شناسایی و تحلیل راهبردی عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد حکمرانی فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران

علیرضا قربانی؛ مهدی حمزه پور؛ علی اصغر کیاء

دوره 9، شماره 36 ، دی 1402، صفحه 43-1

https://doi.org/10.22054/nms.2024.74593.1594

چکیده
  حکمرانی فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران با چالش‌های متعددی از جمله تشتّت و تعارض نهادی، ناپایداری سیاستی، بی‌توجهی به زمینه‌های اجتماعی و افکار عمومی در امر سیاست‌گذاری و غلبه نگاه فنی - تکنیکی مواجه است که سبب شده حکمرانی در این زمینه با نقطۀ مطلوب فاصله چشمگیری داشته باشد. پژوهش حاضر به دنبال آن است که عوامل کلان مؤثر بر بهبود ...  بیشتر

تحلیل اخبار کرونا در ایران مطالعه تطبیقی سایت‌های خبری صدا و سیما و بی‌بی‌سی فارسی

رضا صابری؛ رعنا موی

دوره 9، شماره 36 ، دی 1402، صفحه 70-45

https://doi.org/10.22054/nms.2023.74348.1586

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف بررسی نحوه بازتاب اخبار مربوط به موج اول شیوع ویروس کرونا در ایران در دو سایت «صداوسیما» و «بی‌بی‌سی فارسی» انجام گرفته است. از دسامبر 2019، واژگان «کرونا» و «کووید-19» ازجمله پرکاربردترین مفاهیم خبری رسانه‌های سنتی و نوین جهان گردید که برای بازنمایی یک رویداد یا بحران انسانی که اولین موارد ابتلا ...  بیشتر

آسیب‌شناسی نقش تلگرام بر انزوا و اختلال دانش‌آموزان در تعاملات اجتماعی (مطالعه موردی: دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر تهران)

منوچهر علی شاه بابا؛ غلامرضا لطیفی؛ محمدرضا رسولی

دوره 9، شماره 36 ، دی 1402، صفحه 106-71

https://doi.org/10.22054/nms.2024.71475.1513

چکیده
  گسترش فضای مجازی و استفاده از ابزارهای آن مانند تلگرام، تغییرات زیادی را در سبک زندگی و تعامل شهروندان به وجود آورده است. با توجه به اینکه دانش‌آموزان از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه در این زمینه هستند، این پژوهش به بررسی آسیب‌شناسی نقش تلگرام بر انزوا و اختلال دانش‌آموزان در تعاملات اجتماعی می‌پردازد. روش تحقیق به‌کاربرده شده در ...  بیشتر

نقش «رسانه های خبری آنلاین» و «رسانه های اجتماعی» در اقدامات پیشگیرانه از دیدگاه سرمایه اجتماعی: مورد مطالعه همه گیری کووید-19

بهرام نیک بخش

دوره 9، شماره 36 ، دی 1402، صفحه 140-107

https://doi.org/10.22054/nms.2023.69277.1435

چکیده
  در پژوهش حاضر درک مطلوبیت شهروندان از «رسانه های خبری آنلاین» و «رسانه های اجتماعی» بر اقدامات پیشگیرانه از سوی شهروندان استان خوزستان بررسی شده است. چرا که، انتشار اطلاعات نادرست در طول همه گیری بیماری کووید-19، به عنوان یک دغدغه اجتماعی مطرح و عدم انتشار مطالب درست، یکی از نگرانی های اصلی و تشدید کننده سردرگمی در جامعه ...  بیشتر

زیبایی‌شناسی پست‌مدرن و میکروسلبریتی‌های نوجوان (تحلیل رتوریک فانتزی «نوجوان سرخورده: سرخوشی‌ در لحظه» در صفحه اینستاگرام pooorblack)

حفیظه مهدیان

دوره 9، شماره 36 ، دی 1402، صفحه 186-141

https://doi.org/10.22054/nms.2022.63661.1275

چکیده
  زیبایی‌شناسی پست‌مدرن، زیبایی‌شناسی فروکاهنده، تقلیل‌دهنده و سبک‌گراست که در بسیاری از آثار تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌شود. با حاکمیت زیبایی‌شناسیِ رسانه‌های مجازیِ عصر پست‌مدرن، فرهنگ سلبریتیسم به‌سرعت گسترش پیدا کرد. در این عصرِ «رسانه­های ارائه­گر»[1]، نوجوانان ترغیب شده‌اند تا مبتنی بر زیبایی‌شناسی ...  بیشتر

تحلیل پرسش‌ها، پاسخ‌ها و دلایل مشارکت کاربران در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ‌گیت در حوزۀ COVID-19

سحر انبارکی؛ ساناز پوروشسب؛ قاسم آزادی احمدآبادی

دوره 9، شماره 36 ، دی 1402، صفحه 216-187

https://doi.org/10.22054/nms.2024.70561.1482

چکیده
  شیوع ویروس کرونا سؤالات زیادی را برای عموم ایجاد کرده است و بسیاری از افراد، از نظام‌های پرسش و پاسخ شبکه‌های اجتماعی برای پاسخ به سؤالات خود در مورد این بیماری استفاده می‌کنند. ازاین‌رو، پژوهش حاضر به تحلیل محتوای پرسش‌ها و پاسخ‌ها درباره بیماری کووید 19 می‌پردازد و دلایل مشارکت کاربران در نظام پرسش و پاسخ شبکه اجتماعی علمی ریسرچ ...  بیشتر

رابطه ساختاری بین سیستم‌های مغزی رفتاری با وابستگی به شبکه‌های اجتماعی با میانجیگری گری نظم‌جویی شناختی هیجانی در دانش‌آموزان

مرضیه رییسی؛ علیرضا همایونی؛ محبوبه زارع مرزونی

دوره 9، شماره 36 ، دی 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2024.52867.988

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه ساختاری بین سیستم‌های مغزی رفتاری و نظم‌جویی شناختی هیجانی با وابستگی به شبکه‌های اجتماعی در دانش‌آموزان بود. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی مبتنی بر روش مدل‌یابی معادلات ساختاری می‌باشد. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه می‌باشند. برای تعیین حجم نمونه با توجه به تعداد متغیرهای ...  بیشتر

تبیین عوامل موثر بر خودابرازی کاربران شبکه های اجتماعی مجازی (مورد مطالعه اینستاگرام)

فاطمه راه پیمافرد؛ افسانه مظفری؛ داوود نعمتی انارکی

دوره 9، شماره 36 ، دی 1402، صفحه 285-245

https://doi.org/10.22054/nms.2022.57482.1102

چکیده
  هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر خودابرازی[1] کاربران اینستاگرام و بررسی چگونگی روابط این عوامل با خودابرازی است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر طرح، آمیخته از نوع متوالی-­ اکتشافی است. رویکرد پژوهش در بخش کیفی، از نوع اکتشافی و در بخش کمی، توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونه موردمطالعه بخش کیفی، از میان متخصصین علوم ارتباطات ...  بیشتر

بررسی اثر ویژگی‌های محتوایی بر درگیری محتوایی با نقش میانجی عاطفه در اینستاگرام (موردمطالعه کاربران صفحه بیگ‌بنگ)

همراز تولایی؛ مینا رنجبر فرد؛ سهیلا مهمان نوازان

دوره 9، شماره 36 ، دی 1402، صفحه 320-287

https://doi.org/10.22054/nms.2023.70293.1468

چکیده
  با توجه به دنیای امروز که عصر اطلاعات و ارتباطات است، نقش رسانه‌های اجتماعی را در انتقال اطلاعات و گسترش انواع ارتباطات در زندگی روزمره و شخصی افراد نمی‌توان نادیده گرفت. مهم‌ترین و اصلی‌ترین عنصر یک رسانه اجتماعی، محتوای آن است و یکی از ویژگی‌هایی که یک محتوا بایستی داشته ­باشد تا باعث درگیری کاربر گردد، «عاطفه» می‌باشد. ...  بیشتر

فرهنگ روان‌ریتی در جامعه؛ نقش خرده‌سلبریتی‌های انگیزشی در اینستاگرام

اعظم میرزایی؛ زهرا یاراحمدی

دوره 9، شماره 36 ، دی 1402، صفحه 348-321

https://doi.org/10.22054/nms.2024.69301.1437

چکیده
  در طی دهه اخیر استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران افزایش یافته است. این رشد هم‌زمان سبب به وجود آمدن مفاهیمی هم‌چون خرده سلبریتی، اینستاگرامی‌ها و ... شده است. این فضا با تاسی از فضای روان‌شناسی مثبت حاکم بر جامعه توانسته است خیل عظیم جمعیت مجازی را با خود برای رسیدن به موفقیت فردی همراه کند. هدف مقاله حاضر، مطالعه فرهنگ روان‌ریتی ...  بیشتر

عوامل موثر در قصد خرید کاربران در بازاریابی اینفلوئنسر رسانه‌های اجتماعی ناشی از ویژگی‌های شخصیتی (مورد مطالعه: کاربران رسانه اجتماعی اینستاگرام در ایران)

هما درودی؛ هادی محمدی

دوره 9، شماره 36 ، دی 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2024.71481.1503

چکیده
  امروزه رسانه‌های اجتماعی به بستر مناسبی برای تاثیرگذاری گسترده بر کاربران این رسانه‌ها تبدیل شده است. اینستاگرام به عنوان یکی از این رسانه‌ها به بستری برای اینفلوئنسرهای ایرانی تبدیل شده است که به صورت مداوم در حال تبلیغات و تاثیرگذاری بر قصد خرید دنبال‌کنندگان خود می‌باشند. از طرفی برای اجرای استراتژی بازاریابی اینفلوئنسر در ...  بیشتر