رسانههای نوین
فرزانه کوهی؛ سیدعلی رحمانزاده؛ علی اصغر کیاء؛ سیدرضا نقیب السادات
چکیده
سلامت دیجیتال، استفاده از فناوریهای دیجیتال برای بهبود ارتباطات و مدیریت سلامت افراد و جامعه است. هدف از مقاله حاضر، شناسایی عناصر و مؤلفههای سلامت دیجیتال در نظام جامع ارتباطات سلامت در ایران باهدف ارتقای سلامت است. در این پژوهش از روش سوات یا نخبگی استفاده شده است. نمونهگیری نیز به روش نااحتمالی هدفمند از میان نخبگان حوزه سلامت ...
بیشتر
سلامت دیجیتال، استفاده از فناوریهای دیجیتال برای بهبود ارتباطات و مدیریت سلامت افراد و جامعه است. هدف از مقاله حاضر، شناسایی عناصر و مؤلفههای سلامت دیجیتال در نظام جامع ارتباطات سلامت در ایران باهدف ارتقای سلامت است. در این پژوهش از روش سوات یا نخبگی استفاده شده است. نمونهگیری نیز به روش نااحتمالی هدفمند از میان نخبگان حوزه سلامت و حوزه علوم ارتباطات صورت گرفته است. میانگینهای حاصل از هر محیط نشان میدهد که آموزشهای مجازی برنامههای بهداشتی با استفاده از فنآوریهای نوین ارتباطی در بستر دیجیتال و استقرار پرونده الکترونیک سلامت از نقاط قوت نظام سلامت به شمار میرود در عین حال نبود زیرساختهای ارتباطی و عدم نظاممندی تعاملات نظام سلامت با سایر ذینفعان در حوزه سلامت دیجیتال و اطلاع رسانی ضعیف در بحث آگاهی بخشی برنامههای بهداشتی بر مبنای دیجیتال، توجه ناکافی به ویژگیها و دامنه گسترده مخاطبان، موجبات بروز ضعفهای بسیاری در این حوزه شده است و عدم نظارت بر بستر شبکههای اجتماعی و سواد سلامت الکترونیک پایین کاربران موجب ایجاد تهدیدات در این بستر شده است. نتایج نشان داد که رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه پزشکی و سلامت، ارتباطات پزشکان و کاربران در شبکههای اجتماعی، وجود اپلیکیشهای خود مراقبتی و آموزش سلامت در فضای اینترنت از فرصتهای نظام سلامت است که میبایست با رویکرد جامع و هماهنگ شامل آموزش، تدوین سیاستهای مناسب، ایجاد زیرساختهای قوی و همکاری بین بخشی برای پیاده سازی موفق سلامت دیجیتال در نظام جامع ارتباطات سلامت و مقابله با تهدیدات بکار گرفته شود.
کلیدواژهها: سلامت دیجیتال، ارتباطات سلامت، رسانههای نوین
محمد برجعلی زاده؛ علی جعفری
چکیده
بر اساس مطالعات جهانی، رسانههای نوین مرزهای اقلیمی و جغرافیایی را از شمول دایره قدرت دولتها و حکومتها خارج میسازد. از طریق تأثیرگذاری بر احساس امنیت و آزادی شخصی، مردم را قدرتمند مینماید و شکل دادن به عناصر رفتاری انسان را تسهیل میکند. این رسانهها بستر لازم برای ظهور بازیگران جدید و رقابت آشکار با قدرتهای سنتی را فراهم ...
بیشتر
بر اساس مطالعات جهانی، رسانههای نوین مرزهای اقلیمی و جغرافیایی را از شمول دایره قدرت دولتها و حکومتها خارج میسازد. از طریق تأثیرگذاری بر احساس امنیت و آزادی شخصی، مردم را قدرتمند مینماید و شکل دادن به عناصر رفتاری انسان را تسهیل میکند. این رسانهها بستر لازم برای ظهور بازیگران جدید و رقابت آشکار با قدرتهای سنتی را فراهم نموده و بهعنوان ابزاری قدرتمند برای جابجایی قدرت در جوامع سیاسی نقشآفرینی میکنند. هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رسانههای نوین در جابجایی قدرت در جوامع سیاسی است که با روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق متشکل از اساتید دانشگاه و کارشناسان رسانهها است. حجم نمونه 402 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای سیستماتیک، برگزیده شدند. یافتهها نشان داد، همه جنبههای رسانههای نوین (تلویزیونهای فراسرزمینی، اینترنت، فضای مجازی، شبکههای اجتماعی و روزنامهنگاری الکترونیک) در جابجایی قدرت نقش دارند اگرچه میزان نقشآفرینی یکسان نیست. از میان رسانههای موردبررسی، دو عامل شبکههای ماهوارهای و اینترنت در گسترش مردمسالاری سهم بیشتری دارند. همچنین شبکههای ماهوارهای فارسیزبان از طریق افزایش مطالبات مردم و شبکههای اجتماعی مجازی با افزایش اطلاعات و آگاهی، میزان مشارکت مردم در روند مردمسالاری در جمهوری اسلامی ایران بیشترین نقش را ایفاء میکنند.
الهه رحمانی؛ سیدرضا نقیب السادات؛ مسعود تقی آبادی
چکیده
پژوهش حاضر تحت عنوان نقش رسانههای نوین در سبک زندگی سلامتمحور باهدف شناخت ابعاد نقشآفرینی در کنار میزان بهرهمندی پاسخگویان از رسانههای نوین؛ انجامشده است و با روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و حجم نمونه 376 نفر برآورد شده است.نتایج نشان میدهد که رسانهها در بعد سلامت ...
بیشتر
پژوهش حاضر تحت عنوان نقش رسانههای نوین در سبک زندگی سلامتمحور باهدف شناخت ابعاد نقشآفرینی در کنار میزان بهرهمندی پاسخگویان از رسانههای نوین؛ انجامشده است و با روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و حجم نمونه 376 نفر برآورد شده است.نتایج نشان میدهد که رسانهها در بعد سلامت جسمانی بیشترین اطلاعرسانی را انجام میدهند و ویژگیهای فردی و اجتماعی پاسخگویان تغییر زیادی در رابطه بین رسانههای نوین با مؤلفههای سلامت (ابعاد) ایجاد نکردهاند و عمده تغییرات حاصل ناشی از شیوههای بهرهبرداری از رسانههای نوین بوده است. زابطه بین استفاده از رسانههای نوین در سبک زندگی سلامتمحور و در زمینه سلامت و رابطه بین استفاده از کانالهای شبکههای اجتماعی مرتبط با سلامت در سبک زندگی سلامتمحور با 1% درصد خطا و 99% اطمینان معنیدار است. رابطه بین رسانههای نوین و بعد سلامت روحی و جسمانی در سبک زندگی سلامتمحور با1%درصد خطا و 99% درصد اطمینان معنیدار است و رابطه بین پوششدهی رسانههای نوین در بعد سلامت معنوی و اجتماعی در سبک زندگی سلامتمحور با 1%درصد خطا و 95%درصد اطمینان معنیدار نیست. همچنین جاذبهها و الگوهای بهرهبرداری از رسانههای نوین عامل اصلی تغییر در سبک زندگی سلامتمحور افراد بوده است. در اینجا استفاده بیشتر از رسانههای نوین تغییر بیشتری را بهزعم افراد در سبک زندگی سلامتمحور ایجاد نموده است و با توجه به نظریه کاشت افراد به میزانی که از رسانهها استفاده میکنند ارزشهای آن را بیشتر درونی میکنند که در اینجا نیز این اتفاق رخداده است.
حسینعلی کلهر؛ سید حسین ملکوتی هشتجین؛ محمد مظهری؛ آیت مولائی
چکیده
محیط دیجیتال فرصتهایجدیدی را برای مشارکت سیاسی شهروندان ایجاد میکند. در این میان، نظارت بر مراکز قدرت سیاسی و اقتصادی برجسته و مهم است. این نظارت در واقع شامل بررسی عمومی در مورد مدیریت وجوه عمومیو فعالیتهای سیستمهای عمومی و اقتصادی است، بنابراین فرآیندهای نظارت سیاسیازطریقدموکراسیدر محیطدیجیتال ...
بیشتر
محیط دیجیتال فرصتهایجدیدی را برای مشارکت سیاسی شهروندان ایجاد میکند. در این میان، نظارت بر مراکز قدرت سیاسی و اقتصادی برجسته و مهم است. این نظارت در واقع شامل بررسی عمومی در مورد مدیریت وجوه عمومیو فعالیتهای سیستمهای عمومی و اقتصادی است، بنابراین فرآیندهای نظارت سیاسیازطریقدموکراسیدر محیطدیجیتال ویژگیهای ناکارآمد را محکوم میکند. هدف این مقاله توصیف، تمایز و طبقه بندی اشکال مختلف نظارت است که می-تواند در دموکراسیهای کنونی مورد نظر واقع شود. نتایج نشان میدهد که سه زمینه اصلی نظارت وجود دارد که عبارتند از : نظارت دولتی، نظارت مشترک و نظارت مدنی.این پژوهش با مشخص کردن چهار نوع گونه شناسی نظارت مدنی ( عملکرد نگهبان، استخراج و تصفیه اطلاعات محرمانه،گسترش مسائل از طریق روزنامه نگاری جایگزین و گسترش نمایندگی فراتر از پارلمان ها )، موضوعات مذکور را محور بررسی و تمرکز قرار داده است. این پژوهش در پی یافتن پاسخ این سؤال است که در پس زمینه دموکراسی نظارتی در محیط دیجیتال، عوامل نظارت دقیقاً چه کسانی هستند؟ بعلاوه اینکه چگونه میتوان این فرایندها را در حوزه سیاسی بین المللی شناسایی و متمایز کرد؟ یافته های پژوهش با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی و جمع آوری اسناد کتابخانهای نشان میدهد که با اجتناب از بررسی عمیق تجزیه و تحلیل موضوعات درگیر در فرآیندهای موشکافانه، سه بخش اصلی که نظارت بر آنها سازماندهی شده است را میتوان بر اساس بازیگر یا سازمان پیشرو درگیر متمایز کرد.
سید روح الله حاج زرگرباشی؛ میلاد لطفی
چکیده
امروزه رسانههای نوین عاملی مهم و مؤثر در رویدادهای مختلف سیاسی و اجتماعی هستند. بحران دیپلماتیک قطر در سال 2017 میلادی که منجر به حصر چهارسالۀ قطر شد از بحرانهای سیاسی مهم منطقۀ غرب آسیا در دهۀ اخیر بوده و آثار وپیامدهای متعددی را در بر داشته است. پژوهش حاضر تلاش دارد تا نقش رسانههای نوین در این بحران را شناسایی کند. نگارندگان در ...
بیشتر
امروزه رسانههای نوین عاملی مهم و مؤثر در رویدادهای مختلف سیاسی و اجتماعی هستند. بحران دیپلماتیک قطر در سال 2017 میلادی که منجر به حصر چهارسالۀ قطر شد از بحرانهای سیاسی مهم منطقۀ غرب آسیا در دهۀ اخیر بوده و آثار وپیامدهای متعددی را در بر داشته است. پژوهش حاضر تلاش دارد تا نقش رسانههای نوین در این بحران را شناسایی کند. نگارندگان در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی-تبیینی به این نتیجه رسیدهاند که با توجه به نقش تعیینکنندۀ رسانههای نوین در جهان امروز، بحران دیپلماتیک قطر نیز از تأثیر این متغیر مهم مستثنا نبوده و رسانههای نوین اعم از خبرگزاریهای مختلف، شبکههای خبری ماهوارهای و شبکههای مجازی بهعنوان محرکی مهم در مراحل مختلف این بحران دیپلماتیک، از شروع، تشدید تا کاهش بحران و آغاز مصالحه میان طرفین تأثیرگذار بودهاند. درواقع، رسانههای نوین ازجمله عوامل مؤثر بر کلید خوردن بحران بوده است، بهطوریکه با شروع بحران و افزایش تقابل و جنگ رسانهای میان عربستان سعودی و قطر؛ روابط طرفها حاد و تشدید شده و از سوی دیگر همین عامل در کاهش منازعه میان طرفین و آغاز مصالحه نیز عاملی مؤثر بوده است، به گونهای که با شروع فرایند مصالحه، کشمکش رسانهای میان طرفین کاهش یافت و در شرایط مدیریت بحران، خبرگزاریهای مختلف با تلطیف افکار عمومی منطقه و جهان زمینه را برای ازسرگیری مجدد روابط سیاسی و اقتصادی میان عربستان سعودی و قطر را فراهم آوردند.
یونس شکرخواه؛ محمد رضا سعیدآبادی؛ عبدالرضا نام آور
چکیده
شبکههای اجتماعی توانستهاند بر ابعاد مختلف زندگی اجتماعی تأثیرگذار باشند. هدف از این پژوهش، طراحی مدلی برای تأثیرگذاری شبکههای اجتماعی بر توسعه دموکراسی است. برای طراحی این مدل، با استفاده از استراتژی داده بنیاد و رویکرد ساختگرا، با استفاده از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته با 10 تن از صاحبنظران، خبرگان و اساتید دانشگاهی ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی توانستهاند بر ابعاد مختلف زندگی اجتماعی تأثیرگذار باشند. هدف از این پژوهش، طراحی مدلی برای تأثیرگذاری شبکههای اجتماعی بر توسعه دموکراسی است. برای طراحی این مدل، با استفاده از استراتژی داده بنیاد و رویکرد ساختگرا، با استفاده از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته با 10 تن از صاحبنظران، خبرگان و اساتید دانشگاهی در حوزه مدیریت رسانه اقدام شد. نتایج پژوهش پس از کدگذاری مقدماتی و متمرکز، در قالب یک مدل ارائه شد. در کدگذاری مقدماتی تعداد 17 کد و در کدگذاری متمرکز 6 کد استخراج شد. یافتههای پژوهش نشان میدهند که جهانیشدن، افزایش سطح دانش عمومی، عدم جود زیرساختهای حقوقی و قانونی، انحصار اطلاعاتی، قدرت مطلق حکومت، فیلترینگ، اشاعه محتوای نامناسب، سواد رسانهای، استفاده مقامات از شبکههای مجازی، آگاهیبخشی، شفافیت و پاسخگویی، بهبود سرمایه اجتماعی، تقویت صدای عامه، دموکراسیطلبی، ایجاد جامعه شبکهای و جامعه مدنی، مؤلفههای مهم این مدل را تشکیل میدهند.
هادی البرزی دعوتی؛ اکبر نصرالهی کاسمانی؛ علی اکبر فرهنگی
چکیده
در این مقاله با استفاده از روش دلفی و تحلیل نظرات مشارکتکنندگان در پژوهش از بین 30 روند اصلی در سه حوزه تغییرات فناوری، تغییرات مخاطب و تغییرات محتوای خبر عدم قطعیتهای کلیدی خبر در 5 سال آینده شناسایی شد. پس از انتخاب عوامل کلیدی با استفاده از نظرات مشارکتکنندگان پژوهش ماتریس اثرات متقابل برای این عدم قطعیتهای کلیدی ترسیم شد ...
بیشتر
در این مقاله با استفاده از روش دلفی و تحلیل نظرات مشارکتکنندگان در پژوهش از بین 30 روند اصلی در سه حوزه تغییرات فناوری، تغییرات مخاطب و تغییرات محتوای خبر عدم قطعیتهای کلیدی خبر در 5 سال آینده شناسایی شد. پس از انتخاب عوامل کلیدی با استفاده از نظرات مشارکتکنندگان پژوهش ماتریس اثرات متقابل برای این عدم قطعیتهای کلیدی ترسیم شد و در نهایت، در نرمافزار سناریو ویزارد با استفاده از تحلیل تکنیک، تأثیرات متقابل 64 سناریو شناسایی شد که از این بین 4 سناریو با سازگاری بالا تشخیص داده شدند. با توجه به ویژگیها، این سناریوها، با عناوین تسلط خبری، شکاف خبری، شوک خبری و تورم خبری نامگذاری شدند که با تحلیل شاخصهای بهدستآمده از نرمافزار، سناریور ویزارد، تسلط خبری بهعنوان سناریو مطلوب از بین سناریوهای قوی انتخاب شد. در این سناریو امکان پخش گسترده صوت و تصویر در فضای دیجیتال و آنالوگ باعث میشود که رسانه ملی با تهیه تفسیر و تحلیلهای متنوع و فراخبر، بر فضای خبری و جریانسازی رسانهای تسلط داشته باشد.
مهدی شریفی؛ سهیلا بورقانی فراهانی؛ ملیحه شیانی؛ مهدخت شریفی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین الگویی جهت ارتقای کارکرد شبکههای اجتماعی مجازی در راستای بهبود وضعیت سلامت زنان انجام شد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا، توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری افراد فعال در زمینه سلامت زنان و شبکههای مجازی بود که بر اساس فرمول کوکران 384 نفر از آنان به روش هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تدوین الگویی جهت ارتقای کارکرد شبکههای اجتماعی مجازی در راستای بهبود وضعیت سلامت زنان انجام شد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا، توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری افراد فعال در زمینه سلامت زنان و شبکههای مجازی بود که بر اساس فرمول کوکران 384 نفر از آنان به روش هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری SPSS و SmartPLS استفاده شد. نتایج نشان داد که 10 عامل ویژگی فردی، استحکام خانواده، میزان آگاهی زنان، مشارکت اجتماعی، کارآیی شبکههای اجتماعی، جوامع آنلاین، ویژگیهای روانی، ویژگیهای فرهنگی، ویژگیهای اجتماعی و عوامل کلان اقتصادی بر تأثیرگذاری شبکههای اجتماعی مجازی بر سلامت زنان مؤثر هستند و سه عامل میزان آگاهی زنان (802/0)، عوامل کلان اقتصاد (801/0) و کارآیی شبکههای اجتماعی (772/0) دارای بالاترین سهم اثرگذاری هستند. لازم است سیاستگذاران تلاش برای کاهش لایههای اجتماعی، یعنی کاهش نابرابری در قدرت، وجهه اجتماعی، درآمد و ثروت مرتبط با موقعیتهای اقتصادی- اجتماعی مختلف را در فعالیتهای خود قرار دهند. راهکارهایی مانند: تغییر رویکرد برنامهریزان و مسئولین کشور نسبت به این فضا و برداشتن محدودیت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و حذف نگاه منفی آنها در مورد کاربران این شبکهها توصیه شده است.
سوسن باستانی؛ هادی خانیکی؛ سعید ارکانزاده یزدی
چکیده
بعد از انقلاب ارتباطات و اطلاعات و ظهور رسانههای نوین، انحصار رسانههای جریان اصلی از دست رفت و مردم با ابزارهای بسیار متنوعتری روبهرو شدند. پژوهش حاضر، به پیمایش مصرف و میزان اعتماد و رضایت و مشارکت رسانهای شهروندان تهرانی میپردازد که با ابزار پرسشنامه بسته در میان مناطق مختلف تهران انجامشده است. پیمایش نشان میدهد که ...
بیشتر
بعد از انقلاب ارتباطات و اطلاعات و ظهور رسانههای نوین، انحصار رسانههای جریان اصلی از دست رفت و مردم با ابزارهای بسیار متنوعتری روبهرو شدند. پژوهش حاضر، به پیمایش مصرف و میزان اعتماد و رضایت و مشارکت رسانهای شهروندان تهرانی میپردازد که با ابزار پرسشنامه بسته در میان مناطق مختلف تهران انجامشده است. پیمایش نشان میدهد که استفاده رسانههای جریان اصلی روزنامه، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری در میان افرادی با ویژگیهای شخصی متفاوت چندان تفاوتی با هم ندارد اما افرادی با تحصیلات بالاتر یا سن پایینتر بهطور معنیداری متفاوت از دیگران رسانههای نوین را مصرف میکنند. همچنین پیمایش مشخص میکند که مصرف رسانههای نوین در میزان زمان مصرف رسانههای جریان اصلی اثرگذار بوده اما در میزان رضایت یا اعتماد یا اثرگذاری آنها چندان نقشی نداشته است.
مرتضی نورمحمدی
چکیده
رسانههای نوین یک اصطلاح فراگیر است که اشاره به ابزارهای رسانهای دارد که به شیوههای تعاملی و مشارکتی بهکار گرفته میشود. حضور و تاثیرگذاری رسانههای نوین در تمامی ابعاد حیات بشری اعم از سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سطح روابط فروملی، ملی و بینالمللی بهطور روزافزون در حال گسترش است. این فناوریها، همراه با رشد روزافزون شرکتهای ...
بیشتر
رسانههای نوین یک اصطلاح فراگیر است که اشاره به ابزارهای رسانهای دارد که به شیوههای تعاملی و مشارکتی بهکار گرفته میشود. حضور و تاثیرگذاری رسانههای نوین در تمامی ابعاد حیات بشری اعم از سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سطح روابط فروملی، ملی و بینالمللی بهطور روزافزون در حال گسترش است. این فناوریها، همراه با رشد روزافزون شرکتهای چندملیتی، سازمانهای بیندولتی و بازیگران غیردولتی، یک جهان بدون مرز را ایجاد کرده است و نظام دولت ـ ملت را بیاعتبار ساخته است. با وجود ادبیات گسترده پیرامون نقش رسانههای نوین در اهداف خرابکارانه(تروریسم، جرم)، نقش رسانههای نوین در صلحسازی و حلوفصل منازعات کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا، این پژوهش به بررسی نقشی که رسانههای نوین میتوانند در حلوفصل منازعات و برقراری صلح ایفا کنند، میپردازد. برهمین اساس، سوال پژوهش حاضر این است که رسانههای نوین چگونه میتوانند در حلوفصل منازعات و برقراری صلح نقشآفرینی کنند؟ فرضیة پژوهش این است که رسانههای نوین از طریق تغییر ایستارهای افراد و بازسازی اعتماد، توانمندسازی گروههای اجتماعی و تنوعبخشی مجاری ارتباطی میتوانند بسترهای دموکراتیک حلوفصل منازعات و برقراری صلح را تقویت کنند. روش پژوهش، توضیحی ـ تبیینی است.
عبدالعلی علی عسکری؛ سیاوش صلواتیان؛ محمد حسین اقبال دوست
چکیده
جایگاه تلویزیون که تا پیش از این بیشترین سهم را در سبد مصرف رسانهای مخاطبان داشت، حالا با تحولات سریع حوزه رسانههای نوین به جد در معرض تهدید است. هدف اصلی مقاله حاضر شناسایی راهکارهایی برای استفاده از ظرفیتهای پهنباند در ارتقای جایگاه تلویزیون در سبد مصرف رسانهای مخاطبان است. برای شناسایی این راهکارها با استفاده از روش دلفی ...
بیشتر
جایگاه تلویزیون که تا پیش از این بیشترین سهم را در سبد مصرف رسانهای مخاطبان داشت، حالا با تحولات سریع حوزه رسانههای نوین به جد در معرض تهدید است. هدف اصلی مقاله حاضر شناسایی راهکارهایی برای استفاده از ظرفیتهای پهنباند در ارتقای جایگاه تلویزیون در سبد مصرف رسانهای مخاطبان است. برای شناسایی این راهکارها با استفاده از روش دلفی کلاسیک به خبرگان حوزه علوم ارتباطات و متخصصانی که در زمینه رسانههای بر بستر پهنباند خبرگی نظری و یا تجربی داشتند، رجوع شد. 21 نفر از ایشان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش دلفی در سه دور اجرا شد که در مرحله اول از طریق روش مصاحبه عمیق و در مراحل بعدی به کمک پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات مورد نیاز گردآوری شد. نهایتاً اعضای پنل دلفی درباره 21 راهکار که در 5 بخش «محتوایی»، «مدیریتی»، «تکنیکی»، «خط مشی گذاری» و «تجاری- اقتصادی» طبقهبندی شده بودند، به اجماع نظر رسیدند. از مهمترین راهکارهای محتوایی شناساییشده میتوان به «تولید محتوای مختص فضای مجازی» و «تغییر در مدل خبررسانی»؛ از مهمترین راهکارهای مدیریتی به «مخاطب شناسی بستر پهنباند» و «ارتقای سطح سواد رسانهای کاربران»؛ از مهمترین راهکارهای تکنیکی به «تحول در حوزه آرشیو» و «استفاده از ظرفیت بازخوردگیری برای واکاوی ویژگیهای کاربران»؛ از مهمترین راهکارهای خط مشی گذاری به «تنظیم مقررات روشن» و «تعامل بازیگران حوزه پخش فراگیر صوت و تصویر در فضای مجازی» و از مهمترین راهکارهای تجاری- اقتصادی به «خلق ارزش افزوده برای فروش محصولات بیشتر» و «ایجاد بستر مناسب برای فروش محصولات» اشاره کرد.
سیاوش صلواتیان؛ عبدالعلی علی عسگری؛ حنانه احمدی
چکیده
امروزه سازمانهای رسانهای جهان در تلاشاند تا از ظرفیت رسانههای نوینِ همگرا در جهت جذب و نگهداشت مخاطبان خود بهرهجویند. تلویزیون پروتکل اینترنتی[1] یکی از انواع اینگونه رسانهها است. بهکارگیری رسانههای نوین، به مدلهای جدید ارتباطی نیاز دارد. با شکلگیری مدلهای جدید ارتباطی، ساختارهای سنتی در سازمانهای رسانهای ...
بیشتر
امروزه سازمانهای رسانهای جهان در تلاشاند تا از ظرفیت رسانههای نوینِ همگرا در جهت جذب و نگهداشت مخاطبان خود بهرهجویند. تلویزیون پروتکل اینترنتی[1] یکی از انواع اینگونه رسانهها است. بهکارگیری رسانههای نوین، به مدلهای جدید ارتباطی نیاز دارد. با شکلگیری مدلهای جدید ارتباطی، ساختارهای سنتی در سازمانهای رسانهای دیگر پاسخگو نیستند و باید به دنبال طراحی و پیادهسازی ساختارهای سازمانی جدید بود. هدف اصلی این مقاله ارائه ساختار سازمانی مناسب و بومی برای «تلویزیون پروتکل اینترنتی» در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است. برای این منظور در مرحله اول ساختار سازمانی در سیزده اپراتور مهم تلویزیون پروتکل اینترنتی در دیگر کشورها مطالعه تطبیقی شد. پسازآن با رویکرد کیفی و از طریق روش مصاحبه عمیق دادهها جمعآوری و تحلیل گردید. مشارکتکنندگان در این پژوهش شامل دو گروه اساتید و متخصصان صاحبنظر در حوزه رسانههای نوین و ساختارهای سازمانی و مدیران درگیر در اجرای پروژه ملی تلویزیون پروتکل اینترنتی در سازمان صداوسیما بودند که از بین آنها به روش هدفمند و گلوله برفی نمونهگیری انجام شد. بنا بر نتایج این پژوهش، بهمنظور اجتناب از ایجاد سلسلهمراتب سازمانی دستوپا گیر، بهترین شیوه استقرار تلویزیون پروتکل اینترنتی در ایران، ایجاد یک ستاد مرکزی است. این ستاد مرکزی که متشکل از سازمانهای تأمینکننده حلقههای زنجیره ارزش تلویزیون پروتکل اینترنتی است، بهصورت یکپارچه از سوی سازمان صداوسیما مدیریت میشود. بهواسطه حضور این سازمانها در ستاد مرکزی و تعاملات بین آنها، مناسبترین ساختار بین سازمانی این ستاد مرکزی ساختار شبکهای و مناسبترین ساختار درونسازمانی آن ساختار ماتریسی است.
هادی خانیکی
چکیده
مقاله پیش رو مروری بر سیر تحول مفهوم ارتباطات در ایران بر پایه آموزشهای جدید دانشگاهی دارد. مطالعات نخستین در این حوزه، بر دو واژه "وسایل ارتباط جمعی" و "رسانه" مبتنی است که واژه نخست، مورد تأکید مرحوم دکتر معتمدنژاد و واژه دوم، مورد تأکید روانشاد دکتر مجید تهرانیان بود. این تمایز در نامگذاری تنها از اختلاف بر سر دامنه سختافزارها ...
بیشتر
مقاله پیش رو مروری بر سیر تحول مفهوم ارتباطات در ایران بر پایه آموزشهای جدید دانشگاهی دارد. مطالعات نخستین در این حوزه، بر دو واژه "وسایل ارتباط جمعی" و "رسانه" مبتنی است که واژه نخست، مورد تأکید مرحوم دکتر معتمدنژاد و واژه دوم، مورد تأکید روانشاد دکتر مجید تهرانیان بود. این تمایز در نامگذاری تنها از اختلاف بر سر دامنه سختافزارها و فناوریهای ارتباطی نشئت نمیگیرد، بلکه ناظر بر وجوه اجتماعی زبان ومعنا یافتن واژگان در این حوزه نیز هست؛ چنانکه بر واژه "رسانه" در این میان معانی جدیدی بار شد که پیش از این، در زبان فارسی به چشم نمیخورد. مقاله با مطالعه تاریخی و با روش اسنادی روند پیدایش و تحول این مفاهیم را از میان آثار و نوشتههای معتمدنژاد و تهرانیان که هر دو نقش مؤسس در آموزش و پژوهش ارتباطات در ایران دارند، واکاویده و به اعتبار تأسیس دانشکده علوم ارتباطات و راهاندازی فصلنامه "مطالعات رسانههای نوین"، انتظارهای جدید از دانش ارتباطات و رسانههای نوین را مطرح کرده است. نویسنده در این مقاله بر اساس مطالعهای تاریخی و تطبیقی نتیجه میگیرد که در "مطالعات رسانههای نوین باید هر دو وجه سختافزاری و نرمافزاری تحولات جدید را در تمامیسطوح رسانهای و ارتباطی مد نظر قرار داد.