دوره 9 (1402)
دوره 8 (1401)
دوره 7 (1400)
دوره 6 (1399)
دوره 5 (1398)
دوره 4 (1397)
دوره 3 (1396)
دوره 2 (1395)
دوره 1 (1394)

تعداد مشاهده مقاله

500,013

تعداد دریافت فایل اصل مقاله

391,165

نسبت مشاهده بر مقاله

1282.08

نسبت دریافت فایل بر مقاله

1002.99

تعداد مقالات ارسال شده

1,844

تعداد مقالات رد شده

941

درصد عدم پذیرش

51

تعداد مقالات پذیرفته شده

378

درصد پذیرش

20

نشریه مطالعات رسانه‌های نوین یک فصلنامه، با داوری بسته و دوسو ناشناس و با دسترسی آزاد است که از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی به عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی در ایران و با همکاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و همچنین کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو منتشر می‌شود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین‌المللی با تمرکز بر مباحث علوم ارتباطات پایه گذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزۀ علوم ارتباطات اجتماعی انتشار یافته است و هدف آن انتشار مقالات پژوهشی با کیفیتی است که یافته‌های مرتبط با موضوعات مهم علوم ارتباطات را گزارش می‌دهند. نشریه مطالعات رسانه‌های نوین  به دو صورت چاپی و برخط (آنلاین) با دسترسی آزاد منتشر می شود.

نشریه مبلغ 200,000 تومان جهت داوری مقالات و 400,000تومان جهت پذیرش و چاپ مقالات دریافت می‌کند؛ سایر مراحل نیز از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی پشتیبانی مالی می‌شود.

صدور گواهی پذیرش و چاپ مقاله منحصرا  منوط به در خواست مولف و دریافت نامه پذیرش ممهور به مهر  با امضای سردبیر  نشریه است. دریافت کننده گواهی برای اثبات اصالت آن موظف به استعلام از این نشریه است. 

طبق مصوبه جلسه مورخ 1403/08/14 هیأت تحریریه: از ابتدای آذرماه 1403 ،تعداد نویسندگان مقالاتی که در سامانه ثبت می شوند نباید بیشتر از دو نفر باشد به استثنای دانشجویان دکتری که فقط می توانند نام استاد راهنما و یک استاد مشاور در مقاله مستخرج از رساله دکتری درج نمایند. در ضمن دانشجویان  دکتری، دانشجویان کارشناسی ارشد  و همچنین فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد به تنهایی نمی توانند مقاله جهت ارزیابی ارسال کنند و در صورت عدم توجه به این بند مقالات ایشان از دستور کار  مجله خارج خواهد شد. 

«دسترسی به مقالات این سایت آزاد است»

مطالعات فضای مجازی و شبکه­‌های اجتماعی
نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان اقلیم کردستان عراق

بیلال محمد؛ علی اصغر کیا؛ هادی خانیکی

دوره 10، شماره 40 ، دی 1403، صفحه 30-1

https://doi.org/10.22054/nms.2025.80612.1729

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر تبیین نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان اقلیم کردستان عراق می‍باشد. پژوهش حاضر از جنبه هدف از نوع پژوهش‍‍های کاربردی و ازلحاظ ماهیت توصیفی- همبستگی می‍باشد که با استفاده از روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقلیم کردستان ...  بیشتر

سنخ‌شناسی استریمرهای ایرانی

بهروز اشرف سمنانی؛ سعید ذکائی؛ سعیده امینی

دوره 10، شماره 40 ، دی 1403، صفحه 68-31

https://doi.org/10.22054/nms.2024.74904.1600

چکیده
  چکیدهاستریم شیوه‌ پخش زنده محتوا در شبکه‌های اجتماعی است که در آن تولید کننده محتوا، از طریق پخش تصاویر زنده‌ از فعالیت‌های خود، توجه مخاطبان را جلب می‌کند. اغلب استریمرها که تولید کننده‌های این نوع از محتوا هستند، به صورت زنده انجام یک بازی ویدئویی را به نمایش می‌گذارند. این مقاله تلاش دارد تا با تکیه بر نظریه فرا-بازی «یاسپر ...  بیشتر

رسانه‌های نوین
بزه‌دیدگی جنسی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و نقش شتاب‌دهنده سیاست پالایش(فیلترینگ)

مائده موقری؛ حسین آقابابائی

دوره 10، شماره 40 ، دی 1403، صفحه 68-69

https://doi.org/10.22054/nms.2025.82282.1765

چکیده
  رسانه‌ها نقش اساسی در افکار و کردار افراد دارند و با توجه به توسعه و فراگیر شدن رسانه‌های نوین و به خصوص تبادل گسترده داده‌ها و اطلاعات در بستر اینترنت و فضای مجازی، نقش رسانه فراگیرتر شده است. کودکان و نوجوانان از کاربران عمده رسانه و به ویژه رسانه‌های فعال در بستر مجازی هستند و به طور طبیعی از رسانه تأثیر می پذیرند. در کنار فواید ...  بیشتر

مطالعه نقش رسانه های جدید بر فرایند آموزش و یادگیریِ دانش آموزان (مطالعه موردیِ نوجوانان دانش آموز دبیرستان های مناطق چندگانه شهر تهران)

علیرضا عبداللهی نژاد؛ زهرا مهاجری امیری

دوره 10، شماره 40 ، دی 1403، صفحه 126-99

https://doi.org/10.22054/nms.2024.74097.1574

چکیده
  در سال‌های اخیر، استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی به‌ویژه در میان نوجوانانِ نسل زد و دانش‌آموزان دبیرستانی رشد قابل‌توجهی داشته است. یکی از زمینه‌های استفاده‌ی این نسل از ابزارهای نوین، در حوزه آموزش و یادگیری است. مسئله اصلی در این مقاله این است که چگونه دانش‌آموزان نوجوان دبیرستانی در شهر تهران از رسانه‌های اجتماعی برای ...  بیشتر

مطالعات فضای مجازی و شبکه­‌های اجتماعی
سلامت شبکه ای شده: اینستاگرامی شدن سلامت

یوسف خجیر

دوره 10، شماره 40 ، دی 1403، صفحه 158-127

https://doi.org/10.22054/nms.2025.82066.1758

چکیده
  با توجه به رشد استفاده از اینستاگرام در حوزه سلامت، این پژوهش درصدد شناسایی کارکرد و کژکارکردی استفاده از اینستاگرام در نظام سلامت از دیدگاه نخبگان دانشگاهی و خبرگان است. این پژوهش از نوع کیفی و روش آن تحلیل مضمون است. برای گرداوری اطلاعات از مصاحبه نیمه‎ساختاریافته و برای پردازش داده‎ها از کدگذاری کینگ (1998) استفاده شده است. مشارکت‎کنندگان ...  بیشتر

روزنامه‌نگاری بحران و بحران روزنامه‌نگاری در همه‌گیری کرونا؛ (موردمطالعه: اخبار جعلی منتشرشده در کانال تلگرامی خبرگزاری ایرنا)

عباس اسدی؛ رایحه رمضانی؛ سامان خدایاری؛ شادی خدایاری

دوره 10، شماره 40 ، دی 1403، صفحه 200-159

https://doi.org/10.22054/nms.2024.71411.1499

چکیده
  پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های نوین بستر مناسبی برای نشر اخبار جعلی هستند. این امر در همه‌گیری‌ها خود را بیشتر نشان می‌دهد. به دلیل استفادۀ عموم با سطح سواد رسانه‌ای مختلف از رسانه‌های اجتماعی و پیام‌‌رسان‌های آنلاین در بحران‌های گوناگون باید در شناسایی و مواجهه با آن‌ها تدابیری اندیشید. دراین‌بین، نقش روزنامه‌نگاران بسیار مهم ...  بیشتر

رسانه‌های نوین
ارائه الگوی پیام رسان داخلی کارآمد با تاکید بر نقش سواد رسانه‌ای کاربران

سید محمدرضا مداح؛ احسان شاه قاسمی؛ مژگان ثابت تیموری

دوره 10، شماره 40 ، دی 1403، صفحه 241-201

https://doi.org/10.22054/nms.2025.82425.1769

چکیده
  پیام‌رسان‌ها از ابزارهای اصلی برقراری ارتباطات اجتماعی و سازمانی محسوب‌ می‌شوند. باتوجه به اینکه استفاده آگاهانه از پیام‌رسان‌ها منوط به برخورداری از سواد رسانه‌ای است، بنابراین پژوهش حاضر، اصول و شاخص‌های کلیدی پیام‌رسان امن، کاربرپسند و آموزشی را شناسایی نموده، نسبت به ارائه الگوی یک پیام‌رسان داخلی کارآمد با تأکید بر ...  بیشتر

تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر جنبش‌های اجتماعی؛ مطالعه جنبش‌های اعتراضی ایران (1398-1388)

بهمن ربیعی نیا؛ حسین هرسیج

دوره 10، شماره 40 ، دی 1403، صفحه 286-243

https://doi.org/10.22054/nms.2023.67717.1387

چکیده
  عالم‌گیر‌ شدن استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی موجب تغییرات مهمی در سبک زندگی، عادات و ارتباطات اجتماعی و ارتباط بین مردم و دولت‌ها شده است. جنبش‌های اجتماعی به‌عنوان یکی از روش‌های انتقال خواسته‌ها و ارتباط بین مردم و حاکمیت به‌شدت متأثر از این تغییرات است. در دو دهه اخیر کارکرد بسیج شبکه‎‌های اجتماعی چهره جدیدی از جنبش‌های ...  بیشتر

نمود نامطلوب از خود در اینستاگرام. بی‌اعتباری یا جستجوی اعتبار؟

شادی ضابط

دوره 10، شماره 40 ، دی 1403، صفحه 317-287

https://doi.org/10.22054/nms.2023.70132.1463

چکیده
  کاربران اینستاگرام آگاه هستند که با نشر عکس و نوشته همراه آن به شکل‌گیری تصویری از خود کمک می‌‌کنند. مطابق آنچه تحقیقات مختلف در بستر فرهنگی جامعه ایرانی نشان داده است، قاطبه کاربران آنچنان که گافمن معتقد است تمایل به ارائه نمودی ایده‌آل و مطلوب از خود دارند. هدف این پژوهش فهم عملکرد کاربرانی است که بازنمایی خود را با تصاویری از ...  بیشتر

مدلسازی عوامل رقابت پذیری رسانه های مکتوب با شبکه های اجتماعی در راستای ادامه حیات

محمدجواد افشارصفوی؛ گلنار شجاعی باغینی؛ محمدرضا رستمی

دوره 10، شماره 40 ، دی 1403، صفحه 351-319

https://doi.org/10.22054/nms.2023.64393.1305

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، مدل‌سازی عوامل مؤثر بر رقابت‌پذیری رسانه‌های مکتوب در مواجهه با شبکه‌های اجتماعی به‌منظور تداوم حیات آن‌هاست. این پژوهش ازنظر هدف، توسعه‌ای-کاربردی و ازنظر رویکرد، از نوع آمیخته اکتشافی است. در مرحله کیفی، با بهره‌گیری از روش نظریه‌پردازی داده‌بنیاد (گراندد تئوری)، داده‌های موردنیاز برای تدوین چارچوبی جهت ...  بیشتر

بررسی تاثیر رسانه های نوین در شکل دهی الگوهای مصرفی جامعه ایران

کریم نعمتی اقدم؛ نسیم مجیدی؛ علی اصغر کیا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 بهمن 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2024.70227.1465

چکیده
  چکیده هدف از این تحقیق بررسی نقش رسانه های نوین در تغییرات ظاهری فرهنگ جامعه ایران می باشد که روش تحقیق بدون اتکا به نظریات رایج و با روش نظریه مبنایی (GT) انجام گرفته است. در این روش به صورت استنباطی می‌توان بعد از تبیین عناصر و ویژگی‌های پیام به ارتباط میان عناصر ارتباط و پیشینه و پیامد (یا آثار) فراگرد ارتباطی نیز پرداخت ..سپس توصیف ...  بیشتر

مطالعه تصویر «استاد دانشگاه» در شبکه اجتماعی اینستاگرام

بهارک محمودی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 تیر 1403

https://doi.org/10.22054/nms.2024.77131.1650

چکیده
  هدف از نگارش این مقاله، مطالعه و طبقه‌بندی اشکال مختلف حضور اساتید دانشگاه در اینستاگرام است؛ پلتفرمی که برای کاربران خود از جمله اساتید دانشگاه این امکان را فراهم می‌کند که خود و قاب‌هایی از سبک زندگی‌شان را در این عرصه به نمایش درآورند؛ تصاویری که اقتدار و کارکرد سلسله‌مراتبی موجود در ارتباط میان استاد و دانشجو را به چالش کشیده ...  بیشتر

مروری بر کاربردهای منتخب بلاک‌چین در صنعت رسانه و سرگرمی: رویکرد آینده‌پژوهی

محمد مهدی مولایی؛ صدیقه سخایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 مهر 1403

https://doi.org/10.22054/nms.2024.80582.1732

چکیده
  یکی از فناوری‌های نوظهوری که در دهه گذشته تأثیر زیادی بر سبک زندگی ما داشته است، فناوری بلاک‌چین نام دارد که امکان ایجاد انقلابی در نحوه تجارت و تعامل جامعه را فراهم می‌کند. بلاک‌چین یک پایگاه داده همتا به همتا‌ی توزیع شده است که امکان غیرمتمرکزکردن سیستم‌ها را فراهم، توزیع و ذخیره‌سازی داده‌ها و تراکنش‌ها را تضمین می‌کند. این ...  بیشتر

سلامت دیجیتال در نظام جامع ارتباطات سلامت در ایران

فرزانه کوهی؛ سیدعلی رحمانزاده؛ علی اصغر کیاء؛ سیدرضا نقیب السادات

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 مهر 1403

https://doi.org/10.22054/nms.2024.81833.1755

چکیده
  سلامت دیجیتال، استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای بهبود ارتباطات و مدیریت سلامت افراد و جامعه است. هدف از مقاله حاضر، شناسایی عناصر و مؤلفه‌های سلامت دیجیتال در نظام جامع ارتباطات سلامت در ایران باهدف ارتقای سلامت است. در این پژوهش از روش سوات یا نخبگی استفاده شده است. نمونه‌گیری نیز به روش نااحتمالی هدفمند از میان نخبگان حوزه سلامت ...  بیشتر

مطالعه شیوه های ارتباط هواداران زن با سوییت هوم بلاگرهای اینستاگرام

سمیه شالچی؛ فاطمه نوروزی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 بهمن 1403

https://doi.org/10.22054/nms.2025.79338.1694

چکیده
  در این پژوهش توجه ما به طور ویژه بر هواداران زن و مخاطبان سوییت هوم بلاگرهای اینستاگرامی بوده است، نخست به این پرسش پرداختیم که رابطه ی بین سوییت هوم بلاگر و هوادار توسط هوادار چگونه تعریف می شود؟ سپس محتوای صفحه در نگاه هوادار چگونه درک و فهم می شود؟ در این پژوهش از روش کیفی بهره جستیم و با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته با ...  بیشتر

مدل سیاست‌گذاری ارتباطات با تاکید بر مقررات‌گذاری برای اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

رضاعلی رضائی مالیدره؛ علی اکبر فرهنگی؛ سیدمحمد دادگران؛ علی دلاور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 بهمن 1403

https://doi.org/10.22054/nms.2025.81386.1748

چکیده
  مطالعه با هدف شناخت ارائه مدل سیاست‌گذاری ارتباطات با تاکید بر مقررات‌گذاری برای اینترنت ماهواره‌ای استارلینک انجام شد. مطالعه با هدف کاربردی-توسعه‌ای، از نظر روش و بازه زمانی گردآوری داده‌ها، یک پژوهش پیمایش مقطعی و از نظر طرح پژوهشی، یک پژوهش آمیخته می‌باشد. جامعه مشارکت‌کنندگان بخش کیفی شامل اساتید حقوق و مدیران ارتباطات ...  بیشتر

مطالعه ساختار و روند انتشار محتواهای مرتبط با هویت جنسی در توییتر (ایکس) فارسی

میلاد عبداللهی؛ سبحان یحیائی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2025.83405.1787

چکیده
  این پژوهش با هدف شناسایی شبکه‌های ارتباطی شکل گرفته در ارتباط با هویت جنسی و روندانتشار محتواهای مرتبط با هویت جنسی در شبکه اجتماعی توییتر در بازه زمانی 1 فروردین 1402 تا 19 مرداد 1403 طراحی و اجرا شده است. برای دستیابی به اهداف پژوهش، از دو روش تحلیل کلان داده با استفاده از نرم‌افزار بصری‌سازی گفی و روندپژوهی استفاده شده است که نتایج ...  بیشتر

نسل جدید و فرایندهای هویت‌یابی (با تأکید بر هویت‌یابی از طریق رسانه‌های اجتماعی)

محمدرضا حسنی؛ فاطمه محمدزاده؛ حمیده محمدزاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/nms.2025.80522.1727

چکیده
  با ظهور و گسترش رسانه‌های اجتماعی هویت تبدیل به امری تغییرپذیر و چندپاره شده و جامعه و خانواده دیگر تنها منابع تعیین‌کننده نیستند، بنابراین هویت و فرایند هویت‌یابی به‌خصوص در بین جوانان دستخوش دگردیسی گسترده‌ای شده است. از اینرو در پژوهش حاضر قصد داریم هویت جوانان و فرایند هویت‌یابی آنها را در نتیجه استفاده از رسانه‌های اجتماعی ...  بیشتر

ابر واژگان