دوره 10 (1403)
دوره 9 (1402)
دوره 8 (1401)
دوره 7 (1400)
دوره 6 (1399)
دوره 5 (1398)
دوره 4 (1397)
دوره 3 (1396)
دوره 2 (1395)
دوره 1 (1394)

تعداد مشاهده مقاله

540,478

تعداد دریافت فایل اصل مقاله

410,981

نسبت مشاهده بر مقاله

1318.24

نسبت دریافت فایل بر مقاله

1002.39

تعداد مقالات ارسال شده

1,896

تعداد مقالات رد شده

966

درصد عدم پذیرش

51

تعداد مقالات پذیرفته شده

386

درصد پذیرش

20

نشریه مطالعات رسانه‌های نوین یک فصلنامه، با داوری بسته و دوسو ناشناس و با دسترسی آزاد است که از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی به عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی در ایران و با همکاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و همچنین کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو منتشر می‌شود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین‌المللی با تمرکز بر مباحث علوم ارتباطات پایه گذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزۀ علوم ارتباطات اجتماعی انتشار یافته است و هدف آن انتشار مقالات پژوهشی با کیفیتی است که یافته‌های مرتبط با موضوعات مهم علوم ارتباطات را گزارش می‌دهند. نشریه مطالعات رسانه‌های نوین  به دو صورت چاپی و برخط (آنلاین) با دسترسی آزاد منتشر می شود.

نشریه مبلغ 200,000 تومان جهت داوری مقالات و 400,000تومان جهت پذیرش و چاپ مقالات دریافت می‌کند؛ سایر مراحل نیز از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی پشتیبانی مالی می‌شود.

صدور گواهی پذیرش و چاپ مقاله منحصرا  منوط به در خواست مولف و دریافت نامه پذیرش ممهور به مهر  با امضای سردبیر  نشریه است. دریافت کننده گواهی برای اثبات اصالت آن موظف به استعلام از این نشریه است. 

 

«دسترسی به مقالات این سایت آزاد است»

مطالعات فضای مجازی و شبکه­‌های اجتماعی
تجربه زیسته دختران دهه هشتادی از حضور در شبکه‌های اجتماعی مجازی

فهیمه زارع؛ محمد تقی کرمی

دوره 11، شماره 41 ، اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2025.62282.1251

چکیده
  چکیدهاستفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به دلیل قابلیت‌های متنوع و متعددی که دارد، به بخشی از زندگی روزمره افراد تبدیل شده است. دختران دهه هشتادی یکی از مهم‌ترین گروه‌هایی هستند که به سبب ویژگی‌های دوران نوجوانی بیشترین حضور را در این فضا تجربه می‌کنند. هدف از پژوهش حاضر، مطالعه تجربه زیسته دختران دهه هشتادی از حضور در شبکه ...  بیشتر

رسانه‌های نوین
راهبردهای روزنامه‌نگاری فرارسانه‌ای در ایران

خسرو سینا؛ ندا سعیدی

دوره 11، شماره 41 ، اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2025.75899.1634

چکیده
  زمینه و هدف: این تحقیق به بررسی ادغام بالقوه تکنیک‌های داستان‌سرایی ترانس رسانه‌ای در روزنامه‌نگاری ایرانی برای تقویت شیوه‌های روزنامه‌نگاری در عصر دیجیتال می‌پردازد.روش‌ها: از روش ترکیبی استفاده شد که شامل جمع‌آوری داده‌های کیفی از طریق مرور ادبیات و مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با استفاده از روش دلفی بود. نظرات کارشناسان ...  بیشتر

رسانه‌های نوین
کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت تبلیغات ایران، چالش ها و فرصت ها

مهدیه ساده دشت؛ رضا صابری

دوره 11، شماره 41 ، اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2025.81940.1756

چکیده
  طی چند سال گذشته هوش مصنوعی صنایع گوناگون را تحت تأثیر قرار داده است.در این میان صنعت تبلیغات نیز دستخوش تغییراتی شده است.به‌گونه‌ای که شاهد استفاده از هوش مصنوعی در مراحل مختلف فرایندهای تبلیغاتی هستیم.ما در این پژوهش با بررسی کاربردهای تبلیغاتی هوش مصنوعی در سطح جهانی به دنبال پاسخ به این سؤال بودیم که تاکنون در صنعت تبلیغات ایران ...  بیشتر

مطالعه تصویر «استاد دانشگاه» در شبکه اجتماعی اینستاگرام

بهارک محمودی

دوره 11، شماره 41 ، اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2024.77131.1650

چکیده
  هدف از نگارش این مقاله، مطالعه و طبقه‌بندی اشکال مختلف حضور اساتید دانشگاه در اینستاگرام است؛ پلتفرمی که برای کاربران خود از جمله اساتید دانشگاه این امکان را فراهم می‌کند که خود و قاب‌هایی از سبک زندگی‌شان را در این عرصه به نمایش درآورند؛ تصاویری که اقتدار و کارکرد سلسله‌مراتبی موجود در ارتباط میان استاد و دانشجو را به چالش کشیده ...  بیشتر

ارتباطات شبکه‌ای شده خانواده ایرانی؛ بازخوانی حریم خصوصی و نظارت میان همسران

سعید رضا عاملی رنانی؛ عبدالله بیچرانلو؛ منصوره حجاری

دوره 11، شماره 41 ، اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2025.77313.1655

چکیده
  اکوسیستم‌های مجازی پیچیده امروزی، فضای ارتباطی همسران را تغییر داده‌اند. تغییر فضای ارتباطی، خصوصی‌ترین وجوه تجربیات اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار داده‌است. با دو فضایی‌شدن جهان، بساری از شبکه‌های جهان واقعی به جهان مجازی منتقل شده‌اند یا شبکه‌های جدیدی در این فضای جدید به‌وجود آمده و تعاملالت چندسوگرایانه همزمان و غیرهمزمان ...  بیشتر

مطالعات فضای مجازی و شبکه­‌های اجتماعی
تحلیل گفتمان های سیاسی مرجع شبکه اجتماعی ایکس پیرامون انتخابات مجلس دوازدهم

محسن گودرزی

دوره 11، شماره 41 ، اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2025.79011.1687

چکیده
  رسانه‌های اجتماعی نقش برجسته‌ای در ساخت گفتمان‌های مختلف سیاسی دارند. در این میان شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین رسانه‌های اجتماعی میدان فعالیت کنشگران سیاسی مختلف است. این فعالیت در زمان رویدادهای سیاسی نظیر انتخابات مجلس افزایش پیدا می‌کند و عملاً قادر است تا ارزیابی نسبی از نگرش‌های و بینش‌های ...  بیشتر

مطالعات فضای مجازی و شبکه­‌های اجتماعی
آسیب شناسی نظام رقابت در ساختار رسانه های مجازی ایران

هاتف پوررشیدی؛ مهران صمدی؛ ابراهیم کفشدار طوسی

دوره 11، شماره 41 ، اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2025.81090.1740

چکیده
  رسانه‌های مجازی، برنامه‌های کاربردی مبتنی بر اینترنت هستند که به کاربران اجازه ایجاد و تبادل تولید محتوا را می‌دهد. دسترسی آزادانه و سهل به این رسانه ها سبب شده است، رقابت جدی برای جلب نظر مخاطبان و کسب درآمد بالا شکل گیرد. این پژوهش با هدف آسیب شناسی نظام رقابت در ساختار رسانه‌های مجازی ایران به انجام رسیده که از لحاظ هدف کاربردی، ...  بیشتر

رسانه‌های نوین
رابطه بین سوادرسانه‌ای والدین و اعتیاد به‌رسانه‌های دیجیتال در دانش‌آموزان متوسطه‌استان قم سال 1403

فائزه فرهودی

دوره 11، شماره 41 ، اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2025.82698.1775

چکیده
  هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین سواد رسانه ای والدین و میزان اعتیاد به رسانه های دیجیتال در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه استان قم در سال 1403 بود. این پژوهش،کاربردی و از رویکرد کمّی (پیمایشی توصیفی) جهت گردآوری داده‌ها استفاده شد. جامعه آماری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه استان قم در سال 1403 بود که با فرمول کوکران و پس از تکمیل پرسشنامه ...  بیشتر

مطالعات فضای مجازی و شبکه­‌های اجتماعی
دیالکتیک عاطفی در زیست‌جهان دوگانه: واکاوی الگوهای تعاملی کاربران در فضای مجازی

سیدنورالدین رضوی زاده

دوره 11، شماره 41 ، اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2025.83788.1806

چکیده
  این پژوهش به مطالعه دیالکتیک عاطفی در زیست‌جهان دوگانه معاصر می‌پردازد و الگوهای تعاملی و تجربیات احساسی کاربران را در تقاطع فضای فیزیکی و دیجیتال واکاوی می‌کند. روش‌شناسی پژوهش از نوع کیفی است و جامعه مورد بررسی را کاربران جوان تهرانی(18 تا 35 سال) تشکیل می دهند. نمونه ها با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. حجم نمونه ...  بیشتر

بررسی تاثیر رسانه های نوین در شکل دهی الگوهای مصرفی جامعه ایران

کریم نعمتی اقدم؛ نسیم مجیدی؛ علی اصغر کیا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 بهمن 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2024.70227.1465

چکیده
  چکیده هدف از این تحقیق بررسی نقش رسانه های نوین در تغییرات ظاهری فرهنگ جامعه ایران می باشد که روش تحقیق بدون اتکا به نظریات رایج و با روش نظریه مبنایی (GT) انجام گرفته است. در این روش به صورت استنباطی می‌توان بعد از تبیین عناصر و ویژگی‌های پیام به ارتباط میان عناصر ارتباط و پیشینه و پیامد (یا آثار) فراگرد ارتباطی نیز پرداخت ..سپس توصیف ...  بیشتر

مروری بر کاربردهای منتخب بلاک‌چین در صنعت رسانه و سرگرمی: رویکرد آینده‌پژوهی

محمد مهدی مولایی؛ صدیقه سخایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 مهر 1403

https://doi.org/10.22054/nms.2024.80582.1732

چکیده
  یکی از فناوری‌های نوظهوری که در دهه گذشته تأثیر زیادی بر سبک زندگی ما داشته است، فناوری بلاک‌چین نام دارد که امکان ایجاد انقلابی در نحوه تجارت و تعامل جامعه را فراهم می‌کند. بلاک‌چین یک پایگاه داده همتا به همتا‌ی توزیع شده است که امکان غیرمتمرکزکردن سیستم‌ها را فراهم، توزیع و ذخیره‌سازی داده‌ها و تراکنش‌ها را تضمین می‌کند. این ...  بیشتر

سلامت دیجیتال در نظام جامع ارتباطات سلامت در ایران

فرزانه کوهی؛ سیدعلی رحمانزاده؛ علی اصغر کیاء؛ سیدرضا نقیب السادات

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 مهر 1403

https://doi.org/10.22054/nms.2024.81833.1755

چکیده
  توسعه فناوری‌های نوین، سلامت دیجیتال را به رویکردی مؤثر در بهبود ارتباطات و خدمات سلامت تبدیل کرده است. این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفه‌ها و عناصر سلامت دیجیتال در نظام جامع ارتباطات سلامت در ایران، با بهره‌گیری از نظریه اشاعه نوآوری «راجرز»، به تحلیل وضعیت موجود سلامت دیجیتال در کشور پرداخته است. روش تحقیق بر مبنای تحلیل SWOT ...  بیشتر

مطالعه شیوه های ارتباط هواداران زن با سوییت هوم بلاگرهای اینستاگرام

سمیه شالچی؛ فاطمه نوروزی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 بهمن 1403

https://doi.org/10.22054/nms.2025.79338.1694

چکیده
  در این پژوهش توجه ما به طور ویژه بر هواداران زن و مخاطبان سوییت هوم بلاگرهای اینستاگرامی بوده است، نخست به این پرسش پرداختیم که رابطه ی بین سوییت هوم بلاگر و هوادار توسط هوادار چگونه تعریف می شود؟ سپس محتوای صفحه در نگاه هوادار چگونه درک و فهم می شود؟ در این پژوهش از روش کیفی بهره جستیم و با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته با ...  بیشتر

مدل سیاست‌گذاری ارتباطات با تاکید بر مقررات‌گذاری برای اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

رضاعلی رضائی مالیدره؛ علی اکبر فرهنگی؛ سیدمحمد دادگران؛ علی دلاور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 بهمن 1403

https://doi.org/10.22054/nms.2025.81386.1748

چکیده
  مطالعه با هدف شناخت ارائه مدل سیاست‌گذاری ارتباطات با تاکید بر مقررات‌گذاری برای اینترنت ماهواره‌ای استارلینک انجام شد. مطالعه با هدف کاربردی-توسعه‌ای، از نظر روش و بازه زمانی گردآوری داده‌ها، یک پژوهش پیمایش مقطعی و از نظر طرح پژوهشی، یک پژوهش آمیخته می‌باشد. جامعه مشارکت‌کنندگان بخش کیفی شامل اساتید حقوق و مدیران ارتباطات ...  بیشتر

مطالعه ساختار و روند انتشار محتواهای مرتبط با هویت جنسی در توییتر (ایکس) فارسی

میلاد عبداللهی؛ سبحان یحیائی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2025.83405.1787

چکیده
  این پژوهش با هدف شناسایی شبکه‌های ارتباطی شکل گرفته در ارتباط با هویت جنسی و روندانتشار محتواهای مرتبط با هویت جنسی در شبکه اجتماعی توییتر در بازه زمانی 1 فروردین 1402 تا 19 مرداد 1403 طراحی و اجرا شده است. برای دستیابی به اهداف پژوهش، از دو روش تحلیل کلان داده با استفاده از نرم‌افزار بصری‌سازی گفی و روندپژوهی استفاده شده است که نتایج ...  بیشتر

نسل جدید و فرایندهای هویت‌یابی (با تأکید بر هویت‌یابی از طریق رسانه‌های اجتماعی)

محمدرضا حسنی؛ فاطمه محمدزاده؛ حمیده محمدزاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2025.80522.1727

چکیده
  با ظهور و گسترش رسانه‌های اجتماعی هویت تبدیل به امری تغییرپذیر و چندپاره شده و جامعه و خانواده دیگر تنها منابع تعیین‌کننده نیستند، بنابراین هویت و فرایند هویت‌یابی به‌خصوص در بین جوانان دستخوش دگردیسی گسترده‌ای شده است. از اینرو در پژوهش حاضر قصد داریم هویت جوانان و فرایند هویت‌یابی آنها را در نتیجه استفاده از رسانه‌های اجتماعی ...  بیشتر

وضعیت سواد رسانه‌ای نخبگان سیاسی ایرانی

عباس اسدی؛ احمد رضا مسعودی؛ احمد بحرینی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 خرداد 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2025.73669.1561

چکیده
  سواد رسانه‌ای نخبگان سیاسی یکی از حوزه‌های تقریبا مغفول مانده است. امروزه حجم وسیعی از مطالب و محتویات در رسانه ها به خصوص رسانه‌ای اجتماعی با هدف اثرگذاری بر نخبگان سیاسی و از سوی دیگر محتویات تولید شده، از سوی نخبگان سیاسی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی، منتشر می-شوند، که البته، در هر دو صورت، یعنی چه در تولید محتوا یا مصرف آن، ...  بیشتر

عوامل مرتبط در فراگیری محتوای ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی از دیدگاه کارشناسان: مورد مطالعه پلتفرم ایرانی روبیکا

محمد خضری مقدم؛ علی اصغر کیا؛ محسن مسعودیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 تیر 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2025.80131.1715

چکیده
  با پیشرفت فناوری و گسترش استفاده از اینترنت، رسانه‌های اجتماعی به یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی تبدیل شده‌اند. این پلتفرم‌ها مانند فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب به عنوان شبکه‌های خارجی و روبیکا، ایتا و آپارات به عنوان شبکه‌های داخلی، جایگاه ویژه‌ای در زندگی روزمره دارند و به محلی برای ارتباط با دیگران، اشتراک‌گذاری تجربیات ...  بیشتر

ابر واژگان