نقش ارتباطات انسانی در ترسیم جایگاه اجتماعی زنان؛ به کمک مطالعه موردی ادبیات داستانی هدایت

سعید ثقه ئی؛ علی اصغر کیا؛ رضا صابری

دوره 10، شماره 38 ، شهریور 1403، صفحه 38-1

https://doi.org/10.22054/nms.2022.70299.1470

چکیده
  آثار ادبی فاخر برجای‌مانده از نویسندگان بنام جامعه که به‌نوعی نمایندگان جامعه و بازتاب‌دهندگان مناسبات موجود در آن هستند را می‌توان به‌عنوان گزارش‌ها و روایت‌های مهمی تلقی کرد که ماده ذهنی جامعه را تأمین می‌کنند و تحلیل آن می‌تواند در جهت تبیین مؤلفه‌های محوری جامعه همچون جایگاه اجتماعی و جنسیت کمک شایانی نماید. این در حالی ...  بیشتر

کاربرد هوش مصنوعی در روزنامه نگاری (بررسی دانش و نگرش سردبیران خبرگزاری صدا و سیما)

محمد نیک ملکی؛ حسین علی افخمی

دوره 10، شماره 38 ، شهریور 1403، صفحه 74-39

https://doi.org/10.22054/nms.2024.78135.1676

چکیده
  ادغام هوش‌مصنوعی در روزنامه‌نگاری، به‌طور فزاینده‌ای به بخشی از ساختار بسیاری از خبرگزاری‌ها و رسانه های خبری تبدیل شده است. اهمیت رو به رشد آن، گواهی بر پیشرفت فناوری و شاخصی از تغییر نیازها و پویایی مصرف اخبار در عصر دیجیتال است. این مهم در سال‌های اخیر، نگرش‌ها را نسبت به توسعه هوش‌مصنوعی در اتاق‌های خبر و به‌ویژه چرخه تولید، ...  بیشتر

برندینگ سازمانی توسط فناوری های نوین ارتباطی

مینا نظری؛ مهدی منتظر قائم؛ محمدرضا رسولی

دوره 10، شماره 38 ، شهریور 1403، صفحه 108-75

https://doi.org/10.22054/nms.2024.75546.1615

چکیده
  امروزه برند به یکی از مهم‌ترین موضوعات در تمامی شرکت‌ها تبدیل شده است، به‌طوری‌که هیچ شرکتی را نمی‌توان بدون برند در نظر گرفت. این موضوع به حدی گسترش‌یافته که علاوه بر سیاستمداران، برخی از شهروندان نیز درصدد ایجاد برند شخصی برای خود هستند. برای ایجاد برند می‌توان اقدامات مختلفی انجام داد که شامل طیف وسیعی از تبلیغات در شرکت‌های ...  بیشتر

الگوی مطلوب فرهنگ سیاسی کاربران رسانه های نوین در ایران

شیلا باباخانی؛ نسیم مجیدی؛ عباس اسدی

دوره 10، شماره 38 ، شهریور 1403، صفحه 142-109

https://doi.org/10.22054/nms.2022.69980.1457

چکیده
  هدف از این پژوهش ارائه الگویی مطلوب از فرهنگ سیاسی برای کاربران رسانه‌های نوین در ایران بوده است. میدان این پژوهش شامل اساتید، صاحب‌نظران و خبرگان علوم سیاسی و علوم ارتباطات (ارتباطات سیاسی) و جامعه‌شناسی سیاسی است که به روش گلوله برفی انتخاب شده‌اند. برای گردآوری اطلاعات و داده‌های پژوهش از سه روش مرور نظام‌مند متون و ادبیات موضوع، ...  بیشتر

وضعیت ‌استثنائی ویروس کرونا و تسلط پزشکی بر حافظه‌‌ی عامیانه(مطالعه موردی شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام)

سعید ذکایی؛ علی خانمحمدی؛ سمیرا نوری

دوره 10، شماره 38 ، شهریور 1403، صفحه 188-143

https://doi.org/10.22054/nms.2022.59687.1301

چکیده
  دنیاگیری کرونا با ایجاد «وضعیت استثنایی» باعث تسریع «تسلط پزشکی» بر افکار عمومی شد. پانصد فیلم، عکس و متن که توسط کاربران عادی «شبکة اینستاگرام» در روزهای همه‌گیری بیماری بازنشر شده‌، بررسی شده است. با نشانه‌شناسی این محتواها، رمزگان‌های «خط مقدم، خطوط پشتیبانی و خائنان مبارزه با کرونا» به‌دست‌آمده است. ...  بیشتر

تاثیر بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی بر قصد اهدای خون با تاکید بر عوامل اجتماعی و روانشناختی

ابراهیم زارع پور نصیرآبادی؛ آرش روازژیان؛ زهره السادات دعائی

دوره 10، شماره 38 ، شهریور 1403، صفحه 223-189

https://doi.org/10.22054/nms.2024.74586.1593

چکیده
  با توجه تقاضای روزافزون سازمان انتقال خون و تعداد محدود متقاضیان برای اهداء پژوهش حاضر سعی دارد عوامل ایجاد نگرش مثبت و نیات رفتاری کاربران شبکه های مجازی نسبت به اهدای خون در ایران را بررسی نماید. در این مطالعه از نظریه اجتماعی شناختی، مدل اعتقاد بهداشتی و نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده برای بررسی چگونگی تأثیر ارتباطات رسانه های ...  بیشتر

ارائه الگویی برای بازاریابی پایدار مبتنی بر اینفلوئنسرها در رسانه‌های اجتماعی

قاسم زارعی؛ گلثوم اکبری آرباطان

دوره 10، شماره 38 ، شهریور 1403، صفحه 260-225

https://doi.org/10.22054/nms.2024.71738.1509

چکیده
  رسانه‌های اجتماعی و پایداری جریان‌های اصلی بازاریابی و تجارت هستند. با پیشرفت فناوری بازاریابی پایدار به استفاده از رسانه‌های اجتماعی تمرکز می‌کند، جایی که مصرف‌کنندگان می‌توانند مستقیماً با بسیاری از مصرف‌کنندگان دیگر ارتباط برقرار کنند و بر باورها و رفتار آن‌ها تأثیر بگذارند. این تأثیرگذارها هم محتوای ارگانیک و هم محتوای ...  بیشتر

تحلیل معنای کارآفرینی زنان در فضای مجازی (مورد مطالعه اینستاگرام)

صغری عاشوری؛ زهرا میرحسینی

دوره 10، شماره 38 ، شهریور 1403، صفحه 296-261

https://doi.org/10.22054/nms.2024.79843.1709

چکیده
  مقاله حاضر مبتنی بر پژوهشی کیفی است که با هدف تحلیل معنای کارآفرینی و فهم چگونگی کنش کارآفرینانه‌ی زنان در شبکه‌ی‌ اجتماعی اینستاگرام انجام شده‌است. بدین منظور با 14 زن کارآفرین که دارای صفحات فعال در اینستاگرام هستند، مصاحبه‌های عمیق صورت‌پذیرفته و سپس داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از روش تحلیل تماتیک مورد تحلیل قرارگرفته ...  بیشتر

ارائه مدل ارتقای فرهنگ شهروندی مبتنی بر استفاده از شبکه های اجتماعی در میان شهروندان تهرانی

هانیه نقدی؛ فائزه تقی پور؛ رضا ابراهیم زاده دستجردی

دوره 10، شماره 38 ، شهریور 1403، صفحه 336-297

https://doi.org/10.22054/nms.2024.60091.1180

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ارتقای فرهنگ شهروندی بر مبنای استفاده از شبکه های اجتماعی در میان شهروندان تهرانی انجام شده است و از نظر هدف، کاربردی، از نظر زمان گردآوری داده ها مقطعی و از نظر روش کیفی با رویکرد گراندد تئوری با روش نمونه گیری نظری و با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختار در سال 1399 انجام شد. در بخش روایی صوری، محتوایی و ...  بیشتر