تحلیل شبکه ابرپیوند پایگاه‌های فرهنگی و مذهبی ایران در فضای مجازی

حامد طالبیان؛ هادی خانیکی

دوره 3، شماره 11 ، مهر 1396، صفحه 1-33

https://doi.org/10.22054/cs.2017.20683.192

چکیده
  ابرپیوند در فضای وب پیوندی است از یک پایگاه به پایگاه دیگر که پایگاه‌های مختلف را در فضای مجازی به یکدیگر متصل می‌کند. با اتصال پایگاه‌ها از طریق ابرپیوندها شبکه‏ای تودرتو از منابع اطلاعاتی شکل می‏گیرد که وسعت آن به طور پیش‌فرض کل فضای وب را دربرمی‌گیرد. در این پژوهش تلاش کردم شبکة ابرپیوندی را مطالعه کنم که میان پایگاه‌های ...  بیشتر

نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی بر مصرف‌گرایی سیاسی

محمودرضا رهبرقاضی؛ مرضیه فدایی ده چشمه؛ اعظم شهریاری

دوره 3، شماره 11 ، مهر 1396، صفحه 34-59

https://doi.org/10.22054/cs.2017.20150.182

چکیده
  مصرف‌گرایی سیاسی شیوه جدیدی است که شهروندان توسط آن می‌توانند از طریق انتخاب کالاها و محصولات سازگار با ارزش‌های اجتماعی، اخلاقی و سیاسی خود در الگوها و فرایندهای اجتماعی و سیاسی جامعه خود مشارکت کنند. به عبارت دیگر، تصور آگاهی، آزادی و توانایی عمل انسان ماهیت مصرف‌گرایی سیاسی را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل است که مصرف‌کنندگان ...  بیشتر

نقش رسانه‌های نوین در حل‌و‌فصل منازعات بین‌المللی

مرتضی نورمحمدی

دوره 3، شماره 11 ، مهر 1396، صفحه 61-94

https://doi.org/10.22054/cs.2017.21868.216

چکیده
  رسانه‌های نوین یک اصطلاح فراگیر است که اشاره به ابزارهای رسانه‌ای دارد که به شیوه‌های تعاملی و مشارکتی به‌کار گرفته می‌شود. حضور و تاثیرگذاری رسانه‌های نوین در تمامی ابعاد حیات بشری اعم از سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سطح روابط فروملی، ملی و بین‌المللی به‌طور روزافزون در حال گسترش است. این فناوری‌ها، همراه با رشد روزافزون شرکتهای ...  بیشتر

مقایسه کاربرد عکس و متن اخبار در وبگاه شبکه های خبر، العالم و پرس‌تی‌وی

فاطمه عظیمی فرد؛ سیاوش صلواتیان؛ علیرضا عمادالدین

دوره 3، شماره 11 ، مهر 1396، صفحه 96-136

https://doi.org/10.22054/cs.2017.20270.185

چکیده
  هدف این مقاله مقایسه تطابق محتوایی عکس و متن اخبار در وبگاه شبکه های خبر، العالم و پرس تی وی است. در راستای این هدف، برای تحلیل نشانه‌شناسانه تصاویر از الگوی نشانه پیرس (نماد، نمایه و شمایل)، برای تحلیل گفتمان تصاویر از الگوی کرس و ون‌لیوون (فاصله اجتماعی، زاویه اجتماعی و تعامل اجتماعی)، برای تحلیل متن خبر از الگوی نشانه‌شناسی متنِ ...  بیشتر

بررسی مقابله‌ای راهبردهای تولید کنش‌های‌گفتاریِ موافقت‌کردن و مخالفت کردن در فیس‌بوک (مقایسه فارسی‌زبانان با انگلیسی‌زبانان)

امیر زندمقدم؛ رویا وفایی مهر

دوره 3، شماره 11 ، مهر 1396، صفحه 137-166

https://doi.org/10.22054/cs.2017.22258.227

چکیده
  با در نظر گرفتن نقش انکارناپذیر شبکه های اجتماعی در مراودات زبانی-اجتماعی و با توجه به ضرورت شناخت علمی این پدیده ها و به دلیل نبود پژوهش های کافی زبانشناختی در این حوزه، پژوهش حاضر با هدف بررسی راهبرد های دو کنش گفتاری موافقت و مخالفت کردن در فیس بوک در بین انگلیسی زبان و فارسی زبان انجام شد. بدین منظور پیکره ای متشکل از 1196 کامنت (596 ...  بیشتر

تغییرات نوشتاری زبان فارسی در گفتگوی کاربران برنامه‌های پیام‌رسانی تلفن همراه

پریسا علیخانی؛ حمیده حرمتی؛ سید ابوالحسن میری

دوره 3، شماره 11 ، مهر 1396، صفحه 169-194

https://doi.org/10.22054/cs.2017.12538.72

چکیده
  عوامل متعددی بر رفتار کاربران در فضای مجازی و به طور ویژه برنامه‌های کاربردی پیام‌رسانی تلفن همراه که زیرمجموعه‌ی کوچکی از این فضا هستند موثر است. هدف این پژوهش بررسی گرایش نوشتار کاربران در فضای مجازی به سمت یک زبان رمزگونه و نمایه‌ای است. در این راستا نگارندگان به بررسی نوع رفتار کاربران در فضای مجازی (با تآکید بر برنامه‌های گوشی ...  بیشتر

تأثیر بازی‌های رایانه‌ای آموزشی چندکاربره تحت وب بر یادگیری و انگیزش دانش‌آموزان

صلاح اسمعیلی گوجار؛ خدیجه علی آبادی؛ سعید پورروستائی اردکانی

دوره 3، شماره 11 ، مهر 1396، صفحه 195-223

https://doi.org/10.22054/cs.2017.22377.232

چکیده
  پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر بازی های رایانه ای چندکاربره تحت وب بر یادگیری و انگیزش دانش آموزان پسر انجام شده است. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ دانش‌آموزان پسر پایۀ سوم ابتدایی شهرستان شهریار در استان تهران بود که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ مورد مطالعه با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب ...  بیشتر

رهیافتی به سواد بازی‌های رایانه‌ای؛ مطالعه ساختار و محتوای «بازی عفو»

آرین طاهری؛ سیدبشیر حسینی

دوره 3، شماره 11 ، مهر 1396، صفحه 225-264

https://doi.org/10.22054/cs.2017.21446.209

چکیده
  در مقاله حاضر بر مبنای تعریف کلاوس برون ینسن از سطوح سه‌گانه مفهوم رسانه، سه قلمرو نظری برای طرح مباحث حوزه سواد رسانه‌ای پیشنهاد کرده و مفهوم سواد بازی رایانه‌ای را متناظر با قلمروهای مذکور بسط داده و در انتها بازی رایانه‌ای «بازی عفو» را به عنوان یک مطالعه موردی از منظر قلمروهای سه‌گانه سواد بازی رایانه‌ای مورد مطالعه ...  بیشتر