مطالعات فضای مجازی و شبکههای اجتماعی
فهیمه زارع؛ محمد تقی کرمی
چکیده
چکیدهاستفاده از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی به دلیل قابلیتهای متنوع و متعددی که دارد، به بخشی از زندگی روزمره افراد تبدیل شده است. دختران دهه هشتادی یکی از مهمترین گروههایی هستند که به سبب ویژگیهای دوران نوجوانی بیشترین حضور را در این فضا تجربه میکنند. هدف از پژوهش حاضر، مطالعه تجربه زیسته دختران دهه هشتادی از حضور در شبکه ...
بیشتر
چکیدهاستفاده از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی به دلیل قابلیتهای متنوع و متعددی که دارد، به بخشی از زندگی روزمره افراد تبدیل شده است. دختران دهه هشتادی یکی از مهمترین گروههایی هستند که به سبب ویژگیهای دوران نوجوانی بیشترین حضور را در این فضا تجربه میکنند. هدف از پژوهش حاضر، مطالعه تجربه زیسته دختران دهه هشتادی از حضور در شبکه های اجتماعی مجازی است. این پژوهش بر اساس روش شناسی کیفی و به روش تحلیل تماتیک صورت گرفته و دادهها از طریق مصاحبهی نیمه ساختار یافته جمع آوری شدهاست . مصاحبهها با 30 نفر از دختران دهه هشتادی از شهر قم انجام شد. پس از کدگذاری مصاحبه ها، نتایج نشان میدهند، کنشهای دختران دهه هشتادی در فضای مجازی را میتوان در سه سنخ تبادل اطلاعات، ایجاد شبکهی ارتباطی و خود ابرازی طبقهبندی کرد. اهدافی که دختران دهه هشتادی از حضور در شبکههای اجتماعی مجازی دارند در شش مقولهی تفریح و سرگرمی، آموزشی، برقراری تعامل و ارتباط با دیگران، دسترسی به اطلاعات، ارضای نیازهای روانی و حفظ فردیت دسته بندی میشوند.
پلتفرم ها و فضای مجازی
خسرو سینا؛ ندا سعیدی
چکیده
زمینه و هدف: این تحقیق به بررسی ادغام بالقوه تکنیکهای داستانسرایی ترانس رسانهای در روزنامهنگاری ایرانی برای تقویت شیوههای روزنامهنگاری در عصر دیجیتال میپردازد.روشها: از روش ترکیبی استفاده شد که شامل جمعآوری دادههای کیفی از طریق مرور ادبیات و مصاحبههای نیمه ساختاریافته با استفاده از روش دلفی بود. نظرات کارشناسان ...
بیشتر
زمینه و هدف: این تحقیق به بررسی ادغام بالقوه تکنیکهای داستانسرایی ترانس رسانهای در روزنامهنگاری ایرانی برای تقویت شیوههای روزنامهنگاری در عصر دیجیتال میپردازد.روشها: از روش ترکیبی استفاده شد که شامل جمعآوری دادههای کیفی از طریق مرور ادبیات و مصاحبههای نیمه ساختاریافته با استفاده از روش دلفی بود. نظرات کارشناسان حوزه رسانه و روزنامهنگاری جمعآوری و با استفاده از تحلیل SWOT مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که داستانسرایی فرا رسانهای مزایای متعددی ازجمله محتوای غنیشده، افزایش مشارکت مخاطب، درک بهتر رویدادهای جاری و تولید اخبار مقرونبهصرفه را ارائه میدهد. همچنین اقناع، دسترسی و تعامل با مخاطب را افزایش میدهد.نتیجهگیری: داستانسرایی ترانس رسانهای بهعنوان رویکردی مترقی برای روزنامهنگاری تعاملی در ایران با پتانسیل بهبود چشمانداز آینده روزنامهنگاری ایران ظهور میکند. این مطالعه بینشهایی در مورد مزایا و فرصتهای بهکارگیری تکنیکهای داستانسرایی فرارسانهای در روزنامهنگاری ارائه میکند و اهمیت تعامل با مخاطبان متنوع و آگاه از فناوری را برجسته میکند.
پلتفرم ها و فضای مجازی
مهدیه ساده دشت؛ رضا صابری
چکیده
طی چند سال گذشته هوش مصنوعی صنایع گوناگون را تحت تأثیر قرار داده است.در این میان صنعت تبلیغات نیز دستخوش تغییراتی شده است.بهگونهای که شاهد استفاده از هوش مصنوعی در مراحل مختلف فرایندهای تبلیغاتی هستیم.ما در این پژوهش با بررسی کاربردهای تبلیغاتی هوش مصنوعی در سطح جهانی به دنبال پاسخ به این سؤال بودیم که تاکنون در صنعت تبلیغات ایران ...
بیشتر
طی چند سال گذشته هوش مصنوعی صنایع گوناگون را تحت تأثیر قرار داده است.در این میان صنعت تبلیغات نیز دستخوش تغییراتی شده است.بهگونهای که شاهد استفاده از هوش مصنوعی در مراحل مختلف فرایندهای تبلیغاتی هستیم.ما در این پژوهش با بررسی کاربردهای تبلیغاتی هوش مصنوعی در سطح جهانی به دنبال پاسخ به این سؤال بودیم که تاکنون در صنعت تبلیغات ایران چه استفاده هایی از هوش مصنوعی شده است.ما همچنین به دنبال شناسایی چالش ها و فرصت های هوش مصنوعی برای صنعت تبلیغات ایران بودیم. به همین منظور با استفاده از روش کیفی و نمونه گیری گلوله برفی با 6 نفر از متخصصان حوزه ی تبلیغات و هوش مصنوعی مصاحبه ی نیمه ساختاریافته و عمیق انجام شد.در کدگذاری اولیه به 20 کددستیافتیم که در مرحله دوم در سه مقوله محوری دستهبندی شدند.درمقوله ی محوری اول «چالش های پیش روی صنعت تبلیغات ایران برای استفاده از هوش مصنوعی»،در مقوله ی محوری سوم «اقدامات بایسته ی شرکتهای تبلیغاتی برای استفاده از هوش مصنوعی» موضوع اصلی بحث است. با توجه به اینکه استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات ایران هنوز در مراحل اولیه خود به سر میبرد هنوز شاهد استفاده های گسترده از آن نیستیم و بیشترین کاربرد هوش مصنوعی در صنعت تبلیغات ایران برای طراحی و تولید محتوای تبلیغاتی است. علاقه ی شرکت های تبلیغاتی برای رشد و پیشرفت، عامل بسیار مهمی در گام نهادن آنها در این مسیر جدید است. شناخت هوش مصنوعی و استفاده از فرصت های بزرگی که بهوسیلهی آن ایجادشده است برای فعالین حوزه ی تبلیغات ضرورتی انکارناپذیر است.
بهارک محمودی
چکیده
هدف از نگارش این مقاله، مطالعه و طبقهبندی اشکال مختلف حضور اساتید دانشگاه در اینستاگرام است؛ پلتفرمی که برای کاربران خود از جمله اساتید دانشگاه این امکان را فراهم میکند که خود و قابهایی از سبک زندگیشان را در این عرصه به نمایش درآورند؛ تصاویری که اقتدار و کارکرد سلسلهمراتبی موجود در ارتباط میان استاد و دانشجو را به چالش کشیده ...
بیشتر
هدف از نگارش این مقاله، مطالعه و طبقهبندی اشکال مختلف حضور اساتید دانشگاه در اینستاگرام است؛ پلتفرمی که برای کاربران خود از جمله اساتید دانشگاه این امکان را فراهم میکند که خود و قابهایی از سبک زندگیشان را در این عرصه به نمایش درآورند؛ تصاویری که اقتدار و کارکرد سلسلهمراتبی موجود در ارتباط میان استاد و دانشجو را به چالش کشیده و بدان فضایی متفاوت بخشیدهاست. آنچه در این پژوهش مد نظر است، مطالعه چگونگی و طبقهبندی اشکال مختلف حضور اساتید دانشگاهی در اینستاگرام است که از طریق آن زوایایی از زندگی خویش را به نمایش میگذارند. حال پرسش این است که اعضای هیأت علمی دانشگاههای ایران در رشتههای مختلف چگونه «خود» و زندگی خود را در اینستاگرام به تصویر میشکند؟ از این روی موقعیت استادی چگونه به اجرا گذاشته میشود و چگونه میتوان اشکال مختلف حضور اساتید در این شبکه اجتماعی را طبقهبندی کرد؟ این مطالعه که در قدم اول با رویکردی اکتشافی آغاز شد با روش مردمنگاری دیجیتال به انجام رسید. پس از مطالعۀ بیست حساب کاربری در سه رشتۀ علومانسانی، هنر و فنی مهندسی این نتیجه حاصل شد که میتوان حضور اساتید دانشگاه در اینستاگرام را با چهار هویت آکادمیک، مناسبتی، روزمره و واکنشی مشاهده کرد. دادههای این پژوهش نشان میدهد که سازوکار اینستاگرام و قواعد حضور در آن با از میان برداشتن حجاب اطلاعاتی میان اساتید و دنبالکنندگانشان می تواند به معمولی شدن هویت استادی و نهایتاً تغییر رابطه سنتی استاد- شاگردی در این فضا منجر شود
سعید رضا عاملی رنانی؛ عبدالله بیچرانلو؛ منصوره حجاری
چکیده
اکوسیستمهای مجازی پیچیده امروزی، فضای ارتباطی همسران را تغییر دادهاند. تغییر فضای ارتباطی، خصوصیترین وجوه تجربیات اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار دادهاست. با دو فضاییشدن جهان، بساری از شبکههای جهان واقعی به جهان مجازی منتقل شدهاند یا شبکههای جدیدی در این فضای جدید بهوجود آمده و تعاملالت چندسوگرایانه همزمان و غیرهمزمان ...
بیشتر
اکوسیستمهای مجازی پیچیده امروزی، فضای ارتباطی همسران را تغییر دادهاند. تغییر فضای ارتباطی، خصوصیترین وجوه تجربیات اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار دادهاست. با دو فضاییشدن جهان، بساری از شبکههای جهان واقعی به جهان مجازی منتقل شدهاند یا شبکههای جدیدی در این فضای جدید بهوجود آمده و تعاملالت چندسوگرایانه همزمان و غیرهمزمان ایجاد کردهاست.بر اساس مختصات فضای مجازی مفاهیمی چون فضای خانه، حضور در خانه، ارتباطات خانوادگی، حریم خصوصی و بسیاری دیگر از مسائل مرتبط دچار بازسازی معنایی شدهاست. کنترل و ارتباطات تعادل جدیدی در ارتباطات رسانههای اجتماعی یافتهاند: کنترل از دست رفته، و ارتباطات در حال کسب قدرت است. کاربران صرفا به کنترل تکیه نمیکنند بلکه برای ایجاد هنجارها و اعتماد تلاش میکنند. در واقع حریم خصوصی توسط ارتباطات میانفردی بازتعریف میشود. پژوهش پیشرو در پی پاسخ به این پرسش است که مرزها و حریمهای ارتباطی چگونه توسط زوجها مذاکره میشود و خانوادۀ امروز چه خوانشهایی از مفهوم حریم خصوصی و نظارت دارد؟ در این پژوهش با سه گروه از پاسخگویان، مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شدهاست: این گروهها شامل همسران، افراد مطلع و زوج درمانگران است که در مجموع نمونهها شامل 47 نفر است. نتایج نشان میدهد مرزهای حریم خصوصی آنلاین میان همسران بسیار ژلهای شدهاست، دو مضمون فراگیر «حریم خصوصی سیال» و «نظارت سیال» بیانگر وجود طیف گستردهای از تعاریف در میان زوجهای کاربر فضای مجازی است که هر کدام شامل پنج مضمون سازمان دهنده میباشد. یافتهها نشان میدهد چگونه تعریف و مرزهای حریم خصوصی در پرتو ظهور رسانههای اجتماعی بین زوجهای کاربر، بازبینی و مذاکره مجدد میشود.
مطالعات فضای مجازی و شبکههای اجتماعی
محسن گودرزی
چکیده
رسانههای اجتماعی نقش برجستهای در ساخت گفتمانهای مختلف سیاسی دارند. در این میان شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) به عنوان یکی از پرمخاطبترین رسانههای اجتماعی میدان فعالیت کنشگران سیاسی مختلف است. این فعالیت در زمان رویدادهای سیاسی نظیر انتخابات مجلس افزایش پیدا میکند و عملاً قادر است تا ارزیابی نسبی از نگرشهای و بینشهای ...
بیشتر
رسانههای اجتماعی نقش برجستهای در ساخت گفتمانهای مختلف سیاسی دارند. در این میان شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) به عنوان یکی از پرمخاطبترین رسانههای اجتماعی میدان فعالیت کنشگران سیاسی مختلف است. این فعالیت در زمان رویدادهای سیاسی نظیر انتخابات مجلس افزایش پیدا میکند و عملاً قادر است تا ارزیابی نسبی از نگرشهای و بینشهای سیاسی و اجتماعی ارائه دهد. گفتمانهای مختلف سیاسی از مجموعه این بینشها، نگرشها، دیدگاهها و نقطهنظرات سیاسی به وجود میآیند. این پژوهش به دنبال شناخت گفتمانهای سیاسی است که پیرامون دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شبکه اجتماعی ایکس شکل گرفته و از مرجعیت برخوردار شدهاند. برای این منظور شبکه لایکهای محتواهای انتخاباتی با استفاده از نرمافزار گفی ترسیم و متغیر مرجعیت محاسبه شد. سپس تحلیل انتقادی گفتمانهای مرجع با استفاده از رهیافت فرکلاف انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که گفتمانهای رسمی، اصلاحطلب و میانهرو، اصولگرا، منتقد، اپوزیسیون و سلطنتطلب، گفتمانهای شکل گرفته پیرامون انتخابات مجلس بوده است. همچنین تطور گفتمانهای دارای مرجعیت حداکثری پیرامون انتخابات مجلس از گفتمان رسمی آغاز و به گفتمان انتقادی و غیررسمی ختم میشود. شکایت از رواج بیاخلاقی و فحاشی؛ ضرورت پرهیز از برچسبزنی به کاندیداهای متخصص؛ و لزوم کنشِ سیاسیِ عقلانی از جمله مولفههای گفتمان انتقادی بوده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که گفتمانهای مرجع شبکه ایکس پیرامون انتخابات مجلس در بازههای زمانی مختلف همواره از زبان کنایه و طنز استفاده کردهاند؛ به نظر میرسد این نوع از زبان راهی برای ابراز عقیده با حداقل عواقب ناشی از آن است.
مطالعات فضای مجازی و شبکههای اجتماعی
هاتف پوررشیدی؛ مهران صمدی؛ ابراهیم کفشدار طوسی
چکیده
رسانههای مجازی، برنامههای کاربردی مبتنی بر اینترنت هستند که به کاربران اجازه ایجاد و تبادل تولید محتوا را میدهد. دسترسی آزادانه و سهل به این رسانه ها سبب شده است، رقابت جدی برای جلب نظر مخاطبان و کسب درآمد بالا شکل گیرد. این پژوهش با هدف آسیب شناسی نظام رقابت در ساختار رسانههای مجازی ایران به انجام رسیده که از لحاظ هدف کاربردی، ...
بیشتر
رسانههای مجازی، برنامههای کاربردی مبتنی بر اینترنت هستند که به کاربران اجازه ایجاد و تبادل تولید محتوا را میدهد. دسترسی آزادانه و سهل به این رسانه ها سبب شده است، رقابت جدی برای جلب نظر مخاطبان و کسب درآمد بالا شکل گیرد. این پژوهش با هدف آسیب شناسی نظام رقابت در ساختار رسانههای مجازی ایران به انجام رسیده که از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد، اکتشافی و از لحاظ نحوه تجزیه و تحلیل دادهها، کیفی میباشد. به منظور طراحی مدل بر اساس روش نظریه داده بنیاد، گروهی از خبرگان رسانه، اساتید دانشگاه، مدیران اجرایی و مشاوران انتخاب شدند و مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. روش نمونهگیری، هدفمند بود که این فرایند تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و ۱۵ مصاحبه انجام پذیرفت. نتایج تحقیق منجر به طراحی مدل فرایندی آسیبهای مرتبط با نظام رقابتی در ساختار رسانههای مجازی ایران شد و روابط فرضی مدل مورد آزمون و تأیید قرار گرفتند. بر اساس نتایج حاصل، آسیبهای مرتبط با نظام رقابتی در ساختار رسانههای مجازی ایران عبارتند از موانع قانونی (پایدار نبودن قوانین و سیاستها و مشکلات تنظیمگری)، مشکلات زیرساختی، فیلترینگ، تجهیزات نرمافزاری و سختافزاری، نقص مدلهای موجود کسب وکار و مقاومت در برابر پذیرش دیجیتالی شدن . این پژوهش با توجه به ماهیت جهانی رقابت رسانهای، تلاش میکند تا ضمن شناسایی آسیبهای بومی، به درک عمیقتر پدیدههای رقابتی در زمینه رسانههای مجازی در بستری ملی و در مقایسه با تجربیات بینالمللی کمک کند و از این رو، به سیاستگذاران و فعالان این حوزه، بینشهای نوآورانه و جامعتری ارائه دهد.
پلتفرم ها و فضای مجازی
فائزه فرهودی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین سواد رسانه ای والدین و میزان اعتیاد به رسانه های دیجیتال در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه استان قم در سال 1403 بود. این پژوهش،کاربردی و از رویکرد کمّی (پیمایشی توصیفی) جهت گردآوری دادهها استفاده شد. جامعه آماری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه استان قم در سال 1403 بود که با فرمول کوکران و پس از تکمیل پرسشنامه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین سواد رسانه ای والدین و میزان اعتیاد به رسانه های دیجیتال در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه استان قم در سال 1403 بود. این پژوهش،کاربردی و از رویکرد کمّی (پیمایشی توصیفی) جهت گردآوری دادهها استفاده شد. جامعه آماری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه استان قم در سال 1403 بود که با فرمول کوکران و پس از تکمیل پرسشنامه ها، در نهایت تعداد 257 نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه 20 سوالی یانگ و همکاران (1998) بود. نتایج حاکی از وجود رابطه معنادار و منفی بین تمامی ابعاد سواد رسانه ای والدین (ابعاد شناختی، عاطفی، زیبایی شناختی و اخلاقی برگرفته از نظریه سواد رسانه پاتر) و اعتیاد به رسانه های دیجیتال در دانش آموزان مورد نظر بود. در بین ابعاد رسانهای بعد اخلاقی در اولویت اول، سپس بعد زیبایی شناختی، و بعد از آن بعد عاطفی سپس بعد شناختی در بین والدین بیشتر وجود داشت. بعد اخلاقی (با ضریب همبستگی اسپیرمن 0.312-)، در اولویت اول، بعد عاطفی در اولویت دوم (0.257-)، بعد شناختی (0.145-) در اولویت سوم و در نهایت بعد زیبایی شناختی (0.117-) با اعتیاد به رسانه های دیجیتال، رابطه معکوس دارند. بین سن و تحصیلات والدین و اعتیاد به رسانه های دیجیتال رابطه معناداری وجود دارد (سطح معنی داری 0.002). با توجه به ضریب کا اسکوئر در سطح تحصیلات، 46.035 است لذا بین سطح تحصیلات والدین و اعتیاد به رسانه های دیجیتال در دانش آموزان رابطه قوی تری وجود دارد.
مطالعات فضای مجازی و شبکههای اجتماعی
سیدنورالدین رضوی زاده
چکیده
این پژوهش به مطالعه دیالکتیک عاطفی در زیستجهان دوگانه معاصر میپردازد و الگوهای تعاملی و تجربیات احساسی کاربران را در تقاطع فضای فیزیکی و دیجیتال واکاوی میکند. روششناسی پژوهش از نوع کیفی است و جامعه مورد بررسی را کاربران جوان تهرانی(18 تا 35 سال) تشکیل می دهند. نمونه ها با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. حجم نمونه ...
بیشتر
این پژوهش به مطالعه دیالکتیک عاطفی در زیستجهان دوگانه معاصر میپردازد و الگوهای تعاملی و تجربیات احساسی کاربران را در تقاطع فضای فیزیکی و دیجیتال واکاوی میکند. روششناسی پژوهش از نوع کیفی است و جامعه مورد بررسی را کاربران جوان تهرانی(18 تا 35 سال) تشکیل می دهند. نمونه ها با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. حجم نمونه با ملاک اشباع نظری 15 نفر تعیین گردید. برای گردآوری داده ها از شیوه مصاحبه نیمه ساخت یافته استفاده گردید و داده ها با بهرهگیری از روش تحلیل مضمونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش آشکار میسازد که دوگانگی فضای واقعی-مجازی منجر به شکلگیری نوعی شکاف عاطفی میشود که در آن، تجربیات احساسی در فضای دیجیتال، علیرغم سطحیتر و گذراتر بودن، تأثیرات ژرفی بر ساختار روانشناختی کاربران میگذارند. محدودیتهای ذاتی ارتباطات دیجیتال، مانند فقدان نشانههای غیرکلامی و بازنماییهای ایدهآلسازی شده، منجر به پیدایش الگوهای متمایزی از مدیریت عاطفی میشود که در آن، کاربران بهطور فعال از راهبردهای متنوع تنظیم هیجان همچون بازسازی شناختی، سرکوب عواطف منفی و انتخاب موقعیت بهره میگیرند. این مطالعه با ارائه چارچوبی نظری برای درک پویاییهای عاطفی در عصر دیجیتال، پیامدهای روانشناختی و اجتماعی زیست در فضای دوگانه را تبیین میکند و راهکارهایی برای ارتقای کیفیت تعاملات آنلاین، کاهش آسیبهای روانی-اجتماعی ناشی از شکافهای عاطفی و مقایسههای اجتماعی در بستر شبکههای مجازی پیشنهاد میدهد. دستاوردهای این پژوهش میتواند در حوزههای روانشناسی دیجیتال، مطالعات ارتباطی، سیاستگذاریهای فضای مجازی و برنامهریزیهای فرهنگی کاربرد داشته باشد.