ریحانه عصاریان؛ مونا جامی پور؛ سید محمدباقر جعفری
چکیده
رسانههـای اجتماعی به عنوان یک ابزار مؤثر در کسبوکارهای کوچک و متوسط، طیف وسیعی از فرصتهای ارزشمند را ایجاد و موجب کاهش چشمگیر هزینهها خواهد شد و امروزه استراتژی بنگاهها برای تعامل با مشتریان و ایجاد روابط و همکاری با دیگر عناصر بازار با ظهور رسانههای اجتماعی تغییر داشته است. در طول دو دهه قبل، تحقیقات مربوط به رسانههای ...
بیشتر
رسانههـای اجتماعی به عنوان یک ابزار مؤثر در کسبوکارهای کوچک و متوسط، طیف وسیعی از فرصتهای ارزشمند را ایجاد و موجب کاهش چشمگیر هزینهها خواهد شد و امروزه استراتژی بنگاهها برای تعامل با مشتریان و ایجاد روابط و همکاری با دیگر عناصر بازار با ظهور رسانههای اجتماعی تغییر داشته است. در طول دو دهه قبل، تحقیقات مربوط به رسانههای اجتماعی در حوزه کسبوکار بهطور فزایندهای افزایشیافته است ولیکن تاکنون مطالعه جامعی در رابطه با ارزشهای تجاری رسانههای اجتماعی در کسبوکارهای کوچک و متوسط و اولویتبندی آنها صورت نگرفته است. لذا پژوهش حاضر با بررسی سیستماتیک مطالعات در بازه زمانی سالهای 2012 تا 2019، 57 مقاله انتخاب و با استفاده از روش فراترکیب مقالات منتخب مورد بررسی قرار گرفته و ارزشهای تجاری اشاره شده در آنها کدگذاری شدند. سپس ارزشهای شناساییشده با استفاده از روش آنتروپی شانون اولویتبندی شدند بهطوریکه پنج طبقه اصلی ارزش تجاری شامل ارزش عملیاتی، ارزش مالی، ارزش استراتژیک، ارزش مشتری و در نهایت ارزش دانشی/ اطلاعاتی به ترتیب رتبه اول تا پنجم را به خود اختصاص دادند. پژوهش حاضر هم از لحاظ یافته ها و هم از نظر روش شناسی در حوزه بکارگیری رسانه اجتماعی در شرکت های کوچک و متوسط دارای نوآوری می باشد.
مصطفی محمدی؛ شکوفه اسدی
چکیده
شبکههای اجتماعی به دلیل سهولت استفاده بستری مناسب برای برقراری ارتباط بین کاربران فراهم نمودهاند و با سرعت ریادی در زندگی اجتماعی مردم نفوذ کردهاند. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل تاثیرگذار در اشتراکگذاری تجربه سفر در شبکههای اجتماعی میباشد که به دو دسته عوامل تسهیل کننده و بازدارنده دستهبندی شدهاند. متغیرهای لذت درک ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی به دلیل سهولت استفاده بستری مناسب برای برقراری ارتباط بین کاربران فراهم نمودهاند و با سرعت ریادی در زندگی اجتماعی مردم نفوذ کردهاند. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل تاثیرگذار در اشتراکگذاری تجربه سفر در شبکههای اجتماعی میباشد که به دو دسته عوامل تسهیل کننده و بازدارنده دستهبندی شدهاند. متغیرهای لذت درک شده، نوع دوستی و خودشکوفایی تحت عنوان عوامل تسهیل کننده و متغیرهای شخصی، رابطهای، دلایل امنیتی و حریم شخصی تحت عنوان عوامل بازدارنده مورد بررسی قرار گرفتند. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظری نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری پژوهش شامل گردشگران و بازدیدکننده از مقصد گردشگری شهرستان بابلسر بودند. نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 384 نفر محاسبه شد. برای انتخاب افراد نمونه از روش نمونه-گیری تصادفی ساده استفاده شد. جمعآوری دادهها از طریق توزیع پرسشنامه صورت پذیرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از بسته نرمافزارهای SPSS24 و SmartPLS3 انجام شد. یافتهها حاکی از اهمیت تاثیر عوامل بازدارنده بر عدم اشتراک گذاری و عوامل تسهیلکننده بر اشتراکگذاری تجارب سفر در شبکههای اجتماعی است و نتایج بدستآمده، فعالین حوزه گردشگری و بازاریابی را به آگاهی از قدرت محتوای تولید شده توسط کاربر از طریق شبکههای اجتماعی تشویق میکند.
هادی خانیکی؛ علی احمدی
چکیده
بحرانها جزء جداییناپذیر زندگی اجتماعی بهشمار میروند و روز به روز برتعداد و تنوع آنها افزوده میشود. رسانههای اجتماعی به علت قابلیتهای گسترده در جذب مخاطب و توانایی شکلدهی به افکار عمومی نقش مهمی در مدیریت بحرانها دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی بازتاب کووید ۱۹ در شبکههای اجتماعی به تحلیل محتوای منتشر شده در کانالهای ...
بیشتر
بحرانها جزء جداییناپذیر زندگی اجتماعی بهشمار میروند و روز به روز برتعداد و تنوع آنها افزوده میشود. رسانههای اجتماعی به علت قابلیتهای گسترده در جذب مخاطب و توانایی شکلدهی به افکار عمومی نقش مهمی در مدیریت بحرانها دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی بازتاب کووید ۱۹ در شبکههای اجتماعی به تحلیل محتوای منتشر شده در کانالهای تلگرامی ایرانیان درباره شیوع کرونا پرداخته است. به این منظور با استفاده از روش کمی و کیفی، پیامهای منتشر شده در این خصوص در بازه زمانی اسفندماه ۹۸ تا شهریورماه ۹۹ تجزیه و تحلیل شده است. یافتهها نشان میدهد با کاهش شدت انتشار مطالب مرتبط با کرونا، حساسیت و توجه مردم نسبت به اعمال محدودیتهای کرونایی در بازه زمانی مورد بررسی کاهش یافته است. همچنین بر اساس تحلیل مضمون پستهای تلگرامی، «وضعیت شیوع کرونا، بازگشایی مدارس، برگزاری کنکور، مراسم ماه محرم و کرونا، اقتصاد و کرونا، کادر درمان و کرونا، اقدامات دولت و مطالب علمی در ارتباط با کرونا» به عنوان مضامین اصلی مورد توجه کانالهای تلگرامی ایرانیان در بازه زمانی پژوهش به دست آمد.
کریم شعبانی؛ علی گرانمایه پور؛ شهناز هاشمی
چکیده
هدف از مطالعه حاضر، بررسی راههای تشخیص اخبار جعلی در رسانهها بهویژه شبکههای اجتماعی بوده، زیرا سرعت انتشار خبر جعلی در رسانههای نوین و تأثیر سوء آن بر افکار عمومی، در مواردی غیرقابلجبران است.روش مطالعه حاضر کیفی و جامعه آماری آن شامل خبرگان حوزه علوم ارتباطات، رسانه و خبررسانی، که از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر، بررسی راههای تشخیص اخبار جعلی در رسانهها بهویژه شبکههای اجتماعی بوده، زیرا سرعت انتشار خبر جعلی در رسانههای نوین و تأثیر سوء آن بر افکار عمومی، در مواردی غیرقابلجبران است.روش مطالعه حاضر کیفی و جامعه آماری آن شامل خبرگان حوزه علوم ارتباطات، رسانه و خبررسانی، که از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی (ارجاع زنجیرهای) بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخابشدهاند، بود. اطلاعات موردنیاز با استفاده از مطالعات اسنادی و مصاحبه نیمه ساختاریافته به مدت 1720 دقیقه و به تعداد 15 مصاحبه با شرط اشباع نشری به دست آمد و جهت اعتبار سنجی تحلیل تماتیک از روش دریافت بازخورد مشارکتکنندگان استفاده شد. تحلیل نتایج با استفاده از نرمافزار MAXQDA 2020 و روش تحلیل تماتیک انجام گرفت.نتایج تحلیل، در غالب 439 مفهوم کلیدی و 57 کد ، 12 تم فرعی و 5 تم اصلی «شاکله محتوایی»، «عامل نشر»، «منبع خبر»، «قوانین» و «الگوریتمهای ماشینی» شکلدهی شدند.تفسیر و تحلیل دادهها نشان داد که تشخیص اخبار جعلی در رسانه و شبکههای اجتماعی در ایران بیش از هر چیز نیاز به تشکیل پایگاه دادهای جهت مقایسه و الگوبرداری شیوههای نگارش خبر جعلی و تشخیص آن داشته است و باید پژوهشهای بیشتری درزمینه ی تحلیل محتوا به زبان فارسی صورت گرفته تا درک بهتری از الگوهای نوشتاری خبر جعلی به زبان فارسی به دست آید.
فرید محمدی؛ سیدوحید عقیلی؛ محمد جواد (مجید) رضاییان
چکیده
دنیای امروز شاهد انقلابی در عرصه روایتگری است. تولید کنندگان محتوا در سراسر جهان به طور فزایندهای از فناوریهای نوپدید همانند واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی برای روایت داستانهای خود استفاده میکنند. ژورنالیسم واقعیت مجازی به عنوان یک مفهوم جدید قابلیت تعامل مخاطب با خبر، تجربه رویداد به عنوان اول شخص و افزایش همدلی ...
بیشتر
دنیای امروز شاهد انقلابی در عرصه روایتگری است. تولید کنندگان محتوا در سراسر جهان به طور فزایندهای از فناوریهای نوپدید همانند واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی برای روایت داستانهای خود استفاده میکنند. ژورنالیسم واقعیت مجازی به عنوان یک مفهوم جدید قابلیت تعامل مخاطب با خبر، تجربه رویداد به عنوان اول شخص و افزایش همدلی را به همراه دارد. با این حال ژورنالیسم واقعیت مجازی با چالشهای فراوانی روبرو است، برخی آنرا هدف نهایی ژورنالیسم میدانند که مرزهای زمان و مکان را از بین برده و افراد میتوانند به صورت عینی رویداد را تجربه کنند ومنتقدین آنرا مغایر با اصول ژورنالیستی قلمداد کرده و اعتقاد دارند ژورنالیسم به عدالت بیشتر نیاز دارد تا افزایش همدلی. این مقاله با بهرهگیری از روش کیفی مصاحبه عمیق با کارشناسان ژورنالیسم واقعیت مجازی و با استفاده از تکنیک مقایسه دائمی مهمترین چالشهای اخلاقی ژورنالیسم واقعیت مجازی را مورد بررسی قرار میدهد. نتایج پژوهش نشانگر آن است که چالشهای اخلاقی باید از دو منظر تولیدکنندگان و مخاطبان مورد بررسی قرار گیرد. تولید کنندگان ژورنالیسم واقعیت مجازی باید پاسخی روشن به تغییرات بنیادین در رویه بنگاههای خبری و اصول روایتگری داده و به دنبال حفظ استقلال خود باشند و از طرفی قوانینی را جهت تامین شفافیت، صداقت، ساخت محتوایی هوشمندانه، مراقبت از کودکان، جمعآوری مسئولانه دادهها و هدف ژورنالیسم، به کارگیرند. همچنین در بخش مخاطبان باید چالشهای برداشت شخصی از رویداد، از میان رفتن واقع-گرایی، از دست دادن جریان اصلی رویداد، چگونگی تاثیر محتوا بر مخاطب و جعل عمیق مورد نظر قرار گیرند.
فاطمه گلابی؛ محمد عباس زاده؛ توکل آقایاری هیر؛ سجاد مسگر زاده
چکیده
در این پژوهش کیفی با مطالعه صفحات ماشین باز در اینستاگرام براساس رویکرد اجرای هویت باتلر، نه تنها روش اجرای هویت جنسیتی زن یا سوژه زن مشخص شد بلکه تلاش شد تا گفتمان شکل دهنده چنین اجرای نیز مورد بررسی و استدلال قرار گیرد. یافتهها بر اساس معانی ذهنی مشارکتکنندگان نشان داد که زنان با رفتارهای بدنِ جنسی خود به وجودِ خود عینیت میدهند. ...
بیشتر
در این پژوهش کیفی با مطالعه صفحات ماشین باز در اینستاگرام براساس رویکرد اجرای هویت باتلر، نه تنها روش اجرای هویت جنسیتی زن یا سوژه زن مشخص شد بلکه تلاش شد تا گفتمان شکل دهنده چنین اجرای نیز مورد بررسی و استدلال قرار گیرد. یافتهها بر اساس معانی ذهنی مشارکتکنندگان نشان داد که زنان با رفتارهای بدنِ جنسی خود به وجودِ خود عینیت میدهند. آنان بدن خود را به صورت کالا درک میکنند که میتوانند در قالب این کالا خود را توسعه دهند و هویت زنانه خود را شکل دهند. بنابراین اجراهای جنسیتی اغلب در قالب نمایش بدن و اجراهای جنسی رخ میدهد. چنین درکی از جنسیت زن و اجراهای مبتنی بر آن محور اصلی گفتمان سرمایهداری جنسی است. گفتمان جدید اقتصادی که مبتنی بر تقاطع جنس و اقتصاد است. تقاطعی یا محور مختصاتی که در آن محور اقتصاد و بدنِ جنسی به یکدیگر میرسند و با هم آمیخته میشوند. حلقه ارتباط در این تقاطع بدنِ جنسی زن است. از همین رو ویژگیهای جنسی زن تبدیل به مهمترین ویژگی جنسیتی او میشود. یعنی جنسیت بیشتر شامل جنس و بازتولید آن میشود.
یداله قاسمی پور؛ فریبا سعیدی
چکیده
هدف این پژوهش مقایسه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی، سبک های دلبستگی و خودشناسی در دانشجویان دختر و پسر است. پژوهش از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان دانشگاه ملایر در سال تحصیلی 1396 و نمونه آن شامل 207 نفر (دختر = 111، پسر= 96) بود که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از ...
بیشتر
هدف این پژوهش مقایسه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی، سبک های دلبستگی و خودشناسی در دانشجویان دختر و پسر است. پژوهش از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان دانشگاه ملایر در سال تحصیلی 1396 و نمونه آن شامل 207 نفر (دختر = 111، پسر= 96) بود که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از مقیاس های دلبستگی هازن و شیور (1987)، خودشناسی قربانی و واتسون (2008) و میزان ساعاتی که آزمودنی در شبانه روز صرف استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی از جمله تلگرام، اینستاگرام، واتس اپ، ایمو، لاین، فیس بوک می کند، استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. محل زندگی به صورت متغیر هم پراش کنترل شد. نتایج نشان داد بین دختران و پسران در متغیر خودشناسی، سبک دلبستگی اجتنابی و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی تفاوت معنادار وجود دارد (0/05 > P). خودشناسی در دختران بالاتر از پسران بود و میزان استفاده از شبکه ها در پسران بیشتر و سبک دلبستگی اجتنابی در پسران بیشتر از دختران بود. بنابراین، آموزش های روانشناختی در ارتباط با خودشناسی و دلبستگی در روابط پسران می تواند در میزان استفاده از شبکه های اجتماعی آن مفید واقع شود.
مهدی بشیرپور؛ زهره دهدشتی شاهرخ
چکیده
بازیهای دیجیتال جدیدترین رسانه برای تبلیغات در فضای مجازی میباشند و در بین رسانههای دیجیتال برای تبلیغات سریعترین رشد رادارند، در این تحقیق با هدف بررسی تأثیر محتوای تبلیغاتی در بازیهای دیجیتال بر یادآوری تبلیغات ، 5 عامل مؤثر بر محتوا را شناسایی کردیم که این عوامل شامل آگاهیبخشی پیام تبلیغاتی در بازیهای دیجیتال، جذابیت ...
بیشتر
بازیهای دیجیتال جدیدترین رسانه برای تبلیغات در فضای مجازی میباشند و در بین رسانههای دیجیتال برای تبلیغات سریعترین رشد رادارند، در این تحقیق با هدف بررسی تأثیر محتوای تبلیغاتی در بازیهای دیجیتال بر یادآوری تبلیغات ، 5 عامل مؤثر بر محتوا را شناسایی کردیم که این عوامل شامل آگاهیبخشی پیام تبلیغاتی در بازیهای دیجیتال، جذابیت پیام ، تطابق محتوا با موضوع بازی، تعامل در محتوای تبلیغاتی و وجود مشوقهای فروش در تبلیغ بودند،تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-پیمایشی میباشد و از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است، پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن از طریق شاخص روایی همگرا و روایی سازه محاسبه شده است، برای بررسی تأثیر این عوامل نمونهای به حجم 782 نفر از مردم تهران که درگیری رفتاری مناسبی با بازیهای دیجیتال داشتند، مورد مطالعه قرار گرفتند، فرضیه اصلی تحقیق مورد تائید قرار گرفت و مشخص شد که محتوای با کیفیت بر یادآوری تبلیغ در بازیهای دیجیتال مؤثر است. از بین عوامل مؤثر بر محتوای تبلیغات نیز تأثیر همه عوامل مورد تائید قرار گرفت و مشخص شد که تطابق تبلیغ با موضوع بازی دیجیتال مهمترین عامل محتوایی مؤثر میباشد.
نرجس عابدی نژاد؛ فرانزیسکا ودر؛ حمیده خالقی محمدی؛ محبوبه داودی کهکی
چکیده
شیوع ویروس کرونا تاثیرات زیادی را در رفتارهای سبک زندگی افراد داشته است. در این بین رفتارهای سبک زندگی سبز و مبتنی بر احترام به محیط زیست نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. از سویی کاربران شبکه های اجتماعی با توجه به اینکه این شبکه ها اخبار و اطلاعات زیادی را به آنان انتقال می دهند بسیار در سبک زندگی خود در دوره کرونا می توانند تحت تاثیر قرار ...
بیشتر
شیوع ویروس کرونا تاثیرات زیادی را در رفتارهای سبک زندگی افراد داشته است. در این بین رفتارهای سبک زندگی سبز و مبتنی بر احترام به محیط زیست نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. از سویی کاربران شبکه های اجتماعی با توجه به اینکه این شبکه ها اخبار و اطلاعات زیادی را به آنان انتقال می دهند بسیار در سبک زندگی خود در دوره کرونا می توانند تحت تاثیر قرار گیرند. لذا این پژوهش با هدف مطالعه تاثیرات همه گیری ویروس کرونا بر سبک زندگی سبز کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام صورت می گیرد. روش تحقیق پژوهش حاضر با پارادایم اثبات گرایانه صورت گرفت، نوع پژوهش کمی است و با هدف کاربردی انجام گرفت. حجم نمونه در این تحقیق با توجه به نتایج فرمول کوکران برای جوامع نامحدود، 355 نفر تخمین زده شده است. محققان با ابزار پرسشنامه، به جمع آوری نظرات پرداختند. و در نهایت با تجزیه و تحلیل داده های حاصله در نرم افزار اس پی اس اس و با کمک آزمون مقایسه میانگین یک جامعه مشخص شد که شیوع ویروس کرونا بر سبک سفر سبز و سبک غذایی سبز تاثیر منفی معناداری دارد، حال آنکه بر سبک مصرف سبز تاثیر مثبت معناداری دارد. این تحقیق لزوم توجه به سبک زندگی مبتنی بر احترام به محیط زیست را در کاربران، در زمان شیوع کرونا نشان می دهد.
سیّد محمّد میرتقیان رودسری؛ مهدی کروبی؛ نجمه غریبی؛ مهشید ناسوتی
چکیده
همافزایی گردشگری و فضاهای مجازی مانند شبکههای اجتماعی، به یک فراجریان تبدیل شده است؛ تا جایی که به میزان غیرقابل باوری این دو به هم وابستهاند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رفتار وفاداری الکترونیکی گردشگران در این فراجریان و عوامل موثر بر آن است. جامعهی آماری پژوهش، گردشگران کاربر در سایتهای شبکهی اجتماعی هستند. نمونهی آماری ...
بیشتر
همافزایی گردشگری و فضاهای مجازی مانند شبکههای اجتماعی، به یک فراجریان تبدیل شده است؛ تا جایی که به میزان غیرقابل باوری این دو به هم وابستهاند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رفتار وفاداری الکترونیکی گردشگران در این فراجریان و عوامل موثر بر آن است. جامعهی آماری پژوهش، گردشگران کاربر در سایتهای شبکهی اجتماعی هستند. نمونهی آماری 1599 نفر تعیین گردید. از پرسشنامهی الکترونیکی برای جمعآوری دادهها استفاده شد. دادهها از طریق بستههای نرمافزاری SPSS25 و Lisrel8.5 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از تایید تاثیر محیط خدمات الکترونیکی بر اعتماد، رضایت، تعهد و وفاداری الکترونیکی است. همچنین اعتماد الکترونیکی بر رضایت و وفاداری الکترونیکی تاثیرگذار بوده است. به علاوه رضایت الکترونیکی بر تعهد و وفاداری الکترونیکی تاثیر داشته است. مبتنی بر یافتهها، میتوان پیشنهاد کرد که شبکههای اجتماعی توجه بیشتری به عناصر محیط خدمات الکترونیکی مانند جذابیت دیداری، ارزش سرگرمکنندگی، قابلیت استفاده، سفارشی-سازی/شخصی سازی و تعاملات داشته باشند. همچنین، پیشنهادهای کاربردی دیگری ارائه گردید.
پریسا نظامی؛ سید مهدی شریفی؛ عباس نرگسیان؛ مهران رضوانی
چکیده
در عصر حاضر که رقابت و چالش برای بقا به امری مهم و جدی برای همة سازمان ها تبدیل شده است، کانالهای خبری پیام رسان های اجتماعی نیز از آن مستثنی نیستند و با آن درگیرند؛ چنانچه می بینیم کانال های ناکام خبری به سرعت با ریزش اعضاء مواجه و حذف می شوند. در چنین شرایطی، داشتن شهرت و حفظ آن و بهینه سازی اعتبار کانال، از ضروری ترین ابزار برای پیشبرد ...
بیشتر
در عصر حاضر که رقابت و چالش برای بقا به امری مهم و جدی برای همة سازمان ها تبدیل شده است، کانالهای خبری پیام رسان های اجتماعی نیز از آن مستثنی نیستند و با آن درگیرند؛ چنانچه می بینیم کانال های ناکام خبری به سرعت با ریزش اعضاء مواجه و حذف می شوند. در چنین شرایطی، داشتن شهرت و حفظ آن و بهینه سازی اعتبار کانال، از ضروری ترین ابزار برای پیشبرد فعالیت رسانههای خبری در شبکه های پیام رسان به شمار می رود. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد تفسیری و روش کیفی، الگویی از شهرت رسانهای کانالهای پیامرسان خبری را ارائه میدهد. استراتژی این پژوهش نظریه داده بنیاد مبتنی بر رویکرد گلیزری و روش تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز بر اساس گامهای کدگذاری گلیزر است. جامعه موردمطالعه، مدیران و کارشناسان فعال در حوزهی فضای مجازی و رسانههای خبری هستند که در این راستا با 11 نفر از مدیران و خبرگان که نسبت به رسانههای اجتماعی خصوصاً حوزهی خبر در فضای مجازی و پیامرسانها آگاهی کافی داشته و آن را درک کردهاند، مصاحبههای عمیق صورت گرفت. بهمنظور ارائه الگو با توجه به نتایج مصاحبهها و تحلیلهای صورت گرفته، از خانواده شش سی گلیزر استفاده شد. حاصل پژوهش، درنهایت، 7 مقوله شامل مقولهی محوری "مدیریت حرفهای و متعهدانه"، مقولههای " الزامات اخلاقی"، "ویژگیهای حرفهای خبر"، " محیط تعاملی"، "محیط رقابتی"، "زیرساخت و قابلیت دسترسی پیامرسان" و درنهایت، " شهرت رسانهای کانال پیامرسان خبری" نیز بهعنوان پیامد، بوده است.
محمدحسن شیخ الاسلامی؛ داود رضاپور
چکیده
رشد و توسعه فناوریهای ارتباطی در سالهای اخیر سبب شده شبکههای اجتماعی به بخشی جداییناپذیر از زندگی روزمره تبدیل شوند و استفاده از این شبکهها در راستای دیپلماسی عمومی و سایبر دیپلماسی افزایش پیدا کند. در این میان، توییتر به عنوان یکی از مهمترین شبکههای اجتماعی موجود، به بستری مهم برای اجرای دیپلماسی عمومی تبدیل شده و پژوهش ...
بیشتر
رشد و توسعه فناوریهای ارتباطی در سالهای اخیر سبب شده شبکههای اجتماعی به بخشی جداییناپذیر از زندگی روزمره تبدیل شوند و استفاده از این شبکهها در راستای دیپلماسی عمومی و سایبر دیپلماسی افزایش پیدا کند. در این میان، توییتر به عنوان یکی از مهمترین شبکههای اجتماعی موجود، به بستری مهم برای اجرای دیپلماسی عمومی تبدیل شده و پژوهش حاضر در تلاش است با معرفی دو شاخص نزدیکی به ساختار افقی شبکههای اجتماعی و استفاده از ظرفیت شبکه اجتماعی به منظور شبکهسازی، به بررسی و مقایسه عملکرد دو حساب کاربری سفیر چین در تهران و حساب کاربری وزارت امور خارجه آمریکا- فارسی، به عنوان نماد دیپلماسی توییتری دو کشور پیشرو در حوزه دیپلماسی عمومی و سایبر دیپلماسی، در قبال جمهوری اسلامی ایران بر پایه شاخصهای تعریف شده و تحلیل دادههای جمعآوری شده از شبکه اجتماعی توییتر بپردازد. بر مبنای پژوهش انجام شده ذیل شاخص نخست، میزان محافظهکاری و اعمال قدرت ساختار عمودی بر حساب کاربری وزارت خارجه آمریکا- فارسی در مقایسه با حساب کاربری سفیر چین در تهران کمتر بوده و در دیگر سو، عملکرد حساب کاربری سفیر چین در تهران در مقایسه با حساب کاربری وزارت خارجه آمریکا- فارسی در استفاده از قابلیت شبکه اجتماعی توییتر برای ایجاد ارتباط دو سویه از طریق رپیلای، مطلوبتر بوده است. در خصوص شاخص دوم نیز حساب کاربری سفیر چین در تهران هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی، عملکرد بهتری در استفاده از ظرفیت شبکه اجتماعی توییتر برای شبکهسازی در مقایسه با حساب کاربری وزارت خارجه آمریکا- فارسی داشته است.
مهدی لطیفی شیره جینی؛ محمود افروز
چکیده
اواخر سال 2019 ویروس کرونا در چین ظاهر شد. این بیماری در تمام دنیا شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را به شدت تحت تاثیر قرار داد. بدین ترتیب موقعیتی فراهم آمد تا جناحها، سازمانها و حکومتها به دنبال بهرهبرداری سیاسی از شرایط به وجود آمده باشند. رسانه یکی از ابزارهایی بود که نهادهای مختلف سیاسی را در رسیدن به اهداف ایدئولوژیک یاری ...
بیشتر
اواخر سال 2019 ویروس کرونا در چین ظاهر شد. این بیماری در تمام دنیا شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را به شدت تحت تاثیر قرار داد. بدین ترتیب موقعیتی فراهم آمد تا جناحها، سازمانها و حکومتها به دنبال بهرهبرداری سیاسی از شرایط به وجود آمده باشند. رسانه یکی از ابزارهایی بود که نهادهای مختلف سیاسی را در رسیدن به اهداف ایدئولوژیک یاری میرساند. حال این تحقیق در نظر دارد تا با استفاده از نظریه روایت مونا بیکر ، دخالت ایدئولوژیک مترجمین در ترجمه متون خبری و همچنین تاثیر ترجمه بر تنشهای سیاسی به واسطه بازتعریف روایی از شرایط بیماری کرونا در ایران را مورد بررسی قرار دهد. به همین منظور 180 متن خبری فارسی به همراه ترجمه انگلیسی آنها از تارنماهای خبرگزاریهای خارجی جمعآوری شدند. بعد از تحلیل دادهها به واسطه راهبردهای قاببندی نظریه بیکر مشخص شد که نقش مترجم به هنگام بروز یک بحران بسیار مهم است و عملکرد مترجم میتواند جامعه را به سمت ثبات یا عدم ثبات اجتماعی سوق دهد. همچنین مشخص شد که نقش مترجم در ایجاد و یا بازتعریف هویت سیاسی و اجتماعی بسیار پررنگ است. بعلاوه ضرورت اطلاع مخاطب از نقش ترجمه و مترجم در بازتعریف روایی داستان از دیگر یافتههای مهم این تحقیق بود.
حسین کرمانی؛ امیرعلی تفرشی؛ امیر محمد قدسی؛ علیرضا بیات ماکو؛ علی آتش زر
چکیده
این مقاله تلاش میکند تا گفتمانهای شکلگرفته در دوران همه گیری کرونا در توئیتر و اینستاگرام در ایران را شناسایی و تحلیل کند. با مبنا قرار دادن دیدگاههای فوکو درباره گفتمان و قدرت، ما علاوه بر شناسایی گفتمانهای مسلط در این دو رسانه اجتماعی، نسبت آنها با روابط قدرت در ایران را نیز تحلیل خواهیم کرد. این پژوهش با استفاده از روشهای ...
بیشتر
این مقاله تلاش میکند تا گفتمانهای شکلگرفته در دوران همه گیری کرونا در توئیتر و اینستاگرام در ایران را شناسایی و تحلیل کند. با مبنا قرار دادن دیدگاههای فوکو درباره گفتمان و قدرت، ما علاوه بر شناسایی گفتمانهای مسلط در این دو رسانه اجتماعی، نسبت آنها با روابط قدرت در ایران را نیز تحلیل خواهیم کرد. این پژوهش با استفاده از روشهای ترکیبی انجام شده است. بر اساس روش کدگذاری دو مرحلهای سالدانا، ما نمونه معرفی از 4 میلیون و 165 هزار و 177 توئیت و 4 میلیون و 919 هزار و 839 پست اینستاگرامی که از یک بهمن 1398 تا 10 اردیبهشت 1399 گردآوری شده بود را تحلیل کردیم. یافتههای تحقیق نشان داد که در مجموع 71 گفتمان خرد و 16 گفتمان کلان در این دو رسانه اجتماعی شکل گرفتهاند. تحلیل گفتمانهای مسلط نیز نشان داد کاربران اینستاگرام عمدتا رویکردی غیرسیاسیتر و انتقادیتر نسبتبه همه گیری کرونا در ایران داشتهاند. بهعلاوه، در حالیکه گفتمان بیکفایتی حکومت، در توئیتر، مسلطترین گفتمان بوده، این گفتمان نتوانسته در اینستاگرام، جزو گفتمانهای مسلط قرار گیرد. از طرف دیگر، گفتمان «قصور مردم» در اینستاگرام، جزو گفتمانهای مسلط بوده ولی در توئیتر چندان مورد توجه نبوده است.
مینا بهنام
چکیده
در پژوهش حاضر ضمن بازخوانی متن شاهنامه به تبیین اهمیت گیم پلی با اقتباس از شاهنامه در مقولات فرهنگی و بینافرهنگی و در سیطرهای وسیع تر سایر آثار ادبی با قابلیت تبدیل به یک گیم پلی، پرداخته میشود. فرایند اقتباس به عنوان محملی برای بازآفرینی اثر ادبی و تولدی دوباره ضمن آگاهی از تفاوت های ذاتی دو رسانة نوشتاری و دیداری، میتواند کمک ...
بیشتر
در پژوهش حاضر ضمن بازخوانی متن شاهنامه به تبیین اهمیت گیم پلی با اقتباس از شاهنامه در مقولات فرهنگی و بینافرهنگی و در سیطرهای وسیع تر سایر آثار ادبی با قابلیت تبدیل به یک گیم پلی، پرداخته میشود. فرایند اقتباس به عنوان محملی برای بازآفرینی اثر ادبی و تولدی دوباره ضمن آگاهی از تفاوت های ذاتی دو رسانة نوشتاری و دیداری، میتواند کمک شایان توجهی در امر تولید اثر انجام دهد. مسألة پژوهش بررسی چگونگی اقتباس بازی سیاوش از شاهنامه است و تلاش میکند تا با روشی مبتنی بر مشاهدة تجربی و مطالعة کیفی در حوزة دو رسانه، به این پرسش پاسخ دهد که این اقتباس تا چه اندازه منجر به تغییرات ساختی و محتوایی اثر ادبی شده است. با آنکه به نظر میرسد هدف اقتباسگر استفاده از متن و پای بندی بر محتوای آن با تغییراتی به مقتضای تغییر رسانة بازی رایانه ای باشد اما در نهایت آنچه پدیدار می شود به تخریب ساخت و محتوای داستان اصلی و اختلاط مقولات مختلفی از چندین داستان و ماجرا منجر میشود و به بیان دیگر اقتباس تنها نقطة آغازینی برای بازنویسی و بازخوانش اثر ادبی به زبان بازی محسوب میشود.
سام محمدپور؛ یونس شکرخواه
چکیده
کاربرد نظریه برجستهسازی در پنجاهسالگی خود بسیار فراگیرتر از گذشته شده است و امروزه میتوان آن را به دو شاخه اصلی برجستهسازی سنتی و مدرن تقسیم کرد. بر اساس نظریه برجستهسازی، احزاب سیاسی با بهرهگیری از ابزار رسانهای و بازاریابی سیاسی قادرند توجهات را به موضوعات مورد نظر خود معطوف سازند. برای مدتهای طولانی، مفروضات اصلی ...
بیشتر
کاربرد نظریه برجستهسازی در پنجاهسالگی خود بسیار فراگیرتر از گذشته شده است و امروزه میتوان آن را به دو شاخه اصلی برجستهسازی سنتی و مدرن تقسیم کرد. بر اساس نظریه برجستهسازی، احزاب سیاسی با بهرهگیری از ابزار رسانهای و بازاریابی سیاسی قادرند توجهات را به موضوعات مورد نظر خود معطوف سازند. برای مدتهای طولانی، مفروضات اصلی نظریه برجستهسازی حول محور روزنامهها و شبکههای رادیویی و تلویزیونی -به عنوان رسانههای جمعی فراگیر- تنظیم شده بود. با گسترش فناوریهای ارتباطی و ظهور شبکههای اجتماعی، نقش تعیینکننده رسانههای سنتی در انتخابات به چالش کشیده شده است و امروزه احزاب سیاسی به منظور برجستهسازی مواضع و برنامههای خود به دنبال استفاده و حضور هرچه بیشتر در شبکههای اجتماعی هستند. در این راستا، پژوهش حاضر با بهرهمندی از مباحث نظریه برجستهسازی و بررسی رفتار رسانهای احزاب بریتانیایی در دو انتخابات عمومی 2015 و 2017، در صدد پاسخ به این پرسش بود که گرایش احزاب بریتانیا به استفاده از رسانههای مختلف در دو انتخابات مذکور چگونه بوده است. یافتههای پژوهش، با تکیه بر یافتهها و نتایج مهمترین سازمانهای آماری بریتانیا و جهان نشان داد که انتخابات عمومی 2015 و 2017 بریتانیا، به ترتیب نقطه عطف و نقطه اوجی در گرایش احزاب بریتانیایی به شبکههای اجتماعی به عنوان ابزار برجستهسازی در دوران مدرن بوده است. بر این اساس، به نظر میرسد شبکههای اجتماعی با پایان دادن به دههها سلطه روزنامهها و شبکههای تلویزیونی، در حال مطرح شدن به عنوان رسانههای تعیینکننده در کارزارهای انتخاباتی هستند.
مرتضی شفیعی؛ شاهین مظفری؛ حمید محمودیان عطاآبادی
چکیده
در سالهای اخیر، شبکههای ماهوارهای باقابلیتهای متنوعی که دارند، توانستهاند اثر قابلتأملی بر همۀ ابعاد زندگی بشر ازجمله زندگی روزمره و انتخاب سبک زندگی همۀ اقشار جامعه بهویژه جوانان داشته باشند. لذا هدف این پژوهش سنجش عملکرد شبکههای ماهوارهای فارسیزبان بر سبک زندگی جوانان و از منظر شاخصهای بوردیو بهوسیله مدل تحلیلپوششیدادهها ...
بیشتر
در سالهای اخیر، شبکههای ماهوارهای باقابلیتهای متنوعی که دارند، توانستهاند اثر قابلتأملی بر همۀ ابعاد زندگی بشر ازجمله زندگی روزمره و انتخاب سبک زندگی همۀ اقشار جامعه بهویژه جوانان داشته باشند. لذا هدف این پژوهش سنجش عملکرد شبکههای ماهوارهای فارسیزبان بر سبک زندگی جوانان و از منظر شاخصهای بوردیو بهوسیله مدل تحلیلپوششیدادهها است. بهمنظور پیادهسازی مدل، ابتدا به بررسی مطالعات کتابخانهای در موردبررسی تأثیر شبکههای تلویزیونی و ماهوارهای بر سبک جوانان از منظر بوردیو پرداخته شد و سپس بر اساس نظرات صاحبنظران در این زمینه؛ شاخصهای ورودی و خروجی پژوهش مشخص شد و با توجه به عدم قطعیت بسیاری از شاخصها از مدل تحلیلپوششیدادههای ناهموار استفاده گردید. به این صورت که متغیرهای ناهموار با استفاده از سطح α به بازه تبدیل گردیدند و یک مدل تحلیلپوششیدادههای بازهای تشکیل شد و کارایی بازهها محاسبه شد. سپس با استفاده از روش رتبهبندیMRA به رتبهبندی و مقایسه بازههای کارا پرداخته شد. سپس آنالیز حساسیت مدل در سطوح مختلف α انجام گرفت و مقدار کارایی هریک از شبکههای مورد ارزیابی به دست آمد و درنهایت شبکهها رتبهبندی شدند. نتایج پژوهش حاکی از این است که شبکه من و تو بیشترین تأثیر را بر سبک زندگی جوانان داشته است و پسازآن بیبیسی فارسی در رتبه دوم، شبکه نسیم در رتبه سوم و شبکه جم در رتبه آخر قرار دارد. در پایان نیز راهکارهای لازم جهت جلوگیری از آثار منفی شبکههای ماهوارهای برونمرزی بر سبک زندگی جوانان و جذب بیشتر مخاطبان به شبکههای فارسیزبان داخلی دادهشده است.