..بررسی عوامل تسهیل‌کننده و بازدارنده بر اشتراک گذاری تجارب سفر در شبکه‌های اجتماعی

مصطفی محمدی؛ شکوفه اسدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 اسفند 1400

https://doi.org/10.22054/nms.2021.57563.1107

چکیده
  شبکه‌های اجتماعی به دلیل سهولت استفاده بستری مناسب برای برقراری ارتباط بین کاربران فراهم نموده‌اند و با سرعت ریادی در زندگی اجتماعی مردم نفوذ کرده‌اند. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل تاثیرگذار در ‌اشتراک‌گذاری تجربه سفر در شبکه‌های اجتماعی می‌باشد که به دو دسته عوامل تسهیل کننده و بازدارنده دسته‌بندی شده‌اند. متغیرهای لذت درک ...  بیشتر

بازاریابی سیاسی در انتخابات: عزیمت از برجسته‌سازی رسانه‌ای سنتی به مدرن مطالعه موردی: انتخابات عمومی 2015 و 2017 بریتانیا

سام محمدپور؛ یونس شکرخواه

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 تیر 1401

https://doi.org/10.22054/nms.2022.58419.1133

چکیده
  کاربرد نظریه برجسته‌سازی در پنجاه‌سالگی خود بسیار فراگیرتر از گذشته شده است و امروزه می‌توان آن را به دو شاخه اصلی برجسته‌سازی سنتی و مدرن تقسیم کرد. بر اساس نظریه برجسته‌سازی، احزاب سیاسی با بهره‌گیری از ابزار رسانه‌ای و بازاریابی سیاسی قادرند توجهات را به موضوعات مورد نظر خود معطوف سازند. برای مدت‌های طولانی، مفروضات اصلی ...  بیشتر

ارتباط بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سبک‌های تدریس مرجح دانشجو معلمان با نقش میانجی سبک‌های یادگیری آن‌ها

صادق حامدی نسب؛ حمیده پاکمهر؛ علی عسگری

دوره 8، شماره 30 ، مرداد 1401، ، صفحه 126-107

https://doi.org/10.22054/nms.2022.65775.1344

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سبک‌های تدریس مرجح دانشجو معلمان با نقش میانجی سبک‌های یادگیری آن‌ها بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر بیرجند بودند که در سال تحصیلی 1400- 1399 مشغول به تحصیل بودند. تعداد 156 دانشجو معلم با روش ...  بیشتر

تاثیر اعتبار شبکه‌های اجتماعی بر باورپذیری اطلاعات آنها از طریق متغیر میانجی تخصص فردی در میان دانشجویان دانشگاه تبریز

هاشم عطاپور؛ افشین حمدی پور؛ سمیرا بی پروای سراب

دوره 8، شماره 30 ، مرداد 1401

https://doi.org/10.22054/nms.2022.66726.1362

چکیده
  امروزه ارزیابی باورپذیری اطلاعات در بستر شبکه‌های اجتماعی به یک موضوع مهم برای کاربران اطلاعات تبدیل شده است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر اعتبار شبکه‌های اجتماعی بر باورپذیری اطلاعات آنها از طریق متغیر میانجی تخصص فردی در میان دانشجویان دانشگاه تبریز است. این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی است که با استفاده از مدل‌یابی معادلات ...  بیشتر

شبکه‌های اجتماعی و خشونت خانگی علیه زنان؛ تحلیل هشتگ و واکنش کاربران اینستاگرام به قتل رومینا اشرفی

امیرحسین عالمی؛ سید نورالدین رضوی زاده

دوره 7، شماره 28 ، دی 1400

https://doi.org/10.22054/nms.2022.62839.1261

چکیده
  شبکه‌های اجتماعی امروز یکی از اصلی‌ترین محیط‌ها برای بروز احساسات و همین‌طور تأثیرپذیری در مواجه با اخبار و معضلات اجتماعی هستند. ازاین‌رو شناخت این محیط برای فهم رفتار کاربران و شناخت نقش فضای مجازی بسیار پراهمیت است. در تحقیق پیش‌رو، اینستاگرام به‌عنوان یکی از شبکه‌های اجتماعی مهم در بین کاربران فارسی‌زبان (ازلحاظ تعداد ...  بیشتر

عوامل تاثیرگذار بر هویت فرهنگی دانشجویان ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی (مطالعه موردی: فیس بوک، تلگرام و اینستاگرام)

معصومه لطیفی؛ نصرت ریاحی نیا؛ یحیی قائدی؛ محمود بابائی

دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1400

https://doi.org/10.22054/nms.2021.33934.535

چکیده
  امروزه شبکه‌های اجتماعی مجازی به مثابه بستری برای انتقال پیام‌های فرهنگی نقش مهمی در شکل‌دهی به فرهنگ دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر هویت فرهنگی دانشجویان ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی مجازی انجام شد. نمونه پژوهش385 نفر از دانشجویان پر مصرف شبکه‌های اجتماعی (فیس‌بوک، اینستاگرام و تلگرام) می‌باشند که به شیوه نمونه‌گیری ...  بیشتر

ارائه مدلی برای تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر توسعه دموکراسی در ایران: یک مطالعه داده‌بنیاد

یونس شکرخواه؛ محمد رضا سعیدآبادی؛ عبدالرضا نام آور

دوره 6، شماره 24 ، دی 1399، ، صفحه 36-1

https://doi.org/10.22054/nms.2021.47781.856

چکیده
  شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند بر ابعاد مختلف زندگی اجتماعی تأثیرگذار باشند. هدف از این پژوهش، طراحی مدلی برای تأثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر توسعه دموکراسی است. برای طراحی این مدل، با استفاده از استراتژی داده بنیاد و رویکرد ساخت‌گرا، با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 10 تن از صاحب‌نظران، خبرگان و اساتید دانشگاهی ...  بیشتر

جهت‌گیری‌های فرهنگی در فضای مجازی؛ پیمایش میزان و نحوه استفاده دانشجویان از فضای مجازی

علی محبی؛ علی اصغر کیاء

دوره 6، شماره 24 ، دی 1399، ، صفحه 164-135

https://doi.org/10.22054/nms.2021.54235.1020

چکیده
  هدف اصلی پژوهش این است تا همبستگی بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تغییرات فرهنگی را در چهار حوزه «سرمایه اجتماعی» ، «اعتقادات مذهبی» ، «فرد شدگی»  و «هویت»  مشخص کرده و جهت تغییرات فرهنگی را با توجه به مدل ارزش‌های مادی و فرامادی اینگلهارت  مشخص نماید. در این پژوهش علاوه بر مطالعه کتابخانه‌ای، ...  بیشتر

چالش های شبکه های مجازی در تعاملات اجتماعی: مطالعه موردی دانش آموزان دبیرستانهای تهران

منوچهر علی شاه بابا؛ غلامرضا لطیفی؛ محمدرضا رسولی

دوره 6، شماره 24 ، دی 1399، ، صفحه 310-289

https://doi.org/10.22054/nms.2021.49739.908

چکیده
  امروزه حضور شبکه های اجتماعی و برقراری ارتباطات میان فردی از نوع مجازی، به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی بیشتر انسان‍ها به‌ویژه دانش آموزان بدل شده است. هدف مطالعه حاضر تبیین رابطه بین چالش‍های شبکه‌های اجتماعی با تعاملات اجتماعی دانش آموزان دبیرستانی بوده است. جامعه آماری پژوهش، دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران در نیمه اول ...  بیشتر

بررسی سلامت روان در نوع ارتباطات مجازی و ارائه مدل ارتباطی کاربران شبکه‌های اجتماعی

فرزاد سهیلی؛ نازنین ملکیان

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1399، ، صفحه 169-203

https://doi.org/10.22054/nms.2021.30686.441

چکیده
  پیدایش فناوری‌های جدید‌ ارتباطی از جمله؛ شبکه‌های اجتماعی مجازی، ساختار تعاملات و ارتباطات را دچار تغییرات بنیادین کرده و ارتباطات انسانی را به فراتر از زمان و مکان گسترش داده است. امروزه حضور در این‌ فضا و برقراری ارتباطات میان‌فردی از نوع مجازی، به جزیی جدایی‌ناپذیر از زندگی بیشتر انسان‌ها به ویژه جوانان بدل شده است. مطالعه ...  بیشتر

یادبود پس از مرگ کاربران در شبکه‌های‌اجتماعی (تحلیل نظرات کاربران در صفحات اینستاگرامی جان‌باختگان ویروس کرونا)

علی احمدی؛ سید محسن عسگرزاده؛ سمیه شیر محمدی

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1399، ، صفحه 315-338

https://doi.org/10.22054/nms.2021.56236.1067

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی شیوه‌های یادبود فوت‌شدگان در شبکه‌های اجتماعی و نحوه ابراز احساسات کاربران درباره فرد متوفی انجام شده است. به این منظور کامنت‌‌های کاربران در صفحات اینستاگرامی متوفیان بیماری همه‌گیر کووید 19 به روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل مضمون کامنت‌های کاربران در صفحات اینستاگرامی به استخراج شش مضمون ...  بیشتر

اخبار جعلی و بحران کرونا دیدگاه صاحب‌نظران حوزه ارتباطات بحران

حامد سیف؛ آرامیس سیف؛ مهدخت بروجردی

دوره 6، شماره 22 ، تیر 1399، ، صفحه 361-384

https://doi.org/10.22054/nms.2021.55153.1039

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکارهایی برای مواجهه و مقابله با اخبار جعلی در دوران کرونا در ایران، به شناخت نقاط قوت و ضعف رسانه­های رسمی و شبکه ­های اجتماعی غیررسمی در این راستا پرداخته است. روش بررسی در این پژوهش در زمره تحقیقات کیفی می‌باشد که داده‌های آن با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. همچنین حجم نمونه شامل 10 ...  بیشتر

تحولات مفهومی در حوزه "شبکه های اجتماعی": یک فراتحلیل از نوع علم سنجی

عبدالحسین کلانتری؛ عباس قنبری باغستان

دوره 6، شماره 21 ، فروردین 1399، ، صفحه 85-112

https://doi.org/10.22054/nms.2020.43619.777

چکیده
  هدف این مقاله مطالعه سیر تحولات مفهومی در حوزه «شبکه‌های اجتماعی» در دو دهه اخیر با هدف ترسیم یک نمای کلی از وضعیت «شبکه‌های اجتماعی» در جهان است تا بتوان از نتایج آن برای توسعه و تحقیق در این زمینه در داخل کشور بهره برد. روش تحقیق مورد استفاده فرا تحلیل از نوع «علم‌سنجی» می‌باشد. جامعه آماری، کلیه اسناد علمی نمایه‌سازی ...  بیشتر

بررسی کیفی احساس امنیت آنلاین کاربران شبکه های اجتماعی

راضیه ذاکری هامانه؛ منصوره اعظم آزاده؛ مریم قاضی نژاد؛ سوسن باستانی

دوره 6، شماره 21 ، فروردین 1399، ، صفحه 141-178

https://doi.org/10.22054/nms.2020.42506.741

چکیده
  بررسی کیفی احساس امنیت آنلاین کاربران شبکه‌های اجتماعی راضیه ذاکری ‌هامانه*  ،  منصوره اعظم ‌آزاده**مریم قاضی‌نژاد***  ، سوسن باستانی****تاریخ دریافت:   15/2/1398 تاریخ پذیرش: 20/6/1398 چکیدهپرداختن به مفهوم امنیت به‌عنوان یکی از مقولات مهم اجتماعی، از الزامات آکادمیک و ضروریات مدیریت جامعه محسوب شده و نیاز به وجود احساس امنیت ...  بیشتر

شناسایی ابعاد زندگی اجتماعی شهروندان متأثر از فضای مجازی (یک پژوهش آمیخته)

مریم پورجمشیدی؛ اکبر مومنی راد؛ افشین افضلی

دوره 6، شماره 21 ، فروردین 1399، ، صفحه 179-211

https://doi.org/10.22054/nms.2020.45484.805

چکیده
  این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد زندگی اجتماعی شهروندان و تأثیرپذیری آنها از فضای مجازی و با روش آمیخته متولی اکتشافی انجام شد. مشارکت‌کنندگان بخش شامل صاحب‌نظران استان همدان در حوزۀ مسائل اجتماعی بودند که از بین آنها 10 نفر و همچنین متون نظری مربوط به پژوهش که از بین آنها 7 کتاب، 131 مقاله و 10 پایان‌نامه به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. جامعه ...  بیشتر

نقش اینستاگرام در مدیریت بدن زنان: مطالعه موردی زنان منطقه یک و بیست تهران

سیدجمال الدین اکبرزاده جهرمی؛ سیدنورالدین رضوی زاده؛ محدثه شیخی

دوره 5، شماره 20 ، بهمن 1398، ، صفحه 37-79

https://doi.org/10.22054/nms.2020.45410.801

چکیده
  توجه به بدن در جوامع معاصر رو به فزونی است. آمارهای فزاینده جراحی‌های زیبایی و مصرف لوازم‌آرایشی نیز نشان از همین موضوع در ایران دارد. در فرایند مدیریت بدن رسانه‌ها و ازجمله شبکه‌های اجتماعی نقشی تعیین‌کننده دارند، چرا که تصور افراد از بدن ایده‌آل اغلب متکی به تصاویر رسانه‌ای است. ویژگی‌هایی چون سطح دسترسی بالا، بصری بودن و عامه‌پسندیِ ...  بیشتر

اثرات رسانه‌های نو بر علوم انسانی

مرتضی مردیها

دوره 5، شماره 20 ، بهمن 1398، ، صفحه 209-243

https://doi.org/10.22054/nms.2020.44704.782

چکیده
  کمتر سپهری از زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و حتی علمی است که در پی پیدایش و فراگیری اینترنت و دیگر تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی دستخوش دگرگونی ن شده باشد. از میان انبوه حوزه‌هایی که از دنیای سیبرنتیک اثر پذیرفته است توجه ما در این مقاله به علوم انسانی و اجتماعی ناظر است. پرسش این است که فضای مجازی چه شرایط جدیدی برای علوم انسانی ...  بیشتر

بررسی جامعه شناختی مصرف شبکه های اجتماعی مجازی و تسامح قومی در بین شهروندان تهرانی (با تأکید بر گفتگوی اجتماعی)

منیر روزبهانی؛ باقر ساروخانی؛ ستار پروین

دوره 5، شماره 20 ، بهمن 1398، ، صفحه 313-356

https://doi.org/10.22054/nms.2020.44941.789

چکیده
  مقاله حاضر با تأکید بر تعاملی بودن رسانه‌های جدید به تبیین ارتباط میان مصرف شبکه‌های اجتماعی مجازی (با تأکید بر گفتگوی اجتماعی) و تسامح قومی در بین شهروندان تهرانی پرداخته است. روش تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث زمانی، مقطعی و ازلحاظ روش جمع‌آوری داده‌ها، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، شهروندان تهرانی بودند، که تعداد 384 ...  بیشتر

نقش شبکه‌های اجتماعی موبایلی در بازتولید هویت قومی دانشجویان کرد دانشگاه‌های تهران

امیر کیهان؛ محمد مهدی فرقانی؛ افسانه مظفری

دوره 5، شماره 18 ، شهریور 1398، ، صفحه 97-129

https://doi.org/10.22054/nms.2019.35922.597

چکیده
  هدف مقاله حاضر مطالعه نقش شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه در بازتولید هویت قومی دانشجویان کرد دانشگاه‌های تهران است. بر اساس این هدف، با استفاده از استراتژی قیاسی اقدام به تنظیم چارچوب نظری تلفیقی (نظریه اهلی سازی رسانه، نظریه هویت قومی- سیاسی تد رابرت گر و نظریه هویتی هنری تاجفل) شده است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه کتبی بوده ...  بیشتر

بررسی رابطه بین استفاده از ماهواره، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی و نگرش به دوستی با جنس مخالف قبل از ازدواج (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه‌های شهر اراک)

احسان مبارکی؛ محمد شرفی

دوره 5، شماره 18 ، شهریور 1398، ، صفحه 131-166

https://doi.org/10.22054/nms.2019.24689.297

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین میزان استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی (ماهواره، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی) بر نگرش دانشجویان به دوستی با جنس مخالف قبل از ازدواج در چارچوب‌های «اثرات کاشت» گربنر، «اثرات پیامدهای» ویندال انجام گرفت. روش تحقیق حاضر همبستگی بوده و داده‌ها با استفاده از پرسشنامه از بین دانشجویان ...  بیشتر

دیپلماسی دیجیتال آمریکا در برابر ایران در دوران ریاست جمهوری اوباما

محمدرضا نوروزپور؛ فریده محمد علیپور

دوره 5، شماره 18 ، شهریور 1398، ، صفحه 229-258

https://doi.org/10.22054/nms.2019.34778.558

چکیده
  ایالات‌متحده آمریکا همواره در سیاست خارجی خود در قبال جمهوری اسلامی ایران از ابزار دیپلماسی عمومی به‌صورت «راهبردی» استفاده کرده است اما به دلایلی ازجمله نداشتن رابطه دیپلماتیک سنتی با ایران و لزوم داشتن ابزاری برای مدیریت افکار عمومی و جمع‌آوری اطلاعات از داخل ایران، در سال‌های ریاست جمهوری باراک اوباما توجه ویژه‌ای به ...  بیشتر

مردم، رسانه‌های جریان اصلی و مصرف رسانه‌های نوین؛ پیمایش مصرف، اعتماد، رضایت و مشارکت رسانه‌ای شهروندان تهرانی

سوسن باستانی؛ هادی خانیکی؛ سعید ارکان‌زاده یزدی

دوره 4، شماره 14 ، مرداد 1397، ، صفحه 1-33

https://doi.org/10.22054/cs.2018.24151.274

چکیده
  بعد از انقلاب ارتباطات و اطلاعات و ظهور رسانه‌های نوین، انحصار رسانه‌های جریان اصلی از دست رفت و مردم با ابزارهای بسیار متنوع‌تری روبه‌رو شدند. پژوهش حاضر، به پیمایش مصرف و میزان اعتماد و رضایت و مشارکت رسانه‌ای شهروندان تهرانی می‌پردازد که با ابزار پرسشنامه بسته در میان مناطق مختلف تهران انجام‌شده است. پیمایش نشان می‌دهد که ...  بیشتر

نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی بر مصرف‌گرایی سیاسی

محمودرضا رهبرقاضی؛ مرضیه فدایی ده چشمه؛ اعظم شهریاری

دوره 3، شماره 11 ، مهر 1396، ، صفحه 34-59

https://doi.org/10.22054/cs.2017.20150.182

چکیده
  مصرف‌گرایی سیاسی شیوه جدیدی است که شهروندان توسط آن می‌توانند از طریق انتخاب کالاها و محصولات سازگار با ارزش‌های اجتماعی، اخلاقی و سیاسی خود در الگوها و فرایندهای اجتماعی و سیاسی جامعه خود مشارکت کنند. به عبارت دیگر، تصور آگاهی، آزادی و توانایی عمل انسان ماهیت مصرف‌گرایی سیاسی را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل است که مصرف‌کنندگان ...  بیشتر

موج کره‌ای در ایران: انگیزه‌ها و آثار اقبال به فرهنگ‌عامه پسند کره‌ای در ایران

محمدسعید ذکایی؛ متین عزیزی همدانی

دوره 1، شماره 3 ، مهر 1394، ، صفحه 77-124

https://doi.org/10.22054/cs.2015.4594

چکیده
  رواج فناوری‌ها رسانه‌های جدید اطلاعاتی، ارتباطی و اجتماعی در سال‌های ابتدایی قرن بیست و یکم تغییرات شگرفی را در هویت‌یابی‌های فردی و اجتماعی مخاطبان آن‌ها و به‌ویژه جوانان بر جای گذاشته است. گذران ساعت‌های متمادی در فضای مجازی به‌عنوان جهان جایگزین و یا اولیه زندگی انسان‌های این عصر با غوطه‌ور ساختن آن‌ها در دنیایی از اطلاعات ...  بیشتر