مطالعات فضای مجازی و شبکه­‌های اجتماعی
تجربه زیسته دختران دهه هشتادی از حضور در شبکه‌های اجتماعی مجازی

فهیمه زارع؛ محمد تقی کرمی

دوره 11، شماره 41 ، اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2025.62282.1251

چکیده
  چکیدهاستفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به دلیل قابلیت‌های متنوع و متعددی که دارد، به بخشی از زندگی روزمره افراد تبدیل شده است. دختران دهه هشتادی یکی از مهم‌ترین گروه‌هایی هستند که به سبب ویژگی‌های دوران نوجوانی بیشترین حضور را در این فضا تجربه می‌کنند. هدف از پژوهش حاضر، مطالعه تجربه زیسته دختران دهه هشتادی از حضور در شبکه ...  بیشتر

پلتفرم ها و فضای مجازی
راهبردهای روزنامه‌نگاری فرارسانه‌ای در ایران

خسرو سینا؛ ندا سعیدی

دوره 11، شماره 41 ، اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2025.75899.1634

چکیده
  زمینه و هدف: این تحقیق به بررسی ادغام بالقوه تکنیک‌های داستان‌سرایی ترانس رسانه‌ای در روزنامه‌نگاری ایرانی برای تقویت شیوه‌های روزنامه‌نگاری در عصر دیجیتال می‌پردازد.روش‌ها: از روش ترکیبی استفاده شد که شامل جمع‌آوری داده‌های کیفی از طریق مرور ادبیات و مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با استفاده از روش دلفی بود. نظرات کارشناسان ...  بیشتر

پلتفرم ها و فضای مجازی
کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت تبلیغات ایران، چالش ها و فرصت ها

مهدیه ساده دشت؛ رضا صابری

دوره 11، شماره 41 ، اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2025.81940.1756

چکیده
  طی چند سال گذشته هوش مصنوعی صنایع گوناگون را تحت تأثیر قرار داده است.در این میان صنعت تبلیغات نیز دستخوش تغییراتی شده است.به‌گونه‌ای که شاهد استفاده از هوش مصنوعی در مراحل مختلف فرایندهای تبلیغاتی هستیم.ما در این پژوهش با بررسی کاربردهای تبلیغاتی هوش مصنوعی در سطح جهانی به دنبال پاسخ به این سؤال بودیم که تاکنون در صنعت تبلیغات ایران ...  بیشتر

مطالعه تصویر «استاد دانشگاه» در شبکه اجتماعی اینستاگرام

بهارک محمودی

دوره 11، شماره 41 ، اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2024.77131.1650

چکیده
  هدف از نگارش این مقاله، مطالعه و طبقه‌بندی اشکال مختلف حضور اساتید دانشگاه در اینستاگرام است؛ پلتفرمی که برای کاربران خود از جمله اساتید دانشگاه این امکان را فراهم می‌کند که خود و قاب‌هایی از سبک زندگی‌شان را در این عرصه به نمایش درآورند؛ تصاویری که اقتدار و کارکرد سلسله‌مراتبی موجود در ارتباط میان استاد و دانشجو را به چالش کشیده ...  بیشتر

ارتباطات شبکه‌ای شده خانواده ایرانی؛ بازخوانی حریم خصوصی و نظارت میان همسران

سعید رضا عاملی رنانی؛ عبدالله بیچرانلو؛ منصوره حجاری

دوره 11، شماره 41 ، اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2025.77313.1655

چکیده
  اکوسیستم‌های مجازی پیچیده امروزی، فضای ارتباطی همسران را تغییر داده‌اند. تغییر فضای ارتباطی، خصوصی‌ترین وجوه تجربیات اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار داده‌است. با دو فضایی‌شدن جهان، بساری از شبکه‌های جهان واقعی به جهان مجازی منتقل شده‌اند یا شبکه‌های جدیدی در این فضای جدید به‌وجود آمده و تعاملالت چندسوگرایانه همزمان و غیرهمزمان ...  بیشتر

مطالعات فضای مجازی و شبکه­‌های اجتماعی
تحلیل گفتمان های سیاسی مرجع شبکه اجتماعی ایکس پیرامون انتخابات مجلس دوازدهم

محسن گودرزی

دوره 11، شماره 41 ، اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2025.79011.1687

چکیده
  رسانه‌های اجتماعی نقش برجسته‌ای در ساخت گفتمان‌های مختلف سیاسی دارند. در این میان شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین رسانه‌های اجتماعی میدان فعالیت کنشگران سیاسی مختلف است. این فعالیت در زمان رویدادهای سیاسی نظیر انتخابات مجلس افزایش پیدا می‌کند و عملاً قادر است تا ارزیابی نسبی از نگرش‌های و بینش‌های ...  بیشتر

مطالعات فضای مجازی و شبکه­‌های اجتماعی
آسیب شناسی نظام رقابت در ساختار رسانه های مجازی ایران

هاتف پوررشیدی؛ مهران صمدی؛ ابراهیم کفشدار طوسی

دوره 11، شماره 41 ، اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2025.81090.1740

چکیده
  رسانه‌های مجازی، برنامه‌های کاربردی مبتنی بر اینترنت هستند که به کاربران اجازه ایجاد و تبادل تولید محتوا را می‌دهد. دسترسی آزادانه و سهل به این رسانه ها سبب شده است، رقابت جدی برای جلب نظر مخاطبان و کسب درآمد بالا شکل گیرد. این پژوهش با هدف آسیب شناسی نظام رقابت در ساختار رسانه‌های مجازی ایران به انجام رسیده که از لحاظ هدف کاربردی، ...  بیشتر

پلتفرم ها و فضای مجازی
رابطه بین سوادرسانه‌ای والدین و اعتیاد به‌رسانه‌های دیجیتال در دانش‌آموزان متوسطه‌استان قم سال 1403

فائزه فرهودی

دوره 11، شماره 41 ، اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2025.82698.1775

چکیده
  هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین سواد رسانه ای والدین و میزان اعتیاد به رسانه های دیجیتال در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه استان قم در سال 1403 بود. این پژوهش،کاربردی و از رویکرد کمّی (پیمایشی توصیفی) جهت گردآوری داده‌ها استفاده شد. جامعه آماری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه استان قم در سال 1403 بود که با فرمول کوکران و پس از تکمیل پرسشنامه ...  بیشتر

مطالعات فضای مجازی و شبکه­‌های اجتماعی
دیالکتیک عاطفی در زیست‌جهان دوگانه: واکاوی الگوهای تعاملی کاربران در فضای مجازی

سیدنورالدین رضوی زاده

دوره 11، شماره 41 ، اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2025.83788.1806

چکیده
  این پژوهش به مطالعه دیالکتیک عاطفی در زیست‌جهان دوگانه معاصر می‌پردازد و الگوهای تعاملی و تجربیات احساسی کاربران را در تقاطع فضای فیزیکی و دیجیتال واکاوی می‌کند. روش‌شناسی پژوهش از نوع کیفی است و جامعه مورد بررسی را کاربران جوان تهرانی(18 تا 35 سال) تشکیل می دهند. نمونه ها با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. حجم نمونه ...  بیشتر