بخش کیفی با محاسبه ضریب هولستی به میزان 709/0 مطلوب برآورد گردید. روایی بخش کمی با روشهای روایی صوری دیدگاه داوران، روایی همگرا (بالای 5/0) و روایی واگرا بررسی شد. پایایی پرسشنامه نیز با برآورد آلفای کرونباخ، ضریب رو و پایایی ترکیبی بالای 7/0 مطلوب ارزیابی شد. تحلیل دادهها در بخش کیفی با روش گراند تئوری و در بخش کمی با روش حداقل مربعات جزئی انجام شد. یافتههای پژوهشی نشان داد قانون منسجم بینالمللی و تعیین مسئولیت دقیق در قبال عملکرد بر سیاستگذاری ارتباطات تاثیر میگذارند. توسعه زیرساختهای ارتباطی زمینه لازم را فراهم میآورند و چالش اینترنت ماهوارهای استارلینک نیز نقش مداخلهگر را ایفا میکند. در نهایت مقرراتگذاری برای اینترنت ماهوارهای استارلینک به تسهیل در برقراری ارتباطات در عصر جهانی شدن منجر میشود.
رسانههای نوین
عباس اسدی؛ احمد رضا مسعودی؛ احمد بحرینی
چکیده
سواد رسانهای نخبگان سیاسی یکی از حوزههای تقریبا مغفول مانده است. امروزه حجم وسیعی از مطالب و محتویات در رسانه ها به خصوص رسانهای اجتماعی با هدف اثرگذاری بر نخبگان سیاسی و از سوی دیگر محتویات تولید شده، از سوی نخبگان سیاسی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی، منتشر می-شوند، که البته، در هر دو صورت، یعنی چه در تولید محتوا یا مصرف آن، ...
بیشتر
سواد رسانهای نخبگان سیاسی یکی از حوزههای تقریبا مغفول مانده است. امروزه حجم وسیعی از مطالب و محتویات در رسانه ها به خصوص رسانهای اجتماعی با هدف اثرگذاری بر نخبگان سیاسی و از سوی دیگر محتویات تولید شده، از سوی نخبگان سیاسی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی، منتشر می-شوند، که البته، در هر دو صورت، یعنی چه در تولید محتوا یا مصرف آن، توسط نخبگان سیاسی، داشتن سواد رسانهای بالای بسیار مهم است. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت سواد رسانهای در میان نخبگان سیاسی کشور ما صورت گرفته است. پژوهش حاضر در قالب رویکرد پژوهش بنیادی محسوب شده و بر اساس رویکردی اکتشافی و با روش دلفی انجام گرفته است. با توجه به بکر بودن موضوع تحقیق، به دلیل پیوند حوزه سیاسی و رسانهای، تصمیم گرفته شد که در دور اول دلفی از مصاحبه عمقی استفاده شود. در دور اول دلفی با 15 نفر از اساتید علوم سیاسی، جامعه شناسی سیاسی، علوم ارتباطات و رسانه مصاحبه انجام گرفت و سپس کد گذاری انجام گردید که بر اساس آن، 4 راهبرد اصلی، 12 شاخص و 49 زیر شاخص استخراج و ثبت شدند. محتوای کدگذاری شده ملاک پرسشنامههای دور دوم و سوم پژوهش جهت مشخص شدن اجماع اساتید و متخصصان حوزه پژوهشی روی ضرورت وجود هر زیرشاخص در الگو و میزان اهمیت آنها قرار گرفت که در نهایت روی زیرشاخص "بررسی سواد رسانهای نخبگان سیاسی" بر اساس معیارهای مد، میانگین و نظر حداقل 50 درصد اعضاء اجماع حاصل شد و با 49 زیرشاخص، 12 شاخص و 4 راهبرد شکل گرفت.
رسانههای نوین
مائده موقری؛ حسین آقابابائی
چکیده
رسانهها نقش اساسی در افکار و کردار افراد دارند و با توجه به توسعه و فراگیر شدن رسانههای نوین و به خصوص تبادل گسترده دادهها و اطلاعات در بستر اینترنت و فضای مجازی، نقش رسانه فراگیرتر شده است. کودکان و نوجوانان از کاربران عمده رسانه و به ویژه رسانههای فعال در بستر مجازی هستند و به طور طبیعی از رسانه تأثیر می پذیرند. در کنار فواید ...
بیشتر
رسانهها نقش اساسی در افکار و کردار افراد دارند و با توجه به توسعه و فراگیر شدن رسانههای نوین و به خصوص تبادل گسترده دادهها و اطلاعات در بستر اینترنت و فضای مجازی، نقش رسانه فراگیرتر شده است. کودکان و نوجوانان از کاربران عمده رسانه و به ویژه رسانههای فعال در بستر مجازی هستند و به طور طبیعی از رسانه تأثیر می پذیرند. در کنار فواید گسترده و آموزشهای مفیدی که در بستر رسانههای نوین و فضای مجازی نصیب کودکان و نوجوانان می شود، احتمال بزهدیدگی به صورت کلی و به صورت خاص بزهدیدگی جنسی، از مخاطراتی است که در بزرگراههای تبادل داده و اطلاعات کودکان و نوجوانان را تهدید میکند و سیاست محدودسازی(فیلترینگ) به عنوان ابزاری برای کاهش این مخاطرات استفاده شده است. پرسش اصلی تحقیق این است که فضای مجازی و سیاست محدودسازی چه نقشی در بزهدیدگی جنسی کودکان دارد؟ یافتههای تحقیق نشان میدهد که به جهت نقش ابزاری و تسهیلکنندگی، میان رسانه و بزهدیدگی جنسی رابطه معناداری وجود دارد. سیاست فیلترینگ که جهت مقابله یا کاهش اثرات منفی رسانه مورد استفاده قرار میگیرد، به دلایل ناکارآمدی فنی و گمراهسازی مسیرهای تبادل اطلاعات، افزایش فنون خنثی ساز و توسعه فیلترشکنها، موجب تشدید بزهدیدگی جنسی نسبت به اطفال و نوجوان شده است.
رسانههای نوین
سید محمدرضا مداح؛ احسان شاه قاسمی؛ مژگان ثابت تیموری
چکیده
پیامرسانها از ابزارهای اصلی برقراری ارتباطات اجتماعی و سازمانی محسوب میشوند. باتوجه به اینکه استفاده آگاهانه از پیامرسانها منوط به برخورداری از سواد رسانهای است، بنابراین پژوهش حاضر، اصول و شاخصهای کلیدی پیامرسان امن، کاربرپسند و آموزشی را شناسایی نموده، نسبت به ارائه الگوی یک پیامرسان داخلی کارآمد با تأکید بر ...
بیشتر
پیامرسانها از ابزارهای اصلی برقراری ارتباطات اجتماعی و سازمانی محسوب میشوند. باتوجه به اینکه استفاده آگاهانه از پیامرسانها منوط به برخورداری از سواد رسانهای است، بنابراین پژوهش حاضر، اصول و شاخصهای کلیدی پیامرسان امن، کاربرپسند و آموزشی را شناسایی نموده، نسبت به ارائه الگوی یک پیامرسان داخلی کارآمد با تأکید بر نقش سواد رسانهای کاربران اقدام نمود. به این منظور، بومیسازی شاخصها با استفاده از تکنیک دلفی فازی و تدقیق آن بر اساس نظر خبرگان صورت گرفت. از میان 66 شاخص شناساییشده، تعداد 51 شاخص، مبنای تصمیمگیری در فضای فازی قرار گرفت که طی 3 جلسه نظرسنجی خبرگانی با روش دلفی (14 تن از خبرگان و اساتید حوزه رسانه)، شاخصهای مؤثر بر سواد رسانهای به 7 دسته مجزا تفکیک شد. نتایج این پژوهش، بیانگر ضرورت توجه ویژه به فراهم نمودن شرایط دسترسی آسان و عادلانه به منابع، باهدف ایجاد بسترهای همکاری اجتماعی برای ایجاد یک پیامرسان کارآمد داخلی بود. همچنین، با اولویت بهبود عملکرد فنی و سازگاری با نیازهای روز کاربران، پایداری و کیفیت خدمات، حفاظت از دادهها و حریم خصوصی کاربران، مورد تأکید قرار گرفت. پیشنهاد شد بهمنظور افزایش سواد رسانهای کاربران نسبت به ایجاد و توسعه پلتفرمهای آموزشی، برگزاری کارگاهها و وبینارهای آموزشی، بهروزرسانی مستمر ابزارهای رسانهای و پیادهسازی سیستمهای امنیتی قوی برای حفاظت از دادهها و حریم خصوصی کاربران اقدام شود تا شرایط برای توسعه و پیادهسازی یک پیامرسان داخلی مؤثر و قابلاعتماد در جهت تأمین نیازهای ارتباطی و بهبود سواد رسانهای کاربران فراهم شود.
رسانههای نوین
مرتضی فاضلی مقدم؛ افسانه مظفری؛ هادی خانیکی
چکیده
چکیده: امروزه نقش واهمیت رسانه ها در اطلاع رسانی و شکل دهی به افکار عمومی بر کسی پوشیده نیست ودر میان انواع رسانه ها،رسانه های اجتماعی با تحولاتی که در ابعاد مختلف فناوری، تجهیزات، حجم و روش داشته اند، می توانند به عنوان حامل و فرستنده پیام دراقناع افکار عمومی بیشترین تاثیرراداشته باشند.تحقیق حاضرباهدف شناسایی مولفه های الگوی اقناع ...
بیشتر
چکیده: امروزه نقش واهمیت رسانه ها در اطلاع رسانی و شکل دهی به افکار عمومی بر کسی پوشیده نیست ودر میان انواع رسانه ها،رسانه های اجتماعی با تحولاتی که در ابعاد مختلف فناوری، تجهیزات، حجم و روش داشته اند، می توانند به عنوان حامل و فرستنده پیام دراقناع افکار عمومی بیشترین تاثیرراداشته باشند.تحقیق حاضرباهدف شناسایی مولفه های الگوی اقناع افکار عمومی در رسانه های اجتماعی انجام شده ورویکرد پژوهش از نوع کیفی با استفاده از راهبرد سنتز پژوهی میباشد. جامعه آماری در بخش اول شامل کلیه مقاله های مرتبط با موضوع "اقناع "، "افکار عمومی"، "رسانههای اجتماعی" در بازه زمانی 2010 تا 2023 بود. نمونه آماری شامل کلیه اسناد و منابع مرتبط با موضوع به تعداد 75 سند می باشد که22 موردپس از چندین مرحله غربالگری بر اساس عنوان، چکیده و محتوا،انتخاب و وباروش کدگذاری مخصوص مطالعات کیفی تحلیل گردید.نتیجه نشان داد مولفه های الگوی اقناع افکار عمومی در بستر رسانه های اجتماعی شامل پنج مولفه اصلی(مقوله هسته ای) است که عبارتند از: راهبرد های متقاعدسازی، اعتماد و صداقت، مخاطب محوری، کمیابی و ویژگی پیام . با توجه به نتیجه تحقیق پیشنهاد میشودازسوی فعالان ،کنشگران ومدیران عرصه رسانه برای اقناع افکاری عمومی در رسانه های اجتماعی ،اعتمادسازی درمیان مخاطبان صورت گیرد. سپس، برای تولید پیام های اقناعی عناصری چون صداقت،اعتبار ،جذابیت وجلب اعتماد مخاطب را درنظر گرفته و راهبردها وتکنیک های اقناعی مناسب را انتخاب نمایند. همچنین به مخاطب، نیاز ها و اهداف او از حضور در رسانههای اجتماعی توجه نموده، پیام های غیرتکراری و جذاب تولید و منتشر نمایند.