رسانه‌های نوین
وضعیت سواد رسانه‌ای نخبگان سیاسی ایرانی

عباس اسدی؛ احمد رضا مسعودی؛ احمد بحرینی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 خرداد 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2025.73669.1561

چکیده
  سواد رسانه‌ای نخبگان سیاسی یکی از حوزه‌های تقریبا مغفول مانده است. امروزه حجم وسیعی از مطالب و محتویات در رسانه ها به خصوص رسانه‌ای اجتماعی با هدف اثرگذاری بر نخبگان سیاسی و از سوی دیگر محتویات تولید شده، از سوی نخبگان سیاسی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی، منتشر می-شوند، که البته، در هر دو صورت، یعنی چه در تولید محتوا یا مصرف آن، ...  بیشتر

رسانه‌های نوین
ارائه الگوی پیام رسان داخلی کارآمد با تاکید بر نقش سواد رسانه‌ای کاربران

سید محمدرضا مداح؛ احسان شاه قاسمی؛ مژگان ثابت تیموری

دوره 10، شماره 40 ، دی 1403، ، صفحه 241-201

https://doi.org/10.22054/nms.2025.82425.1769

چکیده
  پیام‌رسان‌ها از ابزارهای اصلی برقراری ارتباطات اجتماعی و سازمانی محسوب‌ می‌شوند. باتوجه به اینکه استفاده آگاهانه از پیام‌رسان‌ها منوط به برخورداری از سواد رسانه‌ای است، بنابراین پژوهش حاضر، اصول و شاخص‌های کلیدی پیام‌رسان امن، کاربرپسند و آموزشی را شناسایی نموده، نسبت به ارائه الگوی یک پیام‌رسان داخلی کارآمد با تأکید بر ...  بیشتر

نقش تفکر انتقادی در بهبود کارکرد سواد رسانه‌ای با تکیه بر منظومه شناختی مخاطب

محمد حسین انصاری جعفری؛ محمدرضا رسولی؛ نسترن خواجه نوری

دوره 10، شماره 37 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 152-119

https://doi.org/10.22054/nms.2022.65975.1348

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، شناخت رابطه بین مهارت تفکر انتقادی و تعهد مذهبی به‌عنوان منظومه‌ی شناختی مخاطب با سواد رسانه‌ای در دانش‌آموزان سال آخر متوسطه‌ مدارس منطقه 4 آموزش‌وپرورش شهر تهران است که در سال تحصیلی 99-98 اشتغال به تحصیل داشتند. این پژوهش به روش زمینه‌یابی انجام شده است. نمونه آماری پژوهش، 205 دانش‌آموز بودند که از طریق محاسبه ...  بیشتر

پیامدهای جامعه‏‌شناختی سواد رسانه‌‏ای بر آگاهی از حقوق شهروندی و دموکراسی‌خواهی

سمیه رستگاری؛ عبدالرضا نواح؛ عزیز حزباوی

دوره 5، شماره 18 ، شهریور 1398، ، صفحه 203-228

https://doi.org/10.22054/nms.2019.27012.350

چکیده
  سواد رسانه‌ای لازمه عصر ارتباطات برای پرورش شهروندانی آگاه و فعال است. قدرت نقد رسانه‌ها، مهارت در تولید محتوا، دسترسی عادلانه به رسانه‌ها و توانایی کنترل مصرف رسانه‌ای همگی در گرو داشتن سواد رسانه‌ای است. سواد رسانه‌ای به شهروندان کمک می‌کند که به پیام‌های دریافتی از رسانه‌ها دیدی نقادانه داشته و داشتن سهمی از فضای رسانه‌ای ...  بیشتر

مطالعه سطح سواد رسانه‌ ای در کاربران رسانه های اجتماعی (مطالعه موردی شبکه اجتماعی تلگرام)

نصرت اله نعمتی فر؛ حسن خجسته باقر زاده؛ هاجر کاظمی

دوره 4، شماره 16 ، اسفند 1397، ، صفحه 143-175

https://doi.org/10.22054/nms.2019.24432.282

چکیده
  هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل سواد رسانه‌ای کاربران رسانه‌های اجتماعی بامطالعه موردی تلگرام است. داده‌های پژوهش در میان کاربران در رسانه اجتماعی تلگرام با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با بیست چهار گویه در زمینه سواد رسانه‌ای گرداوری شدند. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی، صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان ...  بیشتر

غربی‌زدایی سینما؛ لزوم بازاندیشی در شیوه‌های اندیشیدن، نظریه‌پردازی و فیلم‌سازی غیرغربی (با تأکید بر سینمای عباس کیارستمی)*

سیدعماد حسینی؛ شهاب اسفندیاری؛ مرضیه پیراوی ونک؛ سناء شایان

دوره 4، شماره 14 ، مرداد 1397، ، صفحه 111-148

https://doi.org/10.22054/nms.2018.25182.308

چکیده
  در دهۀ پنجاه میلادی، فیلم‌های متمایز غیرغربی، توجه بسیاری از مردم جهان را به خود جلب کرد. ازآن‌پس، رویکردهای مطالعاتی متفاوتی برای شناخت و تحلیل این فیلم‌ها و نیز مقاومت در برابر سینمای غرب به وجود آمد، ازجمله می‌توان به «سینمای سوم»[1]، «سینمای دیاسپوریک»[2]، «سینمای پسااستعماری»[3]، «نظریۀ امپریالیسم رسانه‌ای»[4] ...  بیشتر

رهیافتی به سواد بازی‌های رایانه‌ای؛ مطالعه ساختار و محتوای «بازی عفو»

آرین طاهری؛ سیدبشیر حسینی

دوره 3، شماره 11 ، مهر 1396، ، صفحه 225-264

https://doi.org/10.22054/cs.2017.21446.209

چکیده
  در مقاله حاضر بر مبنای تعریف کلاوس برون ینسن از سطوح سه‌گانه مفهوم رسانه، سه قلمرو نظری برای طرح مباحث حوزه سواد رسانه‌ای پیشنهاد کرده و مفهوم سواد بازی رایانه‌ای را متناظر با قلمروهای مذکور بسط داده و در انتها بازی رایانه‌ای «بازی عفو» را به عنوان یک مطالعه موردی از منظر قلمروهای سه‌گانه سواد بازی رایانه‌ای مورد مطالعه ...  بیشتر

آموزش سواد رسانه‌ای در فضای مجازی (مقایسه وب‌سایت مدیااسمارتس کانادا و وب‌سایت سواد رسانه‌ای ایران)

علیرضا حسینی پاکدهی؛ حسنیه السادات شبیری

دوره 3، شماره 9 ، خرداد 1396، ، صفحه 31-76

https://doi.org/10.22054/cs.2017.9241.25

چکیده
  روش‌ها و میزان موفقیت آموزش سواد رسانه‌ای در کشورهای مختلف، متفاوت است؛ برای مثال کشوری چون کانادا باسابقه‌ای طولانی در آموزش سواد رسانه‌ای، یکی از موفق‌ترین‌های این حوزه در جهان است. اما آموزش سواد رسانه‌ای در ایران با وجود فراگیری رسانه‌ها در کشور، پدیده‌ای نسبتاً نوظهور محسوب می‌شود. این پژوهش باهدف مقایسه عملکرد یک کشور ...  بیشتر