امیر حسین آقائی؛ علیرضا حاتمی؛ داتیس خواجه ئیان
چکیده
دیجیکالا به عنوان بزرگترین پلتفرم خردهفروشی آنلاین در ایران، یکی از برندهاییست که از ظرفیت رسانههای اجتماعی مختلف برای تحقق اهدافش بهره میجوید. از طرفی فضای کلی و منحصربفرد حاکم بر میکروبلاگ توییتر به گونهایست که فعالیت در آن حساسیتهای خاص خودش را دارد. به همین دلیل، در پژوهش حاضر به تحلیل شیوه درگیرشدن مخاطب-مشتریان در ...
بیشتر
دیجیکالا به عنوان بزرگترین پلتفرم خردهفروشی آنلاین در ایران، یکی از برندهاییست که از ظرفیت رسانههای اجتماعی مختلف برای تحقق اهدافش بهره میجوید. از طرفی فضای کلی و منحصربفرد حاکم بر میکروبلاگ توییتر به گونهایست که فعالیت در آن حساسیتهای خاص خودش را دارد. به همین دلیل، در پژوهش حاضر به تحلیل شیوه درگیرشدن مخاطب-مشتریان در توییتر با برند دیجیکالا پرداخته شد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی-اکتشافی بوده و رویکرد آن کمی است. همچنین از دادهکاوی و تحلیل شبکههای اجتماعی در آن استفاده شده و با استفاده از یکی از ابزارهای پایش شبکههای اجتماعی، یعنی پلتفرم هشتگ، به گردآوری و تحلیل دادهها یا همان توییتهای موجود در اینترنت پرداخته شده است.در همین راستا، ابتدا توییتهای کاربران توییتر که شامل کلیدواژههای مرتبط با دیجیکالا بودند را گردآوری و با تحلیل آنها تلاش کردیم الگوهای درگیرشدن مخاطب-مشتریان با این برند را شناسایی کنیم. در انتها، با نمایش نمودار سریهای زمانی روند انتشار مطالب، سریهای زمانی و روند احساسات یا سنتیمنت مطالب، ابرکلمات، ابرهشتگ و تاپیک مدلینگ، برجستهترین روندها و موضوعات درگیرکننده کاربران توییتر با دیجیکالا ارائه و ضمن تحلیل چرایی آن، پیشنهاداتی برای حضور موثر برندها در این شبکه اجتماعی آورده شده است.
قاسم زارعی؛ گلثوم اکبری آرباطان
چکیده
رسانههای اجتماعی و پایداری جریانهای اصلی بازاریابی و تجارت هستند. با پیشرفت فناوری بازاریابی پایدار به استفاده از رسانههای اجتماعی تمرکز میکند، جایی که مصرفکنندگان میتوانند مستقیماً با بسیاری از مصرفکنندگان دیگر ارتباط برقرار کنند و بر باورها و رفتار آنها تأثیر بگذارند. این تأثیرگذارها هم محتوای ارگانیک و هم محتوای ...
بیشتر
رسانههای اجتماعی و پایداری جریانهای اصلی بازاریابی و تجارت هستند. با پیشرفت فناوری بازاریابی پایدار به استفاده از رسانههای اجتماعی تمرکز میکند، جایی که مصرفکنندگان میتوانند مستقیماً با بسیاری از مصرفکنندگان دیگر ارتباط برقرار کنند و بر باورها و رفتار آنها تأثیر بگذارند. این تأثیرگذارها هم محتوای ارگانیک و هم محتوای حمایتشده را ایجاد میکنند. این پژوهش باهدف ارائه الگویی برای بازاریابی پایدار مبتنی بر اینفلوئنسرها در رسانههای اجتماعی به شیوهی توصیفی، از طریق مصاحبههای عمیق نیمهساختارمند به تدوین و اعتباریابی چارچوبی مفهومی با روش داده بنیاد پرداخته است. جامعهی آماری شامل خبرگان و صاحبنظران و متخصصان رسانههای اجتماعی و بازاریابی پایدار و اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی هستند که از بین آنها ۱3 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در این مطالعه مشارکت کردند. تعداد نمونهها از قاعده اشباع پیروی میکند. ﺑﺮای تجزیهوتحلیل دادهها، از روش ﮐﺪﮔﺬاری ﺑﺎز، ﻣﺤﻮری و ﮔﺰﯾﻨﺸﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ یافتههای پژوهش نشان میدهد مفاهیم در قالب یک مقوله محوری و 12 مقوله اصلی و 25 مقوله فرعی و 147 ﻣﻔﻬﻮم ﯾﺎ ﮐﺪ ﺑﺎز ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪ. درنهایت ﻣﺪل ﭘﺎراداﯾﻤﯽ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ پایدار مبتنی بر اینفلوئنسرها در رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اراﺋﻪ ﺷﺪ. شرایط علی شامل (شایستگیهای محتوایی، شایستگیهای تعامل و توانایی تأثیرگذاری)، شرایط زمینهای شامل (قدرت اینفلوئنسرها، همراهی اجتماعی) شرایط مداخلهگر (خودبرندسازی اینفلوئنسرها، محدودیت در کنترل محتوا)، راهبردها (جهتدهی مجدد آمیخته بازاریابی، شبکهسازی آنلاین)، پیامدها شامل (ایجاد نیروهای خودپایدار، ارزشآفرینی فراگیر، هویت پایدار) دستهبندی شدند.
هادی خانیکی؛ علی احمدی
چکیده
بحرانها جزء جداییناپذیر زندگی اجتماعی بهشمار میروند و روزبهروز برتعداد و تنوع آنها افزوده میشود. رسانههای اجتماعی بهدلیل قابلیتهای گسترده در جذب مخاطب و توانایی شکلدهی به افکار عمومی نقش مهمی در پیشگیری و مدیریت بحرانها دارند بهنحویکه با توجه به کارکردهای متعددشان، میتوانند بهعنوان یکی از ارکان اصلی مدیریت ...
بیشتر
بحرانها جزء جداییناپذیر زندگی اجتماعی بهشمار میروند و روزبهروز برتعداد و تنوع آنها افزوده میشود. رسانههای اجتماعی بهدلیل قابلیتهای گسترده در جذب مخاطب و توانایی شکلدهی به افکار عمومی نقش مهمی در پیشگیری و مدیریت بحرانها دارند بهنحویکه با توجه به کارکردهای متعددشان، میتوانند بهعنوان یکی از ارکان اصلی مدیریت بحران محسوب شوند. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل مضمون در بازه زمانی اسفندماه ۹۸ تا شهریورماه ۹۹ باهدف بازنمایی اخبار ویروس کووید 19 در رسانههای اجتماعی ایرانیان، به تحلیل بیشترین مطالب منتشرشده و نیز پر بازدیدترین پستهای کانالهای تلگرامی مرتبط با شیوع کرونا پرداخته است. بر اساس یافتههای پژوهش با کاهش شدت انتشار مطالب مرتبط با کرونا، از میزان اهمیت پستهای مرتبط با قرنطینه، فاصلهگذاری اجتماعی و اقدامات دولت برای مدیریت بحران در کانالهای تلگرامی کاسته شده و حساسیت و توجه مردم به اعمال محدودیتهای کرونایی در بازه زمانی موردبررسی کاهش یافته است که این امر عاملی اصلی تشدید بحران کرونا در جامعه در بازه زمانی موردمطالعه بوده است.
همراز تولایی؛ مینا رنجبر فرد؛ سهیلا مهمان نوازان
چکیده
با توجه به دنیای امروز که عصر اطلاعات و ارتباطات است، نقش رسانههای اجتماعی را در انتقال اطلاعات و گسترش انواع ارتباطات در زندگی روزمره و شخصی افراد نمیتوان نادیده گرفت. مهمترین و اصلیترین عنصر یک رسانه اجتماعی، محتوای آن است و یکی از ویژگیهایی که یک محتوا بایستی داشته باشد تا باعث درگیری کاربر گردد، «عاطفه» میباشد. ...
بیشتر
با توجه به دنیای امروز که عصر اطلاعات و ارتباطات است، نقش رسانههای اجتماعی را در انتقال اطلاعات و گسترش انواع ارتباطات در زندگی روزمره و شخصی افراد نمیتوان نادیده گرفت. مهمترین و اصلیترین عنصر یک رسانه اجتماعی، محتوای آن است و یکی از ویژگیهایی که یک محتوا بایستی داشته باشد تا باعث درگیری کاربر گردد، «عاطفه» میباشد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر ویژگیهای محتوایی بر درگیری محتوایی (درگیری مشتری) با نقش میانجی عاطفه در پلتفرم رسانه اجتماعی (اینستاگرام) میباشد. جامعه موردنظر، فالوئرهای پیج بیگ بنگ (پیج علمی در ارتباط با نجوم) در اینستاگرام میباشد که تعداد آنها 000/795 است و تعداد نمونه برداشتشده طبق جدول مورگان 384 بوده است. برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه و شمارش بازخوردهای لایک و کامنت کاربران اینستاگرام استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزار PLS انجام شد. نتایج نشان داد که ویژگیهای محتوایی که شامل سه بعد اصالت، لذتگرایی و کیفیت است، بر درگیری محتوایی که شامل لایک و کامنت است اثر دارد. همچنین نتایج نشان داد که هر سه بعد اصالت، لذتگرایی و کیفیت بر عاطفه تأثیر دارند. اثر متغیر عاطفه که شامل سه بعد خشنودکننده، برانگیختگی و تسلط است نیز بر درگیری محتوایی تأیید گردید. با توجه به نتایج این پژوهش، شرکتها برای موفقیت در کسبوکار خود نیاز دارند که به پلتفرمهای رسانههای اجتماعی توجه نمایند. درواقع سازمانها بایستی محتوایی مفید، سرگرمکننده و لذتبخش تولید کنند تا مشتری خود را هر چه بیشتر با برند خود درگیر نموده و او را وفادارتر سازند.
سید محمدباقر جعفری؛ علیرضا امیرکبیری؛ حسین امجدی
چکیده
استفاده روزافزون شهروندان از خدمات وب 2.0 و رسانههای اجتماعی که اکثراً هم بومی نیستند لزوم تلاش دولت برای ورود به عرصۀ خدماترسانی از طریق ابزار رسانه های اجتماعی را جدیتر مینماید. در این مقاله به دنبال پاسخگویی به این سؤالات هستیم که اگر دولت بخواهد برای خدماترسانی از طریق ابزار رسانه های اجتماعی عمل نماید، اولاً چه ...
بیشتر
استفاده روزافزون شهروندان از خدمات وب 2.0 و رسانههای اجتماعی که اکثراً هم بومی نیستند لزوم تلاش دولت برای ورود به عرصۀ خدماترسانی از طریق ابزار رسانه های اجتماعی را جدیتر مینماید. در این مقاله به دنبال پاسخگویی به این سؤالات هستیم که اگر دولت بخواهد برای خدماترسانی از طریق ابزار رسانه های اجتماعی عمل نماید، اولاً چه مجموعه عوامل تأثیرگذاری وجود خواهد داشت و دوماً کدامیک از این عوامل پیشران و کدامیک بهعنوان عامل پیشگیر در مسیر حرکت دولت عمل خواهند نمود. برای انجام این پژوهش، از روش فراترکیب استفاده به عملآورده شده است. برای دستیابی به تعداد مقالات مناسب بررسی، از روش 7 مرحله ای فراترکیب سندلوسکی و باروسو استفاده شد. نهایتاً تعداد 39 مقاله موردبررسی واقع شد. برای ارزیابی کیفیت 39 منبع نهایی از ابزار گلین استفاده شد. تمام 39 منبع نهایی توانستند نمره بالای 75 درصد را کسب نمایند. بررسی این مقالات از طریق روش فراترکیب نهایتاً ما را به شناسایی 4 عامل، مدیریتی، سازمانی، انسانی و زیرساختی رهنمون شد. هرکدام از این عوامل شامل زیرعامل هایی هستند که با توجه به ادبیاتِ موردبررسی بهعنوان پیشران و یا پیشگیر بر سر راه استفاده دولت از رسانه های اجتماعی برای خدماترسانی، عمل میکنند. برای تعین پاسخ به نوع تأثیر عامل (پیشران بودن و یا پیشگیر بودن) با توجه به متن پژوهش ها و همینطور محدودیت های موجود در کشور از این منظر، تصمیم گیری شد.
آرش زارعی؛ سردار محمدی
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی اثر فعالیت های بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی روی قصد حضور هواداران با نقش میانجی هویت تیمی و رضایت (مطالعه موردی صفحه اینستاگرام استقلال) بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی-همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه هواداران باشگاه فرهنگی ورزشی تیم فوتبال استقلال که 434 پرسشنامه بهصورت آنلاین در سایت کافه ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی اثر فعالیت های بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی روی قصد حضور هواداران با نقش میانجی هویت تیمی و رضایت (مطالعه موردی صفحه اینستاگرام استقلال) بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی-همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه هواداران باشگاه فرهنگی ورزشی تیم فوتبال استقلال که 434 پرسشنامه بهصورت آنلاین در سایت کافه پردازش جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت گردآوری دادهها از پرسش نامه بازاریابی اجتماعی سئوو پارک، قصد حضور تماشاگران اچن،رضایتمندی الیور و پرسش نامه هویت تیمی تریل و جیمز استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: یافتهها نشان داد بازاریابی رسانههای اجتماعی روی هویت تیمی، رضایت و قصد حضور اثر دارد، هویت تیمی بر رضایت و قصد حضور هوادار اثرگذار است و رضایت هوادار بر قصد حضور اثرگذار میباشد. هویت تیمی نقش میانجی بین بازاریابی شبکه های اجتماعی بر قصد حضور هواداران ندارد و رضایت نقش میانجی بین بازاریابی شبکه های اجتماعی بر قصد حضور هواداران با دارد.نتیجهگیری: امروزه روشهای سنتی ارتباط با مشتری جوابگوی مدیریت نیست. به همین دلیل، سازمانها و صنایع گوناگون به فکر استفاده از روشهای جذاب در رسانههای اجتماعی برای جلب نظر مخاطبان خود افتادهاند.
مونا جامی پور؛ سید محمدباقر جعفری؛ ریحانه عصاریان
چکیده
رسانههـای اجتماعی به عنوان یک ابزار مؤثر در کسبوکارهای کوچک و متوسط، طیف وسیعی از فرصتهای ارزشمند را ایجاد و موجب کاهش چشمگیر هزینهها خواهد شد و امروزه استراتژی بنگاهها برای تعامل با مشتریان و ایجاد روابط و همکاری با دیگر عناصر بازار با ظهور رسانههای اجتماعی تغییر داشته است. در طول دو دهه قبل، تحقیقات مربوط به رسانههای ...
بیشتر
رسانههـای اجتماعی به عنوان یک ابزار مؤثر در کسبوکارهای کوچک و متوسط، طیف وسیعی از فرصتهای ارزشمند را ایجاد و موجب کاهش چشمگیر هزینهها خواهد شد و امروزه استراتژی بنگاهها برای تعامل با مشتریان و ایجاد روابط و همکاری با دیگر عناصر بازار با ظهور رسانههای اجتماعی تغییر داشته است. در طول دو دهه قبل، تحقیقات مربوط به رسانههای اجتماعی در حوزه کسبوکار بهطور فزایندهای افزایشیافته است ولیکن تاکنون مطالعه جامعی در رابطه با ارزشهای تجاری رسانههای اجتماعی در کسبوکارهای کوچک و متوسط و اولویتبندی آنها صورت نگرفته است. لذا پژوهش حاضر با بررسی سیستماتیک مطالعات در بازه زمانی سالهای 2012 تا 2019، 57 مقاله انتخاب و با استفاده از روش فراترکیب مقالات منتخب مورد بررسی قرار گرفته و ارزشهای تجاری اشاره شده در آنها کدگذاری شدند. سپس ارزشهای شناساییشده با استفاده از روش آنتروپی شانون اولویتبندی شدند بهطوریکه پنج طبقه اصلی ارزش تجاری شامل ارزش عملیاتی، ارزش مالی، ارزش استراتژیک، ارزش مشتری و در نهایت ارزش دانشی/ اطلاعاتی به ترتیب رتبه اول تا پنجم را به خود اختصاص دادند. پژوهش حاضر هم از لحاظ یافته ها و هم از نظر روش شناسی در حوزه بکارگیری رسانه اجتماعی در شرکت های کوچک و متوسط دارای نوآوری می باشد.
حسین کرمانی؛ مرضیه ادهم؛ امیرعلی تفرشی
چکیده
هدف این مقاله، ارائه یک رهیافت جامع و دقیق برای انجام تحقیقات اجتماعی در توئیتر است. توئیتر در سالهای اخیر به رسانهای محبوب در بین کاربران تبدیل شده اما مسائل روش شناختی تحقیق در رسانههای اجتماعی در ایران به موازات گسترش استفاده از این رسانهها توسعه نیافته است. این در حالیاست که نبود یک رهیافت نظاممند میتواند به تشتت نظری ...
بیشتر
هدف این مقاله، ارائه یک رهیافت جامع و دقیق برای انجام تحقیقات اجتماعی در توئیتر است. توئیتر در سالهای اخیر به رسانهای محبوب در بین کاربران تبدیل شده اما مسائل روش شناختی تحقیق در رسانههای اجتماعی در ایران به موازات گسترش استفاده از این رسانهها توسعه نیافته است. این در حالیاست که نبود یک رهیافت نظاممند میتواند به تشتت نظری و روشی و در نهایت عدم اعتبار یافتهها در تحقیقات روی توئیتر فارسی بیانجامد. ما در این تحقیق با ترکیب سه روش تحلیل شبکه اجتماعی، تحلیل محتوای مردمنگارانه و تحلیل گفتمان انتقادی رسانههای اجتماعی تلاش میکنیم این خلا را رفع کنیم. رهیافت ارائه شده شامل تمامی مراحل انجام یک تحقیق از انتخاب بازه زمانی گردآوری دادهها تا تحلیلهای آماری و نهایی است. این رهیافت برخلاف رهیافتهای موجود، کاربر و محتوا (توئیت) را بطور همزمان در نظر گرفته و تحلیل میکند. همچنین راهکارهایی برای کدگذاری کاربرها و شناسایی ویژگیهای جمعیت شناختی آنها و توئیتها ارائه میکند که می تواند مبنایی برای انجام تحقیقات بعدی باشد.
کبری بخشی زاده برج؛ رضا خادم حسینی؛ مهدی بشیرپور
چکیده
امروزه پیامرسانهای اجتماعی در بین مردم ایران از اقبال بالایی برخوردار بوده و کاربران زیادی در بین مردم دارند. مردم ایران برای استفاده از پیامرسانهای اجتماعی با دو انتخاب پیامرسانهای داخلی و پیامرسانهای خارجی مواجه هستند و تحقیقات نشان دادهاند که استفاده مردم ایران از پیامرسانهای خارجی بیشتر است. این تحقیق به بررسی ...
بیشتر
امروزه پیامرسانهای اجتماعی در بین مردم ایران از اقبال بالایی برخوردار بوده و کاربران زیادی در بین مردم دارند. مردم ایران برای استفاده از پیامرسانهای اجتماعی با دو انتخاب پیامرسانهای داخلی و پیامرسانهای خارجی مواجه هستند و تحقیقات نشان دادهاند که استفاده مردم ایران از پیامرسانهای خارجی بیشتر است. این تحقیق به بررسی علت عدم اقبال و توجه مردم به پیامرسانهای ایرانی و مقایسه آن با پیامرسانهای خارجی پرداخته است تا بتواند با قیاس تفاوتهای بین پیامرسانهای داخلی و خارجی از نظر کاربران به مدلی برای طراحی پیامرسان ایرانی مناسب با سلیقه کاربران دست پیدا کند. در این تحقیق از رویکرد پدیدارشناسی و روش زیمت برای استخراج نقشه ذهنی کاربران نسبت به پیامرسانهای داخلی و خارجی استفادهشده است و در این راستا از 15 نفر از دانشجویان در شهر تهران مصاحبه زیمت به عمل آمده است. یافتههای تحقیق در سه محور نقشه ذهنی پیامرسانهای داخلی، نقشه ذهنی پیامرسانهای خارجی و مقایسه بین این دو نقشه بوده است. دو نقشه اجماعی بهصورت سازهای با یکدیگر مقایسه و تحلیل شدند. تعداد سازههای استخراجشده پیامرسان ایرانی نسبت به پیامرسان خارجی بیشتر بود که نشاندهنده دغدغه کاربران نسبت به پیامرسان ایرانی است. اکثر این سازهها ماهیتی منفی داشتند و با تحلیل این سازهها میتوان دریافت که قسمتی از مشکلات پیامرسانهای ایرانی در طراحی و مشکلات فنی آنان و قسمت دیگر ریشه در مشکلات مدیریتی دارد. در انتها مقایسه بین پیامرسانها تحلیلشده و پیشنهادهایی به سازندگان و مدیران جهت طراحی پیامرسان ایرانی با توجه به نیاز کاربر داده شده است.
حمید عبداللهیان؛ حسین کرمانی
چکیده
این مقاله به تحلیل شبکه و مطالعه همگانهای شبکهای در توییتر در ایران میپردازد. توضیح آنکه توییتر در رویدادهای سیاسی نقش پررنگی یافته درحالیکه مطالعه منظم دراینباره بهاندازه اهمیت توییتر رشد نکرده است. ازاینجهت، با توجه به اهمیت توییتر در ایران و همچنین نقش همگانهای شبکهای در این رسانه اجتماعی، گام اول برای تحلیل نقش ...
بیشتر
این مقاله به تحلیل شبکه و مطالعه همگانهای شبکهای در توییتر در ایران میپردازد. توضیح آنکه توییتر در رویدادهای سیاسی نقش پررنگی یافته درحالیکه مطالعه منظم دراینباره بهاندازه اهمیت توییتر رشد نکرده است. ازاینجهت، با توجه به اهمیت توییتر در ایران و همچنین نقش همگانهای شبکهای در این رسانه اجتماعی، گام اول برای تحلیل نقش توییتر در حوزه سیاست در ایران، شناخت و تحلیل ویژگیها و ساختار این همگانهای شبکهای است؛ بنابراین، هدف این تحقیق شناسایی و تحلیل ساختار همگانهای شبکهای در توییتر فارسی است. گردآوری دادهها برای تحقیق در بازه زمانی 25 روزه انتخابات ریاست جمهوری 1396 انجام شد. برای اجرای تحقیق، علاوه بر استفاده از مفهوم نظری همگان شبکهای، روشهای تحلیل شبکه اجتماعی و تحلیل محتوای مردمنگارانه را ترکیب کردهایم. با استفاده از شاخص ماژولاریتی (خوشه خوشه شدگی)، سه خوشه اصلی در شبکه ریتوئیت شناسایی شد: 1- خوشه اصلاحطلبان، 2- خوشه اصولگرایان و 3- خوشه مهاجران. برای توصیف ویژگیهای این سه همگان، کاربران مؤثر هر یک را بر اساس شاخص رتبه صفحه شناسایی کردیم. یافتهها نشان میدهد که کاربران مؤثر اغلب از روزنامهنگاران، رسانهها و شهروندان عادی تشکیل میشوند. همچنین شکاف جنسیتی معناداری در همگانهای شبکهای وجود دارد. حساب کاربری اغلب اعضای این همگانها بعد از انتخابات فعال مانده، اما اعضای این سه همگان ازنظر داشتن هویت واقعی با یکدیگر تفاوت دارند.
رامین شمسایی نیا؛ ابوذر خوش بیان
چکیده
تغییرات فناورانه عاملی اساسی در حیات رسانهها و نحوه عملکرد آنها به شمار میرود. این مسئله که رسانهها همواره در بستر یک تکنولوژی نوین، ایجادشدهاند انکارناپذیر است و ظهور رسانههای جدید همیشه بر رسانههای پیشین تأثیرگذار بوده است. دراینبین، تأثیر و تعامل میان تلویزیون و رسانههای اجتماعی مبتنی بر بستر اینترنت بسیار موردتوجه ...
بیشتر
تغییرات فناورانه عاملی اساسی در حیات رسانهها و نحوه عملکرد آنها به شمار میرود. این مسئله که رسانهها همواره در بستر یک تکنولوژی نوین، ایجادشدهاند انکارناپذیر است و ظهور رسانههای جدید همیشه بر رسانههای پیشین تأثیرگذار بوده است. دراینبین، تأثیر و تعامل میان تلویزیون و رسانههای اجتماعی مبتنی بر بستر اینترنت بسیار موردتوجه قرارگرفته است. مسئلهای که میتوان آن را ذیل نظریه همگرایی رسانه مطرح دانست. پژوهش حاضر در چارچوب همگرایی تلویزیون و فضای مجازی به دنبال شناخت و طراحی الگوی کارکردهای رسانههای اجتماعی در برنامهسازی تلویزیونی است. این پژوهش به روش ترکیبی نظریه داده بنیاد کلاسیک و مطالعه موردی و بر اساس نمونهگیری هدفمند از میان برنامههای تلویزیونی شاخص صورت پذیرفته است. پژوهشگران پس از کدگذاری و تجزیهوتحلیل یافتهها به احصاء 23 کارکرد پرداختند که درنهایت این کارکردها را ذیل طراحی یک مدل مفهومی ارائه کردهاند. این مدل کارکردهای مذکور را در چهار مرحله برنامهسازی شامل پیشتولید، تولید، پخش و پساپخش تبیین میکند. برنامهسازان تلویزیون میتوانند با بهره بردن از یافتههای این پژوهش، برنامهسازی خود را ارتقاء داده و از فرآیند همگرایی رسانهها در تولیدات تلویزیونی خود بهره برند.
هادی خانیکی؛ حسین کرمانی
چکیده
هدف ما در این مقاله تحلیل وضعیت کنش ارتباطی و حوزۀ عمومی در مکالمههای روزنامهنگاران ایرانی در تلگرام است. در واقع پرسش اصلی تحقیق این است که آیا مکالمههای روزنامهنگاران بهعنوان افرادی که عموماً مدعی تحقق جامعۀ مدنی شناخته میشوند، خود از ویژگیهای لازم برای شکلگیری حوزۀ عمومی و همچنین تقویت کنش ارتباطی- که ناظر به تفاهم ...
بیشتر
هدف ما در این مقاله تحلیل وضعیت کنش ارتباطی و حوزۀ عمومی در مکالمههای روزنامهنگاران ایرانی در تلگرام است. در واقع پرسش اصلی تحقیق این است که آیا مکالمههای روزنامهنگاران بهعنوان افرادی که عموماً مدعی تحقق جامعۀ مدنی شناخته میشوند، خود از ویژگیهای لازم برای شکلگیری حوزۀ عمومی و همچنین تقویت کنش ارتباطی- که ناظر به تفاهم است نه منفعت شخصی- برخوردار است یا خیر؟ برای پاسخ به این پرسش ایدۀ هابرماس دربارۀ حوزۀ عمومی و کنش ارتباطی را بهعنوان بستر نظری انتخاب کردیم. میدان تحقیق را مکالمات روزنامهنگاران ایرانی در گروه «پیشنهادات برای انجمن صنفی روزنامهنگاران استان تهران» که در تلگرام تشکیل شده بود انتخاب کردیم. برای نمونهگیری از اولین پیام آغاز کرده و تا حصول اشباع نظری ادامه دادیم. بر این اساس، 1117 پیام در این گروه کدگذاری و تحلیل شد. سپس با مثلثبندی روشهای مشاهدۀ مشارکتی در گروههای تلگرام، تحلیل مکالمه و تحلیل گفتمان انتقادی رسانههای اجتماعی، مکالمهها را تحلیل کردیم. ما با توجه به تفاوتهای مکالمه در گروههای تلگرام و مکالمه در دنیای واقعی، ابتدا این تفاوتها را شناسایی و تحلیل کرده، سپس مکالمات روزنامهنگاران ایرانی را تحلیل کردیم. در ادامه، یافتههای تحقیق نشان داد که باوجود برخی نشانهها دال بر کنش ارتباطی، آنچه که در این مکالمهها رخ میدهد فاصلۀ زیادی با شکلگیری یک حوزۀ عمومی خرد دارد. در واقع، در مکالمههای خصومتآمیز و چالشی، بسامد موارد مربوط به نقض حوزۀ عمومی زیاد دیده میشود که نشاندهنده ضرورت تلاش روزنامهنگاران ایرانی برای تقویت کنش ارتباطی و همچنین تحقق حوزۀ عمومی خرد در اجتماع خود دارد.
مصطفی محمّدی؛ سیّد محمّد میرتقیان رودسری
چکیده
توجه به عملکرد و نقش رسانههای اجتماعی در اقدامات توسط عرضهکنندگان خدمات گردشگری، میتواند بسترساز توسعۀ گردشگری در مقصد باشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی دیدگاه عرضهکنندگان خدمات گردشگری به نقش رسانههای اجتماعی در مقصد گردشگری و اقدامات عرضهکنندگان صورت پذیرفته است. تحقیق حاضر کاربردی، توصیفی-همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ...
بیشتر
توجه به عملکرد و نقش رسانههای اجتماعی در اقدامات توسط عرضهکنندگان خدمات گردشگری، میتواند بسترساز توسعۀ گردشگری در مقصد باشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی دیدگاه عرضهکنندگان خدمات گردشگری به نقش رسانههای اجتماعی در مقصد گردشگری و اقدامات عرضهکنندگان صورت پذیرفته است. تحقیق حاضر کاربردی، توصیفی-همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بوده است. جامعۀ آماری تحقیق شامل عرضهکنندگان خدمات گردشگری مقصد رامسر میباشد که از طریق نمونهگیری نظری و بررسی میدانی تعداد 327 نفر به دست آمد. دادههای پژوهش حاضر از طریق پرسشنامه به دست آمدند. بخشی از تجزیهوتحلیل دادهها از طریق بستۀ نرمافزاری SPSS24 صورت پذیرفت و همچنین برای آزمون فرضیههای تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Lisrel8.54 اقدام گردید. یافتهها مشخص ساخت که بر اساس دیدگاه عرضهکنندگان خدمات گردشگری مقصد رامسر، رسانههای اجتماعی به ترتیب بیشتر به کمتر در مدیریت در مقصد، تبلیغات و ترفیعات در مقصد، تحقیقات و بازاریابی در مقصد، تعامل و ارتباطات در مقصد و نیز توزیع و فروش در مقصد نقش داشته و تأثیرگذارند. با توجه به تحلیل یافتهها، نتایج و پیشنهادهای لازم ارائه گردید.
گلنسا گلینی مقدم؛ میترا صمیعی؛ مریم کمالی
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف تبیین نقش رسانههای اجتماعی در ارتباطات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفته است. پژوهش از نوع کاربردی به روش پیمایشی- تحلیلی انجام گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته براساس مدل لانه زنبوری کیتزمان در رسانههای اجتماعی و مدل دانشگاه نامرئی (مدل زاکالا) در ارتباطات علمی بوده ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف تبیین نقش رسانههای اجتماعی در ارتباطات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفته است. پژوهش از نوع کاربردی به روش پیمایشی- تحلیلی انجام گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته براساس مدل لانه زنبوری کیتزمان در رسانههای اجتماعی و مدل دانشگاه نامرئی (مدل زاکالا) در ارتباطات علمی بوده است. برای روایی پرسشنامه؛ روایی صوری- محتوایی و برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده و مقدار آن 91/. بدست آمد. جامعه آماری 460 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی تهران بودند و 150 نفر به شکل نمونهگیری تصادفی ساده به پرسشنامه پاسخ دادند. یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین استفاده از انواع رسانههای اجتماعی 1۳/2 پایینتر از حد متوسط بوده و ارتباطات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در گوگل اسکالر بیشتر از سایر رسانهها بوده است. بیشترین ارتباط اعضای هیات علمی با متخصصان داخل کشور بود و بیشترین علت حضور آنها در رسانههای اجتماعی، آشنایی آنان با دیگر تخصصها و استفاده از توان متخصصان رشتههای دیگر بوده است. بیشترین گفتگو و مکالمه از طریق ایمیل صورت گرفته است. به طور متوسط اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی برای معرفی خود در رسانههای اجتماعی صداقت داشته و بیشترین تشکیل گروه متعلق به گروه آموزشی دانشگاه خودشان بوده است.
محمدکریم بیات؛ علیرضا اسفندیاری مقدم؛ حامد علیپوری حافظی
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی انواع رسانههای اجتماعی و کاربرد آنها در کتابخانههای دانشگاهی است، که پژوهشگران در پژوهشهای خود به آن پرداختهاند، بدین معنی که پژوهشگران در پژوهشهای خود بیشترین کاربرد رسانههای اجتماعی را در کتابخانهها کدام رسانه معرفی کرده و این رسانهها چه کاربردهایی در کتابخانههای دانشگاهی داشتهاند. ...
بیشتر
هدف از این پژوهش شناسایی انواع رسانههای اجتماعی و کاربرد آنها در کتابخانههای دانشگاهی است، که پژوهشگران در پژوهشهای خود به آن پرداختهاند، بدین معنی که پژوهشگران در پژوهشهای خود بیشترین کاربرد رسانههای اجتماعی را در کتابخانهها کدام رسانه معرفی کرده و این رسانهها چه کاربردهایی در کتابخانههای دانشگاهی داشتهاند. روش این پژوهش ازنظر هدف ازجمله پژوهشهای کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها در زمرۀ پژوهشهای توصیفی (غیرآزمایشی) با رویکرد اسنادی است که با تحلیل پژوهشهای پیشین به بررسی کاربرد انواع رسانهها در کتابخانه پرداخته میشود. جامعه آماری این پژوهش شامل پژوهشهایی است که به کاربرد رسانههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی پرداخته است. بررسی پژوهشها نشان داد کاربردهای گوناگونی رسانههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی بسیار متنوع است و بیشتر کاربردهایی که میتوان از رسانههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی انتظار داشت، در مقالات بررسیشده به آنها اشارهشده است. رسانههای اجتماعی گوناگون در فعالیتهای روزمره کتابخانههای دانشگاهی نقش داشتهاند. مروری جامع بر کاربرد رسانههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی وضعیت کنونی این پدیده را در کتابخانههای دانشگاهی به تصویر میکشد.
سیدوحید عقیلی؛ طاهر روشندل اربطانی؛ محمدمهدی فرجیان
چکیده
این پژوهش به بررسی نقش انتخاباتی رسانههای اجتماعی پرداخته است. پژوهش حاضر بهروش تلفی انجام شده. بدینترتیب که ابتدا با مصاحبه عمیق با تعدادی از خبرگان گویههای پژوهش استخراج شده و سپس در یک پنل خبرگانی، نظر خبرگان در خصوص این گویهها اخذ شده. نهایتا این فرایند تا رسیدن به اشباع ادامه یافته است. خبرگان حاضر در این پژوهش معتقدند که ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی نقش انتخاباتی رسانههای اجتماعی پرداخته است. پژوهش حاضر بهروش تلفی انجام شده. بدینترتیب که ابتدا با مصاحبه عمیق با تعدادی از خبرگان گویههای پژوهش استخراج شده و سپس در یک پنل خبرگانی، نظر خبرگان در خصوص این گویهها اخذ شده. نهایتا این فرایند تا رسیدن به اشباع ادامه یافته است. خبرگان حاضر در این پژوهش معتقدند که رسانههای اجتماعی واجد ویژگیهای فراهم آوردن فضای چندصدایی، رسمیت پایینتر نسبت به رسانههای رسمی، تریبون یافتن افراد مختلف، امکان شنیده شدن و دیده شدن نگاههای فراوان و متکثر و نیز ماهیت تعاملی هستند و نیز معتقدند رسانههای اجتماعی در نقش سیاسی رسانه و در انتخابات بتدریج جایگزین رسانههای سنتی خواهند شد. ایشان معتقدند مشکلاتی از قبیل مخدوش بودن اعتبار منبع و یا نقش توزیعکنندگی صرف، با ظهور گروهها و افراد ذیصلاح که نقش مرجعیت فکری ایفا خواهند کرد، بتدریج حل خواهد شد. همچنین این رسانهها میتوانند در قامت حوزه عمومی هابرماس ایفای نقش کنند.
مصطفی محمّدی؛ سیّد محمّد میرتقیان رودسری
چکیده
امروزه فرآیند برنامهریزی سفر توسط گردشگران یک مقصد تا حدودی پیرامون رسانههای اجتماعی شکل میپذیرد. تحقیق حاضر باهدف بررسی نقش رسانههای اجتماعی در فرآیند برنامهریزی سفر توسط گردشگرانمقصد رامسر صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق شامل گردشگران ایرانی بازدیدکننده از مقصد گردشگری رامسر بود. تعداد نمونه بر اساس فرمول محاسبه حجم نمونه ...
بیشتر
امروزه فرآیند برنامهریزی سفر توسط گردشگران یک مقصد تا حدودی پیرامون رسانههای اجتماعی شکل میپذیرد. تحقیق حاضر باهدف بررسی نقش رسانههای اجتماعی در فرآیند برنامهریزی سفر توسط گردشگرانمقصد رامسر صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق شامل گردشگران ایرانی بازدیدکننده از مقصد گردشگری رامسر بود. تعداد نمونه بر اساس فرمول محاسبه حجم نمونه برای جامعه آماری نامحدود، 384 نفر محاسبه گردید. برای انتخاب افراد نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. جمعآوری دادهها از طریق توزیع پرسشنامه صورت پذیرفت. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از بسته نرمافزارهای SPSS24 و SmartPLS2 انجام شد. یافتهها حاکی از آن است که تمام فرضیهها تأیید شدند؛ یعنی از دیدگاه گردشگران، رسانههای اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری بر فرآیند برنامهریزی سفر به مقصد رامسر، یعنی برنامهریزی قبل از سفر، اقدامات حین سفر و رفتارهای پس از سفر به رامسر دارند. در مطالعه حاضر، سعی شده است که نقش رسانههای اجتماعی در فرآیند برنامهریزی سفر به رامسر از طریق رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی مورد بررسی قرار گیرد؛ در حالی که در تحقیقات پیشین داخلی، به این حوزه پرداخته نشده است. رسانههای اجتماعی (در سه بُعد دامنه و قابلیت دسترسی، استمرار و اعتبار داشتن و تعاملی و نامحدود بودن) نقش بسیار مهمی در فرآیند برنامهریزی سفر به مقصد رامسر ایفا میکنند. سایر نتایج در قالب نتیجهگیری و پیشنهادها ارائه گردیده است.
علیرضا عبداللهی نژاد؛ جواد صادقی؛ ابوذر قاسمی نژاد
چکیده
در عصر کنونی، رفتار سیاسی شهروندان در جوامع گوناگون تحت تأثیر رسانهها و فناوریهای جدید ارتباطاتی قرار گرفته و تغییر شکل و ماهیت داده است. یکی از مهمترین رفتارهای سیاسی شهروندان، مشارکت سیاسی و رفتار رأیدهی آنان است که بیش از هر چیز دیگری، در محدوده عمل و تأثیر وسائل ارتباطجمعی و بهویژه رسانههای اجتماعی نوپدید قرار گرفته ...
بیشتر
در عصر کنونی، رفتار سیاسی شهروندان در جوامع گوناگون تحت تأثیر رسانهها و فناوریهای جدید ارتباطاتی قرار گرفته و تغییر شکل و ماهیت داده است. یکی از مهمترین رفتارهای سیاسی شهروندان، مشارکت سیاسی و رفتار رأیدهی آنان است که بیش از هر چیز دیگری، در محدوده عمل و تأثیر وسائل ارتباطجمعی و بهویژه رسانههای اجتماعی نوپدید قرار گرفته است. در این راستا، پژوهش حاضر تلاش دارد، تأثیر رسانههای اجتماعی- فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام- بر مشارکت سیاسی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی را در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری (هفتم اسفندماه 1394) بررسی و مطالعه نماید. روش پژوهش، پیمایش و ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه محقق ساخته است. با استفاده از فرمول کوکران از جامعه آماری 8569 نفری - که تمام دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکدههای پردیس اصلی دانشگاه علامه طباطبائی را شامل میشد- 370 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب و بررسی شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین میزان استفاده از رسانههای اجتماعی منتخبِ تحقیق با مشارکت سیاسی (413/0)، میانِ میزان اعتماد به رسانههای اجتماعی موردبررسی و مشارکت سیاسی (318/0) و میزان اثربخشی در استفاده از رسانههای اجتماعی با مشارکت سیاسی (523/0) رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. در ارتباط با دو متغیر زمینهای مقطع تحصیلی (401/0-) و سن پاسخگویان (دانشجویان نمونه تحقیق) با مشارکت سیاسی (431/0-) نیز رابطه معکوس و معنادار است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی نیز نشان میدهد، که حدود 32 درصد از کل واریانس مشارکت سیاسی دانشجویان با این پنج متغیرِ معنادار یعنی میزان استفاده، میزان اعتماد، میزان اثربخشی، مقطع تحصیلی و سن قابل پیشبینی است.
محمد کریم بیات؛ روح اله منوچهری
چکیده
سبک زندگی میتواند بهعنوان یک الگوی شناختهشده در هر محل، منطقه، یا کشور باشد، که البته بر اساس نظر برخی از صاحبنظران، نمادی فردی یا اجتماعی است که عوامل گوناگونی بر آن تأثیرگذار هستند. امروزه و با پیشرفتهای گوناگون علمی و فناورانه، تجهیزات و فناوریهای جدیدی در زندگی شخصی و اجتماعی افراد وارد شده و ارتباطات و تبادلات روزمره ...
بیشتر
سبک زندگی میتواند بهعنوان یک الگوی شناختهشده در هر محل، منطقه، یا کشور باشد، که البته بر اساس نظر برخی از صاحبنظران، نمادی فردی یا اجتماعی است که عوامل گوناگونی بر آن تأثیرگذار هستند. امروزه و با پیشرفتهای گوناگون علمی و فناورانه، تجهیزات و فناوریهای جدیدی در زندگی شخصی و اجتماعی افراد وارد شده و ارتباطات و تبادلات روزمره را دگرگون نموده است. در بین این فناوریهای نوین، رسانههای اجتماعی نقش بسزایی را در بخشهای گوناگون زندگی ایفا میکنند و تأثیرهای زیادی نیز بر افراد و جوامع گذاشتهاند. این پژوهش با روش توصیفی و با توجه به شاخصهای مهم سبک زندگی مانند: پوشاک، طرز رفتار، تغذیه، برخورد و... نقش رسانههای اجتماعی در زندگی اجتماعی و فردی اعضای کتابخانههای عمومی استان فارس را با استفاده از تحلیل سوات[1] مورد بررسی قرار میدهد و هدف آن تعیین و شناسایی میزان تأثیر آنها در کم یا زیاد کردن و یا بهبود و ارتقاء و یا تنزل سبک زندگی و نظم و امنیت در شاخصهای ذکرشده و همچنین در پایان راهکارهایی جهت ارتقای سبک زندگی با استفاده از رسانههای اجتماعی، ارائه شده است.