احمدرضا معتمدی
چکیده
«زیگفرید کراکوئر» بهمثابه آخرین نظریهپرداز واقعگرا در دوران کلاسیک، وجه ذاتی ماهیت بازنمایی رسانه فیلم را «مفاهیم بنیادین» و به تعبیر خودش «رویکرد عکاسانه» تلقی میکند و خلاقیتهای فنی را عرضِ ذاتی فیلم میشناسد. «راجر اسکروتن»، «بازنمایی» را حد اطلاق به کنشی میداند که «علت غایی» خودش باشد. ...
بیشتر
«زیگفرید کراکوئر» بهمثابه آخرین نظریهپرداز واقعگرا در دوران کلاسیک، وجه ذاتی ماهیت بازنمایی رسانه فیلم را «مفاهیم بنیادین» و به تعبیر خودش «رویکرد عکاسانه» تلقی میکند و خلاقیتهای فنی را عرضِ ذاتی فیلم میشناسد. «راجر اسکروتن»، «بازنمایی» را حد اطلاق به کنشی میداند که «علت غایی» خودش باشد. اگر عکس «الف»، تصویرگر موضوع «ب» است، به شرطی عکس «الف» مصداق بازنمایی است، که مقصود اصلی دیدار، عکس «الف» باشد و نه دیدن موضوع «ب». بنابراین «رویکرد عکاسانه» در فیلم، که ذهن آگاه و نیت هدفمند را از واسطۀ موضوع «بازنموده» و تصویر آن حذف میکند؛ نه کنش «بازنمایی» تلقی میشود و نه بالمآل «اثر هنری».منازعه ناتمام شکلگرا ـ واقعگرا در دوران کلاسیک، در نظریههای فیلم معاصر یا در مباحث زبانشناختی، نشانهشناختی، معناشناختی، روانکاوی، جامعهشناختی،... مفقود میشود و یا در نظریههایی معطوف به منازعه، چون راجر اسکروتن و موارد مشابه، به انسداد مضاعف میرسد. مدعای این نوشتار آن است که رویکردهای شناختی، همواره در جمعبندی منازعه شکلگرا ـ واقعگرا به بنبست میرسد. راهکار بنیادین، رویکرد هستیشناختی به ماهیت بازنمایی فیلم است، که از ابتدا مورد توجه متفکران و فلسفهورزان «فلسفه هنر دینی» بوده است. روش تحقیق در این نوشتار برمبنای پژوهش کتابخانهای و تحلیلی ـ توصیفی است.
فرشته آزادی پرند؛ فرزام متین فر؛ فاطمه مهدی خانلو
چکیده
شبکههای اجتماعی موبایلی موجب تسهیل ارتباطات از طریق موبایل میشوند که کاربران این شبکهها از موبایل بهمنظور دسترسی، اشتراک و توزیع اطلاعات استفاده میکنند. با افزایش روزافزون کاربران در شبکههای اجتماعی، حجم زیادی از اطلاعات به اشتراک گذاشته میشود که مشکلاتی ازجمله انتشار مطالب نادرست و شایعات دروغ را نیز به دنبال دارد. ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی موبایلی موجب تسهیل ارتباطات از طریق موبایل میشوند که کاربران این شبکهها از موبایل بهمنظور دسترسی، اشتراک و توزیع اطلاعات استفاده میکنند. با افزایش روزافزون کاربران در شبکههای اجتماعی، حجم زیادی از اطلاعات به اشتراک گذاشته میشود که مشکلاتی ازجمله انتشار مطالب نادرست و شایعات دروغ را نیز به دنبال دارد. در این زمینه قویترین عامل برای سنجش صحت اطلاعات، استفاده از اعتبار هر کاربر بهعنوان منبع توزیع اطلاعات است. اعتبار هر کاربر بهعنوان منبع پخش اطلاعات میتواند بر اساس اعتماد دیگر کاربران به آن کاربر محاسبه شود. با توجه به ذهنی و ادراکی بودن مفهوم اعتماد، نگاشت اعتماد به یک مدل محاسباتی یکی از مسائل مهم در سیستمهای محاسباتی شبکههای اجتماعی است. ازجمله پیچیدگیهای فرآیند محاسبه اعتماد در این شبکهها توجه به این موضوع است که در شبکههای اجتماعی، اجتماعات گوناگونی وجود داشته که همه کاربران آنها بهصورت مستقیم به یکدیگر متصل نمیباشند. در این مقاله با استفاده از ویژگیهای کاربران در شبکههای اجتماعی، روشی منطبق بر منطق فازی برای دستهبندی کاربران پیشنهادشده است که اعتماد بین کاربران واقع در یک دسته با استفاده از مدل پیشنهادی محاسبه میشود. همچنین با استفاده از فرآیندهای ترکیب، انتقال و اجتماع اعتمادها، اعتماد بین کاربرانی که بهصورت مستقیم به یکدیگر متصل نیستند نیز بدست میآید. بررسی نتایج بیانگر این مسئله است که روش پیشنهادشده اعتماد افراد را در یک شبکه با دقت قابل قبولی معین میسازد.
علیرضا کتابدار؛ یونس شکرخواه؛ زهرا خرازی آذر
چکیده
پرسش اساسی مقاله این است که بین روزنامهنگاران آنلاین، چاپی و رادیوـتلویزیونی از نظر میزان و نحوه استفاده از ابزارهای تلفنهمراه هوشمند چه تفاوتهایی وجود دارد؟ بر اساس این پرسش، در چارچوب روش پیمایشی و استفاده از ابزار پرسشنامه شیوه استفاده نمونه ۴۰۰ نفری از روزنامهنگاران ایران گردآوریشده تا با تحلیل آماری دو فرضیه مقایسهای ...
بیشتر
پرسش اساسی مقاله این است که بین روزنامهنگاران آنلاین، چاپی و رادیوـتلویزیونی از نظر میزان و نحوه استفاده از ابزارهای تلفنهمراه هوشمند چه تفاوتهایی وجود دارد؟ بر اساس این پرسش، در چارچوب روش پیمایشی و استفاده از ابزار پرسشنامه شیوه استفاده نمونه ۴۰۰ نفری از روزنامهنگاران ایران گردآوریشده تا با تحلیل آماری دو فرضیه مقایسهای به آزمون گذاشته شود: (1) بین سه گروه روزنامهنگاران آنلاین، روزنامهنگاران چاپی و روزنامهنگاران رادیوـتلویزیونی در «میزان» استفاده از تلفنهای همراه هوشمند تفاوت وجود دارد و (2) بین سه گروه روزنامهنگاران آنلاین، روزنامهنگاران چاپی و روزنامهنگاران رادیوـتلویزیونی در نوع استفاده از تلفنهای همراه هوشمند تفاوت وجود دارد. نتایج نشان داد هرچند بین «میزان» استفاده روزنامهنگاران چاپی و رادیوـتلویزیونی از تلفنهمراه هوشمند تفاوت معنیداری وجود ندارد، اما میزان استفاده روزنامهنگاران آنلاین از تلفنهمراه هوشمند بیشتر از دیگران است. همچنین دربارة «نحوه» استفاده نتیجه گرفته شد استفاده غالب روزنامهنگاران چاپی و آنلاین از تلفنهمراه هوشمند، استفاده «شبکهای» و استفاده غالب روزنامهنگاران رادیوـتلویزیونی، استفاده «ارتباطی» بوده است.
امیر کیهان؛ محمد مهدی فرقانی؛ افسانه مظفری
چکیده
هدف مقاله حاضر مطالعه نقش شبکههای اجتماعی تلفن همراه در بازتولید هویت قومی دانشجویان کرد دانشگاههای تهران است. بر اساس این هدف، با استفاده از استراتژی قیاسی اقدام به تنظیم چارچوب نظری تلفیقی (نظریه اهلی سازی رسانه، نظریه هویت قومی- سیاسی تد رابرت گر و نظریه هویتی هنری تاجفل) شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه کتبی بوده ...
بیشتر
هدف مقاله حاضر مطالعه نقش شبکههای اجتماعی تلفن همراه در بازتولید هویت قومی دانشجویان کرد دانشگاههای تهران است. بر اساس این هدف، با استفاده از استراتژی قیاسی اقدام به تنظیم چارچوب نظری تلفیقی (نظریه اهلی سازی رسانه، نظریه هویت قومی- سیاسی تد رابرت گر و نظریه هویتی هنری تاجفل) شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه کتبی بوده و نمونه آماری شامل 400 نفر از دانشجویان کرد رشتههای علوم اجتماعی و انسانی دانشگاههای تربیت مدرس، تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبائی و شاهد بوده که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخابشدهاند. نتایج تحلیل آماری این بخش از تحقیق نیز نشان داده است که نرمافزارهای اجتماعی پرمخاطب شامل تلگرام، اینستاگرام، واتسآپ و ایمو بوده است. نتایج تحلیلی نشان داده است که تلگرام و اینستاگرام، بدون کنترل تأثیر متغیرهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با هویت قومی دانشجویان رابطه داشتهاند؛ امّا با کنترل تأثیر این متغیرها، تأثیر استفاده از رسانههای اجتماعی تلگرام و اینستاگرام بشدت کاهش پیدا کرده است. بهاینترتیب مقاله حاضر نشان داده است که رسانههای اجتماعی نوین تنها فضای جدیدی برای بازنمایی هویتی افراد بوده و عوامل اصلی تشدید هویت قومی را باید در دنیای آفلاین و در بین علل ساختاری ازجمله محرومیت نسبی، نارضایتی، تجربه زیسته اقوام و غیره جستجو کرد.
احسان مبارکی؛ محمد شرفی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین میزان استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی (ماهواره، اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی) بر نگرش دانشجویان به دوستی با جنس مخالف قبل از ازدواج در چارچوبهای «اثرات کاشت» گربنر، «اثرات پیامدهای» ویندال انجام گرفت. روش تحقیق حاضر همبستگی بوده و دادهها با استفاده از پرسشنامه از بین دانشجویان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین میزان استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی (ماهواره، اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی) بر نگرش دانشجویان به دوستی با جنس مخالف قبل از ازدواج در چارچوبهای «اثرات کاشت» گربنر، «اثرات پیامدهای» ویندال انجام گرفت. روش تحقیق حاضر همبستگی بوده و دادهها با استفاده از پرسشنامه از بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای دولتی، پیام نور، آزاد اسلامی و علوم پزشکی شهر اراک که به شیوه نمونهگیری طبقهای نامتناسب انتخابشده بودند، جمعآوری شد. بهمنظور تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسلهمراتبی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی نشان داد از بین متغیرهای تحقیق استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و ماهواره بعد از کنترل جنس، اعتقادات دینی، و میزان ارتباط والدین با فرزندان توانستهاند 26 درصد از تغییرات نگرش به دوستی با جنس مخالف را تبیین نمایند. همچنین بین استفاده از اینترنت و نگرش به دوستی با جنس مخالف رابطۀ معناداری مشاهده نشد. از بین متغیرهای کنترل، جنس و اعتقادات دینی بهگونهای معنادار قادر به پیشبینی نگرش به دوستی با جنس مخالف بود. در مجموع میتوان گفت، استفاده از ماهواره، استفاده از شبکههای مجازی، جنس و اعتقادات دینی توانستهاند 62 درصد از تغییرات متغیر وابسته را در جامعۀ آماری تحقیق پیشبینی نمایند.
منصوره تبریزی
چکیده
خانواده یکی از مهمترین واحدهای اجتماعی است و حفظ سلامت آن در سلامت جامعه و اعضای آن تأثیر بسزایی دارد. رسانهای شدن زندگی روزمره فرآیندی است که به پیوند مداوم زندگی روزمره فرد با رسانهها اشاره دارد، فرآیندی که میتواند سلامت خانواده را متأثر سازد. بر این اساس، در این تحقیق با تمرکز بر 530 خانواده تهرانی دارای فرزند، و با استفاده ...
بیشتر
خانواده یکی از مهمترین واحدهای اجتماعی است و حفظ سلامت آن در سلامت جامعه و اعضای آن تأثیر بسزایی دارد. رسانهای شدن زندگی روزمره فرآیندی است که به پیوند مداوم زندگی روزمره فرد با رسانهها اشاره دارد، فرآیندی که میتواند سلامت خانواده را متأثر سازد. بر این اساس، در این تحقیق با تمرکز بر 530 خانواده تهرانی دارای فرزند، و با استفاده از روش پیمایش، رابطه رسانهای شدن زندگی روزمره و سلامت خانواده (شامل پنج بعد)، و تأثیر میزان مصرف هر یک از سه رسانه تلویزیون داخلی، شبکههای ماهوارهای و اینترنت بر این رابطه مورد پرسش قرار گرفت. نتایج تحقیق حاکی از آناند که رسانهای شدن زندگی روزمره رابطه معنادار معکوسی با سلامت خانواده دارد و این رابطه معکوس در ابعاد ارتباطی و فرآیندی سلامت خانواده نمود دارد. در تحلیلی جزئیتر، دو بعد رسانهای شدن هویت و رسانهای شدن تعاملات همبستگی منفی با شاخص کل سلامت و با سلامت ارتباطی خانواده داشتهاند. همچنین میزان مصرف اینترنت و استفاده از ماهواره با افزایش رسانهای شدن از سلامت خانواده کاستهاند و استفاده از تلویزیون داخلی نقشی در فرآیند رسانهای شدن نداشته است.
سمیه رستگاری؛ عبدالرضا نواح؛ عزیز حزباوی
چکیده
سواد رسانهای لازمه عصر ارتباطات برای پرورش شهروندانی آگاه و فعال است. قدرت نقد رسانهها، مهارت در تولید محتوا، دسترسی عادلانه به رسانهها و توانایی کنترل مصرف رسانهای همگی در گرو داشتن سواد رسانهای است. سواد رسانهای به شهروندان کمک میکند که به پیامهای دریافتی از رسانهها دیدی نقادانه داشته و داشتن سهمی از فضای رسانهای ...
بیشتر
سواد رسانهای لازمه عصر ارتباطات برای پرورش شهروندانی آگاه و فعال است. قدرت نقد رسانهها، مهارت در تولید محتوا، دسترسی عادلانه به رسانهها و توانایی کنترل مصرف رسانهای همگی در گرو داشتن سواد رسانهای است. سواد رسانهای به شهروندان کمک میکند که به پیامهای دریافتی از رسانهها دیدی نقادانه داشته و داشتن سهمی از فضای رسانهای را حق خود بدانند و در رد یا قبول پیامهایی که به آنها عرضه میشود و سود و ضررشان آگاه گردند. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای جامعهشناختی سواد رسانهای بر آگاهی از حقوق شهروندی و دموکراسیخواهی (در بین شهروندان 18 سال به بالای شهر اهواز) انجامشده است. نوع پژوهش کاربردی و ماهیت آن توصیفی- تحلیلی بوده است. در این پژوهش از روش پیمایشی و از پرسشنامه محقق ساخته استفادهشده است. جامعه آماری جمعیت 18 سال به بالای ساکن شهر اهواز به تعداد 780728 نفر بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر 392 نفر برآورد شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که میزان سواد رسانهای شهروندان شهر اهواز در حد متوسط است. بین متغیر سواد رسانهای بهعنوان متغیر مستقل و آگاهی از حقوق شهروندی و دموکراسیخواهی بهعنوان متغیرهای وابسته رابطه معنیداری مشاهده شد؛ یعنی با افزایش سواد رسانهای، میزان متغیرهای وابسته نیز افزایش مییابد.
محمدرضا نوروزپور؛ فریده محمد علیپور
چکیده
ایالاتمتحده آمریکا همواره در سیاست خارجی خود در قبال جمهوری اسلامی ایران از ابزار دیپلماسی عمومی بهصورت «راهبردی» استفاده کرده است اما به دلایلی ازجمله نداشتن رابطه دیپلماتیک سنتی با ایران و لزوم داشتن ابزاری برای مدیریت افکار عمومی و جمعآوری اطلاعات از داخل ایران، در سالهای ریاست جمهوری باراک اوباما توجه ویژهای به ...
بیشتر
ایالاتمتحده آمریکا همواره در سیاست خارجی خود در قبال جمهوری اسلامی ایران از ابزار دیپلماسی عمومی بهصورت «راهبردی» استفاده کرده است اما به دلایلی ازجمله نداشتن رابطه دیپلماتیک سنتی با ایران و لزوم داشتن ابزاری برای مدیریت افکار عمومی و جمعآوری اطلاعات از داخل ایران، در سالهای ریاست جمهوری باراک اوباما توجه ویژهای به «دیپلماسی دیجیتال» و «شبکههای اجتماعی» ایجاد شد. استفاده از دیپلماسی دیجیتال و بهطور خاص دیپلماسی توئیتری (توئیپلماسی) بهعنوان ابزاری کارآمد برای سیاست خارجی آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما و وزارت خارجه هیلاری کلینتون شدت گرفت و به نقشآفرینی مؤثر در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 در ایران با استفاده از توئیتر، فیسبوک و یوتیوب و بعدازآن منجر شد. ازاینرو، سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که چگونه وزارت خارجه آمریکا از دیپلماسی دیجیتال برای تأثیرگذاری بر ایران در دوران ریاست جمهوری اوباما بهره برده است؟ در پاسخ با استفاده از روش تبیینی، این فرضیه بررسی میگردد که وزارت خارجه آمریکا در چارچوب دیپلماسی دیجیتال با استفاده از توئیتر و ظرفیتهای آن برای به خیابان کشاندن و سازماندهی معترضین به نتیجه انتخابات، جمعآوری اطلاعات از داخل ایران و انتشار تحلیلهای هدفمند و اشاعه ایران هراسی در مقیاس جهانی به مدیریت جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.
مقداد مهرابی
چکیده
بازیهای دیجیتال تبدیل به سرگرمی رایج گروههای مختلف مردم بویژه نوجوانان و جوانان در سراسر دنیا گردیده است. مجموعه بازیهای سرقت بزرگ اتومبیل موردتوجه نوجوانان و جوانان در سراسر دنیا قرار گرفته است، بهگونهای که طبق آمار فروش ویکیپدیا نسخه سان آندریاس این بازی بیش از 43 میلیون نسخه در سراسر دنیا فروش داشته است. با انتشار این ...
بیشتر
بازیهای دیجیتال تبدیل به سرگرمی رایج گروههای مختلف مردم بویژه نوجوانان و جوانان در سراسر دنیا گردیده است. مجموعه بازیهای سرقت بزرگ اتومبیل موردتوجه نوجوانان و جوانان در سراسر دنیا قرار گرفته است، بهگونهای که طبق آمار فروش ویکیپدیا نسخه سان آندریاس این بازی بیش از 43 میلیون نسخه در سراسر دنیا فروش داشته است. با انتشار این بازیها که سرشار از خشونت هستند، انتقادهایی از سوی سیاستمداران نسبت به خشونت موجود در آنها صورت گرفته است و الگور که معاون بیل کلینتون بود، گروه نگهبان جهت نظارت بر محتوای بازیها را تشکیل داد. مرور ادبیات تحقیق نشان میدهد پژوهشگران اغلب به تحلیل تأثیرات مخرب این نوع بازیها بر نوجوانان پرداختهاند اما کمتر به انتقاد از بازنماییهای کلیشهای بازیها از اقلیتهای قومی و مذهبی پرداختهاند. جهت پر کردن این خلأ پژوهشی در این مقاله با تحلیل بازیهای سرقت بزرگ اتومبیل: سان آندریاس، کوما وار، اسپلینتر سل: لیست سیاه، دلتافورس، نبرد: طوفان شن، جنگجوی تمامعیار، و ارتش آمریکا به این نتیجه رسیدهایم که این بازیها گروههای اقلیت مثل سیاهپوستان و مسلمانان را به مجموعهای از تصاویر کلیشهای فرو میکاهد و با تأثیر گذاشتن بر بازیکنان خشونتگرایی در مکان عمومی هراسزده شهر پس از حادثه یازده سپتامبر آمریکا را توجیه میکند. در پایان با بیان خلأهای پژوهشی در حوزه بازنمایی در بازیهای دیجیتال پیشنهادهایی جهت پژوهش بیان میگردد.
سیده فهیمه پارسائیان
چکیده
در سالهای اخیر ساخت و انتشار جوکهای برخاسته از حوادث و موضوعات خوشایند و ناخوشایند جامعه (جوکهای فاجعه) به یک پدیده اجتماعی در ایران تبدیلشده است. بیشک دلایل پیدایش، ماهیت، محتوا، و کارکردها و کژکارکردهای این گفتمان نیازمند بررسی از ابعاد مختلف جامعهشناسی، مردمشناسی و بررسی فرهنگعامه است. این پژوهش با تمرکز بر رویدادی ...
بیشتر
در سالهای اخیر ساخت و انتشار جوکهای برخاسته از حوادث و موضوعات خوشایند و ناخوشایند جامعه (جوکهای فاجعه) به یک پدیده اجتماعی در ایران تبدیلشده است. بیشک دلایل پیدایش، ماهیت، محتوا، و کارکردها و کژکارکردهای این گفتمان نیازمند بررسی از ابعاد مختلف جامعهشناسی، مردمشناسی و بررسی فرهنگعامه است. این پژوهش با تمرکز بر رویدادی اخیر، به بررسی محتوایی جوکهای ساختهشده در خصوص حادثه سیلاب گسترده در فروردینماه 1398 در ایران میپردازد. دادههای پژوهش مشتمل بر بیش از 100 جوک است که از شبکههای اجتماعی در خصوص این حادثه گردآوری شد که با روش تحلیل محتوای کیفی کدگذاری و سپس مقولهبندی گردید. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که پدیده سیلاب منتهی به ساخت جوکهایی با مضامین سیاسی- انتقادی، اعتقادی-مذهبی، جنسیتی و منفعلانه گردیده است. بهعبارتیدیگر، بخش اعظمی از این جوکها خنثی نبوده، برگرفته از تجربه زیسته و پیشزمینه ذهنی مخاطب ایرانی هستند و دارای بار ارزشی سیاسی-اجتماعی و ایدئولوژیکی هستند.