بهمن ربیعی نیا؛ حسین هرسیج
چکیده
عالمگیر شدن استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی موجب تغییرات مهمی در سبک زندگی، عادات و ارتباطات اجتماعی و ارتباط بین مردم و دولتها شده است. جنبشهای اجتماعی به عنوان یکی از روشهای انتقال خواستهها و ارتباط بین مردم و حاکمیت به شدت متاثر از این تغییرات است. در دو دهه اخیر کارکرد بسیج شبکههای اجتماعی چهره جدیدی از جنبشهای ...
بیشتر
عالمگیر شدن استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی موجب تغییرات مهمی در سبک زندگی، عادات و ارتباطات اجتماعی و ارتباط بین مردم و دولتها شده است. جنبشهای اجتماعی به عنوان یکی از روشهای انتقال خواستهها و ارتباط بین مردم و حاکمیت به شدت متاثر از این تغییرات است. در دو دهه اخیر کارکرد بسیج شبکههای اجتماعی چهره جدیدی از جنبشهای اجتماعی را در سراسر دنیا به نمایش گذاشته است. هدف پژوهش حاضر تبیین این تأثیر در جنبشهای اجتماعی ایران بین سالهای 1388 تا 1398 میباشد. روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و با استفاده از منابع کتابخانهای، اسنادی و داده های ثانویه به گرداوری اطلاعات پرداخته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد کاربرد شبکههای اجتماعی در بازه زمانی مورد نظر نقشی مؤثر و محوری در تسهیل بسیج منابع برای جنبشهای اجتماعی داشته است؛ حوادث عمده بررسی شده در بازه زمانی مذکور مشخص میکند فارغ از علل وجودیِ جنبشهای اجتماعی با کنترل یا عدم دسترسی شبکههای اجتماعی، به صحنه آوردن طرفداران جنبش مختل شده و با گذشت زمان این جنبش های اعتراضی دچار فرسایش و ضعف می شود.
حسین کرمانی؛ امیرعلی تفرشی؛ امیر محمد قدسی؛ علیرضا بیات ماکو؛ علی آتش زر
چکیده
این مقاله تلاش میکند تا گفتمانهای شکلگرفته در دوران همه گیری کرونا در توئیتر و اینستاگرام در ایران را شناسایی و تحلیل کند. با مبنا قرار دادن دیدگاههای فوکو درباره گفتمان و قدرت، ما علاوه بر شناسایی گفتمانهای مسلط در این دو رسانه اجتماعی، نسبت آنها با روابط قدرت در ایران را نیز تحلیل خواهیم کرد. این پژوهش با استفاده از روشهای ...
بیشتر
این مقاله تلاش میکند تا گفتمانهای شکلگرفته در دوران همه گیری کرونا در توئیتر و اینستاگرام در ایران را شناسایی و تحلیل کند. با مبنا قرار دادن دیدگاههای فوکو درباره گفتمان و قدرت، ما علاوه بر شناسایی گفتمانهای مسلط در این دو رسانه اجتماعی، نسبت آنها با روابط قدرت در ایران را نیز تحلیل خواهیم کرد. این پژوهش با استفاده از روشهای ترکیبی انجام شده است. بر اساس روش کدگذاری دو مرحلهای سالدانا، ما نمونه معرفی از 4 میلیون و 165 هزار و 177 توئیت و 4 میلیون و 919 هزار و 839 پست اینستاگرامی که از یک بهمن 1398 تا 10 اردیبهشت 1399 گردآوری شده بود را تحلیل کردیم. یافتههای تحقیق نشان داد که در مجموع 71 گفتمان خرد و 16 گفتمان کلان در این دو رسانه اجتماعی شکل گرفتهاند. تحلیل گفتمانهای مسلط نیز نشان داد کاربران اینستاگرام عمدتا رویکردی غیرسیاسیتر و انتقادیتر نسبتبه همه گیری کرونا در ایران داشتهاند. بهعلاوه، در حالیکه گفتمان بیکفایتی حکومت، در توئیتر، مسلطترین گفتمان بوده، این گفتمان نتوانسته در اینستاگرام، جزو گفتمانهای مسلط قرار گیرد. از طرف دیگر، گفتمان «قصور مردم» در اینستاگرام، جزو گفتمانهای مسلط بوده ولی در توئیتر چندان مورد توجه نبوده است.
حسن بشیر؛ امیررضا تمدن؛ امین میرشکاری سلیمانی
چکیده
با گسترش روز افزون استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی، ابزارهای مدیریت افکار عمومی نیز دستخوش تحولات اساسی شده است؛ بهطوریکه هم از نظر روشی و هم از نظر مبانی نظری، تحولاتی در حوزه مدیریت افکار عمومی رخ داده است که ضرورت بازنگری و توسعه ادبیات نظری گذشته را مضاعف مینماید. آنچه که امروزه در چند سال اخیر و بهویژه پس از انتخابات ...
بیشتر
با گسترش روز افزون استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی، ابزارهای مدیریت افکار عمومی نیز دستخوش تحولات اساسی شده است؛ بهطوریکه هم از نظر روشی و هم از نظر مبانی نظری، تحولاتی در حوزه مدیریت افکار عمومی رخ داده است که ضرورت بازنگری و توسعه ادبیات نظری گذشته را مضاعف مینماید. آنچه که امروزه در چند سال اخیر و بهویژه پس از انتخابات سال 2016 در ایالات متحده امریکا بهعنوان یکی از شیوه های نوین در مدیریت افکار عمومی از آن یاد میشود، مسأله «دستکاری اجتماعی » است. نگارندگان معتقدند ایران، بهدلیل قرارگرفتن در موقعیت ارتباطی برجسته، یکی از کشورهایی است که در معرض دستکاری اجتماعی خصمانه از سوی قدرتهای خارجی منطقهای و فرامنطقهای قرار میگیرد. به همین منظور با چارچوب دستکاری اجتماعی خصمانه، اقدامات سایبری عربستان سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. برای پژوهش حاضر، با روش ماشینی بیش از 900 هزار داده مرتبط با ایران به زبان عربی از شبکه اجتماعی توییتر از سال 2021 تا 2022 میلادی استخراج گردید؛ سپس با استفاده از روش تحلیل شبکه، فعالیت کاربران عربستانی مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که عربستان سعودی با تکنیک های دستکاری اجتماعی خصمانه به ویژه با سرمایه گذاری بر ابزارهای سایبری، در صدد بیاعتبارکردن، بیثباتسازی، تضعیف و بعضاً ترویج گروههای خاص و مؤسساتی است که برای قدرت رقابتی کشور هدف مهم هستند.
سها صالح؛ علیرضا حدادی
چکیده
رسانه بهمثابه قالبی برای استقبال از تکنولوژی، با تبدیل جوامع به جامعۀ شبکهای مجازی، مجدداً امید دیرینۀ حمل فاصله دولت-ملت را احیا کرده و بسیاری معتقدند شبکههای اجتماعی همچون توئیتر، تکوین حوزه عمومی در نقد قدرت سیاسی را محقق نمودهاند. پژوهش حاضر در پارادایم علوم میانرشتهای و با روش علوم اجتماعی رایانشی، به بررسی شبکۀ روابط ...
بیشتر
رسانه بهمثابه قالبی برای استقبال از تکنولوژی، با تبدیل جوامع به جامعۀ شبکهای مجازی، مجدداً امید دیرینۀ حمل فاصله دولت-ملت را احیا کرده و بسیاری معتقدند شبکههای اجتماعی همچون توئیتر، تکوین حوزه عمومی در نقد قدرت سیاسی را محقق نمودهاند. پژوهش حاضر در پارادایم علوم میانرشتهای و با روش علوم اجتماعی رایانشی، به بررسی شبکۀ روابط اجتماعی موجود در توئیتر کاربران ایرانی پرداخته و تحقق حوزۀ عمومی را مورد واکاوی قرار داده است. جمعبندی پژوهش حاضر آنکه بستر توئیتر اگرچه بالقوه چنین امکانی را میسّر نموده، اما رصد کنشگری بازیگران فعال، حاکی از عدم نضج حوزۀ عمومی در جامعۀ ایرانی بوده و تنها میتوان از هموفیلی سیاسی درون اجتماعات پراکنده سخن گفت. آنچه میتواند از مسیر تکنولوژی روزنۀ تغییری در این فضای انسانی به وجود آورد، کاربران پل در توئیتر و رابطان میان اتاقهای اکو هستند که نقش ایشان در رویدادهای مرتبط با شهادت سردار سلیمانی بهروشنی تبیین و الگوی متغیرهای کیفی آن احصا شده است.
مهدی لطیفی فرد؛ مرجان صفاری؛ رسول نوروزی سید حسینی؛ محمد بحرانی
چکیده
رسانههای اجتماعی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در سیاستهای رسانهای رویدادهای ورزشی تبدیل شده است. هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط ویژگیهای محتوا و درگیری کاربران صفحه رسمی المپیک توکیو 2020 است. در این تحقیق 2364 توییت صفحه رسمی کمیته برگزاری بازیهای المپیک 2020 از سال 2014، به همراه تعداد پسند و بازتوییتها استخراج شد. برای کشف موضوع ...
بیشتر
رسانههای اجتماعی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در سیاستهای رسانهای رویدادهای ورزشی تبدیل شده است. هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط ویژگیهای محتوا و درگیری کاربران صفحه رسمی المپیک توکیو 2020 است. در این تحقیق 2364 توییت صفحه رسمی کمیته برگزاری بازیهای المپیک 2020 از سال 2014، به همراه تعداد پسند و بازتوییتها استخراج شد. برای کشف موضوع توییتها از تحلیل محتوای کیفی استفاده شد که پنج دسته محتوا شامل اطلاعرسانی، فعالسازی، بازاریابی، شخصیسازی و فرهنگی کشف شد. یافتههای پژوهش نشان داد که درگیری کاربران از نظر پسند و بازتوییت با محتوای فعالسازی و سپس اطلاعرسانی بیشتر است. علاوه بر این، هشتگها به عنوان یکی از ویژگیهای پیام همبستگی قوی با بازتوییت و پسند دارد. برچسبها به عنوان دیگر ویژگی محتوا، همبستگی ضعیفی با بازتوییت دارد. تحقیق حاضر نشان داد که استفاده از فراپیوندها سبب میشود درگیری کاربران با محتوا کاهش یابد. از سوی دیگر، ویژگیهای چندرسانهای محتوا، مانند عکس و ویدئو درگیری کاربران را افزایش میدهد.
سیدرضا نقیب السادات؛ فاطمه عودلاجانی
چکیده
این پژوهش با هدف شناخت «ساختار دیپلماسی رسانه ای وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در شبکه ی اجتماعی توییتر» به تحلیل محتوای صفحات توییتر این دو وزیر پرداخته است.ظهور فناوری های نوین ارتباطی موجب تغییر و تحول در عرصه سیاست شده است به نحوی که شبکه های اجتماعی نظیر توییتر، فیسبوک و اینستاگرام با نقش آفرینی در عرصه ی سیاست جایگاه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناخت «ساختار دیپلماسی رسانه ای وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در شبکه ی اجتماعی توییتر» به تحلیل محتوای صفحات توییتر این دو وزیر پرداخته است.ظهور فناوری های نوین ارتباطی موجب تغییر و تحول در عرصه سیاست شده است به نحوی که شبکه های اجتماعی نظیر توییتر، فیسبوک و اینستاگرام با نقش آفرینی در عرصه ی سیاست جایگاه مهمی را در دیپلماسی رسانه ای کسب کرده اند. در این پژوهش ، از روش تحلیل محتوا با دو تکنیک مقولهای و ارزیابی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش نیز مجموع توییت های صفحات توییتر وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در سال های 2016 تا 2019 میلادی است. نتایج پژوهش نشان می دهد، دیپلماسی رسانه ای این دو کشور دارای وجوه متفاوتی می باشد. ایران از طریق دیپلماسی رسانه ای خود در تلاش است تا هرچه بیشتر بر پایبندی خود به تعهدات بین المللی نظیر برجام تاکید نماید و از سوی دیگر به بدعهدی و عدم پایبندی آمریکا به تعهدات اشاره دارد. دیپلماسی رسانه ای آمریکا در تقابل با ایران قرار دارد. آمریکا در تلاش است تا ایران را به عنوان یکی از اصلی ترین حامیان تروریسم معرفی نماید و تمامی اقدامات ایران را نیز بی ثبات کننده ی خاورمیانه جلوه دهد. با توجه به نکات مطرح شده می توان گفت آمریکا درصدد است تا از طریق تلاش های وزرای امور خارجه خود در شبکه ی توییتر، ایران را به عنوان کشوری حامی تروریسم و بی ثبات کننده ی خاورمیانه بازنمایی نماید.
حسین کرمانی؛ مرضیه ادهم؛ امیرعلی تفرشی
چکیده
هدف این مقاله، ارائه یک رهیافت جامع و دقیق برای انجام تحقیقات اجتماعی در توئیتر است. توئیتر در سالهای اخیر به رسانهای محبوب در بین کاربران تبدیل شده اما مسائل روش شناختی تحقیق در رسانههای اجتماعی در ایران به موازات گسترش استفاده از این رسانهها توسعه نیافته است. این در حالیاست که نبود یک رهیافت نظاممند میتواند به تشتت نظری ...
بیشتر
هدف این مقاله، ارائه یک رهیافت جامع و دقیق برای انجام تحقیقات اجتماعی در توئیتر است. توئیتر در سالهای اخیر به رسانهای محبوب در بین کاربران تبدیل شده اما مسائل روش شناختی تحقیق در رسانههای اجتماعی در ایران به موازات گسترش استفاده از این رسانهها توسعه نیافته است. این در حالیاست که نبود یک رهیافت نظاممند میتواند به تشتت نظری و روشی و در نهایت عدم اعتبار یافتهها در تحقیقات روی توئیتر فارسی بیانجامد. ما در این تحقیق با ترکیب سه روش تحلیل شبکه اجتماعی، تحلیل محتوای مردمنگارانه و تحلیل گفتمان انتقادی رسانههای اجتماعی تلاش میکنیم این خلا را رفع کنیم. رهیافت ارائه شده شامل تمامی مراحل انجام یک تحقیق از انتخاب بازه زمانی گردآوری دادهها تا تحلیلهای آماری و نهایی است. این رهیافت برخلاف رهیافتهای موجود، کاربر و محتوا (توئیت) را بطور همزمان در نظر گرفته و تحلیل میکند. همچنین راهکارهایی برای کدگذاری کاربرها و شناسایی ویژگیهای جمعیت شناختی آنها و توئیتها ارائه میکند که می تواند مبنایی برای انجام تحقیقات بعدی باشد.
میلاد میرمحمدصادقی؛ عبدالعلی قوام؛ افسانه مظفری
چکیده
مقالهی حاضر با استفاده از روش تحلیل شبکههای اجتماعی (SNA) به بررسی اکتشافی شبکهای متشکل از 7885 نفر و 9927 پیوند از کاربران عربزبانِ هوادار گروه تروریستی داعش در شبکهی اجتماعی آنلاین توییتر پرداخته است. هدف از این پژوهش، کشف و استخراج ساختار روابط کاربران مذکور، بررسی مزایا و معایب کارکردی این ساختار برای گروه تروریستی داعش، و شناسایی ...
بیشتر
مقالهی حاضر با استفاده از روش تحلیل شبکههای اجتماعی (SNA) به بررسی اکتشافی شبکهای متشکل از 7885 نفر و 9927 پیوند از کاربران عربزبانِ هوادار گروه تروریستی داعش در شبکهی اجتماعی آنلاین توییتر پرداخته است. هدف از این پژوهش، کشف و استخراج ساختار روابط کاربران مذکور، بررسی مزایا و معایب کارکردی این ساختار برای گروه تروریستی داعش، و شناسایی افرادی (گرههایی) بود که بهلحاظ سنجههای مرکزیت بهعنوان گرههای کلیدی بالقوه در این شبکه محسوب میشدند. بر اساس یافتههای این پژوهش، شبکهی روابط هواداران عربزبان گروه تروریستی داعش در توییتر در بازهی زمانی بهمنماه تا اسفندماه 1397 از ساختاری نامتمرکز با قطر شبکهای بالا، و خوشههایی تشکیل شده بود که با یکدیگر و کل شبکه، پیوندی ضعیف داشتند. این ساختار سبب انعطاف، پایایی و چابکی شبکهی مورد مطالعه و نیز حفظ ناشناسی کاربران مرکزی آن میشد. همچنین ضمن تعیین گرههای دارای بالاترین سنجههای مرکزیت شبکهای، مشخص شد کاربران شبکهی مورد مطالعهی این پژوهش، در سه دستهی کلی قابل تقسیمبندی هستند: «اعضای کلیدی»، «رابطان» و «پیروان».
احسان مجیدی فرد؛ عطیه کامیابی گل؛ امین مجیدی فرد
چکیده
هویت از تعریف خود در مقابل دیگری و از مقایسه خود با دیگران نشات میگیرد. هویت ایرانیان ساختها و ساحتهای گوناگونی دارد و از نگاه آنها به خود، در مقایسه با غیرایرانیان، مایه میگیرد و معمولا در قالبهای مختلف زبانی، منعکس میشود. زبان در فضای مجازی هرگونه محدودیتی را در مینوردد و بیپرده نقاط مثبت و منفی شکلدهنده انسان امروزی ...
بیشتر
هویت از تعریف خود در مقابل دیگری و از مقایسه خود با دیگران نشات میگیرد. هویت ایرانیان ساختها و ساحتهای گوناگونی دارد و از نگاه آنها به خود، در مقایسه با غیرایرانیان، مایه میگیرد و معمولا در قالبهای مختلف زبانی، منعکس میشود. زبان در فضای مجازی هرگونه محدودیتی را در مینوردد و بیپرده نقاط مثبت و منفی شکلدهنده انسان امروزی را بازتاب میدهد. فضای مجازی بستر انتقال معنا و در عینحال معناساز است. پژوهش حاضر به بازتعریف هویت ایرانیان در توییتهایی که در شبکه اجتماعی توییتر منتشر کردهاند میپردازد تا بدین وسیله آینهای برساخته از زبان در برابر انسان ایرانی قرار دهد. این پژوهش با مسئله بازخورد هویت ایرانی در فضای مجازی و نگاه ایرانیان به انگاره هویت ایرانی شکل گرفتهاست. برای شکلگیری این انگاره از خلال واژههای محدود هر توییت، تعداد 6000 توییت با محتوای بازتعریف ایرانیت در یک بازه 40 روزه بررسی شدند. پس از تحلیل دادههای کیفی به روش تحلیل تماتیک، الگوهای هویتی ایرانیان استخراج شد که از آن میان دیگریمحوری، گریز از خود، عاملیتگرایی، قربانیانگاری، تعمیم رفتارهای روزمره، مثبتاندیشی و تحقیر هویت ایرانی پررنگترین و پربسامدترین مولفههایی بودند که کاربران ایرانی در مورد هویت ایرانیان بهکار میبرند. نتایج پژوهش حاضر، مولفهها یا خصوصیات اخلاقی که ایرانیان به خود نسبت میدهند را برجسته کرده و نقاط مثبت و منفی رفتار آنها را هویدا میسازد.
سید ضیاء هاشمی؛ محمد رهبری
چکیده
توسعه شبکههای اجتماعی مجازی در سالیان اخیر و ایجاد سهولت بیشتر برای دسترسی به این شبکهها از طریق موبایلهای هوشمند، بر فرهنگ مردم و به خصوص نسل جوانی که روزانه از این شبکهها استفاده میکنند تأثیرات فراوانی گذاشته است. در میان این شبکهها، توئیتر به علت فیلتر بودن در ایران و فعالیت بسیاری از کاربرانش با نام مستعار، شرایطی را ...
بیشتر
توسعه شبکههای اجتماعی مجازی در سالیان اخیر و ایجاد سهولت بیشتر برای دسترسی به این شبکهها از طریق موبایلهای هوشمند، بر فرهنگ مردم و به خصوص نسل جوانی که روزانه از این شبکهها استفاده میکنند تأثیرات فراوانی گذاشته است. در میان این شبکهها، توئیتر به علت فیلتر بودن در ایران و فعالیت بسیاری از کاربرانش با نام مستعار، شرایطی را فراهم میکند تا افراد در آن آزادانهتر سخن بگویند یا آن گونه که هیرشی میگوید، کنترل اجتماعی بر آنها کمتر میشود. پایینتر بودن کنترل اجتماعی میتواند منجر به افزایش تولید محتوای مبتذل در توئیتر گردد. بنابراین فهم نقش توئیتر در بکارگیری محتوای مبتذل به عنوان امری ناهنجار و قبیح ضرورت دارد تا تأثیرات هنجاری استفاده آن بر کاربرانش سنجیده شود.در این پژوهش محتوای توئیتر، با استفاده از دادهکاوی بر اساس کلیدواژهها و با روش توصیفی- آماری از سال 88 تا 96 مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای حاصل از دادهکاوی بر روی 82 میلیون توئیت، نشان میدهد که اگرچه توئیتهایی با مضامین مبتذل در سالهای اولیه استفاده از توئیتر، بیشتر مورد استفاده کاربران قرار گرفته است، اما پس از سال 92 میزان استفاده از این مضامین به نرخ نسبتا ثابتی رسیده و در مجموع نیز تنها حدود 3 تا 4درصد از کل توئیتها را شامل شده است. در نتیجه برخلاف فرضیه اولیه، توئیتر باعث قبحزدایی از این نوع مضامین نشده است که علت این امر میتواند شکلگیری یک هنجار جدید در این اجتماع مجازی و افزایش کنترل اجتماعی غیر رسمی به دنبال حضور کاربران با نام و نشان خودشان میباشد.
حمید عبداللهیان؛ حسین کرمانی
چکیده
این مقاله به تحلیل شبکه و مطالعه همگانهای شبکهای در توییتر در ایران میپردازد. توضیح آنکه توییتر در رویدادهای سیاسی نقش پررنگی یافته درحالیکه مطالعه منظم دراینباره بهاندازه اهمیت توییتر رشد نکرده است. ازاینجهت، با توجه به اهمیت توییتر در ایران و همچنین نقش همگانهای شبکهای در این رسانه اجتماعی، گام اول برای تحلیل نقش ...
بیشتر
این مقاله به تحلیل شبکه و مطالعه همگانهای شبکهای در توییتر در ایران میپردازد. توضیح آنکه توییتر در رویدادهای سیاسی نقش پررنگی یافته درحالیکه مطالعه منظم دراینباره بهاندازه اهمیت توییتر رشد نکرده است. ازاینجهت، با توجه به اهمیت توییتر در ایران و همچنین نقش همگانهای شبکهای در این رسانه اجتماعی، گام اول برای تحلیل نقش توییتر در حوزه سیاست در ایران، شناخت و تحلیل ویژگیها و ساختار این همگانهای شبکهای است؛ بنابراین، هدف این تحقیق شناسایی و تحلیل ساختار همگانهای شبکهای در توییتر فارسی است. گردآوری دادهها برای تحقیق در بازه زمانی 25 روزه انتخابات ریاست جمهوری 1396 انجام شد. برای اجرای تحقیق، علاوه بر استفاده از مفهوم نظری همگان شبکهای، روشهای تحلیل شبکه اجتماعی و تحلیل محتوای مردمنگارانه را ترکیب کردهایم. با استفاده از شاخص ماژولاریتی (خوشه خوشه شدگی)، سه خوشه اصلی در شبکه ریتوئیت شناسایی شد: 1- خوشه اصلاحطلبان، 2- خوشه اصولگرایان و 3- خوشه مهاجران. برای توصیف ویژگیهای این سه همگان، کاربران مؤثر هر یک را بر اساس شاخص رتبه صفحه شناسایی کردیم. یافتهها نشان میدهد که کاربران مؤثر اغلب از روزنامهنگاران، رسانهها و شهروندان عادی تشکیل میشوند. همچنین شکاف جنسیتی معناداری در همگانهای شبکهای وجود دارد. حساب کاربری اغلب اعضای این همگانها بعد از انتخابات فعال مانده، اما اعضای این سه همگان ازنظر داشتن هویت واقعی با یکدیگر تفاوت دارند.
حسین سلیمی؛ پیمان وهاب پور
چکیده
توئیتر یکی از رسانههای شبکه اجتماعی است که امکان تعامل گسترده در عرصهٔ جهانی را برای ما فراهم میکند. این رسانه در یک دهه اخیر مورد توجه سیاستمداران و بهویژه دیپلماتها قرار گرفته و محفلی برای انعکاس اولویتها، ارزشها و ایدههای آنان شده است. استفاده از این زیرساخت نوع جدیدی از دیپلماسی را با عنوان «توئیپلماسی» به وجود ...
بیشتر
توئیتر یکی از رسانههای شبکه اجتماعی است که امکان تعامل گسترده در عرصهٔ جهانی را برای ما فراهم میکند. این رسانه در یک دهه اخیر مورد توجه سیاستمداران و بهویژه دیپلماتها قرار گرفته و محفلی برای انعکاس اولویتها، ارزشها و ایدههای آنان شده است. استفاده از این زیرساخت نوع جدیدی از دیپلماسی را با عنوان «توئیپلماسی» به وجود آورده و بیش از 92 درصد از کشورهای عضو سازمان ملل در این رسانه، حساب کاربری دارند و هویت خود و کشورشان را نمایندگی میکنند. در ایران نیز سیاستمداران و دیپلماتها از این قافله عقب نماندهاند و حضور فعالی دارند. این مقاله در تلاش است با استفاده از نظریه امنیت هستی شناختی به بررسی چگونگی بازنمایی هویت و هنجارهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در توئیتر نماید. پرسش اصلی این است که سیاستمدار ایرانی خود را چگونه و با چه روایتی در شبکه اجتماعی توئیتر عرضه میکند؟ بر این اساس محورهای ذیل بهعنوان روایت ایرانی از سیاست خارجی ایران جمعبندی میشوند: 1. ایران؛ امنیت ساز منطقه 2. ایران؛ دولت توسعهگرای اقتصادی 3. ایران؛ پایبند به تعهدات بینالمللی و 4. ایران مستقل. مهمترین ناامن کننده روایت ایرانی از سیاست خارجی نیز ایالاتمتحده آمریکا به نمایندگی توئیتر دونالد ترامپ و نیز رژیم صهیونیستی شناساییشده که کنشگران سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تلاش میکنند در مقابل آن هویت امن و معتبر خویش را بازسازی کرده و قوام بخشند.
نعمت ا... فاضلی؛ محمد سلطانی فر؛ حجت اله عباسی
چکیده
شبکههای اجتماعی علاوه بر تولید و انتشار اطلاعات بستر مناسبی برای مدیریت سازمانی محسوب میشوند. گروه دولت اسلامی (داعش) اهداف تروریستی را از طریق شبکههای اجتماعی بویژه فیسبوک و توییتر بهپیش میبرد. این گروه اقداماتی مانند جذب و سازماندهی نیروها، برنامهریزی و اجرای عملیات، نظارت و کنترل، هدایت و رهبری، ارتباطات و هماهنگی ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی علاوه بر تولید و انتشار اطلاعات بستر مناسبی برای مدیریت سازمانی محسوب میشوند. گروه دولت اسلامی (داعش) اهداف تروریستی را از طریق شبکههای اجتماعی بویژه فیسبوک و توییتر بهپیش میبرد. این گروه اقداماتی مانند جذب و سازماندهی نیروها، برنامهریزی و اجرای عملیات، نظارت و کنترل، هدایت و رهبری، ارتباطات و هماهنگی عملیات تروریستی را از طریق دورکاری در شبکههای اجتماعی بهپیش میبرد.
شبکههای اجتماعی توییتر و فیسبوک برای گروه داعش اهداف، مزیتها و کارکردهای تأثیرگذاری دارند. اهداف گروه داعش در این شبکهها مشتمل بر جلبتوجه، کسب مشروعیت و مقبولیت، هویتسازی، اعلام موجودیت و کسب قدرت هستند. مزیتها شامل مخاطبان جهانی، دسترسی آسان، قدرت شبکه، سرعت زیاد، ارتباطات افقی، ارتباطات فراگیر، ارتباطات تعاملی، ارتباطات منعطف و ارتباطات ارزان هستند. این شبکهها کارکردهای اطلاعرسانی، بسیج اجتماعی و همبستگی اجتماعی برای گروه تروریستی داعش و پیشبرد اهداف آن در صحنه بینالمللی دارند. این پژوهش برای تبیین اهداف، مزیتها و کارکردهای شبکههای اجتماعی توییتر و فیسبوک برای گروه تروریستی دولت اسلامی باهدف شناخت، کنترل و مقابله با پدیده تروریسم رسانهای و تقلیل آسیبهای ناشی از آن انجام شده است. دادههای این پژوهش از طریق روش گراندد تئوری و مطالعات اسنادی گردآوری و تجزیهوتحلیل شده است.