کرونا در توئیتر و اینستاگرام: تحلیل گفتمان محتوای تولید شده توسط کاربران ایرانی در دوران همه‌‌گیری ویروس کرونا

حسین کرمانی؛ امیرعلی تفرشی؛ امیر محمد قدسی؛ علیرضا بیات ماکو؛ علی آتش زر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 خرداد 1401

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2022.57484.1103

چکیده
  این مقاله تلاش می‌کند تا گفتمان‌های شکل‌گرفته در دوران همه گیری کرونا در توئیتر و اینستاگرام در ایران را شناسایی و تحلیل کند. با مبنا قرار دادن دیدگاه‌های فوکو درباره گفتمان و قدرت، ما علاوه بر شناسایی گفتمان‌های مسلط در این دو رسانه اجتماعی، نسبت آن‌ها با روابط قدرت در ایران را نیز تحلیل خواهیم کرد. این پژوهش با استفاده از روش‌‌های ...  بیشتر

شبکه‌های اجتماعی و گونه‌های کارکرد جمعی: مطالعۀ موردی شبکه اینستاگرام

جمال محمدی؛ پرنیا رضی پور

دوره 8، شماره 29 ، فروردین 1401، ، صفحه 108-75

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2022.66356.1357

چکیده
  شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی نوین در جامعه ایرانی محسوب می‌شود که کاربران بسیاری آن را دنبال می‌کنند. وجود صفحات مختلف و متعدد در شبکه اجتماعی اینستاگرام نشان‌دهنده آن است که کاربران ایرانی با اهداف و مقاصد متفاوتی به ایجاد و پیگیری این صفحات می‌پردازند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف ...  بیشتر

تحلیل جنسیتی بازنشر خشونت در صفحات اینستاگرام سلبریتی ها

طلعت سادات کمالی؛ افسانه توسلی

دوره 8، شماره 29 ، فروردین 1401، ، صفحه 435-395

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2022.62157.1244

چکیده
  مقاله پیش رو در پی تحلیل جنسیتی بازنشر خشونت علیه زنان از سوی سلبریتی‌ها در فضای اینستاگرام است و از منظر جنسیت به عملکرد سلبریتی‌ها در مواجه با خشونت بروز یافته علیه زنان در محتوای منتشر شده‌ی صفحات آنها می پردازد. اینستاگرام شبکه اجتماعی تصویر محوری است که امروز بستر مساعدی برای ارتباط بین سلبریتی‌ها و مخاطبین آنها فارغ از محدودیت‌های ...  بیشتر

ارائه الگو جهت ارتقای سلامت اجتماعی ازطریق شبکه‌های‌اجتماعی (مورد مطالعه: شبکه‌ اجتماعی‌ اینستاگرام)

مهسا زمانی؛ یونس نوربخش؛ هوشنگ نایبی

دوره 7، شماره 28 ، دی 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2022.63698.1277

چکیده
  استفاده روزافرون از شبکه‌های ‌اجتماعی بر ابعاد مختلف سلامت کاربران، تأثیرگذار است. هدف از این پژوهش، ارائه الگو برای ارتقای سلامت ‌اجتماعی از طریق شبکه‌اجتماعی ‌اینستاگرام است. تاکنون درخصوص رابطه انواع گوناگون استفاده‌ازاینستاگرام با سلامت اجتماعی کاربران پژوهشی انجام نگرفته‌است. در این پژوهش به بررسی رابطه بین میزان استفاده ...  بیشتر

شبکه‌های اجتماعی و خشونت خانگی علیه زنان؛ تحلیل هشتگ و واکنش کاربران اینستاگرام به قتل رومینا اشرفی

امیرحسین عالمی؛ سید نورالدین رضوی زاده

دوره 7، شماره 28 ، دی 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2022.62839.1261

چکیده
  شبکه‌های اجتماعی امروز یکی از اصلی‌ترین محیط‌ها برای بروز احساسات و همین‌طور تأثیرپذیری در مواجه با اخبار و معضلات اجتماعی هستند. ازاین‌رو شناخت این محیط برای فهم رفتار کاربران و شناخت نقش فضای مجازی بسیار پراهمیت است. در تحقیق پیش‌رو، اینستاگرام به‌عنوان یکی از شبکه‌های اجتماعی مهم در بین کاربران فارسی‌زبان (ازلحاظ تعداد ...  بیشتر

زندگی و زمانه زنان ایرانی در اینستاگرام: تحلیل ایدئولوژیک عکس‌های زنان در شبکه اجتماعی اینستاگرام

اعظم راودراد؛ میترا شمسی

دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.35786.593

چکیده
  پژوهش حاضر به واکاوی پیام‎های بصری‎ای می‎پردازد که زنان ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام به‌اشتراک گذاشته ‎اند، با این هدف که دریابیم آنها چگونه خود را در این شبکه بازنمایی می‎کنند. این واکاوی، بر اساس تحلیل ایدئولوژیکِ «جان بِرجر» صورت گرفته‌است و در آن، هر تصویر، گزارشی از این موضوع نگریسته شده که یک زن هویت فردی ...  بیشتر

تحلیل کارکرد سلبریتی در گذار از نشانه شناسی ایدئولوژی به نشانه شناسی فرهنگ مورد مطالعه: لایو اینستاگرامی حسن آقامیری و احلام

محمد جواد بادین فکر؛ حسین سرفراز؛ مرتضی سمیعی

دوره 6، شماره 24 ، دی 1399، ، صفحه 62-37

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.33738.991

چکیده
  با مروری بر آثار ترجمه‌ای و تألیفی فارسی در باب فرهنگ شهرت، بر تفوق نگاه های انتقادی پی می بریم؛ از منظر نشانه‌شناختی موضع انتقادی رولان بارت نسبت به نظام های نشانه‌ای درون فرهنگ به مثابه نظام‌های ایدئولوژیک و اسطوره‌ای تلقی رایج و کارویژه نشانه‌شناسی، افشای دلالت‌های پنهان و عمدتاً سرکوب‌گرانه آن‌هاست؛ در حالی‌که ادعای مقاله ...  بیشتر

شناسایی مولفه‌های فرهنگ حاکم در شبکه اجتماعی اینستاگرام

امیرحسین شمشادی؛ افسانه مظفری؛ محمد سلطانی فر؛ علی اکبر فرهنگی

دوره 6، شماره 24 ، دی 1399، ، صفحه 344-311

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.55260.1045

چکیده
  هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه‌های فرهنگ حاکم بر شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام‌شده است. نمونه تحقیق، مشارکت‌کنندگان بالقوه از اساتید و صاحب‌نظران، مدیران ستادی و مدیران اجرایی رسانه‌های فعال در سطح تهران بودند. با در نظر گرفتن اهمیت حداکثر تنوع در نمونه تحقیق و محدودیت‌های ...  بیشتر

بازنمایی زندگی روزمره خانوادگی زنان ایرانی در اینستاگرام

محمد سعید ذکایی؛ محمد تقی کرمی؛ شیما فرزادمنش

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1399، ، صفحه 1-52

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.51251.944

چکیده
  فضای مجازی عرصه ای برای بازنمایی هویت های اجتماعی است و در این میان هویت های زنانه نیز مجال بسیاری برای خود ابرازی در این میدان یافته اند. فضای مجازی همزمان انعکاس‌دهنده و برسازنده زندگی روزمره است. پژوهش حاضر با تأکید بر زندگی روزمره خانوادگی زنان ایرانی در اینستاگرام در جستجوی فهم چگونگی استفاده آن‌ها از فضای مجازی برای تأثیرگذاری ...  بیشتر

تناسب یابی هنجارهای عمل و تعامل در اینستاگرام با ساختار آن

مصطفی غنی زاده؛ علی یوسفی؛ غلامرضا صدیق اورعی

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1399، ، صفحه 53-90

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.32036.481

چکیده
  اینستاگرام از جمله شبکه اجتماعی عکس محوری است که در سال‌های اخیر با اقبال گسترده ایرانیان روبرو بوده و درعین‌حال چالش‌هایی را پیش روی مردم ایران قرار داده است. این در حالی است که بسیاری از هنجارهای عمل و تعامل در این شبکه برای جامعه شناسان مبهم و ناشناخته است. هدف نوشتار حاضر شناسایی هنجارهای عمل و تعامل در این فضا و تناسب میان این ...  بیشتر

انگیزه‌ها و الگوهای هشتگ‌گذاری بومیان دیجیتال ایرانی در اینستاگرام

داتیس خواجه ئیان؛ سیاوش صلواتیان؛ شقایق کلی؛ توحید سلطانی

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1399، ، صفحه 155-188

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.47908.861

چکیده
  پلتفرم‌ها در قالب به‌روزرسانی امکانات و قابلیت‌ها تغییرات سبک زندگی کابران پلتفرم‌ها را تسهیل می‌کنند و با توجه به اینکه، رسانه‌های جدید ابتدا با ظهورشان و سپس با ارائه امکانات جدید به لذت تازه‌ای منجر می‌شوند، بنابراین، شناخت انگیزه‌های بومیان دیجیتال در استفاده از امکان هشتگ‌گذاری ضروری است. هدف این تحقیق، بررسی هشتگ‌های ...  بیشتر

تصویر زندگی فرودستان در اینستاگرام؛ مطالعه موردی زنانِ بی‌خانمانِ بهبودیافته

اعظم ده صوفیانی؛ بهارک محمودی حنارود

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1399، ، صفحه 189-226

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.53424.1001

چکیده
  هدف از نگارش این مقاله مطالعه کنش‌ گروهی از «زنان بی‌خانمان بهبودیافته» به‌عنوان بخشی از فرودستان اجتماعی در اینستاگرام است. گروهی که هرچند به رسانه‌های رسمی دسترسی کمتری دارند، اما در رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی از امکان نمایش خود و زندگی روزمره‌شان برخوردار شده‌اند. ازاین‌روی در این مقاله محتوای به اشتراک گذاشته ...  بیشتر

یادبود پس از مرگ کاربران در شبکه‌های‌اجتماعی (تحلیل نظرات کاربران در صفحات اینستاگرامی جان‌باختگان ویروس کرونا)

علی احمدی؛ سید محسن عسگرزاده؛ سمیه شیر محمدی

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1399، ، صفحه 315-338

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.56236.1067

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی شیوه‌های یادبود فوت‌شدگان در شبکه‌های اجتماعی و نحوه ابراز احساسات کاربران درباره فرد متوفی انجام شده است. به این منظور کامنت‌‌های کاربران در صفحات اینستاگرامی متوفیان بیماری همه‌گیر کووید 19 به روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل مضمون کامنت‌های کاربران در صفحات اینستاگرامی به استخراج شش مضمون ...  بیشتر

تحلیل گفتمان انتقادی ابعاد سه گانه نفرت‌پراکنی زنان علیه زنان در اینستاگرام

مریم مقیمی؛ هادی خانیکی؛ سید علی اصغر سلطانی

دوره 6، شماره 22 ، تیر 1399، ، صفحه 71-97

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.55300.1047

چکیده
  مقاله پیش‌رو با هدف تحلیل گفتمان انتقادی نفرت‌پراکنی زنان علیه زنان در صفحات کاربران زن در شبکه اینستاگرام به نگارش درآمده است. بر این اساس با رجوع به آراء گلیردونه در زمینه مقابله با نفرت‌پراکنی اینترنتی، به تحلیل گفتمان انتقادی صفحات چهار کاربر زن فعال در حوزه زنان پرداخته شد. به این منظور با توجه به رهیافت تحلیل گفتمانی تئون ...  بیشتر

الگوهای «خودبازنمایی» سلبریتی های ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام

زهرا اردکانی فرد؛ ندا رضوی زاده

دوره 6، شماره 22 ، تیر 1399، ، صفحه 217-240

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.32891.503

چکیده
  با ظهور شبکه‌های اجتماعی آنلاین در سال‌های اخیر با پدیده حضور فراگیر سلبریتی­ها در این شبکه‌ها مواجه هستیم. سلبریتی­ها در این شبکه‌ها بدون واسطه رسانه‌های رسمی مانند مطبوعات خود را بازنمایی می‌کنند. بر اساس نظریه گافمن سلبریتی­ها از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزار جلوی صحنه استفاده می‌کنند تا خودِ مطلوب و موردنظرشان ...  بیشتر

تحلیل و دسته بندی رفتار کاربران به یک طنزاینستاگرامی در بحران کرونا

مرتضی امیدیان

دوره 6، شماره 21 ، فروردین 1399، ، صفحه 303-329

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2020.51219.943

چکیده
  رسانه‌های نوظهور از جمله اینستاگرام نقش مهمی بر زندگی فردی و روابط اجتماعی ما دارند. در گرماگرم مقابله با ویروس کرونا و لزوم استمرار فعالیت‌های آموزشی از طریق شبکه‌های اجتماعی بار دیگر یک طنز در رابطه با فعالیت یک معلم باسابقه در یک صفحه اینستاگرام، منبعی برای خبرسازی شد. این مقاله ضمن تحلیل واکنش کاربران این صفحه و دو صفحه که در ...  بیشتر

نقش اینستاگرام در مدیریت بدن زنان: مطالعه موردی زنان منطقه یک و بیست تهران

سیدجمال الدین اکبرزاده جهرمی؛ سیدنورالدین رضوی زاده؛ محدثه شیخی

دوره 5، شماره 20 ، بهمن 1398، ، صفحه 37-79

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2020.45410.801

چکیده
  توجه به بدن در جوامع معاصر رو به فزونی است. آمارهای فزاینده جراحی‌های زیبایی و مصرف لوازم‌آرایشی نیز نشان از همین موضوع در ایران دارد. در فرایند مدیریت بدن رسانه‌ها و ازجمله شبکه‌های اجتماعی نقشی تعیین‌کننده دارند، چرا که تصور افراد از بدن ایده‌آل اغلب متکی به تصاویر رسانه‌ای است. ویژگی‌هایی چون سطح دسترسی بالا، بصری بودن و عامه‌پسندیِ ...  بیشتر

تأثیر درگیری در رسانه اجتماعی اینستاگرام بر کیفیت رابطه و رفتار طرفداران تیم فوتبال پرسپولیس

بهزاد ایزدی؛ علی قائدی؛ مجتبی قاسمی سیانی؛ محسن حیدری

دوره 5، شماره 17 ، خرداد 1398، ، صفحه 174-196

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2019.32029.480

چکیده
  هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر درگیری در اینستاگرام بر کیفیت رابطه و رفتار طرفداران تیم فوتبال پرسپولیس است. که با استفاده از مدل معادلات ساختاری و با انتخاب تعداد 365 نفر از طرفداران تیم پرسپولیس که درصفحه اینستاگرامی این باشگاه عضویت داشتند، با روش توصیفی – همبستگی صورت پذیرفت. با بررسی پیشینه، پرسشنامه 29 سؤالی متناسب با اهداف ...  بیشتر

«خشونت کلامی» در فضای مجازی؛ مطالعۀ موردیِ اظهارنظرهای دنبال‌کنندگان در صفحات اینستاگرام هنرمندان ایرانی

علیرضا عبداللهی نژاد؛ نوشین مجلسی

دوره 4، شماره 13 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 1-61

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2018.30296.449

چکیده
  مقاله حاضر به مطالعه پدیده خشونت‌کلامی در صفحات مجازی پربازدید در اینستاگرام پرداخته است. بدین منظور در گام نخست، صفحات پرطرفداری که تا زمان آغاز این پژوهش بیش از یک میلیون دنبال‌کننده داشتند، شناسایی شد. این صفحات متعلق به 19 سلبریتی هنری در داخل ایران است. پس از آن، اظهارنظرهای دنبال‌کنندگان این صفحات از منظر خشونت کلامی مورد مطالعه ...  بیشتر

بصری شدن رپ فارسی در فضای مجازی (مطالعه موردی فضای اینستاگرام)

رضا صمیم؛ حامد کیا

دوره 4، شماره 13 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 107-144

http://dx.doi.org/10.22054/cs.2018.19735.178

چکیده
  در این مقاله ما به دنبال بررسی موسیقی رپ فارسی خارج از محدوده‌های موسیقیایی آن هستیم. رپ فارسی فقط به تولید موسیقی خلاصه نمی‌شود، بلکه با وجود زیرزمینی بودن آن و اینکه امکان حضور در رسانه‌های ملی و کنسرت‌ها برای رپرها وجود ندارد، تنها‌ فضای مجازی است که می‌تواند شکاف بین رپر و مخاطب را پر کند. شبکه‌ مجازی چون اینستاگرام به رپ فارسی ...  بیشتر

گونه شناسی الگوهای بازنمایی بدن رسانه ای کاربران ایرانی در اینستاگرام

اعظم راودراد؛ گلنار گیشنیزجانی

دوره 3، شماره 10 ، شهریور 1396، ، صفحه 265-310

http://dx.doi.org/10.22054/cs.2017.22288.237

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش شناخت چگونگی باز-نمود بدن رسانه ای کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام است؛ و ارائه تصویری طبقه بندی شده از انواع تیپ هایی که توسط کاربران برای باز-نمود بدن رسانه ای به کار گرفته شده است. مقصودی که تلاش شد از رهگذر پاسخ گویی به سه سؤال اصلی محقق شود؛ این سؤالات عبارت اند از: 1- الگوهای غالب باز-نمود بدن رسانه ...  بیشتر

رابطه استفاده از تلفن همراه هوشمند و شکاف دیجیتالی در شهر تهران

بابک رحیمی؛ حسین کرمانی؛ زهره علی حسینی؛ محمد مهدی مشکینی

دوره 2، شماره 7 ، آبان 1395، ، صفحه 86-118

http://dx.doi.org/10.22054/cs.2017.14901.100

چکیده
  گسترش روافزون استفاده از تلفن همراه در کشور و اهمیت بحث شکاف دیجیتالی، بدلیل آثاری که بر توسعه جامعه دارد، تحقیق درباره رابطه این دو را ضروری کرده است. تحقیق حاضر، با مبنا قرار دادن نظرات ون دایک و ون دیورسن درباره شکاف دیجیتالی به این پرسش پرداخته است که آیا استفاده از تلفن همراه هوشمند به ایجاد نوعی از شکاف دیجیتالی منجر شده است؟ ...  بیشتر

رسانه‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی در انتخابات (رابطه استفاده از فیس‌بوک، تلگرام و اینستاگرام و مشارکت سیاسی دانشجویان در انتخابات هفتم اسفند 1394)

علیرضا عبداللهی نژاد؛ جواد صادقی؛ ابوذر قاسمی نژاد

دوره 2، شماره 5 ، خرداد 1395، ، صفحه 34-75

http://dx.doi.org/10.22054/cs.2016.7004

چکیده
  در عصر کنونی، رفتار سیاسی شهروندان در جوامع گوناگون تحت تأثیر رسانه‌ها و فناوری‌های جدید ارتباطاتی قرار گرفته و تغییر شکل و ماهیت داده است. یکی از مهم‌ترین رفتارهای سیاسی شهروندان، مشارکت سیاسی و رفتار رأی‌دهی آنان است که بیش از هر چیز دیگری، در محدوده عمل و تأثیر وسائل ارتباط‌جمعی و به‌ویژه رسانه‌های اجتماعی نوپدید قرار گرفته ...  بیشتر