حامد طالبیان؛ هادی خانیکی
چکیده
ابرپیوند در فضای وب پیوندی است از یک پایگاه به پایگاه دیگر که پایگاههای مختلف را در فضای مجازی به یکدیگر متصل میکند. با اتصال پایگاهها از طریق ابرپیوندها شبکهای تودرتو از منابع اطلاعاتی شکل میگیرد که وسعت آن به طور پیشفرض کل فضای وب را دربرمیگیرد. در این پژوهش تلاش کردم شبکة ابرپیوندی را مطالعه کنم که میان پایگاههای ...
بیشتر
ابرپیوند در فضای وب پیوندی است از یک پایگاه به پایگاه دیگر که پایگاههای مختلف را در فضای مجازی به یکدیگر متصل میکند. با اتصال پایگاهها از طریق ابرپیوندها شبکهای تودرتو از منابع اطلاعاتی شکل میگیرد که وسعت آن به طور پیشفرض کل فضای وب را دربرمیگیرد. در این پژوهش تلاش کردم شبکة ابرپیوندی را مطالعه کنم که میان پایگاههای معرفی شده در صفحة مشهور به فیلترینگ به نشانی اینترنتی Peyvandha.ir شکل میگیرد. هدفهای اصلی، مطالعة ساختار پیوند در این شبکه و نیز شناسایی گرهها یا همان پایگاههای کلیدی است. برای این منظور پس از مرور مبانی نظری دو رویکرد اصلی تحلیل پیوند در وبسنجی و تحلیل شبکة پیوند در حوزة تحلیل شبکههای اجتماعی، فهرست 2370 پایگاه بخش فرهنگی و مذهبی معرفی شده در صفحة فیلترینگ را در 5 بخش استخراج و به عنوان فهرست ورودی خزندة وب سوسیوبوت در نظر گرفتم. نتایج پژوهش نشان میدهد که در سطح کلان تنها 3 شبکة ابرپیوند با تراکم بسیار کم و دو پایگاه کلیدی در سطح خرد وجود دارد.
محمودرضا رهبرقاضی؛ مرضیه فدایی ده چشمه؛ اعظم شهریاری
چکیده
مصرفگرایی سیاسی شیوه جدیدی است که شهروندان توسط آن میتوانند از طریق انتخاب کالاها و محصولات سازگار با ارزشهای اجتماعی، اخلاقی و سیاسی خود در الگوها و فرایندهای اجتماعی و سیاسی جامعه خود مشارکت کنند. به عبارت دیگر، تصور آگاهی، آزادی و توانایی عمل انسان ماهیت مصرفگرایی سیاسی را تشکیل میدهد و به همین دلیل است که مصرفکنندگان ...
بیشتر
مصرفگرایی سیاسی شیوه جدیدی است که شهروندان توسط آن میتوانند از طریق انتخاب کالاها و محصولات سازگار با ارزشهای اجتماعی، اخلاقی و سیاسی خود در الگوها و فرایندهای اجتماعی و سیاسی جامعه خود مشارکت کنند. به عبارت دیگر، تصور آگاهی، آزادی و توانایی عمل انسان ماهیت مصرفگرایی سیاسی را تشکیل میدهد و به همین دلیل است که مصرفکنندگان سیاسی از تواناییهای خود جهت تغییرات اجتماعی و سیاسی استفاده میکنند. در این راستا شناخت نقش عوامل موثر بر مصرفگرایی سیاسی به منظور ارزیابی نظرات مردم، اهمیت بسیار زیادی دارد. در این راستا، هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر ابعاد مختلف شبکههای اجتماعی (مدت زمان عضویت در شبکههای اجتماعی، میزان استفاده روزانه از شبکههای اجتماعی، میزان فعال بودن کاربران در شبکههای اجتماعی و میزان واقعی تلقی کردن محتوای شبکههای اجتماعی از دیدگاه کاربران) بر مصرفگرایی سیاسی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان کلیه دانشگاههای سطح شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 میباشد که به روش نمونهگیری خوشهای 327 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه انتخاب شده و با روش پیمایش مورد مطالعه قرار گرفتند.در این راستا نتایج پژوهش نشان می دهد تنها میزان فعالیت در شبکه های اجتماعی بر مصرف گرایی سیاسی تاثیر معنی دار داشته است. به عبارت دیگر به هر میزان فعالیت افراد در شبکههای اجتماعی عمق بیشتری مییابد، گرایش آنان به مصرفگرایی سیاسی نیز افزایش پیدا میکند.
مرتضی نورمحمدی
چکیده
رسانههای نوین یک اصطلاح فراگیر است که اشاره به ابزارهای رسانهای دارد که به شیوههای تعاملی و مشارکتی بهکار گرفته میشود. حضور و تاثیرگذاری رسانههای نوین در تمامی ابعاد حیات بشری اعم از سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سطح روابط فروملی، ملی و بینالمللی بهطور روزافزون در حال گسترش است. این فناوریها، همراه با رشد روزافزون شرکتهای ...
بیشتر
رسانههای نوین یک اصطلاح فراگیر است که اشاره به ابزارهای رسانهای دارد که به شیوههای تعاملی و مشارکتی بهکار گرفته میشود. حضور و تاثیرگذاری رسانههای نوین در تمامی ابعاد حیات بشری اعم از سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سطح روابط فروملی، ملی و بینالمللی بهطور روزافزون در حال گسترش است. این فناوریها، همراه با رشد روزافزون شرکتهای چندملیتی، سازمانهای بیندولتی و بازیگران غیردولتی، یک جهان بدون مرز را ایجاد کرده است و نظام دولت ـ ملت را بیاعتبار ساخته است. با وجود ادبیات گسترده پیرامون نقش رسانههای نوین در اهداف خرابکارانه(تروریسم، جرم)، نقش رسانههای نوین در صلحسازی و حلوفصل منازعات کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا، این پژوهش به بررسی نقشی که رسانههای نوین میتوانند در حلوفصل منازعات و برقراری صلح ایفا کنند، میپردازد. برهمین اساس، سوال پژوهش حاضر این است که رسانههای نوین چگونه میتوانند در حلوفصل منازعات و برقراری صلح نقشآفرینی کنند؟ فرضیة پژوهش این است که رسانههای نوین از طریق تغییر ایستارهای افراد و بازسازی اعتماد، توانمندسازی گروههای اجتماعی و تنوعبخشی مجاری ارتباطی میتوانند بسترهای دموکراتیک حلوفصل منازعات و برقراری صلح را تقویت کنند. روش پژوهش، توضیحی ـ تبیینی است.
فاطمه عظیمی فرد؛ سیاوش صلواتیان؛ علیرضا عمادالدین
چکیده
هدف این مقاله مقایسه تطابق محتوایی عکس و متن اخبار در وبگاه شبکه های خبر، العالم و پرس تی وی است. در راستای این هدف، برای تحلیل نشانهشناسانه تصاویر از الگوی نشانه پیرس (نماد، نمایه و شمایل)، برای تحلیل گفتمان تصاویر از الگوی کرس و ونلیوون (فاصله اجتماعی، زاویه اجتماعی و تعامل اجتماعی)، برای تحلیل متن خبر از الگوی نشانهشناسی متنِ ...
بیشتر
هدف این مقاله مقایسه تطابق محتوایی عکس و متن اخبار در وبگاه شبکه های خبر، العالم و پرس تی وی است. در راستای این هدف، برای تحلیل نشانهشناسانه تصاویر از الگوی نشانه پیرس (نماد، نمایه و شمایل)، برای تحلیل گفتمان تصاویر از الگوی کرس و ونلیوون (فاصله اجتماعی، زاویه اجتماعی و تعامل اجتماعی)، برای تحلیل متن خبر از الگوی نشانهشناسی متنِ رولان بارت (دلالت صریح، دلالت ضمنی و اسطوره) و برای بررسی ارتباط تصاویر و متن نیز از الگوی بارت (لنگرگاه و بازپخش) بهره گرفته شد. جامعه این پژوهش اخبار وبگاه شبکههای خبر، العالم و پرستیوی طی دو ماه آذر و دی 1394 بود. پس از دو مرحله گزینش و از بین 664 خبر، به صورت نمونهگیری هدفمند تعداد 30 خبر (10 خبر از هر سایت) انتخاب و تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که در نمونههای بررسی شده، وبگاه شبکه پرس تی وی عملکرد بهتری در زمینه کاربرد عکس دارد. وبگاه شبکه العالم که نسبت به وبگاه شبکه پرستیوی در کاربرد عکس کمی ضعیف تر عمل کرده است، با اختلافی اندک در رتبه دوم قرار دارد و در انتها وبگاه شبکه خبر قرار دارد که عملکردی بسیار ضعیف در کاربرد عکس در اخبار از خود نشان داد. همچنین بر اساس یافته های پژوهش مشخص شد که 16 خبر از 30 خبری که مورد تحلیل قرار گرفتند (تقریباً نیمی از اخبار) دارای تطابق عکس و متن خبر هستند، در 8 خبر به طور کامل عدم تطابق عکس و متن خبر مشاهده شد.
امیر زندمقدم؛ رویا وفایی مهر
چکیده
با در نظر گرفتن نقش انکارناپذیر شبکه های اجتماعی در مراودات زبانی-اجتماعی و با توجه به ضرورت شناخت علمی این پدیده ها و به دلیل نبود پژوهش های کافی زبانشناختی در این حوزه، پژوهش حاضر با هدف بررسی راهبرد های دو کنش گفتاری موافقت و مخالفت کردن در فیس بوک در بین انگلیسی زبان و فارسی زبان انجام شد. بدین منظور پیکره ای متشکل از 1196 کامنت (596 ...
بیشتر
با در نظر گرفتن نقش انکارناپذیر شبکه های اجتماعی در مراودات زبانی-اجتماعی و با توجه به ضرورت شناخت علمی این پدیده ها و به دلیل نبود پژوهش های کافی زبانشناختی در این حوزه، پژوهش حاضر با هدف بررسی راهبرد های دو کنش گفتاری موافقت و مخالفت کردن در فیس بوک در بین انگلیسی زبان و فارسی زبان انجام شد. بدین منظور پیکره ای متشکل از 1196 کامنت (596 کامنت در هر زبان) انتخاب و بر طبق مدل های موجود تحلیل شد. پیکره جمع آوری شده از بعد راهبردهای ابراز احساسات در هنگام موافقت و مخالفت نیز تحلیل شد. یافته ها نشان داد که بین فارسی زبانان و انگلیسی زبانان تفاوت معنی داری از لحاظ استفاده از راهبرد های موافقت و مخالفت و نیز راهبردهای ابراز احساسات در هنگام موافقت و مخالفت وجود دارد. همچنین، مشخص شد که زنان و مردان هر کدام از راهبردهای متفاوتی برای ابراز احساساتشان در حین موافقت یا مخالفت بهره می برند. به علاوه، نتایج این پژوهش اثبات کرد که به طور کلی زنان نسبت به مردان از راهبردهای بیشتری برای اشاره به دو کنش گفتاری مذکور استفاده می کنند. این یافته ها می تواند در شناخت زبانشناختی شبکه های اجتماعی، به خصوص فیس بوک، و زبان مورد استفاده در آن مورد استفاده پژوهشگران حوزه های علوم ارتباطات و منظورشناسی قرار گیرد.
پریسا علیخانی؛ حمیده حرمتی؛ سید ابوالحسن میری
چکیده
عوامل متعددی بر رفتار کاربران در فضای مجازی و به طور ویژه برنامههای کاربردی پیامرسانی تلفن همراه که زیرمجموعهی کوچکی از این فضا هستند موثر است. هدف این پژوهش بررسی گرایش نوشتار کاربران در فضای مجازی به سمت یک زبان رمزگونه و نمایهای است. در این راستا نگارندگان به بررسی نوع رفتار کاربران در فضای مجازی (با تآکید بر برنامههای گوشی ...
بیشتر
عوامل متعددی بر رفتار کاربران در فضای مجازی و به طور ویژه برنامههای کاربردی پیامرسانی تلفن همراه که زیرمجموعهی کوچکی از این فضا هستند موثر است. هدف این پژوهش بررسی گرایش نوشتار کاربران در فضای مجازی به سمت یک زبان رمزگونه و نمایهای است. در این راستا نگارندگان به بررسی نوع رفتار کاربران در فضای مجازی (با تآکید بر برنامههای گوشی تلفن همراه) از طریق مطالعهی فعالیت افراد در گروه-ها، گفتگو های خصوصی، بررسی پروفایل، نمایه، نام کاربری و عناوین گروهها پرداختند. نتایج تحلیلها نشان داد که رفتار کاربران پس از ورود به این برنامهها، متأثر از عواملی خواهد بود که به شکل گرفتن نوعی زبان رمزگونه و نمایهای و در حالت اغراق شده، هیروگلیف نوین منجر شده است. در این نوع از ارتباطات، تنها نوشتار ابزار مکالمات، نوشتار است و در نتیجهی حذف شدن بعضی از اعضای بدن در ارتباطات مانند ارتباط چشمی، از بین رفتن ارتباطات کلامی و شنیدار، از رسمالخط خاص و برچسبها استفاده میشود. نوآوری این پژوهش تفکر در مورد تغییر رسمالخط و نوشتار زبان و ادبیات فارسی در برنامههای کاربردی تلفن همراه و بررسی عوامل شکلگیری آن بودهاست.
صلاح اسمعیلی گوجار؛ خدیجه علی آبادی؛ سعید پورروستائی اردکانی
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر بازی های رایانه ای چندکاربره تحت وب بر یادگیری و انگیزش دانش آموزان پسر انجام شده است. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ دانشآموزان پسر پایۀ سوم ابتدایی شهرستان شهریار در استان تهران بود که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ مورد مطالعه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر بازی های رایانه ای چندکاربره تحت وب بر یادگیری و انگیزش دانش آموزان پسر انجام شده است. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ دانشآموزان پسر پایۀ سوم ابتدایی شهرستان شهریار در استان تهران بود که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ مورد مطالعه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد که به دو گروه 25 نفری (گروه آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. روش تحقیق، روش نیمه آزمایشی (طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل) بود. ابتدا پیش آزمون های یادگیری و انگیزش اجرا شدند بعد از اجرای دوره برای اندازه گیری پیشرفت تحصیلی درس ریاضی در مبحث کسرها از آزمون یادگیری و جهت اندازه گیری میزان انگیزۀ دانش آموزان از پرسشنامۀ کلر استفاده شد. ابزار پژوهش حاضر شامل آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی ریاضی در مبحث کسر ها و پرسشنامۀ انگیزش کلر بود که پایایی آن با استفاده از روش کودرریچادسون21، 77/. محاسبه شد. جهت تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بازی-های آموزشی رایانه ای چند کاربره تحت وب بر یادگیری و انگیزش (علاقه، ارتباط، رضایت، انتظار) دانش آموزان پایۀ سوم مؤثر است و امکان ایجاد ارتباط بین یادگیرندگان در محیطی سرگرم کننده و جذاب فراهم می کند بنابراین می توان از آنها به عنوان ابزاری در یادگیری استفاده کرد.
آرین طاهری؛ سیدبشیر حسینی
چکیده
در مقاله حاضر بر مبنای تعریف کلاوس برون ینسن از سطوح سهگانه مفهوم رسانه، سه قلمرو نظری برای طرح مباحث حوزه سواد رسانهای پیشنهاد کرده و مفهوم سواد بازی رایانهای را متناظر با قلمروهای مذکور بسط داده و در انتها بازی رایانهای «بازی عفو» را به عنوان یک مطالعه موردی از منظر قلمروهای سهگانه سواد بازی رایانهای مورد مطالعه ...
بیشتر
در مقاله حاضر بر مبنای تعریف کلاوس برون ینسن از سطوح سهگانه مفهوم رسانه، سه قلمرو نظری برای طرح مباحث حوزه سواد رسانهای پیشنهاد کرده و مفهوم سواد بازی رایانهای را متناظر با قلمروهای مذکور بسط داده و در انتها بازی رایانهای «بازی عفو» را به عنوان یک مطالعه موردی از منظر قلمروهای سهگانه سواد بازی رایانهای مورد مطالعه قرار میدهیم.طبق تعریف ینسن، مفهوم رسانه، در سه سطح متمایز فهم میشود. سطح نخست سطح مادّی و فنّی (تکنولوژیک)، سطح دوم سطح بیانی و تدقیق در ظرفیتهای ارتباطی و سطح سوم سطح نهادی و اجتماعی است. اگر این معنا و مبنا بر سواد رسانهای و به تبع آن سواد بازی رایانهای تطبیق و تدقیق شود، قلمروهای مفصلی در سه سطح مجزّا و البته متصلی برای طرح نظریات و انجام مطالعات بدست میآید.با رهیافت از این دریافت، «بازی عفو» از منظر ارزیابی قلمروهای مطالعاتی سواد بازی رایانهای مورد مطالعه قرار گرفته و نشان داده شده است که چگونه معانی و ارزشهای گفتمانی این متن، بهشکلی همافزا در هر سه سطح مفهومی ماهیّت رسانهای آن بازتولید شده است. این بازی ازطریق نحوه برقراری ارتباط تعاملی با کاربر، متصل کردن هویت مجازی کاربر در بازی با هویت مجازی او در شبکه اجتماعی فیسبوک، درگیرکردن حافظه اجتماعی کاربر از جهان واقعی و تاریخی با جلوههای متعددی از متن و در نهایت ایجاد دوگانههای ارزشی در لایههای روایی و رویهای خود، کوشیده است، محدوده آگاهیهای حاصل شده از تعامل کاربر با بازی را در جهان مجازی متن، به جهان واقعی و تاریخی تسرّی دهد.