پریسا نظامی؛ سید مهدی شریفی؛ عباس نرگسیان؛ مهران رضوانی
چکیده
در عصر حاضر که رقابت و چالش برای بقا به امری مهم و جدی برای همة سازمان ها تبدیل شده است، کانالهای خبری پیام رسان های اجتماعی نیز از آن مستثنی نیستند و با آن درگیرند؛ چنانچه می بینیم کانال های ناکام خبری به سرعت با ریزش اعضاء مواجه و حذف می شوند. در چنین شرایطی، داشتن شهرت و حفظ آن و بهینه سازی اعتبار کانال، از ضروری ترین ابزار برای پیشبرد ...
بیشتر
در عصر حاضر که رقابت و چالش برای بقا به امری مهم و جدی برای همة سازمان ها تبدیل شده است، کانالهای خبری پیام رسان های اجتماعی نیز از آن مستثنی نیستند و با آن درگیرند؛ چنانچه می بینیم کانال های ناکام خبری به سرعت با ریزش اعضاء مواجه و حذف می شوند. در چنین شرایطی، داشتن شهرت و حفظ آن و بهینه سازی اعتبار کانال، از ضروری ترین ابزار برای پیشبرد فعالیت رسانههای خبری در شبکه های پیام رسان به شمار می رود. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد تفسیری و روش کیفی، الگویی از شهرت رسانهای کانالهای پیامرسان خبری را ارائه میدهد. استراتژی این پژوهش نظریه داده بنیاد مبتنی بر رویکرد گلیزری و روش تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز بر اساس گامهای کدگذاری گلیزر است. جامعه موردمطالعه، مدیران و کارشناسان فعال در حوزهی فضای مجازی و رسانههای خبری هستند که در این راستا با 11 نفر از مدیران و خبرگان که نسبت به رسانههای اجتماعی خصوصاً حوزهی خبر در فضای مجازی و پیامرسانها آگاهی کافی داشته و آن را درک کردهاند، مصاحبههای عمیق صورت گرفت. بهمنظور ارائه الگو با توجه به نتایج مصاحبهها و تحلیلهای صورت گرفته، از خانواده شش سی گلیزر استفاده شد. حاصل پژوهش، درنهایت، 7 مقوله شامل مقولهی محوری "مدیریت حرفهای و متعهدانه"، مقولههای " الزامات اخلاقی"، "ویژگیهای حرفهای خبر"، " محیط تعاملی"، "محیط رقابتی"، "زیرساخت و قابلیت دسترسی پیامرسان" و درنهایت، " شهرت رسانهای کانال پیامرسان خبری" نیز بهعنوان پیامد، بوده است.
بنفشه فتوت؛ علی اکبر فرهنگی؛ عباس علی رستگار؛ عظیم زارعی
چکیده
این پژوهش با هدف ارائه و سنجش مدلی مناسب در زمینه رفتار معنوی در سازمانهای رسانهای صورت گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی و کاربردی، از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر نحوه انجام تحقیق از نوع پژوهشهای آمیخته کیفی و کمی به شمار میرود که در آن از رویکرد پژوهشی «نظریه داده بنیاد» و مدلسازی معادلات ساختاری بهره ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارائه و سنجش مدلی مناسب در زمینه رفتار معنوی در سازمانهای رسانهای صورت گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی و کاربردی، از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر نحوه انجام تحقیق از نوع پژوهشهای آمیخته کیفی و کمی به شمار میرود که در آن از رویکرد پژوهشی «نظریه داده بنیاد» و مدلسازی معادلات ساختاری بهره گرفته شده است. جامعه خبرگان پژوهش در بخش کیفی شامل متخصصان حوزه اخلاق رسانه و مدیریت رسانه میباشد؛ که با استفاده از روش نمونهگیری قضاوتی و گلوله برفی 15 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و در بخش کمّی نیز شامل کلیه کارکنان سازمانهای رسانهای مجازی فعال در حوزه خبر (خبرگزاریهای داخلی) بود که با روش نمونهگیری تصادفی و در دسترس 200 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از مصاحبههای عمیق اکتشافی در بخش کیفی و پرسشنامه محققساخته در بخش کمّی استفاده شد. پس از انجام مراحل سهگانه کدگذاری مقولهها، مفاهیم و ابعاد استخراج شده و یک تئوری جدید که همان مدل رفتار معنوی در سازمانهای رسانهای است، طراحی شد و با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت و فرضیههای برخاسته از مدل پژوهش تأیید شدند.
سبحان یحیائی
چکیده
این مقاله به چگونگی و سازوکارهای مصرف رسانهای در نوجوانان میپردازد. این مقاله بر مبنای پژوهشی اکتشافی و کیفی مبتنی بر روششناسی داده بنیاد بهپیش رفته است و نویسنده مدعی است با منطق استقراء و از خلال مصاحبههای ژرفانگر و مشاهدات، یک سامان نظری متشکل از قضایایی تئوریک بههمپیوسته را در مورد مصرف رسانهای نوجوانان ارائه میدهد. ...
بیشتر
این مقاله به چگونگی و سازوکارهای مصرف رسانهای در نوجوانان میپردازد. این مقاله بر مبنای پژوهشی اکتشافی و کیفی مبتنی بر روششناسی داده بنیاد بهپیش رفته است و نویسنده مدعی است با منطق استقراء و از خلال مصاحبههای ژرفانگر و مشاهدات، یک سامان نظری متشکل از قضایایی تئوریک بههمپیوسته را در مورد مصرف رسانهای نوجوانان ارائه میدهد. در اجرای مطالعات کیفی و پس از انجام 22 مصاحبه و مشاهدات میدان، 1050 کد باز در مرحله نخست به دست آمد. پس از آن، کدگذاری محوری دادهها با 362 مقوله منتج به شناسایی 15 مفهوم محوری در ترسیم مختصات مصرف رسانهای نوجوانان مورد مطالعه شد.سپس کدگذاری گزینشی صورت گرفت و با اعمال آن در الگوی نظری، قضایایی تئوریک حول آن شکل گرفت که پیامدهای سیستمی مصرف رسانهای نوجوانان را در 5 سطح مورد شناسایی قرار داد که عبارتاند از؛ آریتمی مصرف رسانهای در نوجوانان، مواجهه فعال با رسانهها، تطابق با بزرگسالی، تمایزخواهی چند سطحی و منازعات خانوادگی. بنابراین، برونداد این مقاله، تصویری از چگونگی مصرف رسانهای نوجوانان و نیز سازوکارهای مصرف رسانهای توسط این گروه سنی بوده است.در سطح تحلیل، با توجه به ترسیم ابعاد مصرف رسانهای نوجوانان، تبیین میشود که فقر تولید متون رسانهای متناسب با ویژگیهای سنی نوجوان در رسانههای جمعی، آنان را عموماً در چتر رسانههای اجتماعی با ماهیتی متفاوت-خودگزین، غیرمتمرکز و آریتمیک- به پناه آورده است. کاستن از خلأ توجه به اقتضائات رده سنی نوجوانی-بهعنوان دورۀ قوامیابی هویت اجتماعی افراد- در سیاستگذاریهای رسانههای جمعی، پیشنهاد انضمامی مقاله حاضر است.