جابجایی در فضای مجازی-واقعی: عقلانیت یا پریشانی ارتباطی؟

علی انتظاری

دوره 10، شماره 39 ، آبان 1403، صفحه 40-1

https://doi.org/10.22054/nms.2024.75274.1605

چکیده
  در این مقاله تداخلات فضای مجازی و فضای واقعی و آسیب‌هایی که ممکن است خو گرفتن در فضای مجازی بر مناسبات اجتماعی در فضای واقعی وارد کند از منظر تکوین ادراک جمعی مورد مداقه نظری قرار گرفته است. درمجموع به نظر می‌رسد طی فرایندی که در مقاله توضیح داده شده است غرق شدن در فضای مجازی و شکل‌گیری ادراک مجازی در کنار خو گرفتن به قواعد فضای مجازی ...  بیشتر

رسانه‌های نوین
شناسایی مولفه های الگوی اقناع افکار عمومی در رسانه های اجتماعی : یک مطالعه‌ی سنتز پژوهی

مرتضی فاضلی مقدم؛ افسانه مظفری؛ هادی خانیکی

دوره 10، شماره 39 ، آبان 1403، صفحه 68-41

https://doi.org/10.22054/nms.2025.74481.1591

چکیده
  چکیده: امروزه نقش واهمیت رسانه ها در اطلاع رسانی و شکل دهی به افکار عمومی بر کسی پوشیده نیست ودر میان انواع رسانه ها،رسانه های اجتماعی با تحولاتی که در ابعاد مختلف فناوری، تجهیزات، حجم و روش داشته اند، می توانند به عنوان حامل و فرستنده پیام دراقناع افکار عمومی بیشترین تاثیرراداشته باشند.تحقیق حاضرباهدف شناسایی مولفه های الگوی اقناع ...  بیشتر

تحلیل درگیرشدن مخاطب_مشتریان با برند در شبکه‌های اجتماعی؛ مطالعه موردی دیجی‌کالا در توییتر

علیرضا حاتمی؛ داتیس خواجه ئیان؛ امیر حسین آقائی

دوره 10، شماره 39 ، آبان 1403، صفحه 110-69

https://doi.org/10.22054/nms.2025.76851.1649

چکیده
  دیجی‌کالا به عنوان بزرگترین پلتفرم خرده‌فروشی آنلاین در ایران، یکی از برندهاییست که از ظرفیت رسانه‌های اجتماعی مختلف برای تحقق اهدافش بهره می‌جوید. از طرفی فضای کلی و منحصربفرد حاکم بر میکروبلاگ توییتر به گونه‌ایست که فعالیت در آن حساسیت‌های خاص خودش را دارد. به همین دلیل، در پژوهش حاضر به تحلیل شیوه درگیرشدن مخاطب-مشتریان در ...  بیشتر

پیش‌بینی افسردگی براساس میزان استفاده از شبکه اجتماعی با نقش میانجی تصویر بدن

فائزه بهمن میرزا؛ فریده حسین ثابت؛ فرامرز سهرابی

دوره 10، شماره 39 ، آبان 1403، صفحه 140-111

https://doi.org/10.22054/nms.2025.75262.1604

چکیده
  پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر افسردگی با نقش میانجی تصویر بدن انجام شده‌ است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادههای پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه جوانان عضو در شبکه های اجتماعی بوده است و اعضای نمونه با روش غیراحتمالی در دسترس انتخاب شدند. حجم ...  بیشتر

گفتمان‌شناسی مطالبات حقوق زن در شبکه اجتماعی اینستاگرام

زهرا باقری؛ سیدرضا نقیب السادات؛ منصوره زارعان

دوره 10، شماره 39 ، آبان 1403، صفحه 174-142

https://doi.org/10.22054/nms.2024.69527.1466

چکیده
  مطالبات درواقع نیازهای همه یا بخش بزرگی از اعضای یک جامعه است که خود برگرفته از گفتمان‍های ترویج‍شده در آن جامعه است. گفتمان‍ها به اولویت‍بندی نیازهای طرفداران خود می‍پردازند؛ بنابراین با شناسایی گفتمان‍هایی که طرفداران زیادی در حوزه حقوق زنان دارند، می‍توان مطالبات آن‍ها را شناخت. نتیجه این شناسایی در سطح کلان می‍تواند ...  بیشتر

سنجش میزان سواد رسانه ای انتقادی بر اساس الگوی الیزابت تامن

تقی اکبری؛ بابک نوراله زاده خیاوی

دوره 10، شماره 39 ، آبان 1403، صفحه 222-175

https://doi.org/10.22054/nms.2022.65466.1333

چکیده
  سواد رسانه ای مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل ، نقد و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای اشاره دارد و یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار می‌رود. پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان سواد رسانه ای انتقادی براساس الگوی الیزابت تامن انجام شده است . این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ شیوه پژوهش ...  بیشتر

واکاوی ادراک دانشجو معلمان نسبت به محتوای یادگیری در شبکه‌های اجتماعی: مطالعه پدیدارشناسانه

صادق حامدی نسب؛ معصومه عزیزی؛ رضوان محمدی

دوره 10، شماره 39 ، آبان 1403، صفحه 244-223

https://doi.org/10.22054/nms.2023.69597.1447

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش بررسی محتوای یادگیری دانشجو معلمان در شبکه ­های اجتماعی و ادراک آن­ها نسبت به اعتبار محتوای به اشتراک گذاشته­ شده در این شبکه­ ها بود. روش این پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسانه بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان شهرستان بیرجند بود که در سال تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحصیل ...  بیشتر

. شبکه‌های اجتماعی مجازی؛ ابزاری برای طراحی الگوی برنامه درسی توسعه مهارت‌های حرفه‌ای دانشجویان(مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران)

زهره منصوری خسرویه؛ علیرضا عراقیه؛ نادر برزگر؛ امیرحسین مهدیزاده؛ حسینعلی جاهد

دوره 10، شماره 39 ، آبان 1403، صفحه 284-245

https://doi.org/10.22054/nms.2025.73709.1563

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی برنامه درسی توسعه مهارت‌های حرفه‌ای دانشجویان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی انجام شده است.روش پژوهش، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی که در بخش کیفی داده بنیاد و در بخش کمی توصیفی-پیمایشی مقطعی بود. شرکت کنندگان دربخش کیفی شامل کلیه خبرگان برنامه درسی و متخصصان مرتبط به طرح پژوهش بودند که با استفاده ...  بیشتر

بررسی خوانش شهروندان دورودی از مستندهای سیاسی شبکه‌ی من‌وتو (مورد مطالعه: مستندهایی با محوریت گفتمان پهلوی و جمهوری اسلامی)

حامد سیف؛ منا سلگی؛ آرامیس سیف؛ احسان شاه قاسمی

دوره 10، شماره 39 ، آبان 1403، صفحه 326-285

https://doi.org/10.22054/nms.2022.65588.1336

چکیده
  پژوهش حاضر با اتکا به نظریات تحلیل گفتمان لاکلاو و موفه، نظریه‌ی تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف و همچنین نظریه‌ی دریافت (استوارت هال)، خوانش شهروندان دورودی را درخصوص 14 مستند سیاسی شبکه‌ی من‌وتو که گفتمان‌های جمهوری اسلامی و پهلوی را بازنمایی می‌کند، مورد مطالعه قرار داده است. این پژوهش پرسش‌هایی از قبیل اینکه گروه‌های کانونی ...  بیشتر

مدل ساختاری سلبریزیته شدن و زندگی روزمره کاربران شبکه‌های‌ اجتماعی (مطالعه موردی کاربران تهرانی شبکه اجتماعی اینستاگرام)

اعظم ولایتی؛ منصور حقیقتیان؛ سید علی هاشمیان فر

دوره 10، شماره 39 ، آبان 1403، صفحه 364-327

https://doi.org/10.22054/nms.2021.57971.1116

چکیده
  صنعت فرهنگ جهانی جریانی در جهت تولید فرهنگ استاندارد و قالبی، از طریق ابزارهای مدرنی چون رسانه‌ها برای کنترل و مهار افکار عمومی است. در میان رسانه‌های امروزی شبکه‌های اجتماعی مجازی، به عنوان زیست بوم جدید رسانه‌ای طیف‌های گسترده افراد را به عنوان کاربر با خود همراه کرده و باعث شکل‌گیری طبقات جدید اجتماعی نظیر اینفلوئنسرها، سلبریتی‌ها ...  بیشتر