کامران فرج زاده؛ محمدتقی تقوی فرد؛ عباس طلوعی اشلقی؛ علیرضا رشیدی کمیجان
چکیده
امروزه بسیاری از زمینههای تحقیقاتی و کسبوکار بهنوعی با افکار، تصویرها و الگوهای ذهنی کاربران و مخاطبان خود سروکار دارند. لذا شناخت و آگاهی از نحوهی طرز فکر افراد، مشتریان و مخاطبان یک مجموعه در مورد آن، تأثیر فراوانی بر اخذ تصمیمات مناسب از سوی مدیران آن مجموعه، درراستای پیشبرد اهداف و حل مسائل مختلف دارد. از طرفی جمعآوری ...
بیشتر
امروزه بسیاری از زمینههای تحقیقاتی و کسبوکار بهنوعی با افکار، تصویرها و الگوهای ذهنی کاربران و مخاطبان خود سروکار دارند. لذا شناخت و آگاهی از نحوهی طرز فکر افراد، مشتریان و مخاطبان یک مجموعه در مورد آن، تأثیر فراوانی بر اخذ تصمیمات مناسب از سوی مدیران آن مجموعه، درراستای پیشبرد اهداف و حل مسائل مختلف دارد. از طرفی جمعآوری داده از کاربران، به جهت رسیدن به اهداف و نتایج تحقیق، با استفاده از روشهای سنتی معمولاً زمانبر و همراه با بیدقتی است. هدف از پژوهش حاضر ارائه رویکردی نوین جهت جمعآوری داده از افراد، بهمنظور سنجش ادراک آنان در خصوص یک موضوع معین، در قالب یک مطالعهی موردی میباشد. در این تحقیق جهت بررسی رضایتمندی کاربران سه اپلیکیشن تاکسیهای اینترنتی در ایران، به نامهای اسنپ، تپسی و کارپینو، از نظرات آنان در شبکه اجتماعی توییتر استفاده گردید. روش تحقیق در پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر ماهیت، توصیفی است. جامعه آماری، کلیه کاربران سه اپلیکیشن یادشده و عضو در شبکه اجتماعی توییتر، میباشند که نظرات خود را در رابطه با این اپلیکیشنها منتشر مینمایند. در طول انجام تحقیق، درمجموع ۶۸۲ نظر از توییتهای مربوطه بهصورت مقطعی، در بازه زمانی تابستان ۱۴۰۰، با استفاده از رابط برنامه کاربردی توییتر و هشتکهای مرتبط، جمعآوری گردید.
سید محمدباقر جعفری؛ علیرضا امیرکبیری؛ حسین امجدی
چکیده
استفاده روزافزون شهروندان از خدمات وب 2.0 و رسانههای اجتماعی که اکثراً هم بومی نیستند لزوم تلاش دولت برای ورود به عرصۀ خدماترسانی از طریق ابزار رسانه های اجتماعی را جدیتر مینماید. در این مقاله به دنبال پاسخگویی به این سؤالات هستیم که اگر دولت بخواهد برای خدماترسانی از طریق ابزار رسانه های اجتماعی عمل نماید، اولاً چه ...
بیشتر
استفاده روزافزون شهروندان از خدمات وب 2.0 و رسانههای اجتماعی که اکثراً هم بومی نیستند لزوم تلاش دولت برای ورود به عرصۀ خدماترسانی از طریق ابزار رسانه های اجتماعی را جدیتر مینماید. در این مقاله به دنبال پاسخگویی به این سؤالات هستیم که اگر دولت بخواهد برای خدماترسانی از طریق ابزار رسانه های اجتماعی عمل نماید، اولاً چه مجموعه عوامل تأثیرگذاری وجود خواهد داشت و دوماً کدامیک از این عوامل پیشران و کدامیک بهعنوان عامل پیشگیر در مسیر حرکت دولت عمل خواهند نمود. برای انجام این پژوهش، از روش فراترکیب استفاده به عملآورده شده است. برای دستیابی به تعداد مقالات مناسب بررسی، از روش 7 مرحله ای فراترکیب سندلوسکی و باروسو استفاده شد. نهایتاً تعداد 39 مقاله موردبررسی واقع شد. برای ارزیابی کیفیت 39 منبع نهایی از ابزار گلین استفاده شد. تمام 39 منبع نهایی توانستند نمره بالای 75 درصد را کسب نمایند. بررسی این مقالات از طریق روش فراترکیب نهایتاً ما را به شناسایی 4 عامل، مدیریتی، سازمانی، انسانی و زیرساختی رهنمون شد. هرکدام از این عوامل شامل زیرعامل هایی هستند که با توجه به ادبیاتِ موردبررسی بهعنوان پیشران و یا پیشگیر بر سر راه استفاده دولت از رسانه های اجتماعی برای خدماترسانی، عمل میکنند. برای تعین پاسخ به نوع تأثیر عامل (پیشران بودن و یا پیشگیر بودن) با توجه به متن پژوهش ها و همینطور محدودیت های موجود در کشور از این منظر، تصمیم گیری شد.
مهرنوش متحدین؛ فریبرز درتاج؛ فاطمه قائمی؛ رضا قربان جهرمی
چکیده
گسترش استفاده از اینترنت ابعاد مختلف زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داده بهنحویکه استفاده بیرویه از اینترنت با آسیبهای متعدد فردی و اجتماعی همراه گردیده است. در این رابطه، پژوهش حاضر باهدف تعیین نقش میانجی راهبردهای تنظیم هیجان و مقابله اجتنابی در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و استفاده آسیبزا از اینترنت انجام ...
بیشتر
گسترش استفاده از اینترنت ابعاد مختلف زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داده بهنحویکه استفاده بیرویه از اینترنت با آسیبهای متعدد فردی و اجتماعی همراه گردیده است. در این رابطه، پژوهش حاضر باهدف تعیین نقش میانجی راهبردهای تنظیم هیجان و مقابله اجتنابی در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و استفاده آسیبزا از اینترنت انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای علوم و تحقیقات، مرکزی و کرج در سال تحصیلی 99-1398 بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، تعداد 397 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای استفاده آسیبزا از اینترنت، تنظیم شناختی هیجان، نیازهای بنیادی روانی و پرسشنامه مقابله با موقعیتهای استرسزا بود. دادهها با روش تحلیل مسیر و با کمک نرمافزار Spss و Amos تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نشان داد نیازهای بنیادین روانشناختی بر استفاده آسیبزا از اینترنت دارای اثر مستقیم نیستند اما اثرات غیرمستقیم نیازهای روانشناختی از طریق تنظیم شناختی هیجان و مقابله اجتنابی بر استفاده آسیبزا از اینترنت معنادار بود (0.05>P)؛ بنابراین، درمانگران و مشاوران بایستی در مداخلات مختلف بهمنظور کاهش استفاده آسیبزا از اینترنت، به نقش میانجی راهبردهای تنظیم هیجان و مقابله اجتنابی نیز توجه داشته باشند.
الهام حیدری؛ نادر سید کلالی؛ مهتاب میرزایی
چکیده
در محیط کسبوکار کنونی، افزایش شدت رقابت و عدم اطمینان محیطی باعث شده است که مدیران ارشد برای بهرهگیری از فرصتهای گوناگون، به عواملی که بر عملکرد سازمان تأثیرگذار است توجه ویژهای مبذول کنند. پژوهش حاضر به موضوع تأثیر جهتگیری بازار که یکی از انواع جهتگیریهای استراتژیک محسوب میشود، بر عملکرد کسبوکار با تأکید بر نقش میانجی ...
بیشتر
در محیط کسبوکار کنونی، افزایش شدت رقابت و عدم اطمینان محیطی باعث شده است که مدیران ارشد برای بهرهگیری از فرصتهای گوناگون، به عواملی که بر عملکرد سازمان تأثیرگذار است توجه ویژهای مبذول کنند. پژوهش حاضر به موضوع تأثیر جهتگیری بازار که یکی از انواع جهتگیریهای استراتژیک محسوب میشود، بر عملکرد کسبوکار با تأکید بر نقش میانجی پذیرش شبکههای اجتماعی میپردازد. این مطالعه پژوهشی پیمایشی است و بهمنظور انجام آن نظرات مدیران و رؤسای شعب شرکتهای بیمه آسیا در شهر تهران موردسنجش قرار گرفته است. نمونه آماری تحقیق بر اساس فرمول کوکران شامل 158 شعبه مختلف شرکت بیمه آسیا در شهر تهران در نظر گرفته شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که جهتگیری بازار بر عملکرد کسبوکار با نقش میانجی پذیرش شبکههای اجتماعی تأثیرگذار است؛ بنابراین میتوان گفت جهتگیری بازار صرفنظر از تأثیر مستقیم بر عملکرد کسبوکار، میتواند بهطور غیرمستقیم از طریق تأثیرگذاری بر پذیرش شبکههای اجتماعی، زمینه رشد عملکرد شرکت را فراهم آورد.
ریحانه رفیع زاده؛ میترا معنوی راد؛ نیکلا لیبراتی
چکیده
بازیهای ویدئویی از پرمخاطبترین انواع هنرهای نورسانهای به شمار میآیند که به دلیل تعاملی بودن و حضور واسطههای کنترلی، که میان بازی و بازیکن اتصال برقرار میکنند، از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. طرح این پرسش که چگونه کنترلگرها در بازیهای ویدئویی، طرحواره بدنی بازیکن را در جهان بازی ویدئویی نگاشت میکنند، هدف اصلی این ...
بیشتر
بازیهای ویدئویی از پرمخاطبترین انواع هنرهای نورسانهای به شمار میآیند که به دلیل تعاملی بودن و حضور واسطههای کنترلی، که میان بازی و بازیکن اتصال برقرار میکنند، از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. طرح این پرسش که چگونه کنترلگرها در بازیهای ویدئویی، طرحواره بدنی بازیکن را در جهان بازی ویدئویی نگاشت میکنند، هدف اصلی این پژوهش بود. روش پژوهش مورد کاوی بوده و گردآوری مطالب بهصورت کتابخانهای انجامشد و شامل اسناد ویدئوئی و مشاهده بوده است. برای تحلیل دادهها از روش «تبیین ساختارها» استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بازیکن با استفاده از کنترلگرهای مبتنی بر حرکت، کنش بیشتری داشت و کنترلگر نگاشت متجانسی از طرحواره بدن برجهان بازی انجام میداد. اما نتایج بیانگر این مسئله بودند که به دلیل انقطاع مادی میان دو جهان مجازی و فیزیکی و مشکلاتی نظیر عدم تولید نیروی بازخوردی و مسائل ناشی از عملکرد هوش مصنوعی، شاکله بدن با فقدان دریافت اطلاعات صحیح در کارکرد خود مواجه شد و بازیکن نمیتوانست حسی واقعی و متناسب با عمل خود را تجربه کند.
سعیده امینی؛ محمدعلی دادگسترنیا
چکیده
مقاله حاضر درصدد مطالعه واکنش کاربران فضای مجازی به «روایات تعدی جنسی» در شبکه اجتماعی توییتر است. پس از فراگیری جنبش Me Too در سال 2017 در شبکههای اجتماعی جهانی، کاربران ایرانی نیز از این هشتگ برای بیان روایات آزار خود استفاده کردند، این روایات در بازه زمانی فروردین ۱۳۹۹ تا بهمن ۱۴۰۰ بررسی شدند. برای مطالعه مذکور چارچوب مفهومی ...
بیشتر
مقاله حاضر درصدد مطالعه واکنش کاربران فضای مجازی به «روایات تعدی جنسی» در شبکه اجتماعی توییتر است. پس از فراگیری جنبش Me Too در سال 2017 در شبکههای اجتماعی جهانی، کاربران ایرانی نیز از این هشتگ برای بیان روایات آزار خود استفاده کردند، این روایات در بازه زمانی فروردین ۱۳۹۹ تا بهمن ۱۴۰۰ بررسی شدند. برای مطالعه مذکور چارچوب مفهومی مناسبی تدوین و از روش دادهکاوی و تحلیل مضمون استفاده گردید. این پژوهش به بررسی واکنشهای رسمی به این کارزار در قالب سه خبرگزاری مهر، ایسنا و ایرنا و واکنشهای غیررسمی به آن طی سه موج افزایش توییتهای کاربران در این کارزار پرداخته است. از مهمترین نتایج حاصله کشف مضامین ذیل بودند؛ تعلیق خودخاموشی عاطفی، تهییج عواطف اجتماعی، احساس همدلی، احساس مسئولیت اجتماعی، رتوریک زنانه، ترومای ماندگار و مذمت کارزار. در پایان ضمن اشاره به زمینههای اجتماعی-تاریخی در برجستهسازی این مسئله که منجر به بازتاب آن در فضای مجازی شده، جریان انتقادی کارزار نیز موردتوجه قرار گرفته است.
میلاد خدادادیان؛ رسول نوروزی سید حسینی؛ مرجان صفاری
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش جنسیت بر درک محدودیتها و انگیزههای گیمرهای ایرانی در مدل پیوستار روانشناختی (PCM) است. روش تحقیق توصیفی - تحلیلی است که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش گیمرهای زیر ۳۰ سالی هستند که حداقل یک ساعت در هفته بازی میکنند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای فانک (۲۰۰۸) برای تشخیص مراحل مختلف مدل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش جنسیت بر درک محدودیتها و انگیزههای گیمرهای ایرانی در مدل پیوستار روانشناختی (PCM) است. روش تحقیق توصیفی - تحلیلی است که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش گیمرهای زیر ۳۰ سالی هستند که حداقل یک ساعت در هفته بازی میکنند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای فانک (۲۰۰۸) برای تشخیص مراحل مختلف مدل پیوستار روانشناختی، کرافورد (۱۹۹۱) برای تعیین محدودیتهای فراغت و سیانفرون و همکاران (۲۰۱۱) برای سنجش انگیزه بود که پس از بررسی روایی و پایایی در اختیار نمونهها قرار گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی با تأکید بر شاخصهای آماری گرایش به مرکز و پراکندگی استفاده شد. ابتدا سطوح پیوستار روانشناختی برای هر یک از شرکتکنندگان بر اساس نمراتشان شناسایی شد. از آزمون t مستقل برای بررسی تفاوت محدودیتها و انگیزههای گیمرهای زن و مرد در سطوح مختلف PCM استفاده شد. نتایج نشان داد که بین زنان و مردان در درک محدودیتها و انگیزههای گیمرها در مراحل مختلف PCM تفاوت معناداری وجود داشت. بر اساس نتایج میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که جنسیت عامل مهمی در انگیزههای مشارکت و محدودیتهای ادراکشده گیمرهای ایرانی است و هرقدر به سطوح بالاتر پیوستار روانشناختی میرویم میزان تأثیرگذاری جنسیت در انگیزهها و محدودیتها بیشتر خواهد شد و تعداد گیمرهای مرد در مراحل جذب، دلبستگی و وفاداری بیشتر از گیمرهای زن است.
محمد برجعلی زاده؛ علی جعفری
چکیده
بر اساس مطالعات جهانی، رسانههای نوین مرزهای اقلیمی و جغرافیایی را از شمول دایره قدرت دولتها و حکومتها خارج میسازد. از طریق تأثیرگذاری بر احساس امنیت و آزادی شخصی، مردم را قدرتمند مینماید و شکل دادن به عناصر رفتاری انسان را تسهیل میکند. این رسانهها بستر لازم برای ظهور بازیگران جدید و رقابت آشکار با قدرتهای سنتی را فراهم ...
بیشتر
بر اساس مطالعات جهانی، رسانههای نوین مرزهای اقلیمی و جغرافیایی را از شمول دایره قدرت دولتها و حکومتها خارج میسازد. از طریق تأثیرگذاری بر احساس امنیت و آزادی شخصی، مردم را قدرتمند مینماید و شکل دادن به عناصر رفتاری انسان را تسهیل میکند. این رسانهها بستر لازم برای ظهور بازیگران جدید و رقابت آشکار با قدرتهای سنتی را فراهم نموده و بهعنوان ابزاری قدرتمند برای جابجایی قدرت در جوامع سیاسی نقشآفرینی میکنند. هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رسانههای نوین در جابجایی قدرت در جوامع سیاسی است که با روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق متشکل از اساتید دانشگاه و کارشناسان رسانهها است. حجم نمونه 402 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای سیستماتیک، برگزیده شدند. یافتهها نشان داد، همه جنبههای رسانههای نوین (تلویزیونهای فراسرزمینی، اینترنت، فضای مجازی، شبکههای اجتماعی و روزنامهنگاری الکترونیک) در جابجایی قدرت نقش دارند اگرچه میزان نقشآفرینی یکسان نیست. از میان رسانههای موردبررسی، دو عامل شبکههای ماهوارهای و اینترنت در گسترش مردمسالاری سهم بیشتری دارند. همچنین شبکههای ماهوارهای فارسیزبان از طریق افزایش مطالبات مردم و شبکههای اجتماعی مجازی با افزایش اطلاعات و آگاهی، میزان مشارکت مردم در روند مردمسالاری در جمهوری اسلامی ایران بیشترین نقش را ایفاء میکنند.
سیدعلی شریفیفرد؛ محمد احمدپناه؛ سیدعلی قطبی؛ هانیه قبله وردی
چکیده
یکی از حوزه های بسیار مهم و پرطرفدار فضای مجازی، بازیهای دیجیتال یا بازیهای مبتنی بر رایانه است. با توجه به جذابیت و فراگیری روزافزون بازیهای مبتنی بر رایانه، بهویژه برای کودکان و نوجوانان، پرداختن به این حوزه از اهمیت فراوانی برخوردار است. در مطالعه پیشرو، اطلاعات معتبر در زمینهی سبکها و بازیهای پرطرفدار، میزان ...
بیشتر
یکی از حوزه های بسیار مهم و پرطرفدار فضای مجازی، بازیهای دیجیتال یا بازیهای مبتنی بر رایانه است. با توجه به جذابیت و فراگیری روزافزون بازیهای مبتنی بر رایانه، بهویژه برای کودکان و نوجوانان، پرداختن به این حوزه از اهمیت فراوانی برخوردار است. در مطالعه پیشرو، اطلاعات معتبر در زمینهی سبکها و بازیهای پرطرفدار، میزان درآمدهای حاصل از سختافزار و نرمافزار این صنعت در ایران و جهان و نقاط ضعف و قوت بازیهای ایرانی، با روش مرور سیستماتیک، مورد بازبینی و بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیلها نشان داد که متخصصین حوزهی بازیهای رایانهای، ازلحاظ منطقی و تجربی، میتوانند با تحلیل مهندسی، زیباییشناختی و روانشناختی بازیهای پرطرفدار و ارائه ی ایدههای نوآورانه شامل داستانهای جدید و جذاب، رعایت جذابیتهای دیداری-شنیداری، کاربرد مؤلفههای روانشناختی مثبت و مؤثر در شروع، ادامه و اتمام بازی و چگونگی پیوستگی مراحل و پاداشهای مؤثر و به هنگام در طول بازی و نیز موسیقی خوب و متناسب، بازیهای با کیفیت بالا و جذاب با استفاده از ظرفیتهای داخلی و رعایت جنبه های فرهنگ ایرانی طراحی کنند؛ بنابراین، مشخص شد که بازیسازی یک کار تیمی و تخصصی دقیق و چندجانبه است. همچنین، در پایان، به تأثیر پاندمی کووید-19 بر بازیها و تعامل صنعت رمزارزها و صنعت گیم اشاره شد که از این رهگذر تیمهای بازیسازی آینده میتوانند به شرایط خاص (مانند کووید-19) و صنعت رمزارزها در حوزه بازیسازی توجه داشته باشند.
شاهین مظفری؛ مرتضی شفیعی؛ حمید محمودیان عطاآبادی
چکیده
در سالهای اخیر، شبکههای ماهوارهای باقابلیتهای متنوعی که دارند، توانستهاند اثر قابلتأملی بر همۀ ابعاد زندگی بشر ازجمله زندگی روزمره و انتخاب سبک زندگی همۀ اقشار جامعه بهویژه جوانان داشته باشند. لذا هدف این پژوهش سنجش عملکرد شبکههای ماهوارهای فارسیزبان بر سبک زندگی جوانان و از منظر شاخصهای بوردیو بهوسیله مدل تحلیلپوششیدادهها ...
بیشتر
در سالهای اخیر، شبکههای ماهوارهای باقابلیتهای متنوعی که دارند، توانستهاند اثر قابلتأملی بر همۀ ابعاد زندگی بشر ازجمله زندگی روزمره و انتخاب سبک زندگی همۀ اقشار جامعه بهویژه جوانان داشته باشند. لذا هدف این پژوهش سنجش عملکرد شبکههای ماهوارهای فارسیزبان بر سبک زندگی جوانان و از منظر شاخصهای بوردیو بهوسیله مدل تحلیلپوششیدادهها است. بهمنظور پیادهسازی مدل، ابتدا به بررسی مطالعات کتابخانهای در موردبررسی تأثیر شبکههای تلویزیونی و ماهوارهای بر سبک جوانان از منظر بوردیو پرداخته شد و سپس بر اساس نظرات صاحبنظران در این زمینه؛ شاخصهای ورودی و خروجی پژوهش مشخص شد و با توجه به عدم قطعیت بسیاری از شاخصها از مدل تحلیلپوششیدادههای ناهموار استفاده گردید. به این صورت که متغیرهای ناهموار با استفاده از سطح α به بازه تبدیل گردیدند و یک مدل تحلیلپوششیدادههای بازهای تشکیل شد و کارایی بازهها محاسبه شد. سپس با استفاده از روش رتبهبندی MRA به رتبهبندی و مقایسه بازههای کارا پرداخته شد. سپس آنالیز حساسیت مدل در سطوح مختلف α انجام گرفت و مقدار کارایی هریک از شبکههای مورد ارزیابی به دست آمد و درنهایت شبکهها رتبهبندی شدند. نتایج پژوهش حاکی از این است که شبکه من و تو بیشترین تأثیر را بر سبک زندگی جوانان داشته است و پسازآن بیبیسی فارسی در رتبه دوم، شبکه نسیم در رتبه سوم و شبکه جم در رتبه آخر قرار دارد. در پایان نیز راهکارهای لازم جهت جلوگیری از آثار منفی شبکههای ماهوارهای برونمرزی بر سبک زندگی جوانان و جذب بیشتر مخاطبان به شبکههای فارسیزبان داخلی دادهشده است.
میثم مدرسی؛ شقایق جلیلوند
چکیده
اثر شبکههای اجتماعی بر رفتار کارآفرینان در فضای مجازی رو به فزونی است. در این میان شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان یکی از شبکههای پرمخاطب در حال پررنگ کردن نقش خود در شکل-دهی قصد کارآفرینی کاربران میباشد. در این راستا، هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اینستاگرام بر قصد کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه سمنان میباشد. پژوهش حاضر ...
بیشتر
اثر شبکههای اجتماعی بر رفتار کارآفرینان در فضای مجازی رو به فزونی است. در این میان شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان یکی از شبکههای پرمخاطب در حال پررنگ کردن نقش خود در شکل-دهی قصد کارآفرینی کاربران میباشد. در این راستا، هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اینستاگرام بر قصد کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه سمنان میباشد. پژوهش حاضر ازنظر هدف، از نوع کاربردی و برحسب نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری مطالعۀ حاضر را دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری و علوم و فناوری-های نوین دانشگاه سمنان به تعداد 2000 نفر تشکیل میدهند که بر اساس جدول مورگان 322 نفر به عنوان نمونه انتحاب شدند. همچنین، شـیوۀ نمونهگیری تصادفی طبقهای اسـت. مقیاسهای تحقیق برای سنجش متغیرها پرسشنامۀ استاندارد میباشد. در این پژوهش 6 فرضیه شکل گرفته است که تمامی فرضیات تایید شدهاند. نتایج حاکی از آن است که اینستاگرام بر نگرش کارآفرینانه، هنجارهای اجتماعی کارآفرینانه و درک امکانپذیری کارآفرینانه تاثیر مثبت و معناداری دارد. افزون بر این، نگرش کارآفرینانه، هنجارهای اجتماعی کارآفرینانه و درک امکانپذیری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه تاثیر مثبت و معناداری دارد.
علی نوریجانی؛ حسین اسلامی؛ سید علیرضا افشانی؛ حسن دهقان دهنوی
چکیده
فضای حکمرانی در عرصه جهانی منبعت و متأثر از شبکههای اجتماعی و ویژگیهای غیرقابلاجتناب عصر جامعه شبکهای، دچار تغییراتی بنیادین شده است که این تغییرات، بهروزرسانی و ایجاد تحول در فضای حکمرانی «در»، «بر» و «از طریق» شبکههای اجتماعی را بدیهی و اجتنابناپذیر میکند. ازاینرو مقاله پیش رو درصدد ارائه الگوی ...
بیشتر
فضای حکمرانی در عرصه جهانی منبعت و متأثر از شبکههای اجتماعی و ویژگیهای غیرقابلاجتناب عصر جامعه شبکهای، دچار تغییراتی بنیادین شده است که این تغییرات، بهروزرسانی و ایجاد تحول در فضای حکمرانی «در»، «بر» و «از طریق» شبکههای اجتماعی را بدیهی و اجتنابناپذیر میکند. ازاینرو مقاله پیش رو درصدد ارائه الگوی مطلوب و مؤثر برای ایفای نقش اقتداری در آینده معادلات سایبری در دنیا است تا از این طریق امکان سهیم بودن در نقشآفرینی بینالمللی حوزه سایبر فراهم شود. برای نیل به هدف دستیابی به الگوی مطلوب حکمرانی دیجیتال در عصر جامعه شبکهای ضمن بهرهگیری از روش مشاهده اسنادی و مطالعات کتابخانهای، با دستیابی به شیوههای بهرهگیری سایر کشورها از این فضا برای بسط و توسعه حکمرانی داخلی و بینالمللی، به بررسی دو رویکرد «حکمرانی باز» و «حکمرانی کنترلی» و اثرات هر یک در صورت اتخاذ و نحوه جایابی در مناسبات بینالمللی پرداخته شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد علیرغم اینکه عدهای بر این باورند که رویکرد حکمرانی باز در عرصه بینالملل از سوی کشورها، رویکرد غالب است، ترکیبی از هر دو و مبتنی بر نظام مسائل جوامع بر شیوههای حکمرانی سایبری آنها اثرگذار است؛ بنابراین الگوی مطلوب حکمرانی دیجیتال، حکمرانی اقتداری منعطف و مبتنی بر نظام مسائلی است که باید در عرصه داخلی و بینالمللی از سوی کشورها اتخاذ شود.