دوره 9 (1402)
دوره 8 (1401)
دوره 7 (1400)
دوره 6 (1399)
دوره 5 (1398)
دوره 4 (1397)
دوره 3 (1396)
دوره 2 (1395)
دوره 1 (1394)

تعداد مشاهده مقاله

416,303

تعداد دریافت فایل اصل مقاله

349,704

نسبت مشاهده بر مقاله

1086.95

نسبت دریافت فایل بر مقاله

913.07

تعداد مقالات ارسال شده

1,778

تعداد مقالات رد شده

896

درصد عدم پذیرش

50

تعداد مقالات پذیرفته شده

364

درصد پذیرش

20

نشریه مطالعات رسانه‌های نوین یک فصلنامه، با داوری بسته و دوسو ناشناس و با دسترسی آزاد است که از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی به عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی در ایران و با همکاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و همچنین کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو منتشر می‌شود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین‌المللی با تمرکز بر مباحث علوم ارتباطات پایه گذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزۀ علوم ارتباطات اجتماعی انتشار یافته است و هدف آن انتشار مقالات پژوهشی با کیفیتی است که یافته‌های مرتبط با موضوعات مهم علوم ارتباطات را گزارش می‌دهند. نشریه مطالعات رسانه‌های نوین  به دو صورت چاپی و برخط (آنلاین) با دسترسی آزاد منتشر می شود.

نشریه مبلغ 200,000 تومان جهت داوری مقالات و 400,000تومان جهت پذیرش و چاپ مقالات دریافت می‌کند؛ سایر مراحل نیز از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی پشتیبانی مالی می‌شود.

صدور گواهی پذیرش و چاپ مقاله منحصرا  منوط به در خواست مولف و دریافت نامه پذیرش ممهور به مهر  با امضای سردبیر  نشریه است. دریافت کننده گواهی برای اثبات اصالت آن موظف به استعلام از این نشریه است. 

طبق مصوبه جلسه مورخ 1403/08/14 هیأت تحریریه: از ابتدای آذرماه 1403 ،تعداد نویسندگان مقالاتی که در سامانه ثبت می شوند نباید بیشتر از دو نفر باشد به استثنای دانشجویان دکتری که فقط می توانند نام استاد راهنما و یک استاد مشاور در مقاله مستخرج از رساله دکتری درج نمایند. در ضمن دانشجویان  دکتری، دانشجویان کارشناسی ارشد  و همچنین فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد به تنهایی نمی توانند مقاله جهت ارزیابی ارسال کنند و در صورت عدم توجه به این بند مقالات ایشان از دستور کار  مجله خارج خواهد شد. 

«دسترسی به مقالات این سایت آزاد است»

نقش ارتباطات انسانی در ترسیم جایگاه اجتماعی زنان؛ به کمک مطالعه موردی ادبیات داستانی هدایت

سعید ثقه ئی؛ علی اصغر کیا؛ رضا صابری

دوره 10، شماره 38 ، شهریور 1403، صفحه 38-1

https://doi.org/10.22054/nms.2022.70299.1470

چکیده
  آثار ادبی فاخر برجای‌مانده از نویسندگان بنام جامعه که به‌نوعی نمایندگان جامعه و بازتاب‌دهندگان مناسبات موجود در آن هستند را می‌توان به‌عنوان گزارش‌ها و روایت‌های مهمی تلقی کرد که ماده ذهنی جامعه را تأمین می‌کنند و تحلیل آن می‌تواند در جهت تبیین مؤلفه‌های محوری جامعه همچون جایگاه اجتماعی و جنسیت کمک شایانی نماید. این در حالی ...  بیشتر

کاربرد هوش مصنوعی در روزنامه نگاری (بررسی دانش و نگرش سردبیران خبرگزاری صدا و سیما)

محمد نیک ملکی؛ حسین علی افخمی

دوره 10، شماره 38 ، شهریور 1403، صفحه 74-39

https://doi.org/10.22054/nms.2024.78135.1676

چکیده
  ادغام هوش‌مصنوعی در روزنامه‌نگاری، به‌طور فزاینده‌ای به بخشی از ساختار بسیاری از خبرگزاری‌ها و رسانه های خبری تبدیل شده است. اهمیت رو به رشد آن، گواهی بر پیشرفت فناوری و شاخصی از تغییر نیازها و پویایی مصرف اخبار در عصر دیجیتال است. این مهم در سال‌های اخیر، نگرش‌ها را نسبت به توسعه هوش‌مصنوعی در اتاق‌های خبر و به‌ویژه چرخه تولید، ...  بیشتر

برندینگ سازمانی توسط فناوری های نوین ارتباطی

مینا نظری؛ مهدی منتظر قائم؛ محمدرضا رسولی

دوره 10، شماره 38 ، شهریور 1403، صفحه 108-75

https://doi.org/10.22054/nms.2024.75546.1615

چکیده
  امروزه برند به یکی از مهم‌ترین موضوعات در تمامی شرکت‌ها تبدیل شده است، به‌طوری‌که هیچ شرکتی را نمی‌توان بدون برند در نظر گرفت. این موضوع به حدی گسترش‌یافته که علاوه بر سیاستمداران، برخی از شهروندان نیز درصدد ایجاد برند شخصی برای خود هستند. برای ایجاد برند می‌توان اقدامات مختلفی انجام داد که شامل طیف وسیعی از تبلیغات در شرکت‌های ...  بیشتر

الگوی مطلوب فرهنگ سیاسی کاربران رسانه های نوین در ایران

شیلا باباخانی؛ نسیم مجیدی؛ عباس اسدی

دوره 10، شماره 38 ، شهریور 1403، صفحه 142-109

https://doi.org/10.22054/nms.2022.69980.1457

چکیده
  هدف از این پژوهش ارائه الگویی مطلوب از فرهنگ سیاسی برای کاربران رسانه‌های نوین در ایران بوده است. میدان این پژوهش شامل اساتید، صاحب‌نظران و خبرگان علوم سیاسی و علوم ارتباطات (ارتباطات سیاسی) و جامعه‌شناسی سیاسی است که به روش گلوله برفی انتخاب شده‌اند. برای گردآوری اطلاعات و داده‌های پژوهش از سه روش مرور نظام‌مند متون و ادبیات موضوع، ...  بیشتر

وضعیت ‌استثنائی ویروس کرونا و تسلط پزشکی بر حافظه‌‌ی عامیانه(مطالعه موردی شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام)

سعید ذکایی؛ علی خانمحمدی؛ سمیرا نوری

دوره 10، شماره 38 ، شهریور 1403، صفحه 188-143

https://doi.org/10.22054/nms.2022.59687.1301

چکیده
  دنیاگیری کرونا با ایجاد «وضعیت استثنایی» باعث تسریع «تسلط پزشکی» بر افکار عمومی شد. پانصد فیلم، عکس و متن که توسط کاربران عادی «شبکة اینستاگرام» در روزهای همه‌گیری بیماری بازنشر شده‌، بررسی شده است. با نشانه‌شناسی این محتواها، رمزگان‌های «خط مقدم، خطوط پشتیبانی و خائنان مبارزه با کرونا» به‌دست‌آمده است. ...  بیشتر

تاثیر بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی بر قصد اهدای خون با تاکید بر عوامل اجتماعی و روانشناختی

ابراهیم زارع پور نصیرآبادی؛ آرش روازژیان؛ زهره السادات دعائی

دوره 10، شماره 38 ، شهریور 1403، صفحه 223-189

https://doi.org/10.22054/nms.2024.74586.1593

چکیده
  با توجه تقاضای روزافزون سازمان انتقال خون و تعداد محدود متقاضیان برای اهداء پژوهش حاضر سعی دارد عوامل ایجاد نگرش مثبت و نیات رفتاری کاربران شبکه های مجازی نسبت به اهدای خون در ایران را بررسی نماید. در این مطالعه از نظریه اجتماعی شناختی، مدل اعتقاد بهداشتی و نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده برای بررسی چگونگی تأثیر ارتباطات رسانه های ...  بیشتر

ارائه الگویی برای بازاریابی پایدار مبتنی بر اینفلوئنسرها در رسانه‌های اجتماعی

قاسم زارعی؛ گلثوم اکبری آرباطان

دوره 10، شماره 38 ، شهریور 1403، صفحه 260-225

https://doi.org/10.22054/nms.2024.71738.1509

چکیده
  رسانه‌های اجتماعی و پایداری جریان‌های اصلی بازاریابی و تجارت هستند. با پیشرفت فناوری بازاریابی پایدار به استفاده از رسانه‌های اجتماعی تمرکز می‌کند، جایی که مصرف‌کنندگان می‌توانند مستقیماً با بسیاری از مصرف‌کنندگان دیگر ارتباط برقرار کنند و بر باورها و رفتار آن‌ها تأثیر بگذارند. این تأثیرگذارها هم محتوای ارگانیک و هم محتوای ...  بیشتر

تحلیل معنای کارآفرینی زنان در فضای مجازی (مورد مطالعه اینستاگرام)

صغری عاشوری؛ زهرا میرحسینی

دوره 10، شماره 38 ، شهریور 1403، صفحه 296-261

https://doi.org/10.22054/nms.2024.79843.1709

چکیده
  مقاله حاضر مبتنی بر پژوهشی کیفی است که با هدف تحلیل معنای کارآفرینی و فهم چگونگی کنش کارآفرینانه‌ی زنان در شبکه‌ی‌ اجتماعی اینستاگرام انجام شده‌است. بدین منظور با 14 زن کارآفرین که دارای صفحات فعال در اینستاگرام هستند، مصاحبه‌های عمیق صورت‌پذیرفته و سپس داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از روش تحلیل تماتیک مورد تحلیل قرارگرفته ...  بیشتر

ارائه مدل ارتقای فرهنگ شهروندی مبتنی بر استفاده از شبکه های اجتماعی در میان شهروندان تهرانی

هانیه نقدی؛ فائزه تقی پور؛ رضا ابراهیم زاده دستجردی

دوره 10، شماره 38 ، شهریور 1403، صفحه 336-297

https://doi.org/10.22054/nms.2024.60091.1180

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ارتقای فرهنگ شهروندی بر مبنای استفاده از شبکه های اجتماعی در میان شهروندان تهرانی انجام شده است و از نظر هدف، کاربردی، از نظر زمان گردآوری داده ها مقطعی و از نظر روش کیفی با رویکرد گراندد تئوری با روش نمونه گیری نظری و با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختار در سال 1399 انجام شد. در بخش روایی صوری، محتوایی و ...  بیشتر

سنجش میزان سواد رسانه ای انتقادی بر اساس الگوی الیزابت تامن

بابک نوراله زاده خیاوی؛ تقی اکبری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 تیر 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2022.65466.1333

چکیده
  سواد رسانه ای مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل ، نقد و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای اشاره دارد و یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار می‌رود. پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان سواد رسانه ای انتقادی براساس الگوی الیزابت تامن انجام شده است . این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ شیوه پژوهش ...  بیشتر

تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر جنبش‌های اجتماعی؛ مطالعه جنبش‌های اعتراضی ایران(1398-1388)

بهمن ربیعی نیا؛ حسین هرسیج

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 تیر 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2023.67717.1387

چکیده
  عالم‌گیر‌ شدن استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی موجب تغییرات مهمی در سبک زندگی، عادات و ارتباطات اجتماعی و ارتباط بین مردم و دولت‌ها شده است. جنبش‌های اجتماعی به عنوان یکی از روش‌های انتقال خواسته‌ها و ارتباط بین مردم و حاکمیت به شدت متاثر از این تغییرات است. در دو دهه اخیر کارکرد بسیج شبکه‎‌های اجتماعی چهره جدیدی از جنبش‌های ...  بیشتر

واکاوی ادراک دانشجو معلمان نسبت به محتوای یادگیری در شبکه‌های اجتماعی: مطالعه پدیدارشناسانه

صادق حامدی نسب؛ معصومه عزیزی؛ رضوان محمدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 شهریور 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2023.69597.1447

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش بررسی محتوای یادگیری دانشجو معلمان در شبکه‌های اجتماعی و ادراک آن‌ها نسبت به اعتبار محتوای به اشتراک گذاشته‌شده در این شبکه‌ها بود. روش این پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسانه بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان شهرستان بیرجند بود که در سال تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحصیل بودند. ...  بیشتر

مدلسازی عوامل رقابت پذیری رسانه های مکتوب با شبکه های اجتماعی در راستای ادامه حیات

محمدجواد افشارصفوی؛ گلنار شجاعی باغینی؛ محمدرضا رستمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مهر 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2023.64393.1305

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر مدلسازی عوامل رقابت پذیری رسانه های مکتوب با شبکه های اجتماعی در راستای ادامه حیات است. این پژوهش بر حسب هدف توسعه‌ای-کاربردی و از لحاظ رویکرد پژوهشی، پژوهشی آمیخته از نوع اکتشافی است. ابتدا از طریق روش تحقیق کیفی(روش ‏گراندد تئوری‎) اطلاعات مورد نیاز در مورد تدوین ارائه چارچوبی جهت رقابت‌پذیری رسانه‌های مکتوب ...  بیشتر

بررسی تاثیر رسانه های نوین در شکل دهی الگوهای مصرفی جامعه ایران

کریم نعمتی اقدم؛ نسیم مجیدی؛ علی اصغر کیا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 بهمن 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2024.70227.1465

چکیده
  چکیده هدف از این تحقیق بررسی نقش رسانه های نوین در تغییرات ظاهری فرهنگ جامعه ایران می باشد که روش تحقیق بدون اتکا به نظریات رایج و با روش نظریه مبنایی (GT) انجام گرفته است. در این روش به صورت استنباطی می‌توان بعد از تبیین عناصر و ویژگی‌های پیام به ارتباط میان عناصر ارتباط و پیشینه و پیامد (یا آثار) فراگرد ارتباطی نیز پرداخت ..سپس توصیف ...  بیشتر

جابجایی در فضای مجازی-واقعی: عقلانیت یا پریشانی ارتباطی؟

علی انتظاری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 فروردین 1403

https://doi.org/10.22054/nms.2024.75274.1605

چکیده
  در این مقاله تداخلات فضای مجازی و فضای واقعی و آسیب‌هایی که ممکن است خو گرفتن در فضای مجازی بر مناسبات اجتماعی در فضای واقعی وارد کند از منظر تکوین ادراک جمعی مورد مداقه نظری قرار گرفته است. درمجموع به نظر می‌رسد طی فرایندی که در مقاله توضیح داده شده است غرق شدن در فضای مجازی و شکل‌گیری ادراک مجازی در کنار خو گرفتن به قواعد فضای مجازی ...  بیشتر

مطالعه نقش رسانه های جدید بر فرایند آموزش و یادگیریِ دانش آموزان (مطالعه موردیِ نوجوانان دانش آموز دبیرستان های مناطق چندگانه شهر تهران)

علیرضا عبداللهی نژاد؛ زهرا مهاجری امیری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22054/nms.2024.74097.1574

چکیده
  چکیده: پژوهش پیش رو با هدف مطالعه تاثیر پلتفرم های رسانه ای جدید بر فرایند آموزش تحصیلی دانش آموزان نوجوان نسل زد در مقطع متوسطه اول و دوم دبیرستان های شهر تهران با روش پیمایش انجام شده است. داده ها در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و توزیع آن در میان حجم نمونه معتبر 450 نفر از دانش آموزان در هشت دبیرستان دخترانه و پسرانه ...  بیشتر

مطالعه تصویر «استاد دانشگاه» در شبکه اجتماعی اینستاگرام

بهارک محمودی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 تیر 1403

https://doi.org/10.22054/nms.2024.77131.1650

چکیده
  هدف از نگارش این مقاله، مطالعه و طبقه‌بندی اشکال مختلف حضور اساتید دانشگاه در اینستاگرام است؛ پلتفرمی که برای کاربران خود از جمله اساتید دانشگاه این امکان را فراهم می‌کند که خود و قاب‌هایی از سبک زندگی‌شان را در این عرصه به نمایش درآورند؛ تصاویری که اقتدار و کارکرد سلسله‌مراتبی موجود در ارتباط میان استاد و دانشجو را به چالش کشیده ...  بیشتر

مطالعات فضای مجازی و شبکه­‌های اجتماعی
مروری بر کاربردهای منتخب بلاک‌چین در صنعت رسانه و سرگرمی: رویکرد آینده‌پژوهی

محمد مهدی مولایی؛ صدیقه سخایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 مهر 1403

https://doi.org/10.22054/nms.2024.80582.1732

چکیده
  یکی از فناوری‌های نوظهوری که در دهه گذشته تأثیر زیادی بر سبک زندگی ما داشته است، فناوری بلاک‌چین نام دارد که امکان ایجاد انقلابی در نحوه تجارت و تعامل جامعه را فراهم می‌کند. بلاک‌چین یک پایگاه داده همتا به همتا‌ی توزیع شده است که امکان غیرمتمرکزکردن سیستم‌ها را فراهم، توزیع و ذخیره‌سازی داده‌ها و تراکنش‌ها را تضمین می‌کند. این ...  بیشتر

رسانه‌های نوین
سلامت دیجیتال در نظام جامع ارتباطات سلامت در ایران

فرزانه کوهی؛ سیدعلی رحمانزاده؛ علی اصغر کیاء؛ سیدرضا نقیب السادات

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 مهر 1403

https://doi.org/10.22054/nms.2024.81833.1755

چکیده
  سلامت دیجیتال، استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای بهبود ارتباطات و مدیریت سلامت افراد و جامعه است. هدف از مقاله حاضر، شناسایی عناصر و مؤلفه‌های سلامت دیجیتال در نظام جامع ارتباطات سلامت در ایران باهدف ارتقای سلامت است. در این پژوهش از روش سوات یا نخبگی استفاده شده است. نمونه‌گیری نیز به روش نااحتمالی هدفمند از میان نخبگان حوزه سلامت ...  بیشتر

روزنامه‌نگاری بحران و بحران روزنامه‌نگاری در همه‌گیری کرونا؛ (مورد مطالعه: اخبار جعلی منتشر شده در کانال تلگرامی خبرگزاری ایرنا)

عباس اسدی؛ رایحه رمضانی؛ سامان خدایاری؛ شادی خدایاری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1403

https://doi.org/10.22054/nms.2024.71411.1499

چکیده
  پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های نوین بستر مناسبی برای نشر اخبار جعلی هستند. این امر در همه‌گیری‌ها خود را بیشتر نشان می‌دهد. به دلیل استفادۀ عموم با سطح سواد رسانه‌ای مختلف از رسانه‌های اجتماعی و پیام‌های‌رسان‌های آنلاین در بحران‌های گوناگون باید در شناسایی و مواجهه با آنها تدابیری اندیشید. در این بین، نقش روزنامه‌نگاران بسیار ...  بیشتر

ابر واژگان