تحلیل احساسات مبتنی بر متن‌ کاوی در شبکه اجتماعی توییتر به منظور شناخت تفکر افراد

کامران فرج زاده؛ محمدتقی تقوی فرد؛ عباس طلوعی اشلقی؛ علیرضا رشیدی کمیجان

دوره 9، شماره 34 ، شهریور 1402، صفحه 32-1

https://doi.org/10.22054/nms.2023.69807.1453

چکیده
  امروزه بسیاری از زمینه‌های تحقیقاتی و کسب‌وکار به‌نوعی با افکار، تصویرها و الگوهای ذهنی کاربران و مخاطبان خود سروکار دارند‌. لذا شناخت و آگاهی از نحوه‌ی طرز فکر افراد، مشتریان و مخاطبان یک مجموعه در مورد آن، تأثیر فراوانی بر اخذ تصمیمات مناسب از سوی مدیران آن مجموعه، درراستای پیشبرد اهداف و حل مسائل مختلف دارد. از طرفی جمع‌آوری ...  بیشتر

شناسایی عوامل موثر بر استفاده دولت از رسانه های اجتماعی به منظور ارائه خدمات

سید محمدباقر جعفری؛ علیرضا امیرکبیری؛ حسین امجدی

دوره 9، شماره 34 ، شهریور 1402، صفحه 77-33

https://doi.org/10.22054/nms.2023.56333.1070

چکیده
  استفاده روزافزون شهروندان از خدمات وب 2.0 و رسانه­های اجتماعی که اکثراً هم بومی نیستند لزوم تلاش دولت برای ورود به عرصۀ خدمات‌رسانی از طریق ابزار رسانه ­های اجتماعی را جدی­تر می­نماید. در این مقاله به دنبال پاسخگویی به این سؤالات هستیم که اگر دولت بخواهد برای خدمات‌رسانی از طریق ابزار رسانه­ های اجتماعی عمل نماید، اولاً چه ...  بیشتر

مدل علّی استفاده آسیب‌زا از اینترنت بر اساس نیازهای بنیادین روان‌شناختی با واسطه‌گری راهبردهای تنظیم هیجان و مقابله اجتنابی

مهرنوش متحدین؛ فریبرز درتاج؛ فاطمه قائمی؛ رضا قربان جهرمی

دوره 9، شماره 34 ، شهریور 1402، صفحه 103-79

https://doi.org/10.22054/nms.2023.70126.1462

چکیده
  گسترش استفاده از اینترنت ابعاد مختلف زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داده به‌نحوی‌که استفاده بی‌رویه از اینترنت با آسیب‌های متعدد فردی و اجتماعی همراه گردیده است. در این رابطه، پژوهش حاضر باهدف تعیین نقش میانجی راهبردهای تنظیم هیجان و مقابله اجتنابی در رابطه بین نیازهای بنیادین روان‌شناختی و استفاده آسیب­زا از اینترنت انجام ...  بیشتر

تحلیل تأثیر جهت‌گیری بازار بر عملکرد کسب‌وکار: نقش میانجی پذیرش شبکه‌های اجتماعی

الهام حیدری؛ نادر سید کلالی؛ مهتاب میرزایی

دوره 9، شماره 34 ، شهریور 1402، صفحه 127-105

https://doi.org/10.22054/nms.2023.68966.1424

چکیده
  در محیط کسب‌وکار کنونی، افزایش شدت رقابت و عدم اطمینان محیطی باعث شده است که مدیران ارشد برای بهره‌گیری از فرصت‌های گوناگون، به عواملی که بر عملکرد سازمان تأثیرگذار است توجه ویژه‌ای مبذول کنند. پژوهش حاضر به موضوع تأثیر جهت‌گیری بازار که یکی از انواع جهت‌گیری‌های استراتژیک محسوب می‌شود، بر عملکرد کسب‌وکار با تأکید بر نقش میانجی ...  بیشتر

نقش واسطه‌های کنترلی در نگاشت طرح‌وارۀ بدن بازیکن در بازی‌های ویدئویی

ریحانه رفیع زاده؛ میترا معنوی راد؛ نیکلا لیبراتی

دوره 9، شماره 34 ، شهریور 1402، صفحه 157-129

https://doi.org/10.22054/nms.2022.56817.1085

چکیده
  بازی‌های ویدئویی از پرمخاطب‌ترین انواع هنر‌های نورسانه‌ای به شمار می‌آیند که به دلیل تعاملی بودن و حضور واسطه‌های کنترلی، که میان بازی و بازیکن اتصال برقرار می‌کنند، از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. طرح این پرسش که چگونه کنترل‌گرها در بازی‌های ویدئویی، طرح‌واره بدنی بازیکن را در جهان بازی ویدئویی نگاشت می‌کنند، هدف اصلی این ...  بیشتر

واکاوی کارزار تویئتری روایات آزار جنسی بر پایه علوم اجتماعی محاسباتی

سعیده امینی؛ محمدعلی دادگسترنیا

دوره 9، شماره 34 ، شهریور 1402، صفحه 204-159

https://doi.org/10.22054/nms.2023.72332.1530

چکیده
  مقاله حاضر درصدد مطالعه واکنش کاربران فضای مجازی به «روایات تعدی جنسی» در شبکه اجتماعی توییتر است. پس از فراگیری جنبش Me Too در سال 2017 در شبکه‌های اجتماعی جهانی، کاربران ایرانی نیز از این هشتگ برای بیان روایات آزار خود استفاده کردند، این روایات در بازه زمانی فروردین ۱۳۹۹ تا بهمن ۱۴۰۰ بررسی شدند. برای مطالعه مذکور چارچوب مفهومی ...  بیشتر

نقش جنسیت در محدودیت‌های ادراک‌شده و انگیزه‌های مشارکت گیمرهای ایرانی بر اساس مدل پیوستار روان‌شناختی

میلاد خدادادیان؛ رسول نوروزی سید حسینی؛ مرجان صفاری

دوره 9، شماره 34 ، شهریور 1402، صفحه 235-205

https://doi.org/10.22054/nms.2023.66927.1366

چکیده
  هدف پژوهش حاضر تعیین نقش جنسیت بر درک محدودیت‌ها و انگیزه‌های گیمرهای ایرانی در مدل پیوستار روان‌شناختی (PCM) است. روش تحقیق توصیفی - تحلیلی است که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش گیمرهای زیر ۳۰ سالی هستند که حداقل یک ساعت در هفته بازی می‌کنند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه‌های فانک (۲۰۰۸) برای تشخیص مراحل مختلف مدل ...  بیشتر

نقش رسانه‌های نوین در جابجایی قدرت در جوامع سیاسی و گسترش مردم‌سالاری

محمد برجعلی زاده؛ علی جعفری

دوره 9، شماره 34 ، شهریور 1402، صفحه 277-237

https://doi.org/10.22054/nms.2023.46164.814

چکیده
  بر اساس مطالعات جهانی، رسانه‌های نوین مرزهای اقلیمی و جغرافیایی را از شمول دایره قدرت دولت‌ها و حکومت‌ها خارج می‌سازد. از طریق تأثیرگذاری بر احساس امنیت و آزادی شخصی، مردم را قدرتمند می‌نماید و شکل دادن به عناصر رفتاری انسان را تسهیل می‌کند. این رسانه‌ها بستر لازم برای ظهور بازیگران جدید و رقابت آشکار با قدرت‌های سنتی را فراهم ...  بیشتر

بررسی و تحلیل بازی‌های دیجیتال ایرانی و خارجی؛ ایده‌پردازی جهت طراحی، بومی‌سازی و ارتقای کیفیت بازی‌های ایرانی

سیدعلی شریفی‌فرد؛ محمد احمدپناه؛ سیدعلی قطبی؛ هانیه قبله وردی

دوره 9، شماره 34 ، شهریور 1402، صفحه 317-279

https://doi.org/10.22054/nms.2022.65004.1319

چکیده
  یکی از حوزه های بسیار مهم و پرطرفدار فضای مجازی، بازی‌های دیجیتال یا بازی‌های مبتنی بر رایانه است. با توجه به جذابیت و فراگیری روزافزون بازی‌های مبتنی بر رایانه، به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان، پرداختن به این حوزه از اهمیت فراوانی برخوردار است. در مطالعه پیش‍رو، اطلاعات معتبر در زمینه‍ی سبک‍ها و بازی‌های پرطرفدار، میزان ...  بیشتر

طراحی مدل تحلیل‌پوششی‌داده‌های ناهموار(RDEA) برای سنجش عملکرد شبکه های ماهواره ای فارسی زبان با توجه به شاخص های سبک زندگی جوانان

شاهین مظفری؛ مرتضی شفیعی؛ حمید محمودیان عطاآبادی

دوره 9، شماره 34 ، شهریور 1402، صفحه 364-319

https://doi.org/10.22054/nms.2022.65091.1323

چکیده
  در سال‌های اخیر، شبکه‌های ماهواره‌ای باقابلیت‌های متنوعی که دارند، توانسته‌اند اثر قابل‌تأملی بر همۀ ابعاد زندگی بشر ازجمله زندگی روزمره و انتخاب سبک زندگی همۀ اقشار جامعه به‌ویژه جوانان داشته باشند. لذا هدف این پژوهش سنجش عملکرد شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان بر سبک زندگی جوانان و از منظر شاخص‌های بوردیو به‌وسیله مدل تحلیل‌پوششی‌داده‌ها ...  بیشتر

واکاوی تأثیر اینستاگرام بر قصد کارآفرینی (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه سمنان)

میثم مدرسی؛ شقایق جلیلوند

دوره 9، شماره 34 ، شهریور 1402، صفحه 398-365

https://doi.org/10.22054/nms.2023.67023.1370

چکیده
  اثر شبکه‌های اجتماعی بر رفتار کارآفرینان در فضای مجازی رو به فزونی است. در این میان شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان یکی از شبکه‌های پرمخاطب در حال پررنگ کردن نقش خود در شکل-دهی قصد کارآفرینی کاربران می‌باشد. در این راستا، هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اینستاگرام بر قصد کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه سمنان می‌باشد. پژوهش حاضر ...  بیشتر

ارائه الگوی مطلوب حکمرانی دیجیتال در عصر جامعه شبکه ای

علی نوریجانی؛ حسین اسلامی؛ سید علیرضا افشانی؛ حسن دهقان دهنوی

دوره 9، شماره 34 ، شهریور 1402، صفحه 429-399

https://doi.org/10.22054/nms.2023.72100.1543

چکیده
  فضای حکمرانی در عرصه جهانی منبعت و متأثر از شبکه‌های اجتماعی و ویژگی‌های غیرقابل‌اجتناب عصر جامعه شبکه‌ای، دچار تغییراتی بنیادین شده است که این تغییرات، به‌روزرسانی و ایجاد تحول در فضای حکمرانی «در»، «بر» و «از طریق» شبکه‌های اجتماعی را بدیهی و اجتناب‌ناپذیر می‌کند. ازاین‌رو مقاله پیش رو درصدد ارائه الگوی ...  بیشتر