مطالعه تصویر «استاد دانشگاه» در شبکه اجتماعی اینستاگرام

بهارک محمودی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 تیر 1403

https://doi.org/10.22054/nms.2024.77131.1650

چکیده
  هدف از نگارش این مقاله، مطالعه و طبقه‌بندی اشکال مختلف حضور اساتید دانشگاه در اینستاگرام است؛ پلتفرمی که برای کاربران خود از جمله اساتید دانشگاه این امکان را فراهم می‌کند که خود و قاب‌هایی از سبک زندگی‌شان را در این عرصه به نمایش درآورند؛ تصاویری که اقتدار و کارکرد سلسله‌مراتبی موجود در ارتباط میان استاد و دانشجو را به چالش کشیده ...  بیشتر

مطالعات فضای مجازی و شبکه­‌های اجتماعی
مطالعه شیوه های ارتباط هواداران زن با سوییت هوم بلاگرهای اینستاگرام

سمیه شالچی؛ فاطمه نوروزی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 بهمن 1403

https://doi.org/10.22054/nms.2025.79338.1694

چکیده
  در این پژوهش توجه ما به طور ویژه بر هواداران زن و مخاطبان سوییت هوم بلاگرهای اینستاگرامی بوده است، نخست به این پرسش پرداختیم که رابطه ی بین سوییت هوم بلاگر و هوادار توسط هوادار چگونه تعریف می شود؟ سپس محتوای صفحه در نگاه هوادار چگونه درک و فهم می شود؟ در این پژوهش از روش کیفی بهره جستیم و با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته با ...  بیشتر

مطالعات فضای مجازی و شبکه­‌های اجتماعی
نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان اقلیم کردستان عراق

بیلال محمد؛ علی اصغر کیا؛ هادی خانیکی

دوره 10، شماره 40 ، دی 1403، ، صفحه 30-1

https://doi.org/10.22054/nms.2025.80612.1729

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر تبیین نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان اقلیم کردستان عراق می‍باشد. پژوهش حاضر از جنبه هدف از نوع پژوهش‍‍های کاربردی و ازلحاظ ماهیت توصیفی- همبستگی می‍باشد که با استفاده از روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقلیم کردستان ...  بیشتر

تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر جنبش‌های اجتماعی؛ مطالعه جنبش‌های اعتراضی ایران (1398-1388)

بهمن ربیعی نیا؛ حسین هرسیج

دوره 10، شماره 40 ، دی 1403، ، صفحه 286-243

https://doi.org/10.22054/nms.2023.67717.1387

چکیده
  عالم‌گیر‌ شدن استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی موجب تغییرات مهمی در سبک زندگی، عادات و ارتباطات اجتماعی و ارتباط بین مردم و دولت‌ها شده است. جنبش‌های اجتماعی به‌عنوان یکی از روش‌های انتقال خواسته‌ها و ارتباط بین مردم و حاکمیت به‌شدت متأثر از این تغییرات است. در دو دهه اخیر کارکرد بسیج شبکه‎‌های اجتماعی چهره جدیدی از جنبش‌های ...  بیشتر

مدلسازی عوامل رقابت پذیری رسانه های مکتوب با شبکه های اجتماعی در راستای ادامه حیات

محمدجواد افشارصفوی؛ گلنار شجاعی باغینی؛ محمدرضا رستمی

دوره 10، شماره 40 ، دی 1403، ، صفحه 351-319

https://doi.org/10.22054/nms.2023.64393.1305

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، مدل‌سازی عوامل مؤثر بر رقابت‌پذیری رسانه‌های مکتوب در مواجهه با شبکه‌های اجتماعی به‌منظور تداوم حیات آن‌هاست. این پژوهش ازنظر هدف، توسعه‌ای-کاربردی و ازنظر رویکرد، از نوع آمیخته اکتشافی است. در مرحله کیفی، با بهره‌گیری از روش نظریه‌پردازی داده‌بنیاد (گراندد تئوری)، داده‌های موردنیاز برای تدوین چارچوبی جهت ...  بیشتر

واکاوی ادراک دانشجو معلمان نسبت به محتوای یادگیری در شبکه‌های اجتماعی: مطالعه پدیدارشناسانه

صادق حامدی نسب؛ معصومه عزیزی؛ رضوان محمدی

دوره 10، شماره 39 ، آبان 1403، ، صفحه 244-223

https://doi.org/10.22054/nms.2023.69597.1447

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش بررسی محتوای یادگیری دانشجو معلمان در شبکه ­های اجتماعی و ادراک آن­ها نسبت به اعتبار محتوای به اشتراک گذاشته­ شده در این شبکه­ ها بود. روش این پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسانه بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان شهرستان بیرجند بود که در سال تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحصیل ...  بیشتر

ارائه مدل ارتقای فرهنگ شهروندی مبتنی بر استفاده از شبکه های اجتماعی در میان شهروندان تهرانی

هانیه نقدی؛ فائزه تقی پور؛ رضا ابراهیم زاده دستجردی

دوره 10، شماره 38 ، شهریور 1403، ، صفحه 336-297

https://doi.org/10.22054/nms.2024.60091.1180

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ارتقای فرهنگ شهروندی بر مبنای استفاده از شبکه های اجتماعی در میان شهروندان تهرانی انجام شده است و از نظر هدف، کاربردی، از نظر زمان گردآوری داده ها مقطعی و از نظر روش کیفی با رویکرد گراندد تئوری با روش نمونه گیری نظری و با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختار در سال 1399 انجام شد. در بخش روایی صوری، محتوایی و ...  بیشتر

الزامات سیاستگذاری اجتماعی در حیطه مدیریت افکار عمومی با تأکید بر نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی

عزت اله میرزایی؛ الهام کشاورز مقدم

دوره 10، شماره 37 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 49-1

https://doi.org/10.22054/nms.2024.75796.1620

چکیده
  پژوهش حاضر به ضرورت سیاست‌گذاری اجتماعی در حیطة مدیریت و کنترل افکار عمومی ایرانیان می‌پردازد. این پژوهش کیفی با رویکرد توصیفی-تحلیلی تلاش می‌نماید تا با تکیه بر آراء و عقاید 16 نفر از اساتید و خبرگان در حوزه‌های علوم اجتماعی و علوم ارتباطات در دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس و خوارزمی و از طریق نرم‌افزارِ MAXQDA به این مهم پاسخ دهد ...  بیشتر

فمینیسم‌سایبر، مطالبات بازنمایی شده از حوزه زنان در شبکه‌های اجتماعی مجازی

حمیده حسین زاده؛ افسانه توسلی.

دوره 10، شماره 37 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 322-271

https://doi.org/10.22054/nms.2024.73851.1568

چکیده
  این پژوهش به‌منظور بررسی فمینیسم سایبر در ایران و باهدف شناسایی مطالبات بازنمایی شده در شبکه‌های اجتماعی فمینیستی صورت گرفته است؛ این پژوهش بر اساس نوع هدف، کاربردی و به لحاظ نوع روش، کیفی است. در این مطالعه به‌منظور شناسایی مطالبات بازنمایی شده، محتوای شبکه‌های اجتماعی فمینیستی موردبررسی قرار گرفته است، ازاین‌رو از مجموع 44 ...  بیشتر

آسیب‌شناسی نقش تلگرام بر انزوا و اختلال دانش‌آموزان در تعاملات اجتماعی (مطالعه موردی: دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر تهران)

منوچهر علی شاه بابا؛ غلامرضا لطیفی؛ محمدرضا رسولی

دوره 9، شماره 36 ، دی 1402، ، صفحه 106-71

https://doi.org/10.22054/nms.2024.71475.1513

چکیده
  گسترش فضای مجازی و استفاده از ابزارهای آن مانند تلگرام، تغییرات زیادی را در سبک زندگی و تعامل شهروندان به وجود آورده است. با توجه به اینکه دانش‌آموزان از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه در این زمینه هستند، این پژوهش به بررسی آسیب‌شناسی نقش تلگرام بر انزوا و اختلال دانش‌آموزان در تعاملات اجتماعی می‌پردازد. روش تحقیق به‌کاربرده شده در ...  بیشتر

مطالعه نحوه میانجیگری والدین درمواجهه بافضای رسانه

فریبا سیدان؛ فاطمه انگورج تقوی

دوره 9، شماره 35 ، آبان 1402، ، صفحه 444-397

https://doi.org/10.22054/nms.2023.68169.1399

چکیده
  رسانه‌های نوین، از طریق ترویج الگوهای متفاوت تعامل اجتماعی و امکان دسترسی به اطلاعات وسیع، چشم‌اندازهای جدیدی به روی اعضای خانواده گشوده و با فراهم کردن فرصت‌های جدید برای فعالیت مشترک، تأثیرات شگرفی بر ارتباطات اعضای خانواده گذاشته است. بررسی میانجی‌گری و نحوه مواجهه والدین با فضای مجازی، نه‌تنها به طرح راهکارهایی نوین در آموزش ...  بیشتر

تحلیل تجربه زیسته ورزشکاران حرفه‌ای در شبکه اجتماعی اینستاگرام

فرید گنجی؛ سردار محمدی

دوره 9، شماره 35 ، آبان 1402، ، صفحه 473-445

https://doi.org/10.22054/nms.2022.43034.752

چکیده
  چکیدهپژوهش حاضر با هدف تحلیل تجربه زیسته ورزشکاران حرفه‌ای در شبکه اجتماعی اینستاگرام صورت گرفت. روش تحقیق به صورت کیفی (پدیدارشناسی) انجام شد. جامعه پژوهش حاضر را ورزشکاران حرفه‌ای بود که سابقه بیشتر از دوسال عضو بودن در شبکه اجتماعی اینستاگرام را داشتند. نمونه گیری به روش هدفمند صورت و گردآوری داده‌ها تا رسیدن محقق به اشباع نظری ...  بیشتر

تحلیل تأثیر جهت‌گیری بازار بر عملکرد کسب‌وکار: نقش میانجی پذیرش شبکه‌های اجتماعی

الهام حیدری؛ نادر سید کلالی؛ مهتاب میرزایی

دوره 9، شماره 34 ، شهریور 1402، ، صفحه 127-105

https://doi.org/10.22054/nms.2023.68966.1424

چکیده
  در محیط کسب‌وکار کنونی، افزایش شدت رقابت و عدم اطمینان محیطی باعث شده است که مدیران ارشد برای بهره‌گیری از فرصت‌های گوناگون، به عواملی که بر عملکرد سازمان تأثیرگذار است توجه ویژه‌ای مبذول کنند. پژوهش حاضر به موضوع تأثیر جهت‌گیری بازار که یکی از انواع جهت‌گیری‌های استراتژیک محسوب می‌شود، بر عملکرد کسب‌وکار با تأکید بر نقش میانجی ...  بیشتر

واکاوی تأثیر اینستاگرام بر قصد کارآفرینی (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه سمنان)

میثم مدرسی؛ شقایق جلیلوند

دوره 9، شماره 34 ، شهریور 1402، ، صفحه 398-365

https://doi.org/10.22054/nms.2023.67023.1370

چکیده
  اثر شبکه‌های اجتماعی بر رفتار کارآفرینان در فضای مجازی رو به فزونی است. در این میان شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان یکی از شبکه‌های پرمخاطب در حال پررنگ کردن نقش خود در شکل-دهی قصد کارآفرینی کاربران می‌باشد. در این راستا، هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اینستاگرام بر قصد کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه سمنان می‌باشد. پژوهش حاضر ...  بیشتر

ارائه الگوی مطلوب حکمرانی دیجیتال در عصر جامعه شبکه ای

علی نوریجانی؛ حسین اسلامی؛ سید علیرضا افشانی؛ حسن دهقان دهنوی

دوره 9، شماره 34 ، شهریور 1402، ، صفحه 429-399

https://doi.org/10.22054/nms.2023.72100.1543

چکیده
  فضای حکمرانی در عرصه جهانی منبعت و متأثر از شبکه‌های اجتماعی و ویژگی‌های غیرقابل‌اجتناب عصر جامعه شبکه‌ای، دچار تغییراتی بنیادین شده است که این تغییرات، به‌روزرسانی و ایجاد تحول در فضای حکمرانی «در»، «بر» و «از طریق» شبکه‌های اجتماعی را بدیهی و اجتناب‌ناپذیر می‌کند. ازاین‌رو مقاله پیش رو درصدد ارائه الگوی ...  بیشتر

شناسایی مولفه‌های تعیین‌کننده ارزش‌آفرینی بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار برای کسب و کارها با رویکرد تحلیل مضمون

مرتضی موقر؛ زهرا کاظمی سراسکانرود

دوره 9، شماره 33 ، خرداد 1402، ، صفحه 390-363

https://doi.org/10.22054/nms.2023.72530.1536

چکیده
  بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار به مشارکت کاربران با نفوذی اطلاق می‌شود که اعتبار، دنبال‌کننده و انگیزه انتشار دهان به دهان مثبت تبلیغات در وبلاگ‌ها و رسانه‌های اجتماعی را دارند و به عنوان یکی از اجزای کلیدی استراتژی های بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارها اهمیت دارد. هدف این پژوهش شناسایی مولفه‌های تعیین‌کننده ارزش‌آفرینی ...  بیشتر

تحلیل ساختاری-تفسیری (ISM) شیوه‌های اقناعی متداولِ اشتراک‌گذاری پیام در شبکه‌های اجتماعی در دوران انتخابات شوراهای شهر مبتنی بر رویکرد باهم نگری(موردمطالعه: انتخابات شورای شهر اصفهان)

پروین جوانبخت؛ رضا اسماعیلی؛ فائزه تقی پور

دوره 9، شماره 33 ، خرداد 1402، ، صفحه 548-493

https://doi.org/10.22054/nms.2022.48194.868

چکیده
  در طی دهه‌های اخیر رسانه‌های جمعی نقش انکارناپذیری در شکل‌دهی افکار عمومی در نوع و میزان مشارکت در انتخابات صنفی و سیاسی ایفا کرده‌اند و از طریق شیوه‌های اقناعی تأثیرگذاری زیادی را بر انتخاب کاندیداها داشته‌اند. درواقع احزاب و گروه‌ها بر اساس شیوه‌های اقناعی تلاش می‌کنند اهداف و برنامه‌ها و محتوای عملکردی آینده را به‌واسطه ...  بیشتر

عوامل مؤثر بر تمایل به تسهیم دانش در شبکه‌های اجتماعی

یوسف رمضانی؛ محسن رجب زاده؛ مهناز رئوف سلامتی

دوره 8، شماره 32 ، دی 1401، ، صفحه 96-71

https://doi.org/10.22054/nms.2022.32834.502

چکیده
  هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به تسهیم دانش در شبکه‌های اجتماعی است. این تحقیق از نوع تحقیقات ‌کاربردی است. جامعه آماری ‌تحقیق‌ دانشجویان نحصیلات تکمیلی ‌‌مؤسسات ‌آموزش ‌عالی‌ شهر مشهد می‌باشد که به شیوه‌ی ‌نمونه‌گیری ‌از نوع‌ غیراحتمالی‌ در دسترس‌ انتخاب گردیدند. داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی ...  بیشتر

حکمرانی بر شبکه های اجتماعی: مدل نگاشت شناختی ذهنی با استفاده از تکنیک استخراج استعاری زالتمن (زیمت)

سیده شیما کارانجام؛ سید رضا سید جوادین؛ محمدرحیم اسفیدانی؛ مسلم علی محمد لو

دوره 8، شماره 32 ، دی 1401، ، صفحه 153-97

https://doi.org/10.22054/nms.2022.67202.1381

چکیده
  یکی از منابع عمده دانش بشری که نقش مهمی در بقا و سلامت جوامع ایفا می‌کند دانش حکومت‌داری و مدیریت عمومی امور است. نظام سیاستگذاری به فراخور فضای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و فناورانه حاکم بر عالم، می‌بایست سبک و سیاق مناسبی برای حکمرانی موفق برگزیند. باتوجه به ظهور عصر شبکه و باتوجه به نفوذ فضای مجازی در تمام ابعاد زندگی فردی ...  بیشتر

نقش رسانه های نوین در تغییر نگرش شهروندان تهرانی نسبت به معلولین

حمیده خالقی محمدی؛ افسانه مظفری؛ نسیم مجیدی قهرودی

دوره 8، شماره 32 ، دی 1401، ، صفحه 236-209

https://doi.org/10.22054/nms.2020.47479.847

چکیده
  یکی از بخش های جامعه که به دلیل نداشتن سلامتی جسمی، همیشه با محرومیت های زیادی چه در استفاده از خدمات عمومی و شهروندی و چه در حضور فعال در جامعه روبرو می باشند، معلولین آن جامعه می باشند. برخوردهای مبتنی بر تبعیض افراد جامعه نسبت به معلولین، براساس فرضیاتی در مورد معلولین شکل گرفته است که کاملا مغایر با نظر معلولین راجع به پذیرششان ...  بیشتر

..بررسی عوامل تسهیل‌کننده و بازدارنده بر اشتراک گذاری تجارب سفر در شبکه‌های اجتماعی

مصطفی محمدی؛ شکوفه اسدی

دوره 8، شماره 32 ، دی 1401، ، صفحه 324-301

https://doi.org/10.22054/nms.2021.57563.1107

چکیده
  شبکه‌های اجتماعی به دلیل سهولت استفاده بستری مناسب برای برقراری ارتباط بین کاربران فراهم نموده‌اند و با سرعت ریادی در زندگی اجتماعی مردم نفوذ کرده‌اند. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل تاثیرگذار در ‌اشتراک‌گذاری تجربه سفر در شبکه‌های اجتماعی می‌باشد که به دو دسته عوامل تسهیل کننده و بازدارنده دسته‌بندی شده‌اند. متغیرهای لذت درک ...  بیشتر

بازاریابی سیاسی در انتخابات: عزیمت از برجسته‌سازی رسانه‌ای سنتی به مدرن مطالعه موردی: انتخابات عمومی 2015 و 2017 بریتانیا

سام محمدپور؛ یونس شکرخواه

دوره 8، شماره 31 ، مهر 1401، ، صفحه 76-47

https://doi.org/10.22054/nms.2022.58419.1133

چکیده
  کاربرد نظریه برجسته‌سازی در پنجاه‌سالگی خود بسیار فراگیرتر از گذشته شده است و امروزه می‌توان آن را به دو شاخه اصلی برجسته‌سازی سنتی و مدرن تقسیم کرد. بر اساس نظریه برجسته‌سازی، احزاب سیاسی با بهره‌گیری از ابزار رسانه‌ای و بازاریابی سیاسی قادرند توجهات را به موضوعات مورد نظر خود معطوف سازند. برای مدت‌های طولانی، مفروضات اصلی ...  بیشتر

عنوان:تبیین جامعه شناختی مصرف شبکه های اجتماعی (مورد مطالعه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان ایلام)

سعداله عزتی؛ ذبیح اله صدفی

دوره 8، شماره 31 ، مهر 1401، ، صفحه 173-141

https://doi.org/10.22054/nms.2022.29576.418

چکیده
  مصرف شبکه های اجتماعی درکشورما درحال حاضربه یک مسأله اجتماعی تبدیل شده است..پژوهش حاضر باعنوان "تبیین جامعه شناختی مصرف شبکه های اجتماعی درمیان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ایلام" باهدف تبیین وشناخت این مسأله دربین دانشجویان انجام شده است.. روش این پژوهش پیمایشی و جمع آوری داده ها با پرسشنامه ی محقق ساخته انجام گرفت. تعیین اعتبارابزار ...  بیشتر

ارتباط بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سبک‌های تدریس مرجح دانشجو معلمان با نقش میانجی سبک‌های یادگیری آن‌ها

صادق حامدی نسب؛ حمیده پاکمهر؛ علی عسگری

دوره 8، شماره 30 ، مرداد 1401، ، صفحه 126-107

https://doi.org/10.22054/nms.2022.65775.1344

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سبک‌های تدریس مرجح دانشجو معلمان با نقش میانجی سبک‌های یادگیری آن‌ها بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر بیرجند بودند که در سال تحصیلی 1400- 1399 مشغول به تحصیل بودند. تعداد 156 دانشجو معلم با روش ...  بیشتر

راه‌های تشخیص اخبار جعلی در رسانه‌ها از نظر متخصصان و حرفه‌ای های ارتباطات

کریم شعبانی؛ علی گرانمایه پور؛ شهناز هاشمی

دوره 8، شماره 30 ، مرداد 1401، ، صفحه 233-207

https://doi.org/10.22054/nms.2022.60020.1178

چکیده
  هدف از مطالعه حاضر، بررسی راه‌های تشخیص اخبار جعلی در رسانه‌ها به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی بوده، زیرا سرعت انتشار خبر جعلی در رسانه‌های نوین و تأثیر سوء آن بر افکار عمومی، در مواردی غیرقابل‌جبران است.روش مطالعه حاضر کیفی و جامعه آماری آن شامل خبرگان حوزه علوم ارتباطات، رسانه و خبررسانی، که از روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی ...  بیشتر