دیگری و هراس اخلاقی؛ بازتولید بیگانه‌ستیزی و بیگانه هراسی در گفتمان خبری سیمای جمهوری اسلامی ایران

داود نعمتی انارکی؛ هادی نظری

دوره 7، شماره 27 ، آبان 1400

https://doi.org/10.22054/nms.2021.26277.338

چکیده
  رسانه‌ها با بازنمایی «دیگریِ» بیگانه نقش مهمی در برساختن هویت‌های سیاسی و اجتماعی ایفا می‌کنند. در این مقاله کوشیده‌ایم تا نمود بیگانه هراسی و بیگانه‌ستیزی را در گفتمان خبری سیمای جمهوری اسلامی ایران مورد واکاوی قرار دهیم. به این منظور آمریکا به‌عنوان بیگانه یا «دیگری» مهم انتخاب و بازنمایی سیاست‌های این کشور را در ...  بیشتر

بازنمایی مفهوم عشق در کارتون‌های کلاسیک: نشانه‌شناسی کارتون‌های سیندرلا و بابالنگ‌دراز

مجید فولادیان؛ مهدیه عظیمی نیا؛ زینب فیاض پارسا

دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1400

https://doi.org/10.22054/nms.2021.53104.995

چکیده
  عشق رمانتیک که محصول مدرن جهان غرب است، به‌تدریج وارد کشور ایران شده است و دغدغة کنونی و اصلی نسل جوان امروز شناخته می‌شود. یکی از مؤثرین عوامل تأثیرگذار بر اهمیت عشق بین نسل جوان امروزی، نوع کارتون‌های پخش‌شده در زمان کودکی آن‌هاست. کارتون‌ها یکی از برنامه‌های بسیار تأثیرگذار بر شکل‌دهی علایق، ارزش‌ها و الگوهای برتر در ذهن ...  بیشتر

بازنمایی اخبار در رسانه های رسمی و تاثیر آن بر افکار عمومی در شبکه اجتماعی توئیتر (مطالعه موردی اخبار گردشگری جنسی عراقی ها در مشهد)

زهرا اردکانی فرد؛ مژگان عظیمی هاشمی

دوره 7، شماره 25 ، فروردین 1400، ، صفحه 162-135

https://doi.org/10.22054/nms.2021.42793.746

چکیده
  در مقطعی از تابستان 1397 موضوع گردشگری جنسی مسافران عراقی در مشهد توسط رسانه های جمعی به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفت. به دنبال توجه و برجسته سازی رسانه های جمعی، افکار عمومی نیز در شبکه های اجتماعی درباره این موضوع به گفتگو و اظهار نظر پرداختند. لذا این تحقیق به دنبال توصیف و تحلیل نحوه بازنمایی این موضوع در رسانه های رسمی و همچنین ...  بیشتر

الگوهای «خودبازنمایی» سلبریتی های ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام

زهرا اردکانی فرد؛ ندا رضوی زاده

دوره 6، شماره 22 ، تیر 1399، ، صفحه 217-240

https://doi.org/10.22054/nms.2021.32891.503

چکیده
  با ظهور شبکه‌های اجتماعی آنلاین در سال‌های اخیر با پدیده حضور فراگیر سلبریتی­ها در این شبکه‌ها مواجه هستیم. سلبریتی­ها در این شبکه‌ها بدون واسطه رسانه‌های رسمی مانند مطبوعات خود را بازنمایی می‌کنند. بر اساس نظریه گافمن سلبریتی­ها از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزار جلوی صحنه استفاده می‌کنند تا خودِ مطلوب و موردنظرشان ...  بیشتر

ارتباطات سیاسی کانترهژمونیک:بازنمایی خود و دیگری در گفتمان شبکه خبری پرس تیوی

محمدقلی میناوندچال؛ سیمین مشکواتی

دوره 5، شماره 19 ، آبان 1398، ، صفحه 227-260

https://doi.org/10.22054/nms.2018.33982.537

چکیده
  در این پژوهش سعی بر این است تا چگونگی تقابل هژمونی رسانه‌های غربی و عمل کانترهژمونیک رسانه خبری پرس تی‌وی با طرح پرسش‌هایی چون «چرا سخن می‌گویند؟»، «چه کسانی سخن می‌گویند؟»، «از چه سخن می‌گویند؟» و «چگونه سخن می‌گویند؟» بررسی شود. داده‌ها از نوع کیفی و روش مطالعه تحلیل گفتمان انتقادی و چارچوب مفهومی متشکل ...  بیشتر

مواجهه‌ی نظریه «زیگفرید کراکوئر» و «راجر اسکروتن» در ماهیت بازنمایی رسانه فیلم با رویکرد به نظریه «خیال» در فلسفه هنر دینی

احمدرضا معتمدی

دوره 5، شماره 18 ، شهریور 1398، ، صفحه 1-30

https://doi.org/10.22054/nms.2019.40113.693

چکیده
  «زیگفرید کراکوئر» به‌مثابه آخرین نظریه‌پرداز واقع‌گرا در دوران کلاسیک، وجه ذاتی ماهیت بازنمایی رسانه فیلم را «مفاهیم بنیادین» و به تعبیر خودش «رویکرد عکاسانه» تلقی می‌کند و خلاقیت‌های فنی را عرضِ ذاتی فیلم می‌شناسد. «راجر اسکروتن»، «بازنمایی» را حد اطلاق به کنشی می‌داند که «علت غایی» خودش باشد. ...  بیشتر

بازی‌های رایانه‌ای و بازنمایی زنان؛ تحلیل نشانه شناختی مجموعه بازی السا

فرید عزیزی؛ محمد اتابک؛ حسینعلی افخمی

دوره 4، شماره 14 ، مرداد 1397، ، صفحه 221-253

https://doi.org/10.22054/nms.2018.30380.433

چکیده
  امروزه، بازی‌های رایانه‌ای صنعت جهانی بزرگی است که با صنعت‌های انتشار کتاب، موسیقی و فیلم در حال رقابت است و محصولات این صنعت به‌صورت گسترده‌ای از سوی کودکان و نوجوانان برای پر کردن اوقات فراغت استفاده می‌شود. بازی‌های رایانه‌ای همراه با سرگرمی و لذت، ایماژها و دیدگاه‌های بسته‌بندی‌شده‌ای را در قالب کلیشه‌ها ارائه می‌دهند. ...  بیشتر

تعامل رسانه‌های جمعی و فناوری‌های نوین ارتباطی (بازنمایی اقتصاد مقاومتی در فضای مجازی)

محمد مهدی فرقانی؛ رامین شمسایی نیا

دوره 3، شماره 10 ، شهریور 1396، ، صفحه 212-263

https://doi.org/10.22054/cs.2017.21482.210

چکیده
  پژوهش پیشرو کوششی برای ارائه رهیافتی به فراگرد تعامل رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی در تولید جریان های اصلی خبر و پویش های اجتماعی با مطالعه موردی بازنمایی اقتصاد مقاومتی به مثابه یک الگوی توسعه ملی است. روند اقبال کاربران به شبکه های اجتماعی(بویژه پیام رسان های موبایل محور) مدیران رسانه های جمعی را بر آن داشته است تا از ظرفیت این ...  بیشتر

بازنمایی زن دوم در سینمای ایران

محمد تقی کرمی؛ زهرا محمد زاده

دوره 2، شماره 6 ، تیر 1395، ، صفحه 165-209

https://doi.org/10.22054/cs.2016.7170

چکیده
  مقاله حاضر به بررسی بازنمایی زن دوم در سینمای ایران در طی دو دهه 1370 و 1380 می‌پردازد. برای نیل به این هدف از روش کیفی نشانه‌شناسی استفاده و بر اساس الگوی سلبی و کاودری، رمزگان فنی و با به‌کارگیری رمزگان روایی بارت، ارجاعات و دلالت‌های موجود در متن فیلم، مشخص شده است. با تمرکز بر این الگوها، سعی بر این بوده که در چهار فیلم: «شوکران»، ...  بیشتر

بازنمایی ایدئولوژی‌های فرهنگی در بازی‌های رایانه‌ای

هادی خانیکی؛ محیا برکت

دوره 1، شماره 4 ، دی 1394، ، صفحه 99-131

https://doi.org/10.22054/cs.2015.4814

چکیده
  بازی‌های رایانه‌ای ازجمله کالاهای پر تقاضای فرهنگی در جهان پیش رو جامعه ما به شمار می‌آیند، از این‌ رو به لحاظ خلق، انتقال و توزیع ارزش‌های فرهنگی نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند. این مقاله با توجه به همین ویژگی ارتباطی بازی‌های رایانه‌ای به مطالعه بازنمایی ایدئولوژی‌ها و ارزش‌های فرهنگی آن‌ها پرداخته است. مطالعه موردی این تحقیق ...  بیشتر

بازنمایی حریم خصوصی در رسانه‌های اجتماعی: مردم‌نگاری کاربران ایرانی فیس‌بوک

عبدالله بیچرانلو؛ حامد طالبیان؛ سارا زندوکیلی

دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1394، ، صفحه 69-96

https://doi.org/10.22054/cs.2015.4502

چکیده
  این مطالعه با هدف فهم مقوله‌ها و عوامل مرتبط با بازنمایی حریم خصوصی در میان کاربران فیس‌بوک و پیامدهای فرهنگی آن تدارک دیده شده است. برای رسیدن به این هدف،‌ نخست پنداشت‌های فرهنگی و معنایی کاربران دربارة مفهوم حریم خصوصی شناسایی شده است تا بنیانی برای مطالعة الگوهای فرهنگی بازنمایی یا پنهان‌سازی و حفاظت از حریم خصوصی در میان کاربران ...  بیشتر