تحلیل احساسات مبتنی بر متن‌ کاوی در شبکه اجتماعی توییتر به منظور شناخت تفکر افراد

کامران فرج زاده؛ محمدتقی تقوی فرد؛ عباس طلوعی اشلقی؛ علیرضا رشیدی کمیجان

دوره 9، شماره 34 ، شهریور 1402، ، صفحه 32-1

https://doi.org/10.22054/nms.2023.69807.1453

چکیده
  امروزه بسیاری از زمینه‌های تحقیقاتی و کسب‌وکار به‌نوعی با افکار، تصویرها و الگوهای ذهنی کاربران و مخاطبان خود سروکار دارند‌. لذا شناخت و آگاهی از نحوه‌ی طرز فکر افراد، مشتریان و مخاطبان یک مجموعه در مورد آن، تأثیر فراوانی بر اخذ تصمیمات مناسب از سوی مدیران آن مجموعه، درراستای پیشبرد اهداف و حل مسائل مختلف دارد. از طرفی جمع‌آوری ...  بیشتر

دستکاری اجتماعی خصمانه؛ راهبرد نوین تأثیرگذاری بر افکار عمومی (مطالعه موردی اقدامات عربستان سعودی در توییتر با روش تحلیل شبکه اجتماعی)

حسن بشیر؛ امیررضا تمدن؛ امین میرشکاری سلیمانی

دوره 8، شماره 32 ، دی 1401، ، صفحه 36-1

https://doi.org/10.22054/nms.2022.61502.1229

چکیده
  با گسترش روز افزون استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی، ابزارهای مدیریت افکار عمومی نیز دستخوش تحولات اساسی شده است؛ به‌طوریکه هم از نظر روشی و هم از نظر مبانی نظری، تحولاتی در حوزه مدیریت افکار عمومی رخ داده است که ضرورت بازنگری و توسعه ادبیات نظری گذشته را مضاعف می‌نماید. آنچه که امروزه در چند سال اخیر و به‌ویژه پس از انتخابات ...  بیشتر

ویژگی‌های محتوا و درگیری کاربران مطالعه موردی: صفحه رسمی توییتر المپیک توکیو 2020

مهدی لطیفی فرد؛ مرجان صفاری؛ رسول نوروزی سید حسینی؛ محمد بحرانی

دوره 7، شماره 27 ، آبان 1400، ، صفحه 357-331

https://doi.org/10.22054/nms.2021.52556.978

چکیده
  رسانه‌های اجتماعی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در سیاست‌های رسانه‌ای رویدادهای ورزشی تبدیل شده است. هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط ویژگی‌های محتوا و درگیری کاربران صفحه رسمی المپیک توکیو 2020 است. در این تحقیق 2364 توییت‌ صفحه رسمی کمیته برگزاری بازی‌های المپیک 2020 از سال 2014، به همراه تعداد پسند و بازتوییت‌ها استخراج شد. برای کشف موضوع ...  بیشتر

دیپلماسی رسانه ای در شبکه اجتماعی توییتر

سیدرضا نقیب السادات؛ فاطمه عودلاجانی

دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1400، ، صفحه 324-295

https://doi.org/10.22054/nms.2021.49542.903

چکیده
  این پژوهش با هدف شناخت «ساختار دیپلماسی رسانه ای وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در شبکه ی اجتماعی توییتر» به تحلیل محتوای صفحات توییتر این دو وزیر پرداخته است.ظهور فناوری های نوین ارتباطی موجب تغییر و تحول در عرصه سیاست شده است به نحوی که شبکه های اجتماعی نظیر توییتر، فیسبوک و اینستاگرام با نقش آفرینی در عرصه ی سیاست جایگاه ...  بیشتر

تحلیل ساختاری روابط هواداران داعش در شبکه‌ی اجتماعی آنلاین توییتر: یک مطالعه‌ی موردی

میلاد میرمحمدصادقی؛ عبدالعلی قوام؛ افسانه مظفری

دوره 7، شماره 25 ، فروردین 1400، ، صفحه 134-107

https://doi.org/10.22054/nms.2021.47707.854

چکیده
  مقاله‌ی حاضر با استفاده از روش تحلیل شبکه‌های اجتماعی (SNA) به بررسی اکتشافی شبکه‌ای متشکل از 7885 نفر و 9927 پیوند از کاربران عربزبانِ هوادار گروه تروریستی داعش در شبکه‌ی اجتماعی آنلاین توییتر پرداخته است. هدف از این پژوهش، کشف و استخراج ساختار روابط کاربران مذکور، بررسی مزایا و معایب کارکردی این ساختار برای گروه تروریستی داعش، و شناسایی ...  بیشتر

بازنمایی انگاره هویت ایرانی و بازشناسی مولفه‌های آن در شبکه اجتماعی توییتر

احسان مجیدی فرد؛ عطیه کامیابی گل؛ امین مجیدی فرد

دوره 6، شماره 24 ، دی 1399، ، صفحه 98-63

https://doi.org/10.22054/nms.2021.54087.1019

چکیده
  هویت از تعریف خود در مقابل دیگری و از مقایسه خود با دیگران نشات می‌گیرد. هویت ایرانیان ساخت‌ها و ساحت‌های گوناگونی دارد و از نگاه آن‌ها به خود، در مقایسه با غیرایرانیان، مایه می‌گیرد و معمولا در قالب‌های مختلف زبانی، منعکس می‌شود. زبان در فضای مجازی هرگونه محدودیتی را در می‌نوردد و بی‌پرده نقاط مثبت و منفی شکل‌دهنده انسان امروزی ...  بیشتر

جستجوی ایران در توییتر: فناوری‌های نوین و صدای دیاسپورای ایرانی

زهرا مجدی زاده؛ حمیده مولایی

دوره 6، شماره 24 ، دی 1399، ، صفحه 134-99

https://doi.org/10.22054/nms.2021.44857.786

چکیده
  این مقاله سعی دارد با مطالعه دیاسپورا یا جامعه دور از وطن ایرانی، دغدغه‌های این گروه در رابطه با وطن خود و نیز سهم و تأثیر آن‌ها در شکل‌گیری محتوای مرتبط با ایران در توئیتر را مورد تحلیل قرار دهد. اگرچه شکل‌گیری دیاسپورای ایرانی به پیش از ظهور فناوری‌ها و رسانه‌های نوین بازمی‌گردد؛ بااین‌وجود فضای مجازی و به‌ویژه اینترنت نقش ...  بیشتر

همگان های شبکه ای در توئیتر فارسی؛ تحلیل خوشه های شبکه ای در توئیتر

حمید عبداللهیان؛ حسین کرمانی

دوره 6، شماره 22 ، تیر 1399، ، صفحه 70-100

https://doi.org/10.22054/nms.2021.44855.784

چکیده
  این مقاله به تحلیل شبکه و مطالعه همگان‌های شبکه‌ای در توییتر در ایران می‌پردازد. توضیح آنکه توییتر در رویدادهای سیاسی نقش پررنگی یافته درحالی‌که مطالعه منظم دراین‌باره به‌اندازه اهمیت توییتر رشد نکرده است. ازاین‌جهت، با توجه به اهمیت توییتر در ایران و همچنین نقش همگان‌های شبکه‌ای در این رسانه اجتماعی، گام اول برای تحلیل نقش ...  بیشتر

مزیت‌ها و کارکردهای شبکه‌های اجتماعی برای گروه‌های تروریستی (مطالعه موردی: استفاده گروه داعش از توییتر و فیس‌بوک)

نعمت ا... فاضلی؛ محمد سلطانی فر؛ حجت اله عباسی

دوره 3، شماره 12 ، بهمن 1396، ، صفحه 1-30

https://doi.org/10.22054/cs.2018.17604.138

چکیده
  شبکه‌های اجتماعی علاوه بر تولید و انتشار اطلاعات بستر مناسبی برای مدیریت سازمانی محسوب می‌شوند. گروه دولت اسلامی (داعش) اهداف تروریستی را از طریق شبکه‌های اجتماعی بویژه فیس‌بوک و توییتر به‌پیش می‌برد. این گروه اقداماتی مانند جذب و سازمان‌دهی نیروها، برنامه‌ریزی و اجرای عملیات، نظارت و کنترل، هدایت و رهبری، ارتباطات و هماهنگی ...  بیشتر