کریم نعمتی اقدم؛ نسیم مجیدی؛ علی اصغر کیا
چکیده
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی نقش رسانه های نوین در تغییرات ظاهری فرهنگ جامعه ایران می باشد که روش تحقیق بدون اتکا به نظریات رایج و با روش نظریه مبنایی (GT) انجام گرفته است. در این روش به صورت استنباطی میتوان بعد از تبیین عناصر و ویژگیهای پیام به ارتباط میان عناصر ارتباط و پیشینه و پیامد (یا آثار) فراگرد ارتباطی نیز پرداخت ..سپس توصیف ...
بیشتر
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی نقش رسانه های نوین در تغییرات ظاهری فرهنگ جامعه ایران می باشد که روش تحقیق بدون اتکا به نظریات رایج و با روش نظریه مبنایی (GT) انجام گرفته است. در این روش به صورت استنباطی میتوان بعد از تبیین عناصر و ویژگیهای پیام به ارتباط میان عناصر ارتباط و پیشینه و پیامد (یا آثار) فراگرد ارتباطی نیز پرداخت ..سپس توصیف و تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش، بر اساس زمینهسازی (یا زمینهبندی) فرهنگی دادههای آنلاین بر اساس طیف لیکرت و از دو روش بازکدگذاری توسط یک پژوهشگر دیگر و روش بازبینی اعضاء استفاده شده و بر اساس نظریة دادهبنیاد با رویکرد گلیزری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای این تحقیق نشان می دهد جامعه ایران به دلیل گسترش و بسط شبکههای اجتماعی، برونگرا شده است. و شبکههای اجتماعی مجازی در زمینه ظاهری زندگی ایرانیان چنان تاثیرگذار است که افراد جامعه بهدنبال مسائل سطحی(همچون نقش فرهنگ مصرفی در مردمشناسی، عوامل عقیدتی، شعاریبودن و عملینبودن اصلاح الگوهای مصرفی، کاربرد الگوهای خودساخته برای اصلاح مصرف، عدمبرنامهریزی رسانهها در ترویج و شناخت الگوهای مصرف، تاثیر سلبریتیها در رسانه های جمعی بخصوص اینستاگرام و رد و بدلشدن اطلاعات به صورت دهانبهدهان) روز به روز تغییرات در نوع و شکل فرهنگ مصرف را پذیرفته اند. و در خاتمه تشکیل نهادی برای نظارت مدبرانه در فضای تبلیغات مجازی پیشنهاد شده است.
واژگان کلیدی: فرهنگ، شبکه های مجازی، اینستاگرام، کالاهای مصرفی
محمد مهدی مولایی؛ صدیقه سخایی
چکیده
یکی از فناوریهای نوظهوری که در دهه گذشته تأثیر زیادی بر سبک زندگی ما داشته است، فناوری بلاکچین نام دارد که امکان ایجاد انقلابی در نحوه تجارت و تعامل جامعه را فراهم میکند. بلاکچین یک پایگاه داده همتا به همتای توزیع شده است که امکان غیرمتمرکزکردن سیستمها را فراهم، توزیع و ذخیرهسازی دادهها و تراکنشها را تضمین میکند. این ...
بیشتر
یکی از فناوریهای نوظهوری که در دهه گذشته تأثیر زیادی بر سبک زندگی ما داشته است، فناوری بلاکچین نام دارد که امکان ایجاد انقلابی در نحوه تجارت و تعامل جامعه را فراهم میکند. بلاکچین یک پایگاه داده همتا به همتای توزیع شده است که امکان غیرمتمرکزکردن سیستمها را فراهم، توزیع و ذخیرهسازی دادهها و تراکنشها را تضمین میکند. این فناوری پتانسیل زیادی برای توسعه در صنعت رسانه و سرگرمی دارد و میتوان این صنعت را متحول کند. این تحولات مکانیسم تولید، تضمین محتوا، مدیریت حقوق دیجیتال تا بحثهای سانسور و امینت کاربر را شامل میشود. مطالعات فعلی در مورد این موضوع هنوز در مراحل اولیه است. از جمله مزایایی که میتوان برای بلاکچین توصیف کرد، ایجاد شفافیت، ایجاد بسترهای تسهیلسازی مالی، حذف واسطهها، افزایش اعتماد و امنیت، تمرکززدایی و غیرقابل دستکاریبودن آن است. در این پژوهش، برای شناسایی کاربردهای بلاکچین در صنعت رسانه و سرگرمی با رویکرد آیندهپژوهی از روش پویش محیط استفاده شد. در نتیجه با تحلیل مضامین بدست آمده، دوازده کاربرد بلاکچین در صنعت رسانه و سرگرمی شناسایی شد که شامل این موارد است: 1- مقابله با اخبار جعلی و شایعات؛ 2- حذف رباتهای تبلیغاتی؛ 3- تضمین گردش آزاد اطلاعات؛ 4- مقابله با سرقت ادبی؛ 5- ارتقای امنیت کاربر؛ 6- تسهیل تأمین مالی جمعی؛ 7- حذف واسطههای صنعت رسانه؛ 8- امکانپذیری تبادل مالی بینالمللی؛ 9- احراز هویت مخاطب؛ 10- تحقق ایدههای متاورسی؛ 11- بستر ایجاد پلتفرم رسانه اجتماعی؛ 12- ارتقای وفاداری مخاطب از طریق توکن هواداری.
فرزانه کوهی؛ سیدعلی رحمانزاده؛ علی اصغر کیاء؛ سیدرضا نقیب السادات
چکیده
توسعه فناوریهای نوین، سلامت دیجیتال را به رویکردی مؤثر در بهبود ارتباطات و خدمات سلامت تبدیل کرده است. این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفهها و عناصر سلامت دیجیتال در نظام جامع ارتباطات سلامت در ایران، با بهرهگیری از نظریه اشاعه نوآوری «راجرز»، به تحلیل وضعیت موجود سلامت دیجیتال در کشور پرداخته است. روش تحقیق بر مبنای تحلیل SWOT ...
بیشتر
توسعه فناوریهای نوین، سلامت دیجیتال را به رویکردی مؤثر در بهبود ارتباطات و خدمات سلامت تبدیل کرده است. این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفهها و عناصر سلامت دیجیتال در نظام جامع ارتباطات سلامت در ایران، با بهرهگیری از نظریه اشاعه نوآوری «راجرز»، به تحلیل وضعیت موجود سلامت دیجیتال در کشور پرداخته است. روش تحقیق بر مبنای تحلیل SWOT و با استفاده از نمونهگیری نااحتمالی هدفمند از میان خبرگان حوزه سلامت و ارتباطات انجام شد.
یافتهها نشان میدهد که وجود سامانههای ملی سلامت، بهرهگیری از هوش مصنوعی و استقبال شهروندان از خدمات آنلاین، از مهمترین نقاط قوت سلامت دیجیتال در ایران به شمار میروند. در مقابل، نبود چارچوب قانونی جامع، عدم یکپارچگی سامانهها و مقاومت ساختاری در برابر تغییرات فناورانه، از جمله موانع اصلی اشاعه نوآوری محسوب میشوند. همچنین فرصتهایی مانند توسعه اپلیکیشنهای خودمراقبتی و گسترش رسانههای اجتماعی، در کنار تهدیدهایی همچون شکاف دیجیتال و مخاطرات امنیت سایبری، نقش تعیینکنندهای در موفقیت یا ناکامی این تحول دارند. بر اساس مراحل پنجگانه نظریه راجرز (دانش، ترغیب، تصمیم، اجرا، تثبیت)، نتایج پژوهش نشان میدهد؛ سلامت دیجیتال در ایران هنوز در مراحل آغازین پذیرش قرار دارد. برای پیشبرد این تحول، تدوین سیاستهای یکپارچه، توسعه زیرساختهای فناورانه و امنیتی، توسعه فرهنگ همکاری بینبخشی، اطلاع رسانی و آموزش هدفمند به مردم برای ارتقای سواد سلامت دیجیتال ضروری است.
سمیه شالچی؛ فاطمه نوروزی
چکیده
در این پژوهش توجه ما به طور ویژه بر هواداران زن و مخاطبان سوییت هوم بلاگرهای اینستاگرامی بوده است، نخست به این پرسش پرداختیم که رابطه ی بین سوییت هوم بلاگر و هوادار توسط هوادار چگونه تعریف می شود؟ سپس محتوای صفحه در نگاه هوادار چگونه درک و فهم می شود؟ در این پژوهش از روش کیفی بهره جستیم و با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته با ...
بیشتر
در این پژوهش توجه ما به طور ویژه بر هواداران زن و مخاطبان سوییت هوم بلاگرهای اینستاگرامی بوده است، نخست به این پرسش پرداختیم که رابطه ی بین سوییت هوم بلاگر و هوادار توسط هوادار چگونه تعریف می شود؟ سپس محتوای صفحه در نگاه هوادار چگونه درک و فهم می شود؟ در این پژوهش از روش کیفی بهره جستیم و با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته با 21 نفر از زنانی که مخاطبان فعال پنج صفحه ی سوییت هوم اینستاگرامی بودند، به گفتگو نشستیم. با کمک تحلیل تماتیک داده های حاصل شده به پنج تم اصلی رسیدیم. در اولین تم به وجود نوعی بی اعتمادی گاهی عمیق نسبت به محتوایی که بلاگر تولید می کند دست یافتیم. در تم های بعدی در رابطه با بلاگر هواداران ، به تاثیر حضور هوادران بر روند تولید محتوای بلاگرها و قدرت پنهان آنها در جهت دهی به مسیر صفحات سوییت هوم پرداختیم. به طوریکه که مخاطب خود را عضوی از یک خانواده ی بزرگ تر بداند. نتایج نشان گر این بود که هواداران سوییت هوم بلاگرها، کنشگرانی تاثیرگذار و آگاه اند، و به نقششان در میدان مورد نظر کم و بیش اشراف دارند. این حقیقت استخراج شد که هوادار و مخاطب کنونی، پذیرای هر نوع از محتوای تولید شده نیست، بلکه به صورت پنهان، یک رابطه ی دو سویه با بلاگر دارد، و حتی آمرانه محتوایی که می خواهد را مطالبه می کند
رضاعلی رضائی مالیدره؛ علی اکبر فرهنگی؛ سیدمحمد دادگران؛ علی دلاور
چکیده
مطالعه با هدف شناخت ارائه مدل سیاستگذاری ارتباطات با تاکید بر مقرراتگذاری برای اینترنت ماهوارهای استارلینک انجام شد. مطالعه با هدف کاربردی-توسعهای، از نظر روش و بازه زمانی گردآوری دادهها، یک پژوهش پیمایش مقطعی و از نظر طرح پژوهشی، یک پژوهش آمیخته میباشد. جامعه مشارکتکنندگان بخش کیفی شامل اساتید حقوق و مدیران ارتباطات ...
بیشتر
مطالعه با هدف شناخت ارائه مدل سیاستگذاری ارتباطات با تاکید بر مقرراتگذاری برای اینترنت ماهوارهای استارلینک انجام شد. مطالعه با هدف کاربردی-توسعهای، از نظر روش و بازه زمانی گردآوری دادهها، یک پژوهش پیمایش مقطعی و از نظر طرح پژوهشی، یک پژوهش آمیخته میباشد. جامعه مشارکتکنندگان بخش کیفی شامل اساتید حقوق و مدیران ارتباطات است که 10 نفر به شیوه نمونهگیری نظری انتخاب شدند مصاحبهها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت. جامعه آماری بخش کمی شامل اساتید حقوق و کارشناسان حوزه ارتباطات است که با روش تحلیل توان کوهن، حجم نمونه 70 نفر برآورد شد و روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده گردید. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمساختاریافته و پرسشنامه محققساخته بود. روایی مصاحبه براساس چهار معیار اعتبارپذیری، انتقالپذیری، تاییدپذیری و اطمینانپذیری تایید شد و پایایی بخش کیفی با محاسبه ضریب هولستی به میزان 709/0 مطلوب برآورد گردید. روایی بخش کمی با روشهای روایی صوری دیدگاه داوران، روایی همگرا (بالای 5/0) و روایی واگرا بررسی شد. پایایی پرسشنامه نیز با برآورد آلفای کرونباخ، ضریب رو و پایایی ترکیبی بالای 7/0 مطلوب ارزیابی شد. تحلیل دادهها در بخش کیفی با روش گراند تئوری و در بخش کمی با روش حداقل مربعات جزئی انجام شد. یافتههای پژوهشی نشان داد قانون منسجم بینالمللی و تعیین مسئولیت دقیق در قبال عملکرد بر سیاستگذاری ارتباطات تاثیر میگذارند. توسعه زیرساختهای ارتباطی زمینه لازم را فراهم میآورند و چالش اینترنت ماهوارهای استارلینک نیز نقش مداخلهگر را ایفا میکند. در نهایت مقرراتگذاری برای اینترنت ماهوارهای استارلینک به تسهیل در برقراری ارتباطات در عصر جهانی شدن منجر میشود.
میلاد عبداللهی؛ سبحان یحیائی
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی شبکههای ارتباطی شکل گرفته در ارتباط با هویت جنسی و روندانتشار محتواهای مرتبط با هویت جنسی در شبکه اجتماعی توییتر در بازه زمانی 1 فروردین 1402 تا 19 مرداد 1403 طراحی و اجرا شده است. برای دستیابی به اهداف پژوهش، از دو روش تحلیل کلان داده با استفاده از نرمافزار بصریسازی گفی و روندپژوهی استفاده شده است که نتایج ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی شبکههای ارتباطی شکل گرفته در ارتباط با هویت جنسی و روندانتشار محتواهای مرتبط با هویت جنسی در شبکه اجتماعی توییتر در بازه زمانی 1 فروردین 1402 تا 19 مرداد 1403 طراحی و اجرا شده است. برای دستیابی به اهداف پژوهش، از دو روش تحلیل کلان داده با استفاده از نرمافزار بصریسازی گفی و روندپژوهی استفاده شده است که نتایج این دو روش تعداد 78 خوشه شناسایی شده است و نشان میدهد دادهها دارای 9361 نود، 11454 یال، ماژولاریتی مقدار 0.858 بوده است. همچنین در روش روندپژوهی در بازه زمانی مشخص شده 9 موج رسانهای شناسایی شد. نظریهای که برای تحلیل یافتهها مورد استفاده قرار گرفته است، نظریه جامعه شبکهای مانوئل کاستلز بوده است و بر اساس گفته کاستلز در این باره در نظریه جامعه شبکهای میتوان گفت که شبکهی اجتماعی توییتر، بستر را برای شکلگیری فضای جدید برای بازنمایی خود گروههای اقلیت جنسی ایجاد کرده است و با استفاده از این بستر، اقلیت-های جنسی جامعههای کوچک و همفکر را به وجود آوردهاند تا با استفاده از آن به بازنمایی و انتشار تجربیات خود بپردازند. این امر موجب میشود که از مرکز فاصله بگیرند و به وسیلهی برقراری ارتباط در فضای دیجیتال با دیگر کاربران متصل شوند و شبکههایی را بر اساس علاق و باورهای خود تشکیل دهند و در جوامع کوچک تشکیل شده از هنجارهای غالب در جامعه دور شوند و در بستری با امنیت بیشتر به بازنمایی خود بپردازند.
محمدرضا حسنی؛ فاطمه محمدزاده؛ حمیده محمدزاده
چکیده
با ظهور و گسترش رسانههای اجتماعی هویت تبدیل به امری تغییرپذیر و چندپاره شده و جامعه و خانواده دیگر تنها منابع تعیینکننده نیستند، بنابراین هویت و فرایند هویتیابی بهخصوص در بین جوانان دستخوش دگردیسی گستردهای شده است. از اینرو در پژوهش حاضر قصد داریم هویت جوانان و فرایند هویتیابی آنها را در نتیجه استفاده از رسانههای اجتماعی ...
بیشتر
با ظهور و گسترش رسانههای اجتماعی هویت تبدیل به امری تغییرپذیر و چندپاره شده و جامعه و خانواده دیگر تنها منابع تعیینکننده نیستند، بنابراین هویت و فرایند هویتیابی بهخصوص در بین جوانان دستخوش دگردیسی گستردهای شده است. از اینرو در پژوهش حاضر قصد داریم هویت جوانان و فرایند هویتیابی آنها را در نتیجه استفاده از رسانههای اجتماعی واکاوی نماییم. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون و انجام مصاحبه عمیق نیمه ساختیافته با 17 نفر از جوانان با روش نمونهگیری هدفمند و مصاحبه حضوری وآنلاین انجام شده است. یافتههای حاصل از مصاحبهها با تکنیک تحلیل مضمون، استخراج و تحلیل شده است که 4 مضمون اصلی: «شکاف ارزشها و باورها»، «رسانهایشدن سبک زندگی»، «پروبلماتیک شدن خود»، «دگردیسی تعاملات» و 12 مضمون فرعی: «دگردیسی در عقاید و باورهای دینی»، «دگردیسی در عقاید و باورهای سیاسی»،« عدم علاقه رسانههای رسمی داخلی»، «ترندیشدن زندگی»، «رسانه محور شدن علاقمندیها و اهداف»، «فرصتی برای آزادی عمل»، «فرصتی برای تغییر خود»، «فرصتی برای خود وانمودسازی»، «فرصتی برای همانندی با خود»، «فرصتی برای همانندی با دیگران»، «شکلگیری دوستیهای سطحی»، «قربانیشدن تعاملات رودررو» است. بنابر یافتهها نسل جوان، تحت تأثیر رسانهها و مواجه با انبوهی از اطلاعات و اندیشهها، با شیوههای متکثر و متنوعی در پاسخ به سؤال «کیستی و چیستی» و فرایند هویتیابی خود مواجه هستند و در مقام کنشگری با هویت چندپاره و سیّال بهدنبال هویت-یابیاند.
عباس اسدی؛ احمد رضا مسعودی؛ احمد بحرینی
چکیده
سواد رسانهای نخبگان سیاسی یکی از حوزههای تقریبا مغفول مانده است. امروزه حجم وسیعی از مطالب و محتویات در رسانه ها به خصوص رسانهای اجتماعی با هدف اثرگذاری بر نخبگان سیاسی و از سوی دیگر محتویات تولید شده، از سوی نخبگان سیاسی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی، منتشر می-شوند، که البته، در هر دو صورت، یعنی چه در تولید محتوا یا مصرف آن، ...
بیشتر
سواد رسانهای نخبگان سیاسی یکی از حوزههای تقریبا مغفول مانده است. امروزه حجم وسیعی از مطالب و محتویات در رسانه ها به خصوص رسانهای اجتماعی با هدف اثرگذاری بر نخبگان سیاسی و از سوی دیگر محتویات تولید شده، از سوی نخبگان سیاسی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی، منتشر می-شوند، که البته، در هر دو صورت، یعنی چه در تولید محتوا یا مصرف آن، توسط نخبگان سیاسی، داشتن سواد رسانهای بالای بسیار مهم است. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت سواد رسانهای در میان نخبگان سیاسی کشور ما صورت گرفته است. پژوهش حاضر در قالب رویکرد پژوهش بنیادی محسوب شده و بر اساس رویکردی اکتشافی و با روش دلفی انجام گرفته است. با توجه به بکر بودن موضوع تحقیق، به دلیل پیوند حوزه سیاسی و رسانهای، تصمیم گرفته شد که در دور اول دلفی از مصاحبه عمقی استفاده شود. در دور اول دلفی با 15 نفر از اساتید علوم سیاسی، جامعه شناسی سیاسی، علوم ارتباطات و رسانه مصاحبه انجام گرفت و سپس کد گذاری انجام گردید که بر اساس آن، 4 راهبرد اصلی، 12 شاخص و 49 زیر شاخص استخراج و ثبت شدند. محتوای کدگذاری شده ملاک پرسشنامههای دور دوم و سوم پژوهش جهت مشخص شدن اجماع اساتید و متخصصان حوزه پژوهشی روی ضرورت وجود هر زیرشاخص در الگو و میزان اهمیت آنها قرار گرفت که در نهایت روی زیرشاخص "بررسی سواد رسانهای نخبگان سیاسی" بر اساس معیارهای مد، میانگین و نظر حداقل 50 درصد اعضاء اجماع حاصل شد و با 49 زیرشاخص، 12 شاخص و 4 راهبرد شکل گرفت.
محمد خضری مقدم؛ علی اصغر کیا؛ محسن مسعودیان
چکیده
با پیشرفت فناوری و گسترش استفاده از اینترنت، رسانههای اجتماعی به یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی تبدیل شدهاند. این پلتفرمها مانند فیسبوک، توییتر و یوتیوب به عنوان شبکههای خارجی و روبیکا، ایتا و آپارات به عنوان شبکههای داخلی، جایگاه ویژهای در زندگی روزمره دارند و به محلی برای ارتباط با دیگران، اشتراکگذاری تجربیات ...
بیشتر
با پیشرفت فناوری و گسترش استفاده از اینترنت، رسانههای اجتماعی به یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی تبدیل شدهاند. این پلتفرمها مانند فیسبوک، توییتر و یوتیوب به عنوان شبکههای خارجی و روبیکا، ایتا و آپارات به عنوان شبکههای داخلی، جایگاه ویژهای در زندگی روزمره دارند و به محلی برای ارتباط با دیگران، اشتراکگذاری تجربیات و انتشار محتواهای مختلف بدل شدهاند. این پژوهش به شناسایی عواملی میپردازد که در وایرال شدن محتواها در شبکههای اجتماعی موثر هستند. عواملی چون ارزش محتوا، هوشمندی الگوریتمها، تعامل و سلایق کاربران که نقش مهمی در این فرآیند دارند. در فصل پنجم، تأکید ویژهای بر نقش بیبدیل الگوریتمها و محتوای با کیفیت به عنوان سرچشمه هر محتوای وایرال شده، شده است. تولید محتوا لازم نیست حتماً هزینهبر باشد؛ بلکه کافی است که مورد پسند کاربران قرار گیرد تا الگوریتمها برای افزایش مصرف کاربران، در راستای وایرال شدن آن تلاش کنند.در پایان، فرایند وایرال شدن محتوا به پرواز پرندهای تشبیه شده است که یک بال آن محتوای با کیفیت و بال دیگر توان الگوریتم است. شرایط جامعه نیز همچون شرایط جوی است که میتواند تأثیرگذار بر پرواز باشد. این پژوهش با انجام مصاحبههای عمقی با ۱۲ متخصص و استفاده از منابع خارجی و داخلی، به بررسی و ارائه راهکارهایی برای تولیدکنندگان و استفادهکنندگان از شبکههای اجتماعی پرداخته است.